Kvůli budování Vilsnické spojky se v Děčíně komplikuje doprava.

Kvůli budování Vilsnické spojky se v Děčíně komplikuje doprava. | foto: Iveta Lhotská, MAFRA

Pozor na ucpaný Děčín, oprava na mostě dopravní situaci ještě zhorší

  • 2
Komplikovaná dopravní situace panuje v Děčíně. Vedle stavby důležité Vilsnické spojky se opravují vodovody a kanalizace. Projet městem tak vyžaduje velkou dávku trpělivosti. Řidiči tam tráví v kolonách často i desítky minut.

Děčín v souvislosti s tím zažívá nechtěnou pozornost. Jeho složitou situaci totiž prakticky denně popisují v dopravním zpravodajství televize i rádia, což ho řadí na úroveň dálnice D1, kde jsou kolony koloritem.

V ranní a odpolední špičce je situace na příjezdu od krajského města v děčínské Ústecké ulici tragická. Nejen že provoz brzdí stavba Vilsnické spojky, ale ještě jsou tam semafory a kvůli kanalizaci se jezdí jedním pruhem.

„Ať při cestě do města, nebo ven, stojíte v kolonách,“ popisuje Kamil Nádvorník. „Hodně se také stojí, když musíte jet kolem Albertu,“ přidává Jolana Skálová z Děčína.

Na vybudování Vilsnické spojky město čekalo 35 let, jde o poslední část rozsáhlé přestavby silnic I/13 a I/62, díky níž dojde k propojení příjezdových tras od Ústí a Liberce (psali jsme o tom zde).

Stavba spojky potrvá rok a půl

Její absence se negativně projevila při povodních v roce 2002, kdy byl Děčín kvůli chybějícímu napojení nového mostu přes Labe na silnici ve směru na Ústí nad Labem zcela odříznutý od světa.

Spojka, která bude dlouhá necelé dva kilometry a jejíž součástí bude mimoúrovňová křižovatka, mosty a kruhový objezd, vyjde zhruba na půl miliardy korun. Stavba řidiče potrápí následující rok a půl.

Aby byla cesta městem co možná nejméně bolestivá – protože během stavby spojky je třeba uzavřené Pětimostí, tedy viadukty u pošty – připravila radnice ve spolupráci s dopravní fakultou ČVUT plán objížděk, který má zabránit totálnímu kolapsu.

„Pohyb po městě není úplně jednoduchý, ale funguje vcelku dobře. To, že budou v kritických časech kolony, předvídal i dopravní model, je nutné se obrnit trpělivostí. Lepší řešení nebylo,“ říká primátorka Marie Blažková.

Opravy kanalizací, vodovodů i plynovodů

Už tak složitou situaci ovšem komplikují na mnoha místech Děčína opravy kanalizací, vodovodů, plynovodů. To s sebou nese další uzavřené ulice.

Například až do konce května jsou kvůli renovaci plynovodu neprůjezdné ulice Řecká a Polská, rekonstrukce vodovodu omezí do konce června dopravu v ulici Purkyňova a Čs. legií.

Podle radnice nejde o důležité komunikace a situaci v celém městě nekomplikují. „Staré inženýrské sítě vykazují mnoho havárií a opravit se musí, protože jde o životně důležité věci,“ poznamenává Blažková.

„Nefunkční vodovod nebo kanalizace by byly výrazně větším problémem než přechodně rozkopaná ulice. Není důvod brzdit akce, které nekolidují se stavbou Vilsnické spojky,“ dodává s tím, že Děčín se všemi staviteli sítí harmonogram prací předem konzultoval.

Výměna osvětlení přinese další komplikace

„Právě proto jsme například nepovolili rekonstrukci kanalizace v Teplické ulici v Podmoklech a na nábřeží. Pokud jde o havárie a jejich opravy, tam se koordinovat nic nedá, ta se stane a řešit se musí, i když způsobí velký problém v dopravě,“ upozorňuje primátorka.

Už nyní je navíc jasné, že dopravní situace se ve městě ještě zhorší. Musí se totiž vyměnit osvětlení na Tyršově mostě, který je během budování „Vilsnice“ důležitou spojnicí města.

„Proto počítáme s tím, že oprava proběhne v několika kratších etapách. A aby doprava nekolabovala, bude to vždy o víkendu,“ sdělila mluvčí města Markéta Lakomá.

Další komplikací je chystaná rekonstrukce mostu ve frekventované Pivovarské ulici. „Už při plánování objízdných tras při stavbě Vilsnické spojky jsme i s touto variantou počítali a jsme na to připraveni,“ podotýká Blažková.

„Děčín potřebuje opravovat komunikace a bohužel to s sebou přináší mnohá příkoří a omezení. Štve to každého z nás. Cesta do práce je delší a komplikovanější. Musíme to vydržet,“ žádá primátorka všechny ve městě.