V souvislosti s nařízením vlády a vyhlášením nouzového stavu jste museli v DÚK zavést řadu opatření. Máte spočítáno, jaké budou mít ekonomické dopady?
Ztráty se projeví především ve výrazném poklesu tržeb. Za druhou polovinu března to vychází na přibližně 25 milionů korun ztráty.
Jak moc klesl v době krize zájem o meziměstskou dopravu? Přece jen lidé teď jezdí méně…
Vyčíslit přesně počet cestujících, případně jejich pokles, není vzhledem k integraci dopravy v Ústeckém kraji možné, ale pokles tržeb oproti stejnému období v loňském roce činí zhruba 45 procent. Po vyhlášení nouzového stavu a zavedení bezpečnostních opatření byl pokles cestujících znatelný, nicméně v posledních dnech se začínají do veřejné dopravy vracet. Samozřejmě zásadně chybí školáci a studenti, kteří tvořili velkou část ranní špičky.
Dochází už v autobusech DÚK k nějakému „uvolnění“? Například chomutovská MHD oznámila, že od pondělí 20. dubna se za jízdné bude znovu platit. Plánujete rovněž návrat platby u řidičů?
Některá opatření už se uvolňují, například ve vlacích DÚK se cestující musí opět odbavovat již od 14. dubna. Od pondělí 20. dubna se pak vrací povinnost odbavit se i u řidiče autobusů. Samozřejmě nadále platí zvýšená hygienická opatření a povinnost mít v dopravním prostředku zakrytá ústa a nos.
A jsou naopak nějaká opatření v souvislosti s nouzovým stavem, která ještě zachováte?
Stále platí omezení rozsahu provozu, nejezdí školní spoje, noční linky ani turistická doprava. Cestující nedává znamení k zastavení stisknutím tlačítka, ale jiným vhodným způsobem upozorní řidiče, že bude vystupovat. Cestující také vyzýváme, aby platili bezhotovostně.
Kdy očekáváte, že by mohly být uvolněny hranice pro provoz vašich přeshraničních linek?
Rozhodnutí o obnovení cestování přes hranice je zcela v kompetenci vlády. Čekáme tedy, jak se situace vyvine.
Jednáte nějak se státem o náhradě škody za ušlý zisk? Je nějaká naděje na kompenzaci od státu?
V současné době se soustředíme na plynulý a bezpečný provoz dopravy. Uvidíme, jaký bude skutečný finální pokles tržeb, a podle toho se rozhodneme. Nepovažuji ale za příliš reálné, že by stát kompenzoval krajům pokles tržeb v dopravě.
Za krajské peníze s partnerkou do VietnamuJaroslav Komínek byl členem pětičlenné krajské delegace, která ve druhé polovině února vyrazila do Vietnamu. Podle dřívějších informací médií vyšla šestidenní cesta na bezmála 400 tisíc korun. Kritici to pokládají za vyhozené peníze. „Jednalo se o dlouhodobě plánovanou pracovní cestu, která se měla uskutečnit již v loňském roce a byla přeložena na letošní únor. Navázala na návštěvu představitelů kraje Kien Giang v roce 2017. Nyní se připravuje Memorandum o budoucí spolupráci, které bylo v plánu letos uzavřít. O tom, že spolupráce s Vietnamem může být prospěšná pro obě strany, svědčí i současná nezištná pomoc vietnamské komunity, které tímto děkuji,“ řekl k tomu Komínek. Ve skupině politiků a úředníků nechyběla ani opoziční krajská zastupitelka a starostka Jirkova Darina Kováčová z ANO, jež je Komínkovou partnerkou. „Své svědomí mám ohledně zahraniční cesty čisté, jsem členkou zahraniční komise kraje, cesta byla řádně schválena radou kraje a v souladu s platnými předpisy. Mluvím francouzsky, anglicky a trošku německy, s vietnamskou komunitou máme v našem okrese jako město velice dobré vztahy,“ napsala Kováčová na svůj Facebookový profil poté, co se cestou začala zabývat média. |