Dálnice D8

Dálnice D8 | foto: Iveta Lhotská, MF DNES

„Zelené“ posudky dostavbu dálnice D8 nezdrží. Problémy se jí netýkají

  • 5
Poprask kolem starých posudků EIA se autostrádě D8 přes Středohoří vyhne. Přitom figurovala na seznamu děl, jejichž dostavbu zastaralé posudky vlivu na životní prostředí přímo ohrožují. Ministerstvo dopravy ale uklidňuje, že tomu tak není.

Za necelých 7 měsíců by měl být dokončen poslední úsek mezi Lovosicemi a Řehlovicemi na dálnici D8. Pozdržet by ho neměl ani poprask kolem posudků EIA, kvůli nimž některé jiné stavby čeká až několikaletý odklad.

Česká republika kvůli složité legislativě v minulých letech připravovala dopravní stavby nejpomaleji v Evropě, jiné země proto problém se starými povoleními nemají. Vládě se už v roce 2015 podařilo vyjednat výjimku pro novější stanoviska vydaná podle aktuálnějšího zákona EIA, u kterých se budou environmentální povolení jen ověřovat a nikoli vydávat nová. Týkalo se to dalších 150 staveb, ověřování již proběhla hladce.

Přitom právě dálnice D8 v minulých týdnech několikrát figurovala mezi projekty, jejichž dostavbu zastaralé posudky vlivu na životní prostředí přímo ohrožují. Patří totiž mezi stovku úseků silnic a dálnic, které získaly „zelené razítko“ ještě před vstupem Česka do Evropské unie.

Unijní úředníci nyní požadují aktualizaci posudků. Podle ministerstva dopravy se však této dálnice problémy netýkají.

„Stavby, které již mají vydané platné stavební povolení, budou dokončené v souladu s tímto povolením, a nejsou tedy ohrožené. Platí to i pro dálnici D8,“ potvrdil mluvčí ministerstva Zdeněk Neusar.

Autostráda do Saska má mezi desítkami dalších staveb výjimečné postavení. Přestože získala stanovisko EIA ještě podle starých zákonů, vláda už v jejím případě stihla zajistit soulad s normami EU. „To byla podmínka Evropské komise pro proplacení unijních peněz,“ doplnil Neusar.

Problém hrozí obchvatu Lubence

Reálné zdržení však kvůli možnému opakování celého procesu EIA hrozí u staveb se zastaralým posudkem, které ministerstvo dopravy plánovalo zahájit v letošním či příštím roce. Patří mezi ně i vybudování obchvatu Lubence na Lounsku v rámci výstavby dálnice D6.

Právě tento úsek se však dostal mezi 11 prioritních staveb, pro něž chce vláda v Evropské komisi vyjednat zrychlenou proceduru posouzení jejich vlivu na životní prostředí.

„Odsunutí jejich výstavby by mělo přímý dopad na lidi, kteří v daném regionu žijí a trpí tím, že nám stále chybí důležité části silniční infrastruktury. Tyto stavby jsou ale klíčové i pro Evropu, protože jsou součástí evropské dopravní sítě, nejde tedy jen o zájem ČR,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

Stát nyní zvažuje několik variant řešení, aby vše proběhlo v souladu s platnou legislativou a s principem rovného zacházení s členskými státy. „Vláda by se návrhem na přesný postup mohla zabývat na svém zasedání příští týden ve středu,“ dodal Ťok.