Centrem má projet pět set nákladních aut denně. Ilustrační snímek

Centrem má projet pět set nákladních aut denně. Ilustrační snímek | foto: Martin Švec

Lidé na Ústecku odmítají centrum pro kamiony u D8 v Krušných horách

  • 6
Obyvatelé Petrovic na Ústecku i okolních obcí se postavili proti plánu vybudovat u tamního sjezdu z dálnice D8 stanoviště kamionů. Záměr investora, firmy APB Plzeň, je udělat na hřebeni Krušných hor truck centrum, jímž projede pět set nákladních aut denně.

Se vznikem centra nesouhlasí například lidé ze spolku Za Krásný les. "Problematické například je, že blízko něj se nachází ptačí oblast, na jeho výstavbu padne velká část lesa a v zimě hrozí nebezpečí, že na horní část Petrovic a na Panenskou budou létat spady z topení, jež budou šoféři z kamionů používat," říká jednatel spolku Za Krásný Les Antonín Kračmar.

Připomínky k projektu zpracovává krajský úřad. Jeho odbor životního prostředí obdržel celkem 193 písemných zamítavých reakcí občanů. Doplnění dokumentace o další náležitosti kvůli zevrubnějšímu posouzení projektu požadovala i Správa CHKO Labské pískovce, hygienici, organizace Přátelé přírody, Česká inspekce životního prostředí i krajští radní.

Centrum pro kamiony

V lokalitě mají vyrůst čtyři skladovací haly s obslužnými komunikacemi a více než stovkou parkovacích míst, truck centrum se zázemím pro 150 nákladních aut s návěsem, čerpací stanice s parkovištěm, prádelnou či sprchovými boxy a prostory, kde se budou moct motoristé najíst.

Investor předpokládá, že místem projede více než pětistovka kamionů denně. Zařízení chce firma postavit na louce u dálničního sjezdu na dálnici D8 ve směru do ČR.

Naopak úředníkům z ústeckého magistrátu, krajského odboru životního prostředí i obci Petrovice zpracovaná studie postačovala.

Krajský úřad dospěl k závěru, že projekt má významný vliv na životní prostředí, a nařídil proto tzv. velkou studii EIA, ve které se dopady na životní prostředí posoudí podrobněji.

Plány neprezentovali, vadí sdružení

Spolek Za Krásný les se pozastavil třeba nad tím, že firma nedostatečně odůvodnila potřebu umístění kamionového centra na vrcholcích Krušných hor.

"Rozvoj oblasti je nasměrován spíše na funkce turistické, rekreační, zemědělské (chov hospodářských zvířat), doplněné drobnou výrobou a zpracováním dřeva," argumentují jeho členové.

Podle nich sice zamýšlené truck centrum spadá do rozvojové osy podél dálnice D8, ale zvolená lokalita je vzhledem k okolní nedotčené přírodě nevhodná.

Spolek rovněž zaráží skutečnost, že plány společnosti nikdo veřejně neprezentoval.

"O záměru v plánovaném rozsahu (o rozloze 32 fotbalových hřišť) nikdo nebyl informován. Pouze byla na úřední desce obce Petrovice zveřejněna informace o zahájení zjišťovacího řízení," argumentují lidé ze spolku.

Hluková studie se dělala jen dvě hodiny

Sdružení na ochranu životního prostředí Calla a Dětí Země zase poukázala na to, že komplex čtyř skladů, parkoviště, čerpací stanice a zázemí pro motoristy by vyrostl v lokalitě, kterou lidé vyhledávají pro její klid a rekreační charakter.

"Rekreační oblast se též nachází nad Stříbrným rybníkem. Chceme vědět, jak záměr ovlivní tento charakter a jaký to bude mít vliv na cenu nemovitosti," upozornila sdružení.

Poukázala i na to, že měření hluku proběhlo 1. dubna od poledne do 14 hodin, tedy dvě hodiny. "To je nedostačující," konstatují.

Krajský úřad na připomínky reagoval tím, že firmě nařídil zpracovat podrobnější hlukovou studii v různých ročních obdobích a biologické hodnocení v minimální délce jednoho vegetačního období. Celkem stanovil deset oblastí, u nichž je třeba dokumentaci zpřesnit a doplnit.

Zároveň s tím vyloučil možnost spojení procesu EIA s územním řízením, čímž by se celý administrativní proces zrychlil. Podle původních plánů chtěl investor začít se stavbou příští rok.

Petrovice vznik centra podporují

Vedení Petrovic vznik centra podporuje. "My s tím žádný problém nemáme. V územním plánu je plocha určená pro stavbu obslužného centra, tedy přesně pro tento účel," řekl už dříve starosta Zdeněk Kutina.

Podobné parkoviště nákladních vozidel podle jeho názoru na Ústecku chybí. A navíc, část pozemku, na němž má truck centrum vyrůst, obec vlastní.

APB Plzeň předpokládá, že komplex přinese až 150 nových pracovních míst. "Centra se staví tam, kde jezdí kamiony a nemají kde parkovat," zdůvodnil před časem předseda představenstva firmy Pavel Březina, proč si společnost vybrala právě lokalitu u česko-německých hranic.

"Nebudou tam žádné noční kluby, bude to sloužit řidičům. Místo jim zajistí servis, aby mohli natankovat, mohli se najíst a vysprchovat," řekl Březina. Zároveň dodal, že areál bude oplocený a monitorovaný kvůli zlodějům.