Na rozestavěné dálnici D8 u Dobkoviček začala 24. září 2015 druhá etapa sanace...

Na rozestavěné dálnici D8 u Dobkoviček začala 24. září 2015 druhá etapa sanace sesuvu, který zavalil těleso dálnice v červnu 2013. | foto: Iveta Lhotská, MF DNES

Kamenolom získal posudek, který popírá jeho vinu na zavalení dálnice D8

  • 52
Společnost Kámen Zbraslav má nyní v rukou silný trumf pro miliardový soudní spor se státem. Ten kamenolom viní z toho, že může za obří sesuv svahu na železniční trať, a hlavně na rozestavěnou dálnici D8 u Dobkoviček na Ústecku. Posudek ale říká něco jiného.

Představitelem státu jsou v tomto případě dvě organizace ministerstva dopravy - Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a Správa železniční dopravní cesty.

Kámen Zbraslav od začátku vinu odmítá a teď se na jeho stranu postavili i renomovaní rakouští znalci (o nařčení kamenolomu jsme psali zde).

„Provoz kamenolomu Dobkovičky nemohl zapříčinit sesuv,“ zní závěr obsáhlé zprávy uznávané rakouské Technické kanceláře Stadlober & Doppler a Hornické univerzity v Leobenu.

MF DNES má jejich odborný posudek k dispozici.

Viník je déšť a stavba, tvrdí Rakušané

Autoři zprávy prohlásili, že za sesuv může extrémní, několik dní trvající déšť a sama dálnice, která byla zaříznutá příliš hluboko do svahu.

Odmítají argument ministerstva dopravy, které viní kamenolom z toho, že údajně příliš zatížil štěrkem hranu svahu na kopci nad dálnicí.

Podle tvaru a podoby sesunutého svahu usuzují, že nejprve se utrhla a sjela podmáčená zemina bezprostředně nad dálnicí, na kterou kamenolom nijak netlačil.

Tahem této části svahu pak vznikly v kamenolomu trhliny a až potom se sesunula i horní část pod kamenolomem. Rakušané navíc poznamenali, že celý kamenolom leží na čediči odolném proti odstřelům.

Resort dopravy dál trvá na žalobě

Posudek vyvrací také další argument ŘSD, že Kámen Zbraslav nedostatečně odvodňoval lokalitu. Ministerstvo dopravy přesto dál trvá na žalobě.

„Hovoříte pouze o jedné analýze, kterou nelze přeceňovat a dělat z ní závěry,“ reagoval mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. A připomněl, že existují další posudky.

Žaloba se opírá o jediný. Zpracovalo ho Vysoké učení technické Brno (VUT) a ŘSD se k němu dostalo velmi zvláštní cestou.

„Zadal ji a platil jeden z bývalých majitelů kamenolomu, který byl s firmou Kámen Zbraslav ve vleklém sporu,“ řekl Pavel Sedláček, právní zástupce Kámen Zbraslav.

Tím bývalým majitelem je Josef Kačírek, za zprávu dal 300 tisíc korun a sám to v médiích i přiznal. Prý chtěl státu ušetřit peníze.

K sesuvu došlo v noci z 6. na 7. června 2013. V prosinci 2014 vznikl posudek VUT Brno. ŘSD se pak obrátilo na státní instituce, aby brněnskou analýzu posoudily.

Autostráda je v pohybu

Česká geologická služba ji ostře zkritizovala a rovněž Ústav struktury a mechaniky hornin Akademie věd konstatoval, že za sesuv nemůže jen kamenolom, ale několik faktorů.

Geologové mají za to, že za sesuv může i sama dálnice a investor, který nerespektoval jejich navrhovaná opatření.

Ve své zprávě přímo varovali před tím, aby ŘSD na základě posudku VUT podalo žalobu. Přesně to ale ŘSD i SŽDC udělaly.

Ministr dopravy Dan Ťok už dříve zdůraznil, že organizace jeho resortu musely podat žalobu, aby jednaly jako řádní hospodáři. Mluvčí ministerstva Tomáš Neřold zdůraznil, že různé analýzy posoudí až nezávislý soud.

Ovšem že je svah u dálnice nestabilní i bez kamenolomu, se ukázalo před pár dny, když se na jiném místě dal do pohybu.