Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


V unikátní stavbě v Terezíně už není sklad. Opět slouží jako jízdárna

  8:27aktualizováno  8:27
Po jedenácti měsících rekonstrukce cenné stavby slouží jízdárna v Terezíně na Litoměřicku opět svému účelu. Oprava za 37 milionů v těchto dnech oficiálně skončila a zájemci mohou popohnat koně k cvalu i klusu.

Rekonstrukce terezínské jízdárny stála 37 milionů korun. | foto: ČTK

Pro ježdění je připravená plocha o rozměrech zhruba 40 krát 20 metrů vysypaná pískem.

"Chceme jízdárnu využívat i komerčně. Může se tu samozřejmě jezdit, ale chceme prostory nabízet i pro ustájení koní," uvedl vedoucí odboru rozvoje a výstavby terezínské radnice Robert Czetmayer. 

Jízdárna v Terezíně

Krytá jízdárna v Terezíně vznikla v letech 1861 až 1862, aby sloužila vojákům z nedalekých jezdeckých kasáren. Později sloužila jako opravárenská dílna. Stavba je unikátní díky obloukové konstrukci krovu, jaký dnes není k vidění v žádné jízdárně v Česku. V rámci rekonstrukce dělníci objevili na zdi nad okny erby jednotlivých zemí Rakouska-Uherska, jež po restaurování nyní interiér jízdárny opět zkrášlují.

"Terezín nabízí možnosti k ježdění, je tu hodně zeleně, takže tady může být základna pro celodenní výlety, pro jezdeckou turistiku," dodal Czetmayer. Vedle ježdění lze památku využívat i pro kulturní účely, například pro některé koncerty.

Rekonstrukci jízdárny, jež stála 37 milionů korun, zaplatila dotace, kterou Terezín společně s Ústeckým krajem získaly na projekt oživení pevnostního města.

Objekt sloužil v minulosti i jako armádní sklad

Výsledek prací rekonstrukce kvitovala i náměstkyně ministra kultury Anna Matoušková, která se zúčastnila slavnostního otevření.

"Nedošlo jen k materiálnímu zachování památky, ale práce sloužily k tomu, aby znovu žila a sloužila veřejnosti," zdůraznila Matoušková.

Objekt starý 230 let museli dělníci opravit kompletně. V minulosti sloužila armádě jako opravárenská dílna a sklad, vojáci tak například vybourali původní vrata. Rekonstrukce zajistila opravu podlah, stěn i ojedinělého obloukového krovu.

Obnova jízdárny, jež původně sloužila pro výcvik jezdectva rakousko-uherské armády, je součástí velkého projektu Terezín - oživení historických památek. Na něj město spolupracující s krajem získalo dotaci půl miliardy korun.

"Je to pro nás velká událost, velká radost. Trvalo dlouho, než se tady ledy pohnuly," připomněla složitý zrod projektu starostka Terezína Růžena Čechová.

 Poslední akcí v rámci půlmiliardové investice bude rekonstrukce Dělostřeleckých kasáren, které bude z celého projektu vůbec nejnáročnější.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Pohled z věže kostela sv. Štěpána na centrum Litoměřic.
Litoměřice se v dosud největším dopravním průzkumu ptají, jak lidé cestují

Radnice v Litoměřicích se pustila do zatím největšího průzkumu zaměřeného na dopravu a její budoucnost. Během podzimu navštíví tazatelé stovky domácností ve...  celý článek

Testování buggyry na autodromu v Mostě.
Spory kvůli protihlukové vyhlášce v Mostě skončí pravděpodobně u soudu

Protihluková vyhláška v Mostě platí více než půl roku, přesto si lidé dál stěžují na hluk hlavně z místního autodromu. Město už uložilo kvůli porušování...  celý článek

Bývalá sladovna v Žatci je jednou z řady místních objektů, které by se mohly...
Žatec se příští rok v létě dozví, jestli jeho památky budou v UNESCO

Radnice v Žatci oznámila, že se v létě 2018 dozví, jestli se místní chmelařské památky dostanou na seznam světového dědictví UNESCO. Do té doby organizace...  celý článek

Ztratila jsem kamarádky po porodu. Lze se tomu vyhnout?
Ztratila jsem kamarádky po porodu. Lze se tomu vyhnout?

Vyšumění přátelství nemusí být jen vaše vina.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.