Jízda v závodním trucku na vlastní žaludek. Ten byl naruby, pilot v pohodě

  15:39
Jak se cítí člověk v závodním trucku, který to na okruhu "vytáhne" až na 160 kilometrů v hodině? Počítejte s "žaludečními potížemi", jak se o tom na mosteckém okruhu přesvědčil redaktor MF DNES. Mohl se projet ve stroji, který má spotřebu zhruba sto litrů paliva na sto kilometrů.

"Do toho přece nepolezu!" říkám si v duchu, když se ozve řev motoru v zatáčce a následně prosviští po rovince závodní tahač.

Za pět minut už mne mechanici poutají do sedadla spolujezdce. Pevně utahují pásy a pilot trucku, Švýcar Markus Boesiger, ukazuje na helmu. Tu si nasazují sám, ale zapíná mi ji opět mechanik.

S upevněním helmy musel pomoct technik.

S upevněním helmy musel pomoct technik.

Pak zabouchne dveře a rozjíždíme. Chvíli mi připadá, že na dráze spíš poskakujeme. "Asi to auto není stavěné na nízké otáčky a malou rychlost," říkám si v duchu coby laik.

Pak už nepřemýšlím vůbec. Boesiger prudce zrychluje, vzápětí brzdí před dvojitou zatáčkou. A zase přidává plyn. Ze svého těla vnímám jen žaludek. Hledá si nové místo pod levými žebry, pak pod pravými, načež se někam vzdálí. Nebo aspoň o sobě nedává vědět.

V kabině trpí redaktor MF DNES.

V kabině trpí redaktor MF DNES.

Hlava s těžkou helmou se kývá, jak nařizuje odstředivá síla v zatáčkách. Nohu mám zapřenou o rám auta a ruce svírají pásy, jimiž jsem připoutaný. Jinde se chytit ani nemohu.

Kdy přijde to pomalejší kolo?

Matně si vzpomínám, že v boxech jsem slyšel nějaké řeči o pomalejších a rychlejších kolech, a tak si říkám, že třeba to pomalejší kolo teprve přijde, že mi Boesiger zatím ukazuje, co umí.

Najíždíme do druhého kola a já poznávám, že pomalou jízdou bylo myšleno to předtím. A že Boesiger si asi nechal nějaké triky v rukávu.

Doplnění paliva a výměna mokrých pneumatik za suché.

Doplnění paliva a výměna mokrých pneumatik za suché.

Kupodivu si ale uvědomuji, že jízda není nepříjemná, jak jsem si myslel. Už jsem si trochu zvykl a konečně se mohu po kabině rozhlédnout.

Trochu mne zklamala - je to pracovní prostředí, všude čouhají nějaké dráty. Na Boesigera příliš nevidím, hlavu v helmě mi zakrývá rám zpevňující kabinu.

Zato Švýcarovy ruce vidím dobře a žasnu: řídí naprosto v klidu, přestože se mnou to pořád hází. Bez známek vzrušení řadí a točí volantem, přestože skáčeme přes hrboly v zatáčkách.

Napadá mne, že takhle v klidu řídím taky - ale jen svoje osobní auto, a to když jedu osmdesátkou po prázdné rovné silnici. "Jo, to je přesný postřeh. Marcus je pořád takový," směje se později mému přirovnání elektroinženýr stáje MKR, za niž Boesiger jezdí, Bedřich Frieser.

Klidné otáčení volantem vysvětluje jednak zkušenostmi pilota, jednak posilovačem řízení. "Je asi dvakrát silnější než u normálních náklaďáků," dodává inženýr.

Konečně cíl. Nebo že by ne?

Třetí z plánových okruhů si zpočátku vyloženě užívám. Ale zhruba v polovině trati na mne doléhá únava. Stíhám sice už dokonce i číst reklamy nad závodním okruhem, ale neustálé napětí a natřásání vyvolává pocit, že je to fajn, ale už to stačí.

Zážitků mám dost. A s úlevou si říkám: dobře, že je konec.

Boesiger má jiný názor. Evidentně si za volantem užívá. Vjíždíme do čtvtého kola.

"Řekli mu vůbec, že jedeme jen třikrát?" přemýšlím ve chvíli, kdy cítím, jak nám zadek auta ujíždí v zatáčce do strany a vzápětí se vyrovnané auto zase řítí do zatáčky.

Naštěstí brzy klesají otáčky a za pár vteřin pilot míří do boxů. Probírám svoje pocity. I z jejich množství a intenzity jsem unavený. Ale také překvapivě potěšený. Cítím, že se usmívám.

Divoká jízda skončila.

Divoká jízda skončila.

Zastavujeme, aby mě mechanici odpoutali. Sundavám helmu a otočím se na Marcuse Boesigera - smějeme se na sebe a ukážeme si vztyčený palec, že jako dobrý. Asi oceňuje, že jsem jeho jízdu přežil. Já tím chválím jeho mistrovství.

"Zajeli jste spolu okruh za 2:04,64, těsně nad dvě minuty. To je na úrovni nejrychlejších kol v závodě," studuje Frieser později údaje z počítače.

A přidává další zajímavá čísla. Motor má objem 12,8 litru, výkon 1100 koní. Nejvyšší rychlost je 160 kilometrů v hodině - ale to jen proto, že to nařizují předpisy automobilové federace a hlídá omezovač rychlosti.

A spotřebu? "No, nevím přesně, ale asi to bude sto na sto. Tedy zhruba sto litrů na sto kilometrů," říká Frieser.

Závod za 30 tisíc euro

Závodní trucky mají speciální stavbu kabiny i podvozku, aby na trati lépe seděly. Motor je ale kupodivu původně sériový. I když částečně upravený mechaniky z renaultu, aby podával vyšší výkon.

Evropský šampionát trucků jezdí v letošní sezóně dvě české stáje. Obě jsou ze severních Čech, z Roudnicka. MKR Technology je v seriálu prvním rokem. Markus Boesiger v jejích barvách je zatím třetí.

Truck na mosteckém okruhu.

Truck na mosteckém okruhu.

"Jedno auto na jeden závodní víkend stojí asi 30 tisíc euro. Celá sezona nás vyjde zhruba na půldruhého milionu eur. Ale záleží, kolik se musí po každém závodě měnit třeba plastů," řekl majitel stáje Mario Kress.

Jízda v závodním trucku byla skutečným zážitkem. Netvrdím, že je ze mne fanda motosportu. Ale Markus Boesiger má jistotu, že jeho fanouškem jsem se stal určitě.

  • Nejčtenější

Budějovice odvrací i druhý mečbol, Litvínov vyfoukl Kometě třetí bod

24. března 2024  16:50,  aktualizováno  21:11

Zatímco Pardubice se Spartou už odpočívají, zbývající dvě čtvrtfinálové série se potáhnou minimálně...

Budějovice potřetí porazily Třinec, sérii rozsekne až sedmý duel. Litvínov jde dál

26. března 2024  17:15,  aktualizováno  22:41

Čtvrtfinálová série Třince proti Českým Budějovicím zůstává po šesti zápasech vyrovnaná. Oceláři ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kometa v Litvínově srovnala sérii, Třinec nevyužil mečbol v Budějovicích

22. března 2024  16:50,  aktualizováno  21:26

Čtvrtými zápasy pokračovalo čtvrtfinále play off hokejové extraligy. Třinec si mohl zajistit postup...

Dvě stě tisíc? Tak nízkou sumu si nechte, odmítla univerzita dar města

22. března 2024  9:54

Univerzita Jana Evangelisty Purkyně (UJEP) odmítla přijmout příspěvek 200 tisíc korun na podporu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VIDEO: Jak bude vypadat hokejový stadion v Litvínově po přestavbě?

26. března 2024  15:22

Město Litvínov navnadilo hokejové fanoušky vizualizací přestavěného Zimního stadionu Ivana Hlinky....

Zdevastovanou školu nahradí stromy. Chomutov po demolici budov vysází les

28. března 2024  9:56

Chomutovská radnice nechá vysázet na sídlišti Kamenný Vrch les. Tisíce stromů porostou na místě,...

Hořící defenzivu Litvínov uhasil. Kluci chtěli sezonu i v dubnu, říká Mlejnek

28. března 2024  8:58

V základní části extraligy hořel v defenzivě, v play off většinu požárů uhasil. Jestli se hokejový...

Basketbalisté Ústí nad Labem porazili Pardubice a drží druhé místo

27. března 2024  21:17

Basketbalisté Ústí nad Labem porazili v ligové nadstavbě Pardubice 99:83 a udrželi druhé místo ve...

Varnsdorf v předehrávce druhé fotbalové ligy remizoval s Líšní

27. března 2024  17:28

Fotbalisté Varnsdorfu v předehrávce 20. kola druhé ligy remizovali doma 1:1 s Líšní. Severočeši ve...

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...