Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Jedy z ostravských lagun mají spálit na severu Čech, lidem to vadí

  16:13aktualizováno  16:13
Spalovna u Mostu chtěla loni prohnat komínem ropné zbytky a oleje z Ostravska smíchané s vápnem. Krajští úředníci to však zatrhli. Jenže ty samé staré jedy chce nyní spálit cementárna Čížkovice. Proti je hejtmanka, vedení kraje i lidé žijící za humny cementárny.

Jedy z ostravských lagun by měly být převezeny na sever Čech a spáleny. Ilustrační snímek | foto: a a, MF DNES

Starostové z okolí cementárny Lafarge v Čížkovicích u Lovosic se obávají, že továrna bude spalovat naředěný toxický odpad z ostravských lagun, do nichž se desítky let ukládal odpad z tamní rafinérské výroby a z použitých mazacích olejů.

Nebezpečný odpad

Podle ekologů a lékařů je v ostravských lagunách nebezpečný materiál, který obsahuje jedovaté polychlorované bifenyly (PCB), těžké kovy a další látky, které ohrožují zdraví. Když se kaly v roce 2007 pokusně pálily v elektrárně Dětmarovice u Ostravy, vyvolalo to velké protesty místních i politiků a k likvidaci tam nakonec nedošlo.
Koncem loňského roku se komořanská teplárna United Energy, stojící nedaleko Mostu, pokusila získat povolení ke spalovací zkoušce "certifikovaného paliva Geobal 3" (zjednodušeně řečeno šlo o směs vzniklou z kalů naředěných vápnem a poté smíchanou s uhlím). Kraj však její záměr zamítl.

Jde o starou ekologickou zátěž, kterou nyní stát nechává za miliardy odstranit. "Kdo by měl radost, kdyby měl spalovnu kilometr od baráku? Navíc se nám nezdá ekonomické vozit hlínu přes celou republiku do severních Čech, kde už je takhle dost neřádu," reagoval Pavel Kimmer, místostarosta Čížkovic, kde cementárna stojí.

Vedení kraje se nelíbí nápad vozit jedovaté bahno z lagun na skládku Celio u Mostu a odtud pak jako palivo do Čížkovic. 110 tisíc tun toxického kalu se má navíc přes celé Česko přepravovat ve vlacích a kamionech.

Podle plánu, který kraj zveřejnil, by vše mělo trvat 4 měsíce a znamenalo by to podle odhadu zhruba 60 nákladních aut denně.

"Musíme trvat na tom, že Ústecký kraj v žádném případě nemůže přijmout řešení, které spočívá v pouhém přesunutí problému z jednoho ekologicky postiženého kraje na druhý," prohlásila hejtmanka Jana Vaňhová.

Stavba meziskladu

Z jejích slov také vyplývá, že kraj nedovolí rozšíření činnosti skládky Celio u Mostu o manipulaci s kaly, o což firma žádala.

Nepůjde-li na Celiu vytvořit "mezisklad" pro materiál z lagun, nemělo by dojít ani ke spalování v Čížkovicích. "Dokud je celý proces na úrovni krajů, bude vedení Ústeckého kraje prosazovat svůj postoj," potvrdila MF DNES mluvčí kraje Magdalena Hanáčková.

Podle představitelů cementárny ovšem pálení toxických kalů není problém. "Jsme z toho trochu rozpačití, co se kolem děje. Už to totiž děláme 10 let, je to třetí nebo čtvrtý případ. Nevidíme v tom tedy žádnou senzaci. Rozhodně to není nijak nebezpečné pro okolí. U nás se kontroluje jak to, co spalujeme, tak emise, které spalováním vznikají. A všechny kontroly proběhly vždy v pořádku," upozornil Jan Špaček, ředitel pro alternativní paliva a ekologii v Cementárně Lafarge.

Firma podle něho počká na vyjádření kraje a podle toho bude postupovat.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Společenstvo zvonu vzniklo v dubnu 2013 a hned o měsíc později koupilo za 380...
Policie přijala oznámení, že se v Krupce manipuluje s volebními lístky

Policie se zabývá údajnou manipulací s volebními lístky v Krupce na Teplicku pro nadcházející sněmovní volby. Podezření na obchodování s hlasy mají i sociální...  celý článek

Jaroslav Foldyna, volební lídr ČSSD v Ústeckém kraji
Volby nám prohrála centrála, ne mé fotky s Nočními vlky, říká Foldyna

Jaroslav Foldyna je v Ústeckém kraji jediný ze čtyř poslanců ČSSD, který ve volbách obhájil svůj mandát. „Je potřeba si přiznat, že řada prosazovaných věcí...  celý článek

Opravna železničních vagonů Ryko.
V nové děčínské hale dokážou opravit dvanáct nákladních vagonů naráz

Novou halu otevřela děčínská firma Ryko, která je jednou z největších evropských opraven nákladních železničních vozů. Hala stála přes šedesát milionů korun a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.