Herec Jaroslav Haidler na demonstraci Pirátské strany před ústeckým magistrátem v roce 2010.

Herec Jaroslav Haidler na demonstraci Pirátské strany před ústeckým magistrátem v roce 2010. | foto: Martin Adamec, MAFRA

Vrací se normalizace, říká herec, jehož Ústí nechce v Činoherním studiu

  • 17
Ústecký magistrát v nové příspěvkové organizaci Činoherní studio Ústí nad Labem nenabídne angažmá klíčovým osobnostem původního souboru. Politici tím potvrdili, že radikální změna, kterou v divadle provedli, má i osobní pozadí. Soubor avizuje, že se od radnice rozdrobit nenechá.

"Město nabízí pracovní smlouvy až na výjimky všem zaměstnancům divadla," sdělila mluvčí činohry Jana Válková po první sérii schůzek se zástupcem nové městské organizace.

Krize Činoherního studia v Ústí

Krize kolem Činoherního studia nastala, když v lednu rada města uprostřed sezony místo avizované přímé dotace vyhlásila grantové řízení. Soubor se do něj nepřihlásil, zdůvodnil to nesplnitelností podmínek.

Stávající Činoherní studio jako obecně prospěšná společnost se tak ocitlo bez peněz, naposledy hráli herci na domácí půdě 31. ledna.

Zastupitelé počátkem března založili nové divadlo v podobě příspěvkové organizace města. Podle radnice bude její řízení, správa a provoz efektivnější než u o.p.s. Jenže zatím nemá herce, hry ani fundus.

Kdo je tou výjimkou, říct odmítla. Nechce to sdělit ani právník František Gahler, který je pověřený jednáním za novou organizaci.

"K tomu nemůžu nic říct, musel bych to nejdřív projednat s klientem (radnicí)," řekl Gahler.

Podle dřívějších vyjádření radnice a neoficiálních informací je ale zřejmé, že město do nového divadla nepočítá s herci Jaroslavem Haidlerem, Jiřím Maryškem, uměleckým šéfem Filipem Nuckollsem a ředitelem souboru Vladimírem Čepkem.

Právě je politici nejvíc kritizovali nejen za chování v krizi kolem činohry, ale i za dlouhodobé občanské postoje kritické vůči vedení města.

Činoherní studio zůstává jednotné

"Osobně tím nejsem dotčen. Ale jako občan jsem znepokojen, že se nám vrací normalizace a že jsme v dobách, o nichž jsme doufali, že už minuly," poznamenal k tomu Jaroslav Haidler, který v Činoherním studiu působí už třetí dekádu.

Na personální selekci, kterou magistrát provedl, by nakonec mohla ztroskotat i jednání města s ostatními herci.

"Činoherní studio zůstává jednotné. Chce dál tvořit způsobem jako dosud, což znamená mimo jiné i nezměněné složení souboru," poznamenala mluvčí Válková.

Herci dodnes neznají ani podmínky, za kterých by mohl soubor v novém divadle působit. "Měli bychom k tomu dojít v pátek, kdy by měl pan doktor Gahler přinést modelové smlouvy," podotkla mluvčí Válková.

Soubor letos přijde o dotace z ministerstva i kraje

Pro jednání je to hraniční termín. Stávající obecně prospěšná společnost totiž míří k likvidaci a k 31. březnu bude ukončovat pracovní poměry. Umělci tak musí do té doby mít jisté angažmá.

Blog Jaroslava Haidlera na iDNES.cz čtěte zde

Proč se jednání táhnou už skoro měsíc a vede je najatý právník místo vedoucí odboru školství a kultury magistrátu Jany Müllerové, které to zastupitelstvo uložilo, není jasné. Müllerová nebrala telefon.

Nová příspěvková organizace má na letošní rok k dispozici osm milionů korun, stále přitom zůstává prázdnou schránkou.

"Investice do 21 her současného repertoáru přijdou vniveč, soubor letos přijde o dotace z ministerstva kultury a Ústeckého kraje, které loni přesáhly milion korun, a samotný převod majetku do nové příspěvkové organizace bude vyžadovat právní a znalecké služby možná za statisíce," kritizuje změnu bývalý člen správní rady původního divadla Jan Kvasnička.