Švagr a spolupracovník fotografa Jana Ságla Ivan Martin Jirous zvaný Magor. | foto: Jan Ságl

Fotky Jirouse a Hlavsy ukrýval před StB, dnes je vystavuje v Lounech

  • 1
Fotograf Jan Ságl roky fotil společné akce lidí v disentu i undergroundu. Jak sílila policejní brutalita totalitního režimu, uvědomoval si ohrožení nafocených lidí. Snímky různě ukrýval a po letech na ně zapomenul. Považoval je za ztracené. Nedávno se objevily a v Lounech vznikla zajímavá výstava.

Galerie Benedikta Rejta v Lounech otevřela výstavu českého fotografa Jana Ságla zaměřenou na snímky z období konce 60. a první půlky 70. let. Dosud nezveřejněné fotografie dávají nahlédnout do prostředí českého undergroundu a připomínají osobnosti, které jej formovaly.

Přátelé skupin The Primitives Group a The Plastic People of the Universe, disidenti, intelektuálové i obyčejní lidé, kteří se snažili svobodně žít v nelehké době normalizace, ožívají na originálních dobových snímcích a na zvětšeninách z nedávno nalezených negativů.

"Podle mých fotek nikdo zatýkat nebude!"

Když už se policejní razie na utajovaných koncertech jevily stále brutálnější a bezohledné domovní prohlídky nebraly konce, když už zatýkání a uměle vyvolané soudní procesy s členy kapely deptaly do morku kostí i ty nejzarputilejší, rozhodl se Jan Ságl své fotografie z let 1967-1976 ukrýt před policií.

"Podle mých fotek nikdo zatýkat nebude!," podotkl s uvědoměním Ságl. Fotky a negativy se tak roztrousily mezi přáteli, a část z nich dokonce skončila zalitá v podlaze něčí chalupy. Před rokem se fotografie našly a jejich autor se rozhodl je poprvé v uceleném souboru zveřejnit. Vznikla tak kniha i stejnojmenná výstava Tanec na dvojitém ledě.

V pátek 7. června v rámci Festivalu muzejních nocí představí své fotografie v komentované prohlídce v Galerii Beneditka Rejta sám Jan Ságl.

Psychedelickou skupinu The Primitives Group objevil historik umění a pozdější mluvčí českého undergroundu a disentu Ivan "Magor" Jirous na jednom z jejich koncertů ve smíchovském Music F clubu. Skupina, která hrála výhradně nepůvodní skladby převzaté z repertoáru skupin The Doors, The Fugs, The Animals nebo The Mothers of Invention, ho zaujala bezprostředním projevem. 

S kapelou začal spolupracovat i Jirousovů kamarád a manžel jeho sestry Zory, autor dnes vystavovaných fotografií, Jan Ságl.

Plastici jako náhrada

Ságl se tak nadále podílel na koncepční stránce koncertů The Primitives Group a kromě toho vše zaznamenal ve svých fotografiích. Jmenujme jejich vystoupení na československých beatových festivalech v Lucerně, kde ohromili zlatými posmrtnými maskami a ohni planoucími přímo na pódiu nebo slavné koncerty věnované tematice živlů Fish Feast a Bird Feast.

Po rozpadu The Primitive Groups si Jirous našel rychlou náhradu v dnes už kultovních Plastic People of The Universe. Nevalný hudební projev prý její členové vynahrazovali nadšením a zapálením pro věc. Netrvalo dlouho a Ságl s Jirousem zosnovali přechod zkušeného kytaristy a klávesisty z Primitives Group Josefa Janíčka do původní sestavy Plastic People. Nová skupina byla na světě.

 Výstava Jana Ságla toto období připomíná. Jsou zde k vidění obyčejní lidé, kteří se baví a mají chuť žít. Téměř nepoznáme, že se scény zachycené na těchto fotografiích odehrávaly s vědomím neustálého ohrožení, strachu ze ztráty domova nebo blízkých. Jako název výstavy posloužila autorova metaforická slovní hříčka Tanec na dvojitém ledě, která tento paradox vystihuje. Expozice trvá do 7. září.