Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Dopravní inženýr ve výslužbě sepsal knihu o vejprtské železniční trati

  9:31aktualizováno  9:31
Horská železniční trať číslo 137, která spojuje Chomutov s Vejprty a dále pokračuje do Německa, představovala za první republiky důležitou spojnici mezi československým a německým příhraničím. Její vznik, největší rozmach i postupný úpadek popisuje nová kniha autora Jana Kadlece z Chomutova.

Jan Kadlec se svou novou knihou. | foto: Miroslava Strnadová, 5plus2.cz

Po této trati jezdí v současné době vlaky pouze od jara do podzimu, a to ještě jen o víkendech a svátcích. Výletníkům nabízejí především krásný výhled do krajiny.

Jde o jednu ze tří železnic, jež překračují hřeben Krušných hor do Saska a která doposud neměla vlastní publikaci, byť vznikla jako první.

„Cítil jsem, že vůči vejprtské železnici vznikl jakýsi dluh, který jsem chtěl napravit. Navíc železnice i Krušné hory jsou mými srdečními záležitostmi,“ líčí své pohnutky ke vzniku publikace někdejší dopravní inženýr Jan Kadlec.

Nákladní vlaky na této trati začaly jezdit v únoru 1872. Následně se dokončilo napojení do německého Annabergu a 1. srpna téhož roku byla trať slavnostně otevřena i pro osobní dopravu.

V období první republiky trať přispěla k rozvoji společenského života v Krušnohoří a napomohla rozmachu průmyslu. Úpadek započal zkraje 50. let minulého století.

Silniční doprava vlaky vyprázdnila

Začalo to útlumem nákladní dopravy, kdy v regionu zanikaly velké podniky a fabriky. V důsledku toho nebylo co po železnici přepravovat. Další ranou byl rozvoj silniční dopravy.

„Do osobních vozidel přestoupili i lidé a vlaky se postupně vyprazdňovaly. Logicky proto došlo v roce 2007 k redukci dopravy na této trati,“ upozornil Kadlec.

Podél trati byla zdemolována řada nádražních budov. Ty, co zbyly, pomalu chátrají.

„Je mi hodně smutno při pohledu na pohraniční stanici Vejprty. Z dříve rozsáhlé budovy, kde měla kanceláře česká i německá železnice, zbyla jen malá část, ale i ta bývá cílem vandalů,“ posteskl si Kadlec.

„Větší štěstí mají koleje, jsou v nejlepším technickém stavu. V některých úsecích je proto díky tomu povolená rychlost 90 kilometrů v hodině,“ poznamenal železniční nadšenec.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Pohled z věže kostela sv. Štěpána na centrum Litoměřic.
Litoměřice se v dosud největším dopravním průzkumu ptají, jak lidé cestují

Radnice v Litoměřicích se pustila do zatím největšího průzkumu zaměřeného na dopravu a její budoucnost. Během podzimu navštíví tazatelé stovky domácností ve...  celý článek

Testování buggyry na autodromu v Mostě.
Spory kvůli protihlukové vyhlášce v Mostě skončí pravděpodobně u soudu

Protihluková vyhláška v Mostě platí více než půl roku, přesto si lidé dál stěžují na hluk hlavně z místního autodromu. Město už uložilo kvůli porušování...  celý článek

Bezdomovecký příbytek pod Wilsonovým lesem v Brně.
Bezdomovec nechtěl odejít zpod mostu, na policisty vytáhl nunčaky

S pouty na rukou odváděli ve čtvrtek policisté bezdomovce, který nechtěl opustit své obydlí pod mostem v Teplicích. Muž přitom sám policii přivolal, aby...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.