Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Jestli padnou limity, připojíme se k Německu, hrozí příhraniční město

  8:57aktualizováno  8:57
Hora Svaté Kateřiny odmítá prolomení limitů těžby hnědého uhlí. Pokud se tak totiž stane, hrozí jí odříznutí od okolí. Městečko, které leží v příhraničí na hřebenu Krušných hor si tak pohrává s myšlenkou připojení k Německu. Nápad je to nejspíš nereálný. Ukazuje však na zoufalství některých obcí a tvrdé důsledky, které pro ně může další těžba uhlí mít.

Hora Svaté Kateřiny a její bývalý starosta Lukáš Pakosta. | foto: Iveta Lhotská, MF DNES

„Kdyby se na nás Česko vykašlalo, tak se připojení k Německu z praktického hlediska nabízí. S Jiřetínem by padla pro nás klíčová silnice na Most a nejspíš i na Litvínov. Do Česka bychom se pak dostávali jen přes horské oblasti. V zimě bychom mohli být úplně odříznutí. Zato do Německa je to bez problémů,“ říká Lukáš Pakosta, starosta Hory Svaté Kateřiny se zhruba pěti sty obyvateli, tedy jednoho z nejmenších měst v zemi.

Podobně odříznuté jako Hora Svaté Kateřiny by zůstaly i další vesnice, například Nová Ves v Horách nebo Brandov. Ty však tak radikální nejsou. Už dnes jezdí obyvatelé hřebenů do Německa, kam nevede tak strmý svah, na běžné nákupy. Nejbližší nemocnice, vzdálená jen jedenáct kilometrů, je v německém Olbernhau, oproti tomu mostecká je přes třicet kilometrů daleko.

Záchranka ze sedmnáct kilometrů vzdáleného Litvínova jezdí do Hory Svaté Kateřiny patnáct až dvacet minut. Město proto vede jednání o pomoci z Německa. Hasiči už vyjíždějí k požárům z obou stran, spolupracují i policisté.

Přestože starosta má pro napůl s nadsázkou míněný nápad v městečku podporu, není jednoznačná. Stejně jako prolomení limitů rozděluje celý sever Čech, má i Hora Svaté Kateřiny jeho obhájce. „Je to blbost. Chceme zůstat v Česku a uhlí vytěžit, jsou v tom peníze. Ty objížďky by zase nebyly tak hrozné,“ míní Jiří Žilka, starosta místních hasičů a horník z Dolu ČSA, který právě na prolomení limitů závisí.

Starostův návrh nejspíš zůstane jen pozornost budícím, ale neuskutečnitelným nápadem. Odtržení jednoho města či obce od svého státu a připojení k jinému není v dnešní době právně proveditelné.

„Je to jedinečná volovina,“ okomentoval to bývalý ministr zahraničí a šéf TOP 09 Karel Schwarzenberg. V Evropě podle něj neexistuje žádný legální legislativní aparát či mechanismus, jak se připojit k jinému státu. „Když nemůže odejít od Ukrajiny Doněck a Luhansk, nemůže ani Hora Svaté Kateřiny z Česka do Německa. Navíc takové nápady považuju za nebezpečné,“ uvedl Schwarzenberg.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek.
O dotace na nové kotle budou zájemci v kraji žádat už jen elektronicky

O oblíbenou kotlíkovou dotaci na výměnu starých kotlů v Ústeckém kraji půjde nově žádat pouze elektronicky. Už nyní si zájemci mohou formuláře na webu kraje...  celý článek

Krajský soud v Ústí nad Labem.
Bývalé vedení Úštěku před soudem čelí obžalobě z dotačního podvodu

Ústecký krajský soud projednává případ dotačních podvodů za 16 milionů korun. Obžalovaný je bývalý starosta Úštěku Bohumír Jasanský, jeho místostarostka a...  celý článek

Strážník a amatérský historik Tomáš Rotbauer.
Důl Richard žádný nacistický poklad neukrývá, říká amatérský historik

Závaly hluboko v útrobách bývalé nacistické podzemní továrny v dole Richard u Litoměřic jsou dodnes neprozkoumané. Roky se o nich tradovalo, že je při ústupu...  celý článek

Kočárky, které přežijí i dva raubíře.
Kočárky, které přežijí i dva raubíře.

Přečtěte si recenze kočárků na eMimino.cz a vyberte ten nejlepší.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.