V programu Restart je až do roku 2030 k dispozici celkem 42 miliard korun.
Slavné nádraží
|
O nádražní budovu má zájem děčínské pracoviště ČVUT (podrobněji v článku O chátrající východní nádraží má zájem univerzita). Škola už podepsala memorandum s vlastníkem, jímž jsou České dráhy, a s dalšími institucemi, jako je kraj či město. Memorandum vyjadřuje zájem všech s východním nádražím něco udělat.
„O peníze na rekonstrukci nádraží bude možné žádat až poté, co se vyřeší majetkové vztahy a bude jasné, kdo bude nositelem projektu. V první fázi může žádat o dotace na studie a poté i na investice,“ uvedla vládní zmocněnkyně Gabriela Nekolová.
Projekt počítá nejen s řešením samotné budovy nádraží, ale i s přilehlými plochami, kde by mohlo být podle Nekolové odstraněné kolejiště a vzniklý prostor by šlo využít třeba pro vytvoření průmyslové zóny.
Subjekty už právní a majetkové záležitosti řeší, jak sdělil vedoucí děčínského pracoviště Dopravní fakulty ČVUT Ondřej Smíšek.
Rekonstrukce za 700 milionů
„Je nutné vyřešit i to, kdo by zajišťoval náklady na případný provoz budovy,“ podotkl Smíšek. Odhaduje, že rekonstrukce nádražní budovy i přilehlých prostor by vyšla zhruba na 700 milionů korun.
O budovu se zajímá i děčínské muzeum, které připravilo výstavu s názvem Co dál s východním nádražím. Ředitel muzea Vlastimil Pažourek ji rozdělil do tří sekcí.
V první se lidé dozvědí něco z historie – jak vypadala budova v minulosti, že v ní bydlely desítky lidí, že uvnitř byla restaurace, jak fungovali celníci a mnoho dalších zajímavostí.
Ve druhém oddíle si prohlédnou tři velké obrazy od malíře 19. století Heinricha Linzera. Jsou malované postupně po dvaceti letech a je z nich patrné, jak velký vliv měla výstavba nádraží na rozvoj Děčína.
Třetí sekce pak nabízí modely a návrhy studentů architektury, jak by mohla budova v budoucnu vypadat a jaké by mohla mít využití. Výstava začíná ve středu a potrvá do konce března.