Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Šéf Severočeského divadla: Kvůli Činohernímu studiu jsem na poplach nebil

  12:00aktualizováno  12:00
Už dva a půl roku řídí Severočeské divadlo opery a baletu v Ústí nad Labem. Miloš Formáček je původním povoláním dirigent. Dnes rozhoduje o rozpočtu s více než padesáti miliony korun. Formáček o sobě například prozradil, že se raději kouká na fotbal, než na divadelní činohru.

Ředitel Severočeského divadla opery a baletu v Ústí nad Labem Miloš Formáček. | foto: Karel Pešek, MAFRA

Udělat rozhovor s Milošem Formáčkem nebyla žádná legrace. Původně nechtěl.

"Určitě se mě budete ptát na Činoherní studio a pak ještě budou lidé nadávat, kolik jsem musel za ten rozhovor zaplatit," uváděl své argumenty. Nakonec jsme se sešli u něj v kanceláři a přes hodinu si povídali. I o krizi v ústeckém Činoherním studiu.

Už jste se byl někdy podívat v Činoherním studiu?
Nebyl, činohra mě moc neoslovuje. Párkrát jsem byl na klasice ve Vinohradském divadle. Manželka mi předloni koupila předplatné do divadla v Mladé Boleslavi a nebyl to moc dobrý dárek. Raději bych se díval na fotbal, než na činohru (smích). Absolvoval jsem představení spíše z manželské povinnosti. Ale bylo to pěkné, nebyla to ztráta času.

Co říkáte na současnou situaci Činoherního studia? Vůbec nevědí, jestli budou mít peníze na provoz.
My máme úplně jiné specifické financování. Jsme hudební divadlo, máme svůj žánr a oslovujeme svého diváka. Co se týká činohry, tak k nám zveme jen špičkové umělce z Prahy. Hrála tady Eliška Balzerová, Hrušínský, Hrzánová a podobně. Takže komentovat situaci kolegů bych nechtěl.

Karikatura ředitele Severočeského divadla opery a baletu v Ústí nad Labem...

Karikatura ředitele Severočeského divadla opery a baletu v Ústí nad Labem Miloše Formáčka.

Činoherní studio má ve znaku kovadlinu a jejich podporovatelé z celé země nyní chodí bít kladivem do kovadliny na poplach. To vy jste asi protestovat nebyl, že?
Nebyl.

Co byste řekl, kdyby i vaše divadlo mělo usilovat o granty? Byl by to pro vás šok takto narychlo?
Je to těžká otázka, nevím. Nerad bych do toho zasahoval, já v tom nehraji žádnou roli.

Jste členem kulturní komise, která v tomto případě dávala své připomínky radě města. A ptám se také proto, že jste odborník z divadelní branže.
Jistě, ale já můžu mít nějaký svůj osobní názor, ale musím ho trochu korigovat se zájmy zřizovatele naší instituce.

A to je město a kraj, potažmo politici, kteří tyto dvě instituce ovládají, a vy si je nechcete naštvat. Je to tak?
To nechám bez komentáře.

Fotogalerie

Ústí vypsalo granty na činoherní umění. Na představení ve vašem divadle (tzv. na velké scéně) je určený grant ve výši 4 miliony korun. Budete se o tyto peníze nějak ucházet?
My děláme hudební žánr a do činohry se míchat nebudeme. Nedovedu si představit, že přijdu za zpěváky, že budou dělat činohru. My žádáme o granty u Ministerstva kultury.

Kolik jste jich za poslední dobu získali?
Řádově se ty granty pohybují kolem dvou až tří set tisíc korun. Těch grantů existuje několik, vypisují je i jednotlivé společnosti, jako například Leoše Janáčka. Ovšem, vítězstvím grantu nic nekončí, začíná velká zodpovědnost a vy vše musíte dokazovat a hlavně splnit zadání. To je obrovská starost, nemůžete si dovolit vracet ty peníze.

Každého nového ředitele, když přichází do funkce, provází nějaká pověst. O vás se například psalo, že když jste dirigoval Symfonický orchestr v Karlových Varech, tak audit prokázal, že jste si údajně účtoval provizi za sjednání koncertů orchestru, a to na svůj živnostenský doklad. Peníze vám tedy šly na osobní účet. Mělo jít o pět tisíc korun za každý koncert.
O tom nic nevím, slyším to poprvé a ani nemám žádný živnostenský list. Jsou tu tak velké kontroly, není vůbec možné, aby se to mohlo stát. Každá vydaná pětikoruna projde dvakrát kontrolou. A já stále v Karlových Varech diriguji, takže si myslíte, že by si mě tam nechali, kdyby to byla pravda?

Na podzim roku 2011 jste se stal ředitelem ústeckého divadla. Jak se vám diriguje?
Když vychýlíte kormidlo u obří lodi, tak ta odezva je menší, než u malé loďky. Setrvačnost tu funguje, musím přesvědčit zaměstnance, že děláme správné kroky.

Reakce exředitele Tomáše Šimerdy

vyjádření předchozího ředitele, který vedl Severočeské divadlo v letech 2006 až 2011

V jakém stavu jste zdědil divadlo po vašem předchůdci Tomáši Šimerdovi?
Technický stav divadla nebyl dobrý. Najednou jsem zjistil, že z každé páté židle spadnete. Museli jsme koupit třeba novou harfu, která stála několik stovek tisíc. Když jsem si pustil sprchu, tekla rezavá voda. Do budovy zatékalo na deseti místech. Hraničilo to s ostudou. Každý den jsem musel řešit tyto problémy, které někdo před námi vzdal a řešit nechtěl.

Už jste zvládli opravit roztrženou oponu nebo zkvalitnit jevištní osvětlení, které je v divadle hodně zastaralé?
Pětadvacet let se tady na nic nesáhlo. Řešíme postupně vše. Díky zahraničním zájezdům jsme si dokázali například vydělat na nové elektrické nůžky na plech pro dílny, do krejčovny jsme pořídili moderní šicí stroje. Nyní máme nový světelný pult a letos jsme koupili i něco do světelného parku. To byly statisícové výdaje.

A co legendární roztržená opona?
Ta mě tolik nemrzí, není vidět a dá se sešít. Jsou tu důležitější věci k řešení.

Znali jste se s Tomášem Šimerdou?
Ano, Česko je malé. Chodili jsme spolu na konzervatoř.

Když odcházel, vyjádřil se ve smyslu, že by v Ústí rád zůstal alespoň jako režisér. Domluvili jste se na nějaké spolupráci?
Nerad bych se k tomu vracel.

Každopádně tu nic nedělal, že?
Ne, považuji to za uzavřenou kapitolu.

Šimerda musel skončit kvůli neshodám s místními politiky. Vy jste naopak náměstkyni ústeckého primátora pro kulturu Zuzanu Kailovou z ČSSD podpořil v její kandidatuře do poslanecké lavice. Razíte tedy názor, že je dobré mít politiky na své straně?
Já mám zásadu, že ke svému chlebodárci musím mít určitý vztah, takovou zdravou loajalitu. Město se dohodlo na financování s krajem a to je velké pozitivum. Jedeme dál a fungujeme.

Vy jste někdy kandidoval na nějakou politickou funkci?
To si nechám pro sebe.

Máte v divadle na výplaty?
Určitě, hospodaříme v plusu, nemáme s tím problém. Je to hlavně díky tržbám, sponzorským darům a zahraničním představením.

Jak jste vlastně v současnosti financováni? Za vašeho předchůdce dostávalo divadlo od města kolem padesáti milionů, od Ústeckého kraje 2,4 milionu a od ministerstva kultury asi 2 miliony korun.
Dostáváme jen padesát milionů od kraje. Ministerstvo nám jen tak něco nedá, spíše se ucházíme o některé jeho granty a také se snažím oslovovat sponzory.

Takže Město Ústí nad Labem vám už nedává ani korunu?
Ne. Když vstoupilo do společnosti s ručením omezeným s krajem, tak město vložilo budovy a kraj zajišťuje financování.

Jaké máte tržby ze vstupného? Pan Šimerda před třemi lety říkal, že divadlo je schopné si vydělat deset až jedenáct milionů korun za rok.
Prozatím není uzávěrka za rok 2013, tržby z vlastní činnosti vykazují nárůst na cca 14 milionů korun, výnosy téměř 20 milionů, je to nejenom dáno osmdesátiprocentní návštěvností, ale i navýšením zájezdové činnosti v tuzemsku i zahraničí.

5+2 dotazy

Miloš Formáček

Oblíbené jídlo? Nejraději mám zabijačkové hody, ale musím se mírnit, kvůli otylosti. Já tomu tedy říkám spíše mužnost, která se projevuje ve vyšším věku (smích).

Oblíbená barva? Auto mám do šeda, měl jsem do zlatova, takže spíše tmavší barvy. Černá a hnědá.

Oblíbená muzika? Dělím muziku na dobrou a špatnou, ale žánrově bez omezení.

Oblíbené číslo? Nyní mě napadla pětka, ale ve škole jsem z ní nadšený nebyl.

Oblíbený den v týdnu? Docela se těším do práce, takže to může být pondělí. Jsem workoholik.

Karikatura ředitele Severočeského divadla opery a baletu v Ústí nad Labem...

Chtěl byste být žena? Žena v divadle bych nechtěl být, protože bych mohl mít ambice, které přesahují možnosti. Jinak atraktivní ženy to mají v dnešní době těžké, protože se vystavují naléhavosti mužů.

V jakém městě byste chtěl žít? Já bydlím na vesnici, kam tíhnu. Ale oslovil mě Štrasburk, protože architektonicky se blíží ke francouzskému stylu a čistotou města k německému.

Po vašem nástupu do funkce jste v jednom rozhovoru řekl: "Oslovil jsem naši výrobu, zda je nutné vždy zvát výtvarníky, copak nemáme své vlastní lidi, kteří to zvládnou namalovat a vyrobit? Prostředky, které vynakládáme na hostující umělce, by pak mohly zůstat tady a odrazit se pak třeba i na výplatních páskách zaměstnanců." Podařilo se vám v tomto směru něco změnit?
Asi jsem měl v něčem velké oči. Malinko mi chybí zájem škol, například designu, a nepodařilo se mi je oslovit, aby reagovaly. Specifika provozu divadla jsou jiná. Každý režisér má své představy a i svůj tým. My hodně spolupracujeme s výtvarníkem panem Jelínkem z Národního divadla a to je špička a záruka kvality. I díky tomu prodáváme naše představení do Německa. On dokáže vytěžit z minima maximum. Když jsem byl v Karlíně, tak některé výpravy stály i miliony, u nás se bavíme o několika desítkách tisíc.

Kolik má divadlo zaměstnanců? Slyšel jsem o číslu 170, je to tak?
Číslo se nezměnilo, je to podobné. K propouštění už došlo v minulosti a dnes je soubor na minimu.

V divadle máte dva soubory, operní a baletní. Jak jste s nimi spokojený?
Každý se chlubí vlastním peřím, nemůžu říci nic špatného. Na druhou stranu máme malé kapacity, například v Labutím jezeru nám chybí labutě, potřebujeme jich 32 a máme jich 8. Náš soubor má jen 16 členů. Nemůžeme konkurovat velkým divadlům.

Například čeští hokejisté mají Jágra, jakou největší hvězdu má váš soubor?
Nechci urazit ostatní, ale máme dva zpěváky na evropské úrovni. Často spolupracujeme s panem Dvorským a ten říká: "Poslyš, ta Míša Katráková, ta je velice šikovná, možná z ní bude jednou hvězda." A také říká: "V Traviatě zpívá Nikolaj Někrasov a já ti mohu říci, že ve Vídni jsem lepšího Germonta neměl." Takže tito dva jsou určitě naší špičkou.

Právě Michaela Katráková je jednou z externích zaměstnankyň, máte i další spolupracovníky?
Snažím se oživit náš soubor známými tvářemi, které mají potenciál přitáhnout diváky.

V posledních letech divadlo sbíralo řadu nominací a nakonec i prestižních cen Thálie. Máte i letos nějaké želízko v ohni?
Máme tam právě toho Nikolaje, ale co jsem zaregistroval, tak komise si ho všimla v představení jiného divadla, kde hostuje. To mě mrzí. U nás by si Thálii zasloužil právě za roli Germonta v La Traviata.

Hodně Ústečanů pobouřilo, když jste na budovu divadla nechal instalovat svítící led obrazovku. Proč jste se k tomu rozhodl?
Já tady řeším otázky, které někde fungují již mnoho let. Doba jde dopředu a my jsme tu ledku udělali vkusně. Je to lepší, než billboardy, které tam byly dříve.

Myslíte si, že to vzhled historické budovy nekazí? Kdyby se svítící reklama objevila na budově Národního divadla, tak byste to také schvaloval?
Myslím si, že to má svůj význam a sledujeme, že je to zapotřebí. Dokonce máme nápad, že bychom části představení promítali na budově. Nemůžete vyhovět všem, když se podíváte vedle na žlutou budovu, kde jsou obří obrazovky, tak ta naše vypadá ještě dobře.

A nemohli jste se domluvit právě s nimi, aby nechali promítat informace divadla na své obří obrazovce?
Z naší strany snaha byla, jenže vstřícnost druhé strany přišla až v době, kdy jsme měli naší ledku pořízenou.

Na jedné straně moderním technologiím fandíte, ale na straně druhé jste zrušili stránku divadla na Facebooku, kde jste už měli přes šest stovek fanoušků. Prý kvůli nevhodným diskuzním příspěvkům. Není to škoda? Právě Facebook by mohl divadlu přinést nové a mladé diváky.
To má na starost náš marketing. Já k Facebooku nemám žádný vztah, ani tam nejsem. Nechal jsem to na zvážení marketingu a ti se rozhodli naší stránku zrušit.

V roce 2005 jste byl jmenován prvním hostujícím dirigentem Toronto Philharmonic Orchestra. Ještě s nimi spolupracujete?
Už ne, ale mělo to pro mě velký význam. Bylo to velké poznání do života, i co se týká vztahu zaměstnavatele a zaměstnance. Je to naprosto něco jiného než tady v Ústí.

Jaká představení si dirigujete sám?
Některá operní představení, nyní hlavně v Německu Verdiho operu Nabucco. Je to velice úspěšné představení s pěknou výpravnou scénou a už máme dost zahraničních objednávek na další měsíce. Ještě jezdím s muzikálem Noc na Karlštejně.

A máte v souboru schopné hráče?
Pokud má soubor koncertní možnosti a zahraniční zkušenosti, tak se mi diriguje dobře. Jeho prestiž a úroveň šla nahoru.

Ředitel Severočeského divadla opery a baletu v Ústí nad Labem Miloš Formáček.
Ředitel Severočeského divadla opery a baletu v Ústí nad Labem Miloš Formáček.

Podle organizace Stop tunelům odmítáte předkládat dokumenty týkající se vašeho honorování za oddirigovaná představení. Jste pro ústecké divadlo drahým dirigentem?
S každým umělcem divadlo podepisuje klauzuli o nezveřejňování podmínek smluv.

Takže i když to je instituce placená z našich daní, tak nám do toho nic není?
Ano. Ale nemějte strach, my se pohybujeme ve směšných částkách, takže nikdo nemusí mít starost, že přichází o peníze daňového poplatníka.

Jaký skladatel vás nejvíce baví dirigovat?
Je to o tom, co si můžeme dovolit z finančních důvodů. Například je velice drahé jen půjčení not. Je to pnutí z dvou stran, něco bych chtěl, ale nemůžu si to dovolit. Mám rád Richardy Strausse a Wagnera. Druhý jmenovaný působil a tvořil právě v Ústí, takže jsme už zde uvedli jeho čtyři koncerty.

Posloucháte i jinou hudbu, než vážnou?
Jeden čas jsem i muziku psal. V minulosti jsem se angažoval u lidové hudby a dechovky, byl jsem ve svazu skladatelů a několik mých skladeb je možno slyšet v televizi u některých pořadů.

Vím, že umíte hrát na klavír. Ještě zvládáte některý hudební nástroj?
Hraji i na ostatní klávesové nástroje. Jeden čas jsem hrál na klávesy v jedné kapele a náš repertoár tvořily skladby středního proudu a dokonce jsem tam i zpíval. Moje oblíbené písničky byly ty od Karla Gotta. Občas mě známí pozvali zahrát na oslavu nebo svatbu. Přinášelo to adrenalin. Když jste dirigentem, tak vás škádlí odbory. Muzikant má stále hlad, žízeň nebo mu je zima. Když jste muzikant, tak si zase pořád stěžujete kapelníkovi.

Cítíte nějakého ducha v ústeckém divadle?
Určitě, jsou to smíšené pocity, protože cítíte i historické proměny. Neubráníte se asociacím, kdo divadlem prošel. Spíš než led obrazovka mi vadí ten beton kolem. Chybí mi kolem divadla zeleň. Divadlo bylo novým okolím poškozeno, byl tu pokus o potlačení jeho dominanty.

Nyní mluvíte o domě, kde sídlí Regionální operační program a mezi Ústečany se mu říká "Žlutý hnus"?
Ano.

Jak jste se zabydlel v Ústí?
Byt v Ústí nemám, ale v kanceláři si někdy rozložím pohovku. Dojíždím domů, protože bydlím kousek od Mladé Boleslavi. Žena by mi neodpustila, kdybych tady bydlel v nějaké garsonce.

Jak se vám líbí město? Kam rád chodíte a kam byste pozval návštěvu?
Návštěvu bych pozval do divadla a do muzea, to jsou budovy, které mě v Ústí oslovují. Za přírodou jsem se nikam nedostal, nemám čas.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
U liboucheckého tunelu se srazilo auto s karavanem, dálnice D8 stála

Před liboucheckým tunelem na dálnici D8 se ráno ve směru na Prahu srazilo osobní auto s karavanem. Při nehodě byli zraněni dva lidé a tunel musel být uzavřen....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Spory knihovnic vyvrcholily napadením, konfliktem se zabývá i policie

V městské knihovně v Lounech panuje dusná atmosféra. Příčinou je fyzické napadení mezi knihovnicemi, kterým vygradovaly dlouhodobé spory a údajná pracovní...  celý článek

Vchod problematického děčínského paneláku v Zelené ulici, jehož součástí je...
Nemáme kam jít, žehrají sociálně slabí nájemníci z domu hrůzy v Děčíně

Několikrát zde hořelo, před dvěma lety tu měli štěnice. Panelový dům v Zelené ulici je nejproblematičtějším domem v Děčíně. A ze tří městem vytipovaných domů...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.