Pohled do Zámecké ulice a na nově vystavěné domy v centru Drážďan

Pohled do Zámecké ulice a na nově vystavěné domy v centru Drážďan | foto: Jan Veselý, MF DNES

Domy v centru Drážďan zničilo bombardování, nyní se staví nové

  • 1
V Zámecké ulici u bývalého královského sídla v centru Drážďan sejmuli dělníci tento týden lešení. Zpod konstrukcí "vylezly" nové domy. Tedy nové... Ještě jsou sice cítit betonem a obklady, ale mnohé byly vybudovány v historizujícím duchu.

Domy jsou výsledkem obnov starého centra zničeného bombardováním na konci 2. světové války. Od přelomu tisíciletí se staví na zdejších 330 historických parcelách v okolí slavného chrámu Frauenkirche, který ostatně také sám povstal z ruin. Právě v Zámecké ulici bez lešení lze vidět to, o co nyní v centru jde.

Jsou tu přesné kopie historických domů i pestrobarevné stavby, které z dávných podob pouze vycházejí. Ovšem i přesné kopie jsou "dokonalou historií" jen zvenku, za renesanční fasádou byly zbudovány moderní kanceláře, obchody a byty, pracovalo se tu s železobetonem a moderními stavebními materiály.

"Dostavba je výsledkem dohody architektů a připomínek veřejnosti, stále vyvolává diskuzi," říká Dirk Hilbert, drážďanský primátor.

Z 330 domů, které se kolem Altmarktu, Frauenkirche a zámku staví, je 62 zmíněných přesných kopií, při tvorbě zbytku měli a mají architekti volnější ruce.

Na domech nesmí být reklamy

"Je to i kvůli tomu, že radnice nechtěla například domy, které už před bombardováním nebyly hezké," říká Steffi Uhligová, průvodkyně, která se specializuje na německé, české a maďarské turisty.

Ani tu mírnou volnost jako někteří architekti však nebudou mít uživatelé staveb. V oknech například nesmí být květiny, ty, které budou za sklem v kancelářích, mají přesně popsanou výšku, na domech nesmí mít firmy reklamní poutače a nesmí tu instalovat jediný neon. I tak je však o staré, tedy vlastně nové, drážďanské centrum zájem. Je věcí prestiže firem mít tu sídlo.

Na náměstí vládne čilý stavební ruch, ze zámku však dělníci odešli, na jeho dobudování stát nemá peníze. Kompletně mělo být hotovo za rok, pak napřesrok... A teď nikdo neví.

"I proto jsou lidé nespokojeni. Opravy měly vyjít na 220 milionů eur. Když se někdo diví výši, tak říkám: A kolik stojí jedna stíhačka? 150 milionů," argumentuje Uhligová. Další pak nadávají na půjčky Řekům a jiné drahé stavby po Německu, které z Drážďan stáhly státní peníze.