Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: KrajemUhlí.cz

Do reklamy výsypek dá Ústecký kraj 43 milionů. Plýtvání, míní kritici

  • 5
Ústecký kraj chce lákat turisty do míst postižených těžební činností, která prošla rekultivací. Do propagační kampaně chce dát neuvěřitelných 43 milionů korun, z čehož 37 milionů zaplatí evropská dotace. Někteří politici se pozastavují nad smysluplností tohoto projektu.

"Cílem projektu je zvýšení podílu trvale udržitelného cestovního ruchu," vysvětlila smysl kampaně mluvčí Úřadu Regionální rady Severozápad Marcela Klíchová.

Její úřad na kampaň přispěl téměř 37 miliony korun z evropských dotací, zhruba 6,5 milionů korun investuje do reklamy samotný Ústecký kraj. Obě instituce ovládá ČSSD spolu s ODS.

Kraj chce za tuto sumu představit 58 obcí v někdejších okresech Most, Chomutov, Teplice a Ústí nad Labem, které se vzpamatovávají po dolovaní uhlí a do nichž chce kraj přitáhnout turisty.

"To jsou strašné peníze, ty zase skončí bůhví u koho. Chtěl bych být kamarádem radního, který ty peníze bude rozdělovat," uvedl zjevně zaskočený primátor Teplic Jaroslav Kubera (ODS).

Tím narazil na dvě zásadní otázky, které se nabízí: Má-li smysl dotace na propagace "děr v zemi" a jestli je potřeba do takové kampaně dát 43 milionů korun. Kuberu MF DNES oslovila coby známého kritika dotačních programů a velmi kontroverzní projekt mu popsala.

Velké peníze

"Na marketing krajského úřadu jsou to opravdu velké peníze. Ta částka mě úplně porazila," míní však i ředitel významné reklamní agentury z kraje, který chtěl zůstat v anonymitě. "Krajský úřad není komerční subjekt, který by musel vrážet miliony do vlastních produktů, které chce prodávat," dodal.

Tato zakázka je podle Kubery příkladem toho, zda některé dotační programy mají smysl. "Potřebovali bychom opravit třeba komunikace, ale na to se dotační tituly nevypisují," štve Kuberu.

Záměr pustit se do takové kampaně si zastupitelé odhlasovali 13. dubna. Minulý týden na projekt přispěl zmíněnými 37 miliony výbor Regionální rady Severozápad, který dotaci jednomyslně schválil.

"Stáli jsme si za tím, jsem rád, že jsme tím prošli a budeme dohlížet na to, aby se to smysluplně realizovalo," míní o kampani člen výboru Pavel Kouda, který je současně náměstkem hejtmanky Jany Vaňhové.

"Nepřišlo mi, že bych ho neměl podporovat," myslí si o smyslu projektu další člen výboru Jaroslav Komínek.

Kam půjdou miliony? Nevzpomínáme si

Ani Komínek, ani Kouda a ani další oslovená členka výboru Olga Hrebičková si nevzpomněli, jakým způsobem se peníze v kampani využijí a jaká konkrétní rekultivovaná území se budou propagovat. "Ten den jsme schvalovali desítky projektů," vysvětlují špatnou paměť sborově. Ale současně jsou všichni přesvědčení, že projekt za tuto cenu smysl má.

A jak vlastně kampaň na zatopené doly a haldy za 43 milionů korun bude probíhat? "Termín zahájení kampaně je zatím stanovený na 1. ledna 2012 (v závislosti na průběhu a ukončení zadávacího řízení), ukončení bude 28. února 2013," sdělila mluvčí krajského úřadu Magdalena Hanáčková.

Někdejší důlní díla chce kraj představit ve čtyřech fázích: inzeráty v tištěných médiích, spoty na LED obrazovkách po celé zemi a webové stránky s mapovými vrstvami a 3D modely. Cena? 30 milionů korun.

Velké peníze

Finální část kampaně bude patnáctiminutový film, konference s výstavou a poznávací cesta. Cena? 2,1 milionu korun. Kde je zbylých 11 milionů, se redaktor MF DNES od nikoho nedozvěděl.

Část peněz za realizaci kampaně obdrží sám kraj, část najatí externisté, kteří vzejdou z výběrového řízení. "Projektový tým se bude skládat ze čtyř zaměstnanců úřadu Ústeckého kraje, dále minimálně 6 pracovníků projektových partnerů," spočítala Hanáčková s tím, že zbytek lidí vzejde z výběrového řízení.

"Stojí ze velkou úvahu, co to za ty peníze dá veřejnosti a kraji a jestli mu to reálně pomůže," uvažuje o smyslu celého projektu zmíněný majitel reklamní agentury.

"Myslím, že za méně peněz bych uměl udělat projekt, který zlepší obraz kraje," paradoxně míní krajský radní pro cestovní ruch Radek Vonka (ODS).