Vjezd do podzemního parkoviště ústeckého magistrátu

Vjezd do podzemního parkoviště ústeckého magistrátu | foto: Petr KreutzerMF DNES

Do garáží magistrátu teče i po opravě. Vrátní dostali na auta plachty

  • 3
Město Ústí nad Labem opravilo za více než 35 milionů korun atrium magistrátu. Rekonstrukce měla zamezit, aby do parkoviště pod ním zatékalo. I po opravě však do garáží na třech místech teče voda. Vrátní dokonce dostali plachty, aby auta zakryli.

"Jo, teče sem," říká vrátný z parkoviště. "Hlavně tady, kde parkují papaláši," dodává a ukazuje na řadu aut stojících u pravé stěny garáží.

Potíže přiznává i vedoucí odboru hospodářské správy ústeckého magistrátu Zdeněk Janík. "Protéká na třech místech," upřesňuje. Přesné příčiny nezná. "Je těžké určit příčinu. Na jednom místě se voda hromadí, ale na jiném vytéká."

Do garáží zatéká

V roce 2003 nechalo vedení Ústí vybudovat kašnu s posezením v atriu magistrátu. Do podzemního parkoviště z konce 80. let, které je pod atriem, při každém silnějším dešti zatékalo. Vedení města se proto rozhodlo atrium odizolovat.

Dělníci od ledna do září 2010 vybudovali uprostřed plochy nové trávníky, stromky a na jedné straně i kašnu. Oprava stála 35,5 milionu korun. Do garáží však na třech místech dál zatéká a voda kape na auta.

Je ale jasné, že voda protéká opět z atria vedle magistrátu, které tvoří střechu podzemních garáží. "Evidentně za to ale může špatná horizontální izolace. Jenže to je obvyklý problém plochých střech, neznám žádnou, do které by nezatékalo," uvažuje.

Parkoviště bylo vybudované na konci 80. let. Poslední dobou do něj ale silně zatékalo. Proto, když se před dvěma roky politici rozhodli zkrášlit plochu vedle magistrátu, museli dělníci kromě výměny veškeré staré dlažby a zeleně také pod ní položit novou izolaci.

"Rekonstrukce atria je nutná hlavně proto, že při každém dešti zatéká do garáží. Musí se to tady celé odkrýt, zaizolovat a nově upravit," vysvětloval tehdejší starosta centrálního městského obvodu Václav Verner.

Při kolaudaci nezatékalo

Předešlá kašna s posezením přitom v těchto místech byla teprve sedm let. Původní atrium bylo uprostřed o metr snížené. V těchto místech jsou nyní trávníky, stromky a mezi nimi socha.

"Prostor mezi podlahou atria a stropem parkoviště nechtěli stavaři zalít betonem, protože by tím příliš zatížili strop parkoviště. Povrch zarovnali tak, že tam, kde jsou trávníky, je prostor mezi podlahou a stropem vyplněn hlínou a systémem drenáží, která odvádí vodu do kanalizace. Na některých místech jsou plechové kontejnery," přibližuje Janík.

Při kontrole garáží během kolaudačního řízení se podle něj na závadu nepřišlo. "Zrovna tady nezatékalo," řekl Janík.

Opravu za 35,5 milionu korun platil ústecký magistrát z evropských peněz, z takzvaného integrovaného plánu rozvoje města. Stavba začala v lednu 2010 a dokončena byla v září téhož roku.

Podle Janíka je každopádně situace mnohem lepší než před rekonstrukcí. Mluvčí hasičů Lukáš Marvan vzpomíná, že předtím museli hasiči jezdit do garáží dokonce odčerpávat vodu. "Teď tady jenom stéká nebo kape voda," říká Janík. Zaměstnanci garáží přesto dostali pro jistotu úkol, aby v krajním případě natáhli nad auta plachty.

Stavitel problém s vodou připustil

"Když vám kape na auto půl dne, nic se nestane. Ale kdyby to bylo třeba měsíc, mohl by se na kapotě udělat flek, protože voda sebou bere i maličké částky vápence," říká Janík. Dodal, že by se k případu měl vyjádřit hlavně odbor investic. Ten ale na dotazy MF DNES neodpověděl.

Atrium opravovala ústecká firma Komastav DS. "Tam nemůže zatékat, izolace je dělaná po celé ploše atria až k polovině kašny, která zčásti stojí na pevné hlíně. Proběhly i zátopové zkoušky," reagoval výrobní ředitel Miroslav Holý.

Pak ale potíže připustil. "V rohu v boxu číslo 13 se vyskytly nějaké problémy, ale teče to po stěně, po svislé straně. Jestli se zatoulá kapka a přeteče přes hranu izolace silné půl metru, to já nevím," pronesl.

Kvůli nedostatkům kolem opravy atria se sejde s představiteli ústeckého magistrátu. "Bude se to řešit příští týden," doplnil výrobní ředitel Komastavu DS Holý.