Obraz zachycuje, jak husitská vojska vyplenila v létě roku 1421 klášter jeptišek, který se nacházel v Zahražanech nedaleko Mostu.
„Použitý motiv husitských válek, které byly v podstatě náboženské, není náhodný. Obraz zřejmě odkazuje na takzvanou třicetiletou válku, která v době vzniku plátna, tedy v 2. polovině 17. století, zuřila po celé Evropě. Jejím jádrem byl, stejně jako v případě husitského hnutí, náboženský konflikt, respektive spor mezi katolickou církví a reformními proudy,“ popisuje okolnosti vzniku obrazu mostecký historik a kronikář Michal Vavroch.
Obraz je datován do 2. poloviny 17. století, jeho autor je neznámý. Vzhledem k detailnímu vypodobnění přírody v okolí města se předpokládá, že byl vyhotoven přímo na území Mostu. Po obsazení Sudet a následných národnostních třenicích v převážně německém městě obraz v roce 1921 vyvezli Němci do Výmaru, aby ho uchránili před zničením.
„Obraz představuje událost, která těsně předcházela bitvě o Most dne 5. srpna 1421. Husity se zde podařilo porazit vůbec prvně v důležité bitvě, a to právě za přispění míšeňského vojska. Tato událost se pak stala silným zdrojem kolektivní identity mosteckých měšťanů. Z tohoto důvodu je třeba citlivě posuzovat okolnosti převezení obrazu v roce 1921,“ vysvětluje Vavroch.
„Most byl německým městem, takže jeho vyvezení můžeme vnímat jako morálně opodstatněné. A tím spíše pokud byl součástí silného mariánského kultu,“ upřesňuje.
V roce 1932 pak obraz putoval do muzea v Míšni, kde žili dědicové baronky Ulriky.
Na obraz upozornil pracovník míšeňského muzea
Podle Vavrocha však nebyla Vražda jeptišek v Mostě jediným obrazem, který byl za první republiky odvezen do Německa.
„Existuje dokument, uložený v Městském archivu v Míšni, podle kterého se Němcům podařilo ošálit české celníky a propašovat ještě druhý obraz s názvem Bitva s husity u Mostu. O jeho dalších osudech už nevíme nic,“ přibližuje Vavroch.
Na obraz Vražda jeptišek v Mostě narazil během inventarizace míšeňského muzea v Albrechtsburgu v roce 1984 vědecký pracovník Hans Sonntag. Podle Vavrocha Sonntag opakovaně vyzýval k vrácení obrazu, německá strana se však majetkovým vyrovnáním odmítala zabývat.
V roce 2009 Sonntag již jako soukromá osoba upozornil na obraz české úřady. V následujících letech pak mezi Mostem a Míšní probíhalo vyjednávání, komu obraz náleží. Z vyhledaných dokumentů bylo na konci roku 2014 jasné, že v právu je Most. Letos 13. ledna olejomalbu v Míšni převzal mostecký primátor Jan Paparega.
„Obraz bude nyní tři až čtyři měsíce v péči restaurátorů. Je potřeba restaurovat plátno a vyrobit nový rám,“ dodal Vavroch.
Hodnotu obrazu lze určit těžko, ale je pojištěn na 2,5 milionu korun.