Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vlaky v Ústí mířily ke stejné výhybce, vagony se přiblížily na půl metru

Jen pár desítek centimetrů ráno dělilo dva vlaky v Ústí nad Labem od střetu. Nákladní vlak projel návěst zakazující jízdu a přiblížil se k výhybce, kam jel ve stejném směru osobní vlak plný lidí. Strojvůdci obou souprav stačili na poslední chvíli před výhybkou zastavit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M64i63r47o51s18l54a37v 14Z42i82k12m89u60n89d 6808452637818

Na nehodové události se podílí i konzervativní přístup k provozním předpisům. V Německu nebo Rakousku by k takovéto nehodové události s velkou pravděpodobností nedošlo.

Strojvedoucí vjížděl do obvodu Ústí nad Labem HLN na návěst výstraha, na odjezdu bylo stůj (červená). Při průjezdu obloukem po první koleji pravděpodobně viděl zelené světlo (návěst dovolují jízdu) na návěstidle z koleje číslo 3 (pro osobní vlak) a tak nepokračoval v brzdění. Nebyl ani první ani poslední, kdo se nechal chytit návěsti pro jiný vlak (podobné nehody v Poříčanech, Roudnici nad Labem). Když zjistil, že na návěstidle platném pro kolej číslo 1 je stůj, použil rychločinné brzdění a s ohledem na relativně nízkou rychlost se podařilo vlak zastavit.

V Německu či Rakousku se v podobných - méně přehledných místech = oblouky - zřizují opakovací návěstidla (předvěsti) nebo je tam indikátor postavení hlavního návěstidla, takže strojvedoucí dostává dodatečnou (opakovanou) informaci, zda je na hlavním návěstidle stále návěst jízdu zakazující nebo zda se v mezičase nezměnila na návěst dovolující jízdu.

Tohle ovšem v podmínkách české železnice poměrně obtížné realizovat, protože TO stojí peníze a předpisy jsou "dokonalé", takže při jejich dokonalém dodržování ze strany provozních zaměstnanců nemůže k nehodové události dojít. Podle předpisářů je opakovací předvěst nebo doplňkový indikátor zbytečnost a jen velice obtížně se daří prosadit zřízení opakovací předvěsti, namísto toho, aby to byla povinnost v místě, kdy strojvedoucí nemá dostatečný výhled na hlavní návěstidlo.

0/0
30.5.2018 14:38

M81i72l83a23n 32V31o96l78e54k 5359563686469

"Strojvůdci obou souprav stačili na poslední chvíli před výhybkou zastavit."

No, jeden zastavovat nemusel. Ten druhý prostě přejel trochu za námezník. Není jednoduché zastavit s tak dlouhým vlakem úplně přesně a vlak dlouhý 673 se tam ani mezi výhybky nevejde.

0/0
28.5.2018 18:30

P13e97t76r 13N10o91v46o19t97n67y 1881960651

Jednoduché to není, ale právě proto se na to docela dlouho cvičí, aby zastavil bezpečně nejen před tím černobílým šutrem, ale hlavně před návěstidlem se znakem stůj. :-)

+1/0
29.5.2018 1:21

P13e27t72r 15N43o20v67o61t58n64y 1221510401

To nevyšlo, dnes ho před ten osobák nepustili. Tak ho málem vytlačil. :-) Není ten metrans vůbec nějakej protekční? Nedávno zadrbal v Praze podobně dlouhým vlakem nové spojení asi na pět minut, protože musel projíždět přes hlavák do Holešovic.

0/0
28.5.2018 14:30

T25o53m38á10š 12K56o73t45í97k 9906833863806

Nevznikla žádná škoda? Kola souprav nejsou po nouzovém brždění "obutá"? Nevím, budu rád když mi to někdo znalejší vysvětlí. 600m to už je docela dost vagónů.

0/0
28.5.2018 14:10

J52a26r72o83s14l93a25v 66B28e79d16r48n91a 3466101831537

Ne pri kazdem rychlocinnem brzdeni se musi kola obout.. a tady to hlavne vypada na kotoucove brzdy.

+4/0
28.5.2018 14:13

T43o64m60á68š 76K92o79t96í65k 9426333293146

U toho elefanta i u tý nový mašinky bych čekal, že je to nějak ošetřeno. Spíš bych měl obavu o ty nákladní vozy. A jestli jel s kontejnerama z Hamburku tak musel mít dost naloženo. I když na druhou stranu obutý náklaďák asi nikoho kromě kolejnic trápit nebude.

0/0
28.5.2018 14:24

M35i87c27h61a66l 51P88t74á59č27e35k 5736969729315

Není mi jasné, proč muselo být iks osobních vlaků zrušeno a přešetřování trvalo pět hodin. Záležitost byla přece jasná. Nafotím to, do nákladního vlaku posadím jiného mašinfíru a odešlu ho z nádraží a jezdíme za hodinu vesele dál. Nebo -?

+3/0
28.5.2018 13:46

P60a19v20e73l 60O54b57d29r35ž21á74l33e91k 6856484618912

Ono nějakou dobu trvá zadokumentovat přesný technický stav obou vlaků, zabezpečovacího zařízení, stáhnout všechny záznamy, stavy ovládacích prvků, zkontrolovat plomby atd.

A to nemůže dělat každý, musí se počkat na příjezd specialistů...

+4/0
28.5.2018 13:53

J47a23r54o28s30l39a78v 58B94e78d82r46n35a 3946781291577

To neznate ten moloch jmenem Drazni urad...

+2/0
28.5.2018 14:13

J45i55ř31í 58E67r59b77e68n 1903504906277

Drážní úřad má něco společného s vyšetřováním mimořádných událostí?

+1/0
29.5.2018 6:09

J96i87ř20í 65E42r35b83e28n 1133394796407

A ty víš okamžitě, proč k tomu došlo?

Jsi si naprosto jistý, že není porucha na zabezpečovačce a že tam ihned můžeš poslat nové vlaky se stovkami lidí?

0/0
29.5.2018 6:08

J24a65n 74P74r82i10c25h95y14s43t49a92l 8391428783

Proc tam pan autor zase cpe ten privlastek zbytecny? "Událost omezila provoz na ústeckém hlavním vlakovém nádraží zhruba na pět hodin."

Nikoliv pane Vacula, takhle je to spatne. Spravne to ma byt: "Událost omezila provoz na ústeckém hlavním nádraží zhruba na pět hodin."

Nadrazi bez dalsiho urceni je vzdycky zeleznicni. Pokud byste psal o stanici, tak tam by byl privlastek "zeleznicni" namiste, protoze stanice existovaly davno pred stavbou prvni zeleznice. Ale nadrazi se proto jmenuje nadrazi, protoze je na draze.

Takhle je to jako byste o sobe tvrdil, ze jste novinarsky zurnalista.

0/−5
28.5.2018 13:11

P62a75v58e39l 88O86b40d96r90ž71á79l91e68k 6946104548152

ÚAN Florenc?

+1/0
28.5.2018 13:30

V75á89c43l11a84v 13Z85e90l34i94n23k62a 2472270353982

Tam je to slovo "autobusové" správně a jasně určuje typ dopravního prostředku.

+1/−1
28.5.2018 13:36

P30a52v54e10l 89O53b83d67r83ž12á12l18e56k 6106134888432

"Ale nadrazi se proto jmenuje nadrazi, protoze je na draze."

+1/−1
28.5.2018 13:40

M27a48r97t76i77n 72V71e47s64e90l27ý 1440528537546

Však to taky původně tak bylo. Jenomže se (logicky vlastně nesprávně) toto pojmenování přeneslo i na autobusy. Všimněte si také, že těch autobusových "nádraží" zase tolik není.

+1/−1
28.5.2018 13:42

M91a22r74t57i98n 15V84i46n59t43r 8110107833817

Je to tak, čeština se vyvíjí. Ne vždy zcela logicky správně, ale vyvíjí.

Např. v Brně je ÚAN Zvonařka. V Blansku je zase na jedné straně Svitavy vlakové nádraží, hned za mostem pak autobusové.

0/0
28.5.2018 13:50

P77a94v19e72l 13O10b85d11r78ž51á78l81e62k 6356614668332

V Praze máme i tramvajové nádraží...

Každopádně jen rozporuji názor, že nádraží je vždy železniční. Jestli tak chápat nádraží bez označení a jen "výjimky" doplňovat - o tom je tohle vlákno.

Ale neviděl bych chybu v tom, uvádět přívlastek i u železničních.

+3/0
28.5.2018 13:56

R40o58m57a26n 43W35a55g88n38e41r 4116482437761

Taky tam ale pán píše "nádraží bez dalšího určení je vždy železniční"

0/0
28.5.2018 14:19

S71i87l64v86e95s17t70r 49K53a67d90e43ř32á77b27e52k 8580843925190

Což samozřejmě není pravda. Slovo "dráha" existovalo v češtině dávno předtím, než byla vynalezena železnice neboli železniční dráha. A dodnes má to slovo celou škálu významů. Původně tedy to slovo znamenalo především průhon, tedy ohrazenou cestu pro dobytek (dodnes zachováno ve spoustě místních názvů typu "Na drahách"). A v počátku se i pro autobusové linky používaly termíny "autobusová trať" nebo i "autobusová dráha", protože slovo dráha znamená i trasu či trajektorii, nejen kolejovou či trolejovou stavbu. Na přenesení slova "nádraží" i na autobusová nádraží není vůbec nic nesprávného.

+1/0
28.5.2018 18:08

J69i51ř35í 65E43r68b63e83n 1733674836617

Autobusové nádraží mají oficiální v Jilemnici, ve Vrchlabí, v Semilech, v Liberci, ve Špindlu, v Jičíně...

A v Turnově mají dokonce vlakové nádraží, autobusové nádraží a terminál hromadné dopravy :-)

0/0
29.5.2018 6:12

M44i74r16o92s96l48a64v 58Z61i89k14m89u35n98d 6128762717858

Autobusové nádraží je logický nesmysl - ovšem jazykové znalosti mnoha "odpovědných" nejsou schopné používat správný výraz autobusová stanice.

V předpisech se používá výraz "železniční stanice". Nádraží je spíše "lidový" výraz - kratší, srozumitelnější, z jazykového hlediska synonymum.

Na Slovensku to mají velice jednoduché, protože slovenština takovýto výraz nepoužívá - koukají tam na vás jako na blba. Musíte se ptát po "železničnej stanici" nebo analogicky po "autobusovej". V němčině je pro železniční stanici vytvořena složenina "BAHNHOF" (drážní dvůr), pro autobusovou "BUSHOF" (busový dvůr).

0/0
30.5.2018 14:27

J82a26n 54P34a16v30e61l98k52a 3377531864741

Naopak, dráha se jmenuje podle obecného slova dráha - trasa.

+1/0
28.5.2018 15:25

S84i82l38v98e57s70t33r 54K19a30d44e56ř79á46b45e40k 8440663855210

Samozřejmě. Na železniční dráze je železniční nádraží a na autobusové dráze neboli trase je zase autobusové nádraží.

0/0
28.5.2018 18:10

M86a84r67t17i19n 67V85i41n96t95r 8370157743247

Tolik slov o jednom slově, které někomu subjektivně přijde jako nadbytečné...

+1/0
28.5.2018 13:40

M29a16r95t10i53n 15V47e40s72e95l20ý 1760368837256

Chlapské ego, no.

0/0
28.5.2018 13:43

S67i17l69v66e74s86t10r 24K31a88d88e84ř91á57b23e91k 8390813645260

Když jsem byl před nějakými cca dvaceti lety u projednávání technických norem pro autobusové zastávky a nádraží, tak tam jeden inženýr taky prosazoval, aby to české sousloví "autobusové nádraží" bylo zrušeno a nahrazeno slovakismem "autobusová stanice" (ona snad dokonce ta dřívější ČSN byla ve slovenštině). To je ten typ inženýrů, co nemá doma hromosvody, ale bleskosvody (nebo ještě přesněji výbojosvody, protože blesk je jen optický efekt) a pro které trať v oblouku nezatáčí, protože slovo "zatáčka" je pro železniční průmyslováky tabu (co na tom, že zatáčka je definovaná jako směrový oblouk). Tihle lidé teplotu neměří teploměrem, ale teplotoměrem, a neváží se na váze, ale na hmotnici.

+1/0
28.5.2018 18:14

P38a43v44e22l 79R73e55z21n71i95c42e41k 3115254384872

Co na tom budou 2 mesice vysetrovat?

+6/0
28.5.2018 12:48

J66a47n 10K37u28č91e74r20a 2647302556823

viz níže můj komentář

+1/0
28.5.2018 12:57

J59i13ř80í 94E71r66b85e34n 1723564866117

Svědectví, protokolace, propočítávání, prošetření podpůrné dokumentace, zpracování do důkladného reportu. To zabere pěkný čas.

+1/0
28.5.2018 13:02

K41a87r52e34l 56N57o82v76o28t34n35y 2901815379970

Mno sedet u oken toho osobaku a sledovat jak se nezadrzitelne blizi bok toho nakladniho vlaku, tak bych si asi musel prat kalhoty...

+10/0
28.5.2018 12:34

S46i68l33v57e59s27t72r 61K67a25d46e68ř44á38b14e24k 8190603975940

Jen by vás něžně vytlačil z kolejí. Popřípadě převrátil, kdybyste se nedali. Proti srážce s protijedoucím vlakem je to čajíček.

0/0
28.5.2018 18:16

J39a48r49o63s16l46a77v 64K34o77m88o23ň 1440684494641

ale u něj nevidíte to přibližování jako tady

0/0
28.5.2018 20:29

P49e98t36r 82N67o36v83o19t19n87y 1481480231

Něžně z boku. http://854foto.net/text/nehoda4006.html

0/0
29.5.2018 1:26

M19i25c40h82a41l 67K97o29l68o50v23r49a17t 5367893355332

Za dva měsíce zjistíme, že to byla chyba signalizace

0/−4
28.5.2018 12:17

V34á75c87l49a74v 20K33o25v37á13ř 7631396541283

Neměl osobák přednost zprava? 

+5/−1
28.5.2018 12:05

J96a39n 51K24ř61e57p40e13l11a 4519458806587

Pardon, měl být plus

0/0
28.5.2018 14:10

S23i43l60v98e93s83t84r 62K72a59d72e44ř15á16b67e14k 8630433885230

Kdyby se takhle srazily tramvaje, tak by to byla relevantní otázka.

+1/0
28.5.2018 18:17

L32i25b19o65r 21F37i76l92á31k 4742463142935

Pelešáci jsou poslední dobou samý průšvih.

0/0
28.5.2018 11:48

M80a75r13t69i55n 68Š64i34m79e77k 4790564508715

Vypadá to, že nákladní vlak zastavil bezpečně u značení za které se nesmí, je-li na výhybce jiný vlak

0/−6
28.5.2018 11:40

M98a46r18t55i66n 35S96y34k94o86r66a 5169915419976

Podle článku projel návěstt "stůj" tj. červenou. To že zastavil před označením před sjížděním kolejí je samozřejmě dobře, ale i tak se jedná o hrubé porušení dopravních předpisů které bude mít pro strojvedoucího dohru.

+7/0
28.5.2018 12:10

M22a68r50t53i95n 85V37e60s73e43l54ý 1660908387866

Tím, co tady opisujete v pěti slovech, myslíte námezník? ;-D

0/0
28.5.2018 13:40

M41a79r35t30i32n 37S38y57k36o34r23a 5569805259136

Ano, ale nejsem si jistý že by zde mnoho lidí vědělo o co jde. Proto i rozepisuji stůj jako červenou.

+2/0
28.5.2018 13:48

S48i75l33v36e67s18t39r 13K54a85d70e84ř43á21b21e68k 8160943175550

Jestli by spíš nebylo lepší naopak červenou rozepisovat jako stůj. Mimochodem, za "značení za které se nesmí, je-li na výhybce jiný vlak", by se kromě námezníku mohl považovat taky ten semafor (tedy signál stůj na proměnném návěstidle).

0/0
28.5.2018 18:20

M85a79r71t18i69n 82S20y23k28o82r38a 5569445699946

Jasně že můžem používat pouze výrazy z dopravních předpisů. Ale chtěl jsem to přiblížit všem, tedy i nepostiženým vlakovou dopravou.

0/0
28.5.2018 19:34

P77a43v64e70l 77R12o76h80á43č60e51k 8934451257655

... a právĕ proto mají civilizované státy u u všech hlavních návěstidel namontované různé magnety, v poslední době sjednocené do formy balízy ETCS. Bohužel, v ČR tohle jednoduché a relativnĕ levné řešení nehrozí, poněvadž vývoj jednoduchého rozhraní mezi návĕstidlem a balízou neodpovídá obchodním zájmům firmy AŽD, a jiná firma to dodat nesmí. Nebo se mýlím?

+12/−10
28.5.2018 11:38

J16i61ř72í 69E27r67b14e24n 1653834966257

ETCS není ani jednoduché, ani levné.

A AŽD Praha je jeho spolutvůrcem, dokonce ho už asi čtvrtým rokem staví na Slovensku.

+13/0
28.5.2018 12:17

M83i71r56o24s49l73a26v 43T34i51š34e39r 4529189984372

A před pár měsíci jej budovali i na jížní Morave na trati Břeclav-Přerov.

Pokud vím, tak nic na úrovni ETCS v provozu není ani v zahraničí, s výjimkou některých VRT.

+2/0
28.5.2018 12:35

P56a27v88e73l 97R61o75h76á83č74e52k 8364731297975

Například ve Švýcarsku najdete balízy i na mnohých úzkorozchodkách. Jsou jimi vybavena/vybavována i reléová stavĕdla, sloužící spolehlivĕ i 50 let. Nesmíte tolik vĕřit AŽDC propagandĕ, přijeďte se nĕkdy podívat.

0/0
28.5.2018 13:53



Najdete na iDNES.cz