- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Nenapsal jsem, že na VŠ májí chodit pouze z gymnázií, ale hlavně z gymnázií. Z odborných škol tam mají odejít jen ti nejlepší. Není v pořádku, když většina vysokoškoláků projde přípravou, která byla zaměřená na něco jiného než na další studium - totiž na přípravu na povolání. To samozřejmě neznamená, že SPŠ stavební nepřipraví pro studium na stavební fakultě dobře. Výjimky se vždy najdou, ale není dobré jimi argumentovat.
To je pěkná hloupost, znám hodně lidí co mají výuční list, večerně si udělali maturitu a nakonec vystudovali filozofickou či jinou fakultu. O právech na UK nemluvě.
Byť panu Bergmanovi obecně fandím, poněkud mě zarazil svým jásáním nad komunisty řízenou krajskou vládou. Zvláště když tak usuzuje z toho, že mu komouši vymění na škole okna. Byť nejsem absolventem elitního gymnázia umím si spočítat, že 364 oken za 18 milionů, znamená za jedno okno téměř 50 000 Kč. Byť jsou to okna velká a atypická neměla by cena jednoho okna včetně práce s výměnou překročit 30 000 Kč, tj. celkem 11 milionů.
Takže do čísi kapsy (nejspíš i té komunistické) zmizne 7 milionů, tj. cca 40% ceny zakázky. A vzhledem k Bergmanovu nadšení vyvstává otázka zda něco neskončí i u něj. Pak ovšem dostává jeho nadšení z komunistů v čele kraje, byť nemorální, ale přeci jen logiku. To na rozdíl od jeho kázání o tom, jak morálku vštěpuje do studentských hlav.
Jest-li si kupujete špekáčky za 60,- kč/kg je to Váš problém. Neaplikujte stejnou logiku při realizaci výměny oken.
Co tím vlastně chtěl říct? Chce aby jeho školu zvětšili, nebo aby vysoké školy nabíraly méně studentů? Tedy aby se na vysoké školy dělaly povinně přijímačky a ne aby přijímaly víc studentů, které proberou až během prvních semestrů? Opravdu nemám praktickou představu.
V dávné minulosti byl první semestr ten oslí most. Přijímačky, ty se dají manipulovat, ale zápočty, semináře a zkoušky už těžko.
V mém ročníku 1959 nastoupilo po přijímačkách vybraných 72 studentů, po prvním semestru se jejich počet zredukoval na 27. Někteří se už po prvních přednáškách vzdali. Mluvím o ČVUT na Karlově náměstí.
Třeba deskriptivní geometrie nebo matematika, to byly největší překážky právě pro gymnasiasty.
Já jsem byl absolventem 1.SPŠE v Ječné ul. č, 30, v r. 1957, třída R4D a 1965 jsem slavně "promoval" ve Vladislavském sále na inženýra. V Ječné ul. byl v těch letech profesorem matematiky pan Krista, zřejmě mu z politických důvodů odepřeli přednášet na VŠ. Ve výsledku byli absolventi z Ječné uznáváni jako dobří v matematice.
Deskriptivní geometrii dnes považuji za filtr na IQ. Bylo to podáváno velmi složitě a dost lidí si z toho zoufalo. Pro další život to ale nemělo ten význam, jaký na škole.
Pan ředitel ve mně vyvolal vzpomínku na to, jak na Karláku před paralelku přišel Koníček a zeptal se:
„Kdo je tady z gymnázií?“, ruku zvedla asi tak polovina. „Hmm, hmm.“
„Kdo je tady z průmyslovek?“, přibližně třetina. „Tak vy tady nemáte co dělat.“
„Kdo je tady z učebních oborů?“, přihlásil se ten zbytek. „Vy tady už vůbec nemáte co dělat.“
Pak si všiml vepředu Michala Hu, který ruku nezvedal vůbec.
„A co vy, odkud jste?“
„Já jsem chodil na střední školu pro pracující.“ odpověděl Michal.
Tím docenta zmátl a zbavil řeči, s takovou vzdělávací institucí se asi na FEL setkal poprvé.
Jo, Koníček, to byl střihoun!. Mne vyhodil ze zkoušky ani nevím za co. Zkoušku jsem pak udělal u odb. asistenta (jméno si nepamatuji) za suveréní jedničku!
Pan ředitel se mýlí. Co tvrdí, možná platilo za komunistů. Nyní technické školy lépe připravují na technické školy než gymnázia. A o tom, že vědomosti se nemusí biflovat, by se dalo rovněž s úspěchem pochybovat. Musím je dostat do hlavy, abych je dokázal aplikovat ! Nedokáži si představit úspěšného šachistu, který hraje s příručkou na klíně, ve které je zapsáno, jak se kterou figurou táhne. To i řemeslníci musí mít vědomosti v hlavě, aby mohli pracovat. Pane řediteli, kde Vás vyhrabali ?
A na to jste přišel jak: Nyní technické školy lépe připravují na technické školy než gymnázia
Technické školy vždy připravovaly studenty na technické školy lépe než gymnázia. Vždyt to je jejich cílem.
Nyní navíc ty střední technické školy díky menšímu zastoupení odborných předmětů a přidané biologii nepřipravují studenty v takové míře, jako tomu bylo dříve...
pan ředitel asi není velký odborník.
No pak bych doplnil jednu myšlenku. pokud mají být přijímáni na VŠ hlavně studenti z gymnázií co pak budeme dělat v případě že se nadměrný počet gymnazistů nedostane na ony VŠ. Zatím většinou končí na různých VOŠ, kterých opravdu narostlo hodně, ale které sami říkají, že za 3 roky prostě odborníka vychovat neumí.
V konečné fázi to znamená, že student SPŠ bude mít daleko lepší vzdělání a odbornost jak ti co budou nad ním ve vzdělávacím ohodnocení. Již dnes se to občas stává.
Kvalita absolventů škol snad není dána jejich počtem, spíše jejich náročností ale hlavně kvalitou vyučujících. Vždyť to všichni známe, jak často si člověk vzpomene na některého skvělého kantora a jak rád by mu dnes ještě poděkoval za to, co ho naučil!
Chápu, že s klesajícím počtem dětí je tlak na to nabrat každého žáka. A pan řiditel se tak snaží vytvářet jakési nesmyslné elitářství tak aby případně nepřišel o křeslo.
Bohužel, ale nejsou to SPŠ, kterých by nějak výrazně přibylo, ale spíše gymnázia a to v násobcích. To to stojí za poklesem kvality studentů a to všude.
Podle mě je právě třeba udělat určitý kvalitativní řez mezi gymnázii a ty méně kvalitní razantně zrušit.