Diskuse k článku

Šíleně drhly plechy a pak velká rána, líčí zranění lidé pád výtahu

Po sobotní havárii výtahu v panelovém domě v Teplicích bude Miluše Valašová chodit už jen po schodech. V osudný večer jela v kabině ještě se třemi muži. Ještě teď se žena vzpamatovává z hrozivého pádu, stejně jako její manžel, který dopadl ze všech nejhůř.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T36o25m41á89š 38J89a76n40í84r85e71k 8470767286329

Tak je asi zrejme, ze se utrhlo lano, jinak by asi nepadal 2 patra .... kdyby se treba rozbila prevodovka, je tam protizavazi a jiste by zabrzdil ihned. Ale i tak je divne, ze padal tak dlouho a jak to popisuje, ze zabrzdil skoro na miste, tak bych cekal, ze ta rychlostni ochrana zareaguje daleko rychleji.

Je to tak rok, co jsem k tomu zjistoval informace, jestli tam ty brzdy na novem vubec mame a na jakem principu fungujou. Moc jsem toho ale nenasel. Akorat vyrobce toho dilu, ktery pri rychlosti nad x m/s, proste odpoji obvod a mechanicky semkne. Nicmene nejake pojednani o tom jak rychle to fyzicky zareaguje na pretrzeny kabel atd, jsem tam nenasel. Urcite bych nebyl sam, co by uvital nejake povidani na tema bezpecnost vytahu.

0/0
18.5.2016 3:08

J78a24n 70K14a37d47l55e35c 7867955824135

pokud idnes řekne a, spad výtah, jsem zvědav, zda řekne B, proč.

já jsem přesvědčen, že výtahy by padat neměly, pokud nepropadneš shnilou podlahou

0/0
17.5.2016 14:09

J73a17n 22Z37e93m14a51n 1236665534626

Mám takový pocit, že výtahy ze 70. let s releovou logikou byly nejbezpečnější. Sice, když se opálily kontakty, se v nich občas uvízlo, ale nepamatuji, že by někdy spadl.

0/0
17.5.2016 12:42

J36i77ř54í 68E21r85b29e58n 1353154596197

Sem tam se někdo odřel o šachtu, semtam někdo přišel o konečky prstů vlisované vedle kabiny, semtam nějakému dítěti srazila vaz šála zachycená ve dveřích, semtam někoho zabil náklad vzpříčený o šachetní dveře... ;-(

...ale asi jo, asi byly bezpečnější než ty dnešní ;-)

+1/0
17.5.2016 13:57

M90i40c15h67a80l 88S53l92a54v85í12č33e72k 1589768432359

Výtah je takové trochu záhadné zařízení. V paneláku máme teď nový, asi dle všech norem a "chytrý". A jako takový žije, podobně jako PC, svůj vnitřní život. Jednou oznámí, ve kterém podlaží zastavil, jindy ne. Občas si zastaví dle své vůle, nebo naopak jede kam chce. Zajímavé je, že se zmenšila kabina a zvýšil počet povolených osob. Těch povolených 5 se tam ale nevejde. Což jsou legrácky, vadí mi podstatnější věci. Výtah evidentně nemá čidlo pro zatížení podlahy, takže pokud nakládáte více věcí, dveře vám v lepším případě zavře. Ovšem, pokud mezitím někdo zmáčkne přivolávač, výtah i s věcmi odjede. A nemá tlačítko STOP. Pokud by v kabině došlo k nějaké nepříjemnosti, neexistuje možnost výtah zastavit!!!

+1/0
17.5.2016 12:08

J15i65ř34í 60E21r76b58e91n 1853244116767

V tom případě vás někdo natáh, matko...

0/0
17.5.2016 14:46

M33i77c67h56a13l 46S62l97a82v41í77č10e69k 1139498742319

He? Jak prosím, slečno? :-)

Jen pro upřesnění. Jde o běžně nově montovaný výtah v panelových domech SBD Družba. Proti tomu starému nevyžaduje místnost pro strojovnu a tak jezdí do -1 podlaží, což je, zejména pro matky s kočárky, skvělé. Servis také není špatný. Ale zaráží mne nedostatky, o kterých jsem již psal.

0/0
17.5.2016 15:10

L95u62k19á85š 33T29e49p35l57ý 2784620569

Ode dneška už raději chodim po schodech.

0/0
17.5.2016 11:42
Foto

L74u94c73i52e 25V31o18n44d76r69á21k23o44v51á 7730873333900

S vědomím, co a jak se do výtahu cpalo v práci mě taková událost nepřekvapuje.

0/0
17.5.2016 8:03

M18a37r82t70i89n 61S91l89í10v58a 5288302547662

Vlezu do výtahu a tam schody.

0/0
17.5.2016 7:37

M98a51r18i46e 13J57a53h81n41o40v54á 5362503944505

Ten výtah je už evidentně novějšího typu. Zajímalo by mě, kolikrát se už utrhl nějaký starý výtah v paneláku, kde jsou neusálé tlaky na jeho výměnu, že nesplňuje normy EU.

0/0
17.5.2016 7:06

Jindriska 7813541618113

Je docela zajimave, ze Brusel neustale dava nejake normy ale sám se jim neridi. Výtahy v Bruselu jsou tak stare, ze se do nich clovek boji nastoupit.

0/0
17.5.2016 7:28

J66i70ř35í 72E14r14b22e60n 1353304596257

Omlouvá vás, že nerozumíte technické standardizaci a že jste asi nikdy v životě neslyšela o zraněních a úmrtích, způsobených socialistickými rychlostavěnými výtahy z Transporty Brno. To, že pasažéři a náklad mohou přijít do přímého kontaktu se stěnami a dveřmi pohybujícími se okolo nich, nebo že výtah není nijak chráněn proti nadlimitní rychlosti zdvihu, je průšvih samo o sobě a ani nemusím vědět o existenci nějaké ČSN EN 81-20.

+1/0
17.5.2016 8:39

M55a24r53i23e 91J43a37h83n75o46v35á 5942513264635

Proto se ptám. Máme výtah starý 25 let a elektronickou závoru. Tak by mě zajímalo, nakolik je riziko reálné oproti tomu výtahu z článku.

0/0
17.5.2016 9:29

J20i95ř48í 28E13r66b28e87n 1953724776137

Elektronická závora je jen nouzové náhradní řešení, které riziko nežádoucího kontaktu pouze zmírňuje, ale neodstraňuje.

0/0
17.5.2016 9:47

J41i90ř96í 28E60r81b25e98n 1213954806587

Černý humor? Před videoreportáží se mi spustila reklama na Metaxu: Pro tuto chvíli se neboj vzlétnout...

0/0
16.5.2016 22:31

J48a27r76o35s29l44a40v 31S87t50u11c63h85l12í55k 7586368352576

Přeji všem postiženým brzké a trvalé uzdravení. Jen by mě zajímalo o kolik kilo překročili povolenou váhu a proč se s nimi rozjel?.

0/0
16.5.2016 21:45

P49e24t39r 94M92u78n28z73a23r 1365261519246

A proč myslíte, že byl ten výtah přetížen?8-o

+1/0
16.5.2016 22:56

J25a89n 79N84o89v92á67k 9607422567257

Výtahy jsou vůbec hrozně záhadná věc. Schválně se před nějaký postavte a chvíli to pozorujte - vlezou tam lidi, zarachotí to a za chvíli přijede zpátky kabina a jsou v ní úplně jiní lidé, nebo je dokonce prázdná! 8-o

+18/−1
16.5.2016 21:29

J90a88r42o41s58l35a65v 71S84v48o40b44o18d32a 1824555118709

a už někdo zkoumal, proč tomu tak je?

+1/0
16.5.2016 22:07

J93i70ř97í 86Š48k95o32p70í68k 5421676957173

Viděl jsem jednou, jak výtah pozorovali biolog, fyzik a matematik. Do výtahu nastoupil člověk, pak se dveře zavřely, po chvíli se otevřely a vystoupili dva.

Biolog povídá: "Viděli jste to? Rozmnožování!"

"Kdepak, pouze chyba měření." - na to fyzik.

Rozlouskl to až matematik: "Mýlíte se oba - za chvíli tam vejde ještě jeden a nebude tam nikdo..."

+3/0
16.5.2016 22:56

V66o23j14t14ě46c85h 25G86r69o54s65s 9749834555706

Ufff...pád výtahu je věc, která ve snu straší asi nejednoho člověka. Tito lidé si to bohužel prožili doopravdy. Přeju jim brzké uzdravení.

+4/0
16.5.2016 21:04

J62a16n47a 66S89t25e61h54l91í11k93o45v35á 2649960380276

jak by to asi dopadlo, kdyby dopadli až dolu? :-/

0/0
16.5.2016 20:06

I51v33a76n 93S27t78e19c25h 8541397347250

O tom by asi psali v jiné rubrice.

+1/0
16.5.2016 21:06

J42a21n 63N49o61v17á61k 9947112167907

Na Alíkovi, že jo?

0/0
16.5.2016 21:31

J14a68n21a 12S51t49e88h32l72í25k47o32v59á 2779750440376

strašný.

0/0
17.5.2016 8:21

Z38d50e44n85ě37k 38H59r89u39b95ý 5735568441436

Přetížit to nemohli, je to několikanásobně předimenzováno. Naopak měli spíš kliku, že jich tam bylo víc a padali směrem dolů, na což jsou připraveny nouzové brzdy. Horší to je, když výtah "padá" směrem nahoru, tj. když je v kabině třeba jen jeden člověk a protizávaží táhne kabinu nahoru. Na to starší výtahy brzdu nemají, nové už ano.

+6/0
16.5.2016 20:01

B26e45n 42P72a35v16k75a 1667743657161

Jak může protizávaží táhnout kabinu nahoru? Není to vyvážené s výtahem? Nebo jako že se ta kabina najednou odlehčí? Že z ní prostě něco upadne?

0/0
16.5.2016 20:58

Z60d10e93n88ě14k 70H84r71u34b65ý 5595708141756

Protizávaží má hmotnost kabiny plus polovinu maximální hmotnosti nákladu. Tedy je-li nosnost 500kg, pak protizávaží je navrženo tak, aby soustava byla v rovnováze při zatížení výtahu 250kg. V tu chvíli může kabinu táhnout nahoru malé děcko a ďoubat se u toho v nose. Pokud je zatížení kabiny vyšší nebo nižší, vždy platí, že motor táhne max. 250kg a nikoliv 500.

+3/0
16.5.2016 21:02

R40a61d22e22k 53T25e74s37a80ř 2317859271156

Montoval jsem výtahy a vždy jsme zkoušeli tyto nouzové brzdy, které i v tomto případě fungovali.... a je to mazec nekontrolovaně padat a pak brzda, neuvěřitelné přetížení :(

0/0
16.5.2016 22:44

J50i38ř61í 70E75r78b79e75n 1383654106357

Ano, protože už během jedné sekundy volného pádu dosáhnete rychlosti 35 km/h...

0/0
17.5.2016 8:59

L34u87b83o20š 76T66i74c38h95ý 3937548634543

Vy jste to zkoušeli tak, že jste při pádu výtahu byli uvnitř?

0/0
17.5.2016 10:17

L49u40b33o28m72í12r 85V65r44t43a72l 6930827911331

Hergot, tady se sešlo odborníků z oboru. Nikdo neví kdy tam byla poslední revize, nikdo neví jaký typ výtahu to byl, nikdo neví v jakém rozsahu proběhla ta poslední revize. To vyšetřování se nebude dělat jen tak pro nic za nic a názor majitele servisní firmy je na místě.

Hlavně, že se nikdo nezabil.

0/0
16.5.2016 19:51

J10i12ř95í 21E85r29b36e90n 1273144636217

Podle fotek je to modernizovaný výtah a tipuji to na nosnost 350 až 450 kg. Revizi dělá odborná firma, která má na starosti 5000 výtahových jednotek, tudíž si ty termíny prohlídek a revizí hlídá.

+1/0
16.5.2016 20:16

A88n19t55o83n96í26n 54Z38e48l52e20n91ý 2974483681536

Záleží jakou má smlouvu. Může si je hlídat i provozovatel.

0/0
16.5.2016 22:19

J50i47ř81í 82E82r14b95e91n 1573514676117

Dozorce výtahu smí dělat i jen zaškolený člověk, to ano - ale revizi smí dělat jen odborně způsobilá osoba!

0/0
16.5.2016 22:32

A23n49t15o24n18í89n 96Z55e87l59e74n77ý 2384623841566

Nemyslel jsem revizi (co jsou vyhrazená technická zařízení vím), ale hlídat jejím termín.

0/0
17.5.2016 9:14

M90a13r23t47a 60S81o49u79k31u79p38o84v22á 9626356550570

Pan Bartůněk má dnes velký den... i s fotkou;-D

+4/0
16.5.2016 19:20

V53ě25r98a 46L95o82r17e51n22c64o90v72á 5146540294

;-D;-DR^

0/0
16.5.2016 19:55

H29o48n10z54a 38B30e50d40n98á35ř 9916383612220

Výtah pro čtyři osoby, což platilo za totáče. Ale že dneska to odpovídá třem osobám, nebo čtyřem dětem, to už na cedulku nikdo nepřipíše.

+6/0
16.5.2016 18:59

J42i34ř33í 28E30r84b47e84n 1203944296157

I za totáče pro TOV 250 platila obsaditelnost tři osoby, ne čtyři.

0/0
16.5.2016 19:03

D95a47n26i58e17l26a 35G18o64t73z 9621799

Paní má odhadem 80-90 kilo. Tři muži, i kdyby byli hubení, tak je to dalších 3 x 80kilo... minimálnĕ tam nastoupilo 320 kilo. Plus tašky. A to jsme při dolní hranici, manžel paní je asi na stejné dietĕ. Takže +50kilo? .. neznám nosnost výtahů, ale u lékaře vždycky sčítám dĕti a přijde mi to tak tak. Vyšetřování příčin asi bude jednoduché a teď se bĕháním do schodů váhová příčina lehce eliminuje. Mít rozum a umĕt počítat, s tím se asi nedá nic dĕlat.

0/−3
16.5.2016 18:58

J27i36ř12í 83E98r20b13e54n 1543384786407

Plácáte nesmysly.

Každý výtah má řadu bezpečnostních prvků, ochrana před přetížením je jednou z nich - přetížený výtah se prostě ani nerozjede, jen se rozhouká a brzdové kotouče zůstanou přicvaklé.

Nemluvě o tom, že dnešní modernizované výtahy už mívají nosnost 350 - 550 kg, mnohem víc než staré třímístné TOV 250 z Transporty Břeclav.

+6/0
16.5.2016 19:02

D66a53n83i69e81l43a 38G14o34t32z 9341129

No potom nevim proc tam ta upozorneni jsou. Aby se v klidu ignorovala? No ale uklidnil jste me, ze muzu vzit ssebou do vytahu i slona a bude to v cajku :-D

0/0
16.5.2016 19:47

Z23d49e28n75ě12k 52H56r68u71b52ý 5115928811636

Ta upozornění tam jsou proto, aby se nepřetěžoval poháněcí mechanismus výtahu. Protizávaží má hmotnost prázdné kabiny plus polovinu maximální zátěže. Tedy v ideálním případě při polovičním zatížení by hýbat výtahem směrem nahoru mohlo i pětileté dítě. Pokud je zatížení kabiny vyšší než 1/2, tak motor táhne nahoru, pokud nižší než 1/2, jede to nahoru dokonce samo.

Takže slona tam vzít určitě můžete, výtah se na 100% neutrhne. Ale asi se nerozjede.

+5/0
16.5.2016 20:05

R84u98d91a 74S59l66a68v85í91k 5623428656361

Nosnost výtahů je běžně s koeficientem minimálně 10:1, takže pokud má psáno 400 kg, tak je testovaný na 4t.

+5/0
16.5.2016 19:22

M31o44n57i54k93a 12M10a69l59á 6900373518110

Re: Ruda Slavík

tak to nějak bude - tržná síla 10mm lana běžně používaného u těchto osobních výtahů jest 63,2kN = 6444,61kg x 2. To by mělo stačit :-)

0/0
16.5.2016 20:03

A81l19e67x23a51n89d86e27r 58P38r22o59c71h67a42z37k57a 2651426466263

to byly v detstvi moje nejhorsi sny, padani vytahove kabiny, nebo prejeti posledniho patra a vytah jede dal, brrrrrrrrrrrrrrrr

+10/0
16.5.2016 18:54

E35d33a 24D96r17á90b81e92k 7359172643327

hehe si můžete vyzkoušet v pater nosteru :-)

+7/0
16.5.2016 18:55

P57a84v58l27a 77K20v51a77p18i72l16o45v94á 7319448664427

Jezdím pracovně do jednoho 11 patrového domu v Krči asi třikrát ročně. Ještě před čtyřmi lety před rekonstrukcí výtah při jízdě drhnul. Přesně si pamatuju ten zvuk každé dvě patra. Bylo to v posledním patře tak jsem s tím jezdila, ale umírala strachy. Pamatuju z nějakých filmů, že při pádu se mám člověk zapřít nohama o stěny výtahu. No a výtah byl asi pro 12 lidí, takže široký, že bych musel být Bruce Lee, abych se zapřela. ;-D Pak mi zaměstnanci řekli, že už tma mnohokrát někdo uvízl. ještě štěstí, že už ty výtahy vyměnili :-)

+4/0
16.5.2016 18:53

Najdete na iDNES.cz