Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Šíleně drhly plechy a pak velká rána, líčí zranění lidé pád výtahu

Po sobotní havárii výtahu v panelovém domě v Teplicích bude Miluše Valašová chodit už jen po schodech. V osudný večer jela v kabině ještě se třemi muži. Ještě teď se žena vzpamatovává z hrozivého pádu, stejně jako její manžel, který dopadl ze všech nejhůř.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T33o46m54á98š 71J14a75n35í57r20e47k 8760587116139

Tak je asi zrejme, ze se utrhlo lano, jinak by asi nepadal 2 patra .... kdyby se treba rozbila prevodovka, je tam protizavazi a jiste by zabrzdil ihned. Ale i tak je divne, ze padal tak dlouho a jak to popisuje, ze zabrzdil skoro na miste, tak bych cekal, ze ta rychlostni ochrana zareaguje daleko rychleji.

Je to tak rok, co jsem k tomu zjistoval informace, jestli tam ty brzdy na novem vubec mame a na jakem principu fungujou. Moc jsem toho ale nenasel. Akorat vyrobce toho dilu, ktery pri rychlosti nad x m/s, proste odpoji obvod a mechanicky semkne. Nicmene nejake pojednani o tom jak rychle to fyzicky zareaguje na pretrzeny kabel atd, jsem tam nenasel. Urcite bych nebyl sam, co by uvital nejake povidani na tema bezpecnost vytahu.

0/0
18.5.2016 3:08

J52a41n 88K35a91d70l91e66c 7477205384985

pokud idnes řekne a, spad výtah, jsem zvědav, zda řekne B, proč.

já jsem přesvědčen, že výtahy by padat neměly, pokud nepropadneš shnilou podlahou

0/0
17.5.2016 14:09

J57a82n 86Z54e91m34a58n 1636155824966

Mám takový pocit, že výtahy ze 70. let s releovou logikou byly nejbezpečnější. Sice, když se opálily kontakty, se v nich občas uvízlo, ale nepamatuji, že by někdy spadl.

0/0
17.5.2016 12:42

J98i37ř30í 29E60r43b34e60n 1483764246427

Sem tam se někdo odřel o šachtu, semtam někdo přišel o konečky prstů vlisované vedle kabiny, semtam nějakému dítěti srazila vaz šála zachycená ve dveřích, semtam někoho zabil náklad vzpříčený o šachetní dveře... ;-(

...ale asi jo, asi byly bezpečnější než ty dnešní ;-)

+1/0
17.5.2016 13:57

M90i90c48h47a29l 62S54l86a60v60í75č75e77k 1749338922839

Výtah je takové trochu záhadné zařízení. V paneláku máme teď nový, asi dle všech norem a "chytrý". A jako takový žije, podobně jako PC, svůj vnitřní život. Jednou oznámí, ve kterém podlaží zastavil, jindy ne. Občas si zastaví dle své vůle, nebo naopak jede kam chce. Zajímavé je, že se zmenšila kabina a zvýšil počet povolených osob. Těch povolených 5 se tam ale nevejde. Což jsou legrácky, vadí mi podstatnější věci. Výtah evidentně nemá čidlo pro zatížení podlahy, takže pokud nakládáte více věcí, dveře vám v lepším případě zavře. Ovšem, pokud mezitím někdo zmáčkne přivolávač, výtah i s věcmi odjede. A nemá tlačítko STOP. Pokud by v kabině došlo k nějaké nepříjemnosti, neexistuje možnost výtah zastavit!!!

+1/0
17.5.2016 12:08

J33i51ř48í 47E58r91b36e63n 1503714166147

V tom případě vás někdo natáh, matko...

0/0
17.5.2016 14:46

M85i76c60h80a67l 53S62l11a84v21í43č52e37k 1199478752549

He? Jak prosím, slečno? :-)

Jen pro upřesnění. Jde o běžně nově montovaný výtah v panelových domech SBD Družba. Proti tomu starému nevyžaduje místnost pro strojovnu a tak jezdí do -1 podlaží, což je, zejména pro matky s kočárky, skvělé. Servis také není špatný. Ale zaráží mne nedostatky, o kterých jsem již psal.

0/0
17.5.2016 15:10

L53u82k67á10š 67T63e52p72l92ý 2534410569

Ode dneška už raději chodim po schodech.

0/0
17.5.2016 11:42
Foto

L20u64c22i82e 80V55o73n97d25r96á17k79o39v82á 7470403153930

S vědomím, co a jak se do výtahu cpalo v práci mě taková událost nepřekvapuje.

0/0
17.5.2016 8:03

M31a81r87t87i94n 28S33l45í84v19a 5958372937592

Vlezu do výtahu a tam schody.

0/0
17.5.2016 7:37

M19a69r38i10e 77J40a54h37n91o11v56á 5372843604305

Ten výtah je už evidentně novějšího typu. Zajímalo by mě, kolikrát se už utrhl nějaký starý výtah v paneláku, kde jsou neusálé tlaky na jeho výměnu, že nesplňuje normy EU.

0/0
17.5.2016 7:06

Jindriska 7383801148423

Je docela zajimave, ze Brusel neustale dava nejake normy ale sám se jim neridi. Výtahy v Bruselu jsou tak stare, ze se do nich clovek boji nastoupit.

0/0
17.5.2016 7:28

J87i58ř19í 73E32r76b26e63n 1573204886877

Omlouvá vás, že nerozumíte technické standardizaci a že jste asi nikdy v životě neslyšela o zraněních a úmrtích, způsobených socialistickými rychlostavěnými výtahy z Transporty Brno. To, že pasažéři a náklad mohou přijít do přímého kontaktu se stěnami a dveřmi pohybujícími se okolo nich, nebo že výtah není nijak chráněn proti nadlimitní rychlosti zdvihu, je průšvih samo o sobě a ani nemusím vědět o existenci nějaké ČSN EN 81-20.

+1/0
17.5.2016 8:39

M28a68r22i30e 29J23a19h40n36o63v75á 5532953854485

Proto se ptám. Máme výtah starý 25 let a elektronickou závoru. Tak by mě zajímalo, nakolik je riziko reálné oproti tomu výtahu z článku.

0/0
17.5.2016 9:29

J89i47ř83í 64E79r24b33e61n 1703594596647

Elektronická závora je jen nouzové náhradní řešení, které riziko nežádoucího kontaktu pouze zmírňuje, ale neodstraňuje.

0/0
17.5.2016 9:47

J76i10ř23í 89E79r80b22e67n 1183264486987

Černý humor? Před videoreportáží se mi spustila reklama na Metaxu: Pro tuto chvíli se neboj vzlétnout...

0/0
16.5.2016 22:31

J18a67r94o11s60l93a42v 29S35t90u77c73h19l35í33k 7176138442596

Přeji všem postiženým brzké a trvalé uzdravení. Jen by mě zajímalo o kolik kilo překročili povolenou váhu a proč se s nimi rozjel?.

0/0
16.5.2016 21:45

P58e69t62r 53M62u35n50z85a73r 1245721809806

A proč myslíte, že byl ten výtah přetížen?8-o

+1/0
16.5.2016 22:56

J30a45n 65N71o56v38á59k 9207642267447

Výtahy jsou vůbec hrozně záhadná věc. Schválně se před nějaký postavte a chvíli to pozorujte - vlezou tam lidi, zarachotí to a za chvíli přijede zpátky kabina a jsou v ní úplně jiní lidé, nebo je dokonce prázdná! 8-o

+18/−1
16.5.2016 21:29

J50a19r45o26s69l55a88v 59S15v80o88b50o48d14a 1504485348539

a už někdo zkoumal, proč tomu tak je?

+1/0
16.5.2016 22:07

J56i55ř21í 27Š95k91o88p88í67k 5451566167983

Viděl jsem jednou, jak výtah pozorovali biolog, fyzik a matematik. Do výtahu nastoupil člověk, pak se dveře zavřely, po chvíli se otevřely a vystoupili dva.

Biolog povídá: "Viděli jste to? Rozmnožování!"

"Kdepak, pouze chyba měření." - na to fyzik.

Rozlouskl to až matematik: "Mýlíte se oba - za chvíli tam vejde ještě jeden a nebude tam nikdo..."

+3/0
16.5.2016 22:56

V48o14j45t18ě21c26h 14G68r13o67s83s 9309754485566

Ufff...pád výtahu je věc, která ve snu straší asi nejednoho člověka. Tito lidé si to bohužel prožili doopravdy. Přeju jim brzké uzdravení.

+4/0
16.5.2016 21:04

J24a33n51a 87S21t84e20h69l88í39k91o48v34á 2809650310246

jak by to asi dopadlo, kdyby dopadli až dolu? :-/

0/0
16.5.2016 20:06

I57v74a88n 12S43t67e41c36h 8181497877510

O tom by asi psali v jiné rubrice.

+1/0
16.5.2016 21:06

J52a42n 75N26o49v42á52k 9217142277877

Na Alíkovi, že jo?

0/0
16.5.2016 21:31

J62a92n75a 29S81t33e65h44l32í11k62o16v27á 2739660220886

strašný.

0/0
17.5.2016 8:21

Z82d56e83n76ě70k 80H47r85u59b72ý 5185418331776

Přetížit to nemohli, je to několikanásobně předimenzováno. Naopak měli spíš kliku, že jich tam bylo víc a padali směrem dolů, na což jsou připraveny nouzové brzdy. Horší to je, když výtah "padá" směrem nahoru, tj. když je v kabině třeba jen jeden člověk a protizávaží táhne kabinu nahoru. Na to starší výtahy brzdu nemají, nové už ano.

+6/0
16.5.2016 20:01

B12e52n 56P11a49v50k90a 1227543847821

Jak může protizávaží táhnout kabinu nahoru? Není to vyvážené s výtahem? Nebo jako že se ta kabina najednou odlehčí? Že z ní prostě něco upadne?

0/0
16.5.2016 20:58

Z53d29e50n79ě68k 97H75r75u40b32ý 5315708131846

Protizávaží má hmotnost kabiny plus polovinu maximální hmotnosti nákladu. Tedy je-li nosnost 500kg, pak protizávaží je navrženo tak, aby soustava byla v rovnováze při zatížení výtahu 250kg. V tu chvíli může kabinu táhnout nahoru malé děcko a ďoubat se u toho v nose. Pokud je zatížení kabiny vyšší nebo nižší, vždy platí, že motor táhne max. 250kg a nikoliv 500.

+3/0
16.5.2016 21:02

R31a94d80e94k 73T92e36s89a77ř 2847149741266

Montoval jsem výtahy a vždy jsme zkoušeli tyto nouzové brzdy, které i v tomto případě fungovali.... a je to mazec nekontrolovaně padat a pak brzda, neuvěřitelné přetížení :(

0/0
16.5.2016 22:44

J65i72ř47í 90E43r39b91e87n 1373274456797

Ano, protože už během jedné sekundy volného pádu dosáhnete rychlosti 35 km/h...

0/0
17.5.2016 8:59

L13u20b65o57š 46T78i31c85h96ý 3637298954403

Vy jste to zkoušeli tak, že jste při pádu výtahu byli uvnitř?

0/0
17.5.2016 10:17

L58u20b89o27m38í71r 93V63r32t58a19l 6670837391361

Hergot, tady se sešlo odborníků z oboru. Nikdo neví kdy tam byla poslední revize, nikdo neví jaký typ výtahu to byl, nikdo neví v jakém rozsahu proběhla ta poslední revize. To vyšetřování se nebude dělat jen tak pro nic za nic a názor majitele servisní firmy je na místě.

Hlavně, že se nikdo nezabil.

0/0
16.5.2016 19:51

J73i92ř43í 66E62r59b92e88n 1253344306477

Podle fotek je to modernizovaný výtah a tipuji to na nosnost 350 až 450 kg. Revizi dělá odborná firma, která má na starosti 5000 výtahových jednotek, tudíž si ty termíny prohlídek a revizí hlídá.

+1/0
16.5.2016 20:16

A35n52t40o67n19í28n 93Z13e79l80e96n20ý 2884723841486

Záleží jakou má smlouvu. Může si je hlídat i provozovatel.

0/0
16.5.2016 22:19

J86i16ř47í 78E93r91b58e32n 1693844396767

Dozorce výtahu smí dělat i jen zaškolený člověk, to ano - ale revizi smí dělat jen odborně způsobilá osoba!

0/0
16.5.2016 22:32

A98n26t11o11n13í51n 56Z38e79l28e51n58ý 2654443331936

Nemyslel jsem revizi (co jsou vyhrazená technická zařízení vím), ale hlídat jejím termín.

0/0
17.5.2016 9:14

M22a46r55t73a 86S18o49u38k27u82p67o40v60á 9806446480430

Pan Bartůněk má dnes velký den... i s fotkou;-D

+4/0
16.5.2016 19:20

V64ě36r80a 63L94o19r84e30n37c20o17v87á 5956300384

;-D;-DR^

0/0
16.5.2016 19:55

H56o35n38z57a 48B83e13d21n18á61ř 9716843672880

Výtah pro čtyři osoby, což platilo za totáče. Ale že dneska to odpovídá třem osobám, nebo čtyřem dětem, to už na cedulku nikdo nepřipíše.

+6/0
16.5.2016 18:59

J96i28ř46í 16E19r32b79e95n 1223574506457

I za totáče pro TOV 250 platila obsaditelnost tři osoby, ne čtyři.

0/0
16.5.2016 19:03

D87a65n80i38e31l39a 86G46o11t14z 9551159

Paní má odhadem 80-90 kilo. Tři muži, i kdyby byli hubení, tak je to dalších 3 x 80kilo... minimálnĕ tam nastoupilo 320 kilo. Plus tašky. A to jsme při dolní hranici, manžel paní je asi na stejné dietĕ. Takže +50kilo? .. neznám nosnost výtahů, ale u lékaře vždycky sčítám dĕti a přijde mi to tak tak. Vyšetřování příčin asi bude jednoduché a teď se bĕháním do schodů váhová příčina lehce eliminuje. Mít rozum a umĕt počítat, s tím se asi nedá nic dĕlat.

0/−3
16.5.2016 18:58

J90i93ř79í 33E68r55b43e47n 1983624486227

Plácáte nesmysly.

Každý výtah má řadu bezpečnostních prvků, ochrana před přetížením je jednou z nich - přetížený výtah se prostě ani nerozjede, jen se rozhouká a brzdové kotouče zůstanou přicvaklé.

Nemluvě o tom, že dnešní modernizované výtahy už mívají nosnost 350 - 550 kg, mnohem víc než staré třímístné TOV 250 z Transporty Břeclav.

+6/0
16.5.2016 19:02

D87a50n88i20e16l76a 38G25o98t97z 9471249

No potom nevim proc tam ta upozorneni jsou. Aby se v klidu ignorovala? No ale uklidnil jste me, ze muzu vzit ssebou do vytahu i slona a bude to v cajku :-D

0/0
16.5.2016 19:47

Z55d36e32n50ě55k 80H51r95u24b90ý 5105288371106

Ta upozornění tam jsou proto, aby se nepřetěžoval poháněcí mechanismus výtahu. Protizávaží má hmotnost prázdné kabiny plus polovinu maximální zátěže. Tedy v ideálním případě při polovičním zatížení by hýbat výtahem směrem nahoru mohlo i pětileté dítě. Pokud je zatížení kabiny vyšší než 1/2, tak motor táhne nahoru, pokud nižší než 1/2, jede to nahoru dokonce samo.

Takže slona tam vzít určitě můžete, výtah se na 100% neutrhne. Ale asi se nerozjede.

+5/0
16.5.2016 20:05

R72u53d12a 16S97l88a13v42í26k 5423888966361

Nosnost výtahů je běžně s koeficientem minimálně 10:1, takže pokud má psáno 400 kg, tak je testovaný na 4t.

+5/0
16.5.2016 19:22

M94o37n26i89k90a 95M41a18l22á 6280213968530

Re: Ruda Slavík

tak to nějak bude - tržná síla 10mm lana běžně používaného u těchto osobních výtahů jest 63,2kN = 6444,61kg x 2. To by mělo stačit :-)

0/0
16.5.2016 20:03

A80l95e26x73a59n88d91e78r 75P64r71o96c90h49a35z52k93a 2161176656823

to byly v detstvi moje nejhorsi sny, padani vytahove kabiny, nebo prejeti posledniho patra a vytah jede dal, brrrrrrrrrrrrrrrr

+10/0
16.5.2016 18:54

E25d10a 86D73r20á36b41e67k 7639402823947

hehe si můžete vyzkoušet v pater nosteru :-)

+7/0
16.5.2016 18:55

P11a44v31l45a 98K68v39a18p43i26l60o60v27á 7939148904827

Jezdím pracovně do jednoho 11 patrového domu v Krči asi třikrát ročně. Ještě před čtyřmi lety před rekonstrukcí výtah při jízdě drhnul. Přesně si pamatuju ten zvuk každé dvě patra. Bylo to v posledním patře tak jsem s tím jezdila, ale umírala strachy. Pamatuju z nějakých filmů, že při pádu se mám člověk zapřít nohama o stěny výtahu. No a výtah byl asi pro 12 lidí, takže široký, že bych musel být Bruce Lee, abych se zapřela. ;-D Pak mi zaměstnanci řekli, že už tma mnohokrát někdo uvízl. ještě štěstí, že už ty výtahy vyměnili :-)

+4/0
16.5.2016 18:53







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.