Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Sexuolog Uzel vypovídal proti lékaři obžalovanému ze smrti pacientky

Známý pražský sexuolog Radim Uzel u lounského soudu vypovídal v kauze gynekologa z Podbořanska, který podle obžaloby včas neodhalil u pacientky rakovinu děložního čípku. To proto, že jí nedělal řádná pravidelná vyšetření. V srpnu 2012 žena zemřela.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P46a31v51e46l 45S24o30b78o12t84k75a 5590924

A divné mi připadá i to, že před soudem nestojí také revizní lékař zdravotní pojišťovny.

Podle mne jednoznačně nesplnil povinnosti, které mu ukládá Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, konkrétně " (1) Zdravotní pojišťovny kontrolují využívání a poskytování hrazených služeb a jejich vyúčtování zdravotní pojišťovně, a to z hlediska objemu a kvality, " a "...zda...c) rozsah a druh hrazených služeb odpovídá zdravotnímu stavu pojištěnce" :

"Kontrola § 42

(1) Zdravotní pojišťovny kontrolují využívání a poskytování hrazených služeb a jejich vyúčtování zdravotní pojišťovně, a to z hlediska objemu a kvality, včetně dodržování cen u poskytovatelů a pojištěnců.

(2) Kontrolní činnost provádějí prostřednictvím informačních dat v rozsahu stanoveném zákonem a činností revizních lékařů. Další kontrolní činnost provádějí odborní pracovníci ve zdravotnictví způsobilí k revizní činnosti (dále jen "odborní pracovníci"). Zdravotní pojišťovny dále provádějí kontrolní činnost prostřednictvím přístupu do Centrálního úložiště elektronických receptů podle zvláštního zákona44a).

(3) Revizní lékaři posuzují odůvodněnost léčebného procesu se zvláštním zřetelem na jeho průběh a předepisování léčivých přípravků, potravin pro zvláštní lékařské účely a zdravotnických prostředků a na posuzování potřeby lázeňské léčebně rehabilitační péče jako součásti léčebné péče. Revizní lékaři a další odborní pracovníci dále kontrolují, zda

a) poskytnuté hrazené služby odpovídají hrazeným službám vyúčtovaným zdravotní pojišťovně,

b) byly vyúčtovány pouze ty výkony, léčivé přípravky a, potraviny pro zvláštní lékařské účely a zdravotnické prostředky, které je zdravotní pojišťovna povinna uhradit,

c) rozsah a druh hrazených služeb odpovídá zdravotnímu stavu pojištěnce."

0/0
18.3.2016 13:38
Foto

L42u94k29á81š 42K47o51b12e87r63a 3204393948

Znám. Maminka měla nález na plicích. Každý půl rok rentgen. Tři roky beze změny, takže plicní lékařka jeden půlroční rentgen vynechala. Za rok na to měla maminka pohřeb.

+1/0
17.3.2016 12:43

V94á70c63l33a10v 61K19o53h88o19u22t 8147594302514

Těším se na to až zase bude jeden lékař uznán nevinným ze smri pacientky, jak je zvykem v našem skvělém zdravotním systému. Pacienti mají jenom minimální ochranu právní. Kolik lékařů kteří zavinili něčí smrt, mohou i nadále provozovat svojí činnost. Soudů se lékaři skutečně ve většině případů nebojí. Mají na dobré advokáty, a ministerstvo zdravotnictví jim jde plně na ruku. Lékař lékaře nikdy nepodrazí, i kdyby vina jednoho lékaře vyšla jasně najevo.

0/−1
17.3.2016 12:41

J84a64r74o10m37í27r 44Š36r46á13m67e27k 3607816827212

A z jakého důvodu by měl být lékař odpovědný za to, že neprovedl vyšetření, které pacientka odmítla? Podle stejné "logiky" jste vy odpovědný za to, že mi slepice nenesou.

0/−1
17.3.2016 13:06

D50a53v66i54d 11R33y66c16h14e32t82s25k31ý 9216951650460

Ok, tak to třeba zfalšoval, ale co s tím? Odsoudit za usmrcení z nedbalosti protože to tak mohlo být to je divný. Soud by měl minimálně vyslechnout několik pacientek, jestli to vyšetření prováděl když ho neodmítaly, to se ale nedočtem..

+3/0
17.3.2016 12:40

K22a62r81e22l 60H68r33d59l65i81č11k36a 5693766962718

Věřím, že pro manžela to musí být opravdu těžká situace a určitě by měl být odškodněn, je-li v právu. Na druhou stranu, co je to za manžela, když se partnerka 3 roky léčí a stav se nezlepšuje. Neměl sjednat nápravu tehdy?

Výše odškodného mi nějak nevychází 4mil./54 měsíců (statisticky si člověk do 2,5 let najde nového partnera). Samozřejmě jsou-li nezletilý potomci, tak je nárok na vdovský a sirotčí důchod. Tedy měla paní příjem okolo 100 tis. Kč, tak pokud nebyla finančně negramotná měla určitě zajištění a k penězům se chovala zodpovědněji než ke svému zdraví.

0/0
17.3.2016 12:30

M16a63r95t82i41n 18Š92i33m93e61k 4210244918715

Zda-li bylo něco do dokumentace dopsáno by se mělo poznat, ne?

0/0
17.3.2016 12:17

J61a23r69o29m38í98r 88Š81r29á16m88e28k 3317396467362

Pokud pacientka vyšetření odmítka a Uzel přesto trvá na tom, že je to chyba lékaře (noviny dokáží zkreslit), tak je vůl. Bez ohledu na to, zda vyšetření skutečně odmítla či nikoliv. Tohle ústavní posudek rozseká...

+1/−1
17.3.2016 12:12

M34a20g61d25a56l98e81n15a 14H69r58o27n97o56v18s66k92á 3300862664509

Uzel je zde v roli znalce, který netvrdí, že něco je "lékařova chyba", nýbrž že lékař zanedbal péči. To je významový rozdíl. A pokud klient odmítne prevenci, měl by se lékař pojistit tím, že odmítne. V tomto případě měl lékař bohužel smůlu na hloupou a nemocnou klientku a její vyčurané příbuzné.

0/−1
17.3.2016 12:26

J48a97r81o80m85í57r 17Š63r19á77m56e95k 3687516597982

Významový rozdíl v tom chcete vidět vy. Fakticky zanedbání=chyba. To, že svéprávná pacientka odmítla vyšetření, nemůže být pokládáno za chybu ani ve smyslu zanedbání. A proto případný ústavní posudek Uzla rozseká.

+1/0
17.3.2016 12:35

K45a71r78e17l 64H58r79d80l90i34č20k48a 5943976442728

PR článek Radima

+1/−1
17.3.2016 12:33

L94e87o36n37a 79P38e98t91ř27í95k36o23v61á 8582561962191

Tady se podle mě pravdy nedá dobrat, možné jsou obě varianty - že pacientka skutečně odmítla vyšetření (a pak je dr. fušer, že si to od ní nenechal podepsat, a bude se tedy zpovídat z toho), anebo se na to opravdu vykašlal a odmítnutí zanesl do dokumentace dodatečně (což je bez pacientčina podpisu opět k ničemu).

Hlavní chyba je ale podle mě opět v systému: pokud pacienti neví, na jaká preventivní vyšetření mají nárok, snadno může docházet k tomu, že lékař péči skutečně zanedbá. A pokud informovaný pacient vyšetření, na které má nárok, odmítne, je to jen o jednom podpisu negativního reversu a je vyřešeno. Žádné vyšetření není povinné a nikdo není povinen vysvětlovat lékaři, proč ho odmítá, je to svobodná volba.

+3/0
17.3.2016 12:08

P31e31t51r 79F11i90a68l26a 9903566743183

Těžko říct, nic konkrétního nevíme.

Napadá mne třetí varianta, pacientka vyšetření odmítla a lékař to zapsal do dokumentace. A jaký fušer, měl ji násilím držet v ordinaci, dokud odmítnutí nepodepíše?

+1/0
17.3.2016 12:31

L21e65o74n14a 60P18e41t23ř79í69k46o78v60á 8212381452271

No tak pokud by s ní byla tak těžká domluva a ona fakt z ordinace odcházela za dramatických okolností, tak podpis sestry (sester) jako svědka, není nic snazšího. Prostě na všechno jsou postupy a tyhle případy jsou jasným příkladem toho, proč je třeba je dodržovat..

0/0
17.3.2016 12:37

A32l43e36n11a 27V72e55s64e70l13á 3283201465328

Stejně si to moc neumím představit. Když jsem frajerka, co nějaké to vyšetření "nepotřebuje", tak ke gynekologovi přece vůbec nechodím. Nebudu ho chodit navštěvovat jen proto, abych mu řekla, že si nepřeju, aby mě vyšetřoval...

+1/0
17.3.2016 13:07

P63e89t79r 60F31i31a61l53a 9263436273483

Četl jsem i starší článek, na který je zde odkaz, a z toho jsem pochopil, že paní chodila k lékaři na vyšetření se svými zdravotními problémy, ale odmítala podstoupit vyšetření na rakovinu, které se dělá preventivně.

0/0
17.3.2016 16:12

L84e51n90a 67P72á55t50k92o57v29á 8731903474209

Nevěřím že by poučená pacientka odmítla tak prosté a neinvazivní , ale ano trochu nepříjemné vyšetření. Vždyť to trvá jen chviličku a vůbec to nebolí

0/0
17.3.2016 11:51

J19a43r57o88m31í76r 56Š16r55á98m98e88k 3167836737152

Lidská omezenost je neskutečná. To byste koukala, jakým hloupým způsobem se třeba někteří lidé dokáží zabít - a jak velkou míru hlouposti projeví někteří, kteří se o sebevraždu pokusí způsobem bez naděje na úspěch. Hloupost při odmítání jednoduchého a bezpečného screeningu je ve srovnání s tím jen takové "přehlédnutí".

+2/0
17.3.2016 12:19

M98i19r62o41s31l64a95v 96D57a77v26i87d 9134897973413

Moc mě potěšilo, že v době čtení většina komentujících postihla mé pocity. Je doba, kdy se klade důraz na rozhodování pacienta dříve vyslovené přání ect.., Je špatně když zdravotník lékař má nést zodpovědnost za něco o čem nemůže rozhodnout - -- co nemůže ovlivnit než informací (ale na realizaci informace doporučení nemá vliv). Kdo si myslíte že tu medicínu s takovou bude dělat?? Nést zodpovědnost za něco co nejste schopni ovlivnit.. Za ty peníze -? Je to hon na čarodějnice... Pan Uzel novodobý inkvizitor.. Raději by se měl věnovat prodeji novodobých relikvií a aspoň neškodit. Jestli toto bude číst obviněný lékař - Pane doktore - věřím, že to nebude mít za následek vaši "emigraci" do míst kde si váží lékařů a nenaslouchají prodejcům "relikvií".. Vím, že to nic neznamená, ale plně stojím za vámi. David

+3/−4
17.3.2016 11:38
Foto

K50r21i87s14t63ý94n66a 69V41a38ň52k90o78v66á 3707760865583

To moje + si odmyslete, nepovažuju Uzla za inkvizitora.

0/0
17.3.2016 11:39

P20a20v58e26l 55S23o45b98o21t14k87a 5530264

Zákon a vyhláška stanovují prohlídky, jejich obsah a intervaly. Pokud se pacientka nedostaví, souhlasím s Vámi, doktor s tím nic nenadělá.

https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2012-70

http://www.zakonyprolidi.cz/cs/2011-372

Pokud se pacientka dostaví ale prohlídku odmítne, nebo se na výzvy nedostavuje, může lékař péči ukončit dle par. 48

Ale lékař je povinen podle par. 46:

b) sestavení, koordinaci a realizaci individuálního léčebného postupu a komplexnost, návaznost a koordinovanost poskytovaných zdravotních služeb,

atd pozvánku pacientce poslat

což se ale v praxi neděje (resp. kdysi dávno pozvánky chodily, ale posledních XX let jsem nic takového neviděl).

Čím to? Nebo tato povinnost neexistuje?

0/0
17.3.2016 12:39
Foto

K56r66i58s76t27ý79n20a 20V41a48ň31k13o78v72á 3267390865103

Nechápu, jak by se situace vyřešila, kdyby ji šoupl někomu jinému. Akorát by si ji přehazovali jako horký brambor, dokud by nevychladla. Jako ten brambor, samozřejmě.

0/0
17.3.2016 11:33

J38a39n92a 78H49o24l94c96o51v14á 6512905777264

Třeba by narazila na lékaře, který by ta preventivní vyšetření dělal...

+4/0
17.3.2016 11:35
Foto

K24a80r84e42l 11M48a90l66ý 6766264700881

Ale to se tak opravdu dělá. Např. naše dětská lékařka nám říkala, že pokud někteří lidé odmítají očkování svých dětí, tak OK, ale choďte s nimi jinam. Což je logické, protože za ně nechce a nebude nést zodpovědnost.

+3/0
17.3.2016 11:36
Foto

K55r47i81s96t15ý22n20a 74V58a60ň47k17o51v62á 3787750745673

Ano, ano, souhlasím. Ale v konečném důsledku je snad jedno, jestli je obviněnej tenhle nebo někdo jinej.

+1/−2
17.3.2016 11:37
Foto

K28a62r31e16l 31M92a40l24ý 6906944430611

Kdyby (kdyby) paní opravdu "vyhodil" nebo si s ní promluvil, tak by se jí třeba rozsvítilo. Ale troufam si tvrdit, ze to zkratka zanedbal a pak zfalsoval.

0/−1
17.3.2016 11:45

T23o31m88á92š 76B23u10r45a 4912406254

Samotný zdravotní stav situace by sice takovým postupem řešen nebyl, ovšem pan doktor by při jeho aplikaci s největší pravděpodobností nestál dnes před Soudem. Uznávám, je to alibistický postoj, leč v dané situaci pro lékaře asi jediný možný.

A pro odmítající pacientku je to výstraha, že pokud bude na svém postoji setrvávat i u dalšího lékaře, může se jí dostat stejného zacházení i z jeho strany.

S tím bramborem Vám dávám zapravdu, ovšem co jinak s pacientkou odmítající péči - byl-li to tedy tento případ?

0/0
17.3.2016 11:57

P29e65t75r72a 42H79a31n72á26k98o57v62á 6480820334547

Tak stačí se podívat na jeho hodnocení pacientkami... :-/

https://www.znamylekar.cz/ivan-spenik-2/gynekolog/podborany

0/0
17.3.2016 11:30

P50e81t24r26a 76H23a45n38á57k23o74v49á 6780390814367

Hmm, takže ještě k tomu falšování dokumentace? Zavřit.

0/−1
17.3.2016 11:27

J13a43r65o39m57í59r 60Š91r27á78m44e13k 3597826167692

Zkuste se naučit číst - to je tvrzení obžaloby a pokud nemají něco víc, stojí na dosti chatrných argumentech.

+1/0
17.3.2016 12:21

M32a71r27t31i75n 63K12u83l37i28š 4586676396526

Jedno se musi panu dr Uzlovi nechat. Jako jeden z mala nepraktukuje doktorky janabrachizmus, ale je schopnej zodpovedne stat za objektivnim stanoviskem.

+8/−1
17.3.2016 11:05

J43a43r71o54m28í82r 52Š74r93á89m88e96k 3477426207842

Uzel je minimálně od té doby, co prodal své jméno reklamě na pochybný preparát, pokládán více za kašpara než za odborníka.

0/−2
17.3.2016 12:24

P55a51v53e52l 76S60o17b16o72t10k59a 5380214

První samozřejmě o zanedbání péče věděla zdravotní pojišťovna, protože lékař dlouhodobě nevykazoval odpovídající zdravotnický výkon - 63532, případně samotný 63050.

Nebo vykazoval a nedělal? Na to by se asi přišlo.

A jak tedy taková prohlídka u gynekologa mohla vypadat jestli vykazoval 63050? To si jen povídali?

Takže spíš položme otázku jinak - jak to, že nefungují kontrolní mechanismy zdravotních pojišťoven?

"Pro obor gynekologie a porodnictví je ve vyhlášce uvedeno, že preventivní prohlídky se provádějí od 15 let věku jedenkrát ročně, zpravidla po uplynutí 11 měsíců po provedení poslední preventivní prohlídky. Dříve ve vyhlášce toto upřesnění nebylo, uváděl se jeden rok. Na základě dohody VZP s Českou gynekologicko-porodnickou společností je však u výkonu 63050 – Preventivní prohlídka gynekologem a péče s ní související (1/1 rok) akceptována tolerance 60 dní. Výkon preventivní prohlídky v sobě zahrnuje i veškerá základní kolposkopická vyšetření a odběry cervikovaginální cytologie v průběhu jednoho roku, v němž bylo preventivní vyšetření provedeno."

https://www.vzp.cz/tiskove-centrum/otazky-tydne/preventivni-prohlidka-gynekologie

Kolik je takových žen, na které jejich zdravotní pojišťovny kašlou a jen inkasují peníze z pojištění, ale zda je poskytována i odpovídající péče je nezajímá??

+4/0
17.3.2016 10:56

M98a91r30t49i82n44a 71S57e40d98l62i93c38k80á 5372345371302

Pojišťovny se především snaží, jak neplatit lékařům za jejich péči o klienty. Samy ani nevědí, jak nejlépe šidit a neproplácet různé výkony, ke každému lékaři přstupují jinak a čekají, co si kdo nechá líbit. Jinými slovy, mají ve všem neskutečný bordel. Natož aby hlídaly nějaké pacienty, směšné

+1/0
17.3.2016 11:21

I91v97a 80K75r15i24s62t90o35f37o98v53á 7685543412752

Ale koneckonců v době počítačů lze nastavit: u pacientky, u které nebudu mít rok takový a makový výkon se mi automaticky vygeneruje pozvánka ke gynekologovi. ;-)

+1/0
17.3.2016 11:23

I11v69a 49K23r12i70s61t53o55f87o58v24á 7945333822772

Každý je zodpovědný sám za sebe a že ženy nechodí na prohlídku ke gynekologovi je jejich riziko. Ovšem až taková žena dovede svoji nepéči až k rakovině, je na zvážení, zda jí nenaúčtovat "spoluvinu".

+2/0
17.3.2016 11:22

V51á18c60l56a44v 92K77o67h58o56u17t 8717134712544

Ono je to jinak, čím vyšší věk je pacientovi, tím ůměrně klesá aktivita lékaře. A samozřejmě i diagnostická náročnost na vyšetření. Lékař má dnes tak vysoký plat, že není tlačen aby ošetřil co nejvíce pacientů. Taky proto je to v čekárnách znát. Pasivita pacientů tedy že si moc nestěžují lékařům jenom nahrává.

0/0
17.3.2016 12:54

K31a28r36e21l 87F20u35k59s39a 3534350870553

Dle mého názoru je relevantní otázka, zda byl fakt o informování pacientky o vhodnosti vyšetření (a její odmítnutí) do dokumentace dopsán dodatečně či nikoliv.

...

Pokud to dopsáno nebylo, tak žádná spoluvina - pacient je dospělý člověk a doktor není její rodič. Asi se doktor Uzel dneska předávkoval ArginMaxem, že takto uvažuje.

+1/−6
17.3.2016 10:35

J10u66r67a52j 59T57r44a18u96r95i81g 9331129890653

Když pacient odmítne nějaké vyšetření, má mu lékař vysvětlit důsledky jeho rozhodnutí, toto zapsat do zdravotní dokumentace a nechat si pacientem podepsat, že vysvětlení porozuměl a přesto na svém rozhodnutí trvá. Pak nevzniknou pochyby o falšování dokumentace.

+6/0
17.3.2016 11:03

P94e97t58r 81B10u65r40d86a 3820445719517

Ač plus, tak pochyby mohou vzniknout i tak. Ale poučení se všemi podpisy se nedá dopsat o několik "vyšetření" zpětně, protože už na to není místo. Jeden řádek - pacientka odběr odmítá - se vmáčne kamkoli.

0/0
17.3.2016 11:11

I90v78a 16K31r56i47s76t10o90f14o57v24á 7675623572352

I s podpisem pacientky?

0/0
17.3.2016 11:24

L45e13o19š 97E54x40n61e80r 6706348313247

Uzel? 8-o To je teda odborník na slovo vzatý... :-P

+2/−11
17.3.2016 10:19

D22a82n33i79e17l 65K65r11o75n49e44r 7554114986607

zcela urcite...Uzel je skvely!

+3/−1
17.3.2016 11:09

J47a82r89o29m52í40r 94Š83r73á46m27e21k 3397976447952

A že jsem tak zvědav, jaká je vaše erudice v medicíně, že to dokážete posoudit.

0/0
17.3.2016 12:25

D54a93n36i64e47l 33K28r60o17n92e23r 7434134356177

Medicina je pro me vzdaleny obor...nicmene doktora Uzla znam doslova od narozeni (meho, ne jeho) a jeho nazory jsou zalozeny vzdy na zdravem usudku, mezi rodickama je (nebo alespon byl) oblibeny, kolegove ho uznavaji.

0/0
17.3.2016 12:45

J80a70r54o32m44í94r 11Š69r88á65m33e66k 3657956547122

Pokud je lékař schopen prohlásit, že je chybou jiného lékaře to, že plně orientované pacientce neprovedl vyšetření, které odmítla, tak lze o jeho zdravém úsudku pochybovat. Podobně lze pochybovat i o zdravém úsudku nebo o morálních kvalitách u lékaře, který se propůjčí k reklamě na pochybný potravinový doplněk. Tož asi tak.

0/0
17.3.2016 13:05
Foto

K18r12i97s77t33ý62n41a 40V77a57ň84k32o45v88á 3807100565153

Je. Sexuolog je odborník na toto téma. Koho byste tam šoupl, Ovčáčka?

0/0
17.3.2016 11:34

J64a62r82o39m42í24r 28Š35r72á52m66e48k 3337956337692

Sexuolog má být odborník na gynekologii primární péče? I kdyby byl skutečně špičkový odborník na sexuologii (on se spíše jen nejlépe prodává), tak to nemá na jeho gynekologickou erudici velký vliv. Navíc pokud iDnes výrazně nezkreslil jeho prohlášení, tak lze pokládat za vola.

0/0
17.3.2016 12:28

S79v69a69t26a67v42a 16D41u46r65a91n76o73v24á 3679869154221

Omyl, MUDr. Uzel odrodil v Ostrave neskutecne mnozstvi deti, zeny ho vyhledavaly i jako velmi schopneho gynekologa. Osobne si myslim, ze i dnes je / by byl vyborny gynekolog, i kdyz se venuje prevazne sexuologii. Kdyby nebylo jeho v 80.letech 20.st. tak by osveta v oblasti sexu v nasi republice zacala mnohem pozdeji.

+1/0
17.3.2016 12:53

J50a60r68o18m16í53r 12Š81r13á59m35e23k 3477516207142

A pan XY výborně hraje na housle. Je taky vyučený elektrikář, ale drát by mu svěřil do ruky jen šílenec. (pochopeno?)

0/−1
17.3.2016 14:23







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.