Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Chomutov se obává, že mu šetřící Jirkov zlikviduje MHD

Jirkov, který má společný dopravní podnik s Chomutovem, zvažuje konkurz na levnějšího dopravce. To proto, že se mu zdají platby za MHD vysoké. Chomutov se obává, že sám dopravní podnik neutáhne.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V46l34a46d20i96m79i54r 58B13u37l24d74r42a 4336600867981

15 let jsem věnoval dopravě a ekonomii v dopravním podniku, bohužel musím potvrdit ekonomické závěry z auditu v Chomutově, byť jsem ho neviděl, jsou totiž všude stejné a je to těžké to přiznat nahlas.

Problém je v tom, že řada podniků jede resp. dojíždí vybavení z dob let 1988 a 1989, kdy se pořizování trolejbusů ve velkém pořizovalo na základě hromadných objednávek státu a Ministerstva dopravy a spojů. Nikdo tehdy neřešil co je levnější. Přednost mělo budování kapacitních dopravních tras a prostředků, protože v roce 1989 si mysleli, že dnes by tu žilo již 25 milionů Čechoslováků...

Jenže populační skok se zastavil, průmysl a jeho rozmach přešlapuje a stagnuje. A co teď s trolejbusy. Staré už je neekonomické opravovat, nové jsou 2x dražší než autobus na plyn. A pak tu zůstává dopravní cesta, silnice nikdo neřěší, ty nejsou dopravců, ale troleje včetně měníren ano.

A co teď. Jít cestou kdy vás 1 km dopravní obslužnosti stojí 55 - 60 Kč na km a nebo cestou autobusů kde se dá podle velikosti dopravce a velikosti mrtvého majetku vyžít s 35 - 45 Kč na km. Mrtvý majetek, ano řada dopravců právě dopravních podniků má kapacity vozoven postavené na větší počet autobusů a trolejbusů než skutečně potřebuje. A někdy nejde všechno dost dobře prodat a zpeněžit. Ano počítalo se i zde s nárůstem dopravy a potřebou vyšší kapacity až pro 25 milionů obyvatel....

Jedno řešení se tu nabízí, ekologické, ekonomické, ale i dopravní. Měnírny lze využít jako rychlodobíjecí stanice elektrobusů, ale samozřejmě lze zde po úpravách dobíjet i hybridní autobusy. Plug-in hybrid nabízí výhodu elektrodynamiky jako trolejbus, ale s cenou na provoz se pohybuje na úrovni plynového autobusu. To je výhoda především pro kopcovitý terén. Spalovací motor běží v konstantních otáčkách, přes generátor pohání elektromotory. Při rozjezdu si bere proud navíc i z baterií. Dělal jsem před časem propočty a v cca 12 letém modelu to funguje. Srovnávám kloubový autobus, trolejbus, CNG a hybrid Plug-in.

+1/0
10.3.2016 0:07
Foto

B12r96o80n50i82s38l85a79v 80G52a22b54r68y24š 2732669661

Díval jsem se zrovna na statistiky. Ve Sdružení dopravních podniků je začleněno celkem 18 dopravců MHD včetně DPCHJ. Tento dopravní podnik za rok 2014 přepravil nejméně cestujících ze všech, pokud nepočítám Mariánské Lázně. Za sebou Chomutov-Jirkov nechává takové "díry" (myšleno ve vztahu k Chomutovu a Jirkovu, snad se dotyční neurazí :-)), jako je Děčín, Karlovy Vary, Opava, Teplice nebo Jihlava.

Ještě pořád někdo z představitelů bude říkat, že je MHD v Chomutově a Jirkově v pořádku?

0/0
9.3.2016 14:20

J92i79ř36í 14J66o33z18a 3718733970491

AUDIT:

Představenstvo dopravního podniku zadalo audit hospodaření Dopravního podniku měst Chomutova a Jirkova, a. s. Kontrola odhalila nestandardní odměny a špatné hospodaření. Auditoři prověřovali dopravce v období od 1. 1. 2012 do 6. 5. 2015, tedy po dobu působení předchozího představenstva

KONTROLA POUKÁZALA, ŽE VYDĚLANÉ PENÍZE SE NEINVESTOVALY ZPĚT, například do obnovy vozového parku nebo nemovitého majetku. Výsledkem je zanedbaný vozový park trolejbusů na kraji životnosti a snížená hodnota firmy.

Druhým velkým problémem, který konstatovali auditoři, byla ztrátová linka do Prahy. Prokazatelně byla ztrátová i před vstupem konkurence na trh (Student Agency), která ještě ztrátu dopravního podniku prohloubila. Linka byla v mínusu stovky tisíc korun měsíčně, za celé prověřované období podnik prodělal jen na pražské lince skoro jedenáct milionů korun. Až nové vedení prodělečnou linku do Prahy zrušilo.

Odměny pro bývalého ředitele vyhodnotili auditoři v posledním roce jako neprůhledné a neprůkazné, některé jednotlivé vyplacené odměny nebyly projednány v zápisech z představenstva nebo dozorčí rady. V té době dopravní podnik měl za sebou neúspěšná výběrová řízení na zajištění dopravy v Ústeckém kraji i jinde. DPCHJ tak přišel o linkovou dopravu, musel propouštět desítky lidí, prodávat autobusy. Přesto byla vyplacena bývalému řediteli mnohasettisícová odměna za dobré hospodaření. „Tato odměna byla schválena týden po říjnových volbách. Mimořádné odměny byly ve výši 800 tisíc korun, vyšší než v minulých letech. Navíc se díky odměnám zvýšil základ, ze kterého byla vyplacena konkurenční doložka, vázaná na první čtvrtletí 2015. Bývalý ředitel si tak přišel na 1,2 milionu korun na konkurenční doložce, plus odměny, tedy dva miliony korun. Podnik to stálo cca 2,5 milionu. Považujeme takové odměny za neetické a nemorální v době, kdy společnost ztratila velkou část vnějších příjmů. Nový ředitel žádnou konkurenční doložku nemá, má standardní pracovní smlouvu,” popsal předseda představen

+2/0
8.3.2016 21:02

J44i19ř98í 86J43o57z14a 3748573980621

A co bude s podilem, ktere ma mesto Jirkov v Dopravnim podniku mest Chomutova a Jirkova? Jako ze to proda Chomutovu? A co kdyz Chomutov odmitne koupit podil Jirkova? Jak je mozne, ze kdyz mesto z casti vlastni sveho dopravce muze vypsat vyberove rizeni na jineho provozovatele? Je to vubec legalni? Neni to nahodou porusovani povinnosti pri sprave ciziho majetku?

0/0
8.3.2016 20:46

J95i60ř39í 25J36o41z14a 3448233500171

Nejvetsi debilitou MHD Chomutov - Jirkov jsou jizdni rady. Prijedete vlakem a ujede vam MHD primo pred nosem! Dalsi spojeni je pak az za hodinu! Tudle o vikendu jsem prijel vlakem od Plzne do Jirkova zastavky a 2 minuty pred prijezdem vlaku mi odjela MHD.

+1/0
8.3.2016 20:11

J74o39s79e60f 94Š44e73b72e77k 8191393459455

PANEBOŽE. To jako že budou autobusy z Jirkova svážet lidi na Písečnou, tam je vyklopí a ti budou dále cestovat MHD města Chomutova ? Jsme zastupitel města Jirkova vůbec se mi prohlašování starosty Jirkova nejenže nepozdává, ale ani nelíbí. Vždyť on sám byl ve vedení DPCHJ mnoho let. To na to nepřišel dříve ? Vždyť musíme mít zde v Jirkově pro nový dopravní podnik, pokud ho budeme chtít zázemí. Když vypíšeme soutěž na autobusy, tak se jí DP města Chomutova nezúčastní. Vyhrají třeba Autobusy Karlovy Vary. Kde budou parkovat, kde budou mít zázemí ? Kde budou mít řidiči možnost odpočinku, kde bude servis autobusů atd ? Blbost. Totální blbost. Navíc existují trolejbusy s obojím pohonem. Takže úsek, kde troleje nebudou se dá zcela bez problémů překonat na vlastní pohon. Ať již je to formou elektromotoru, nebo diesel agregátu. Pokud se pan starosta zmiňuje o dotacích, tak jen v souvislosti s autobusy na plyn. Ale ta dotace, myslím že ve výši až 85 % se vztahuje i na trolejbusy ! Vždyť každé město, ať již Chomutov nebo Jirkov mělo ve vedení a á, své zástupce. Vždyť i starosta Jirkova zvedal ruku pro mimořádné odměny, které odhalil audit nového vedení města Chomutova. Proč raději neinvestovali do obnovy vozového parku ? Proč třeba v Pardubicích, ve Zlíně, nebo sousedních Teplicích nemají s trolejbusy problémy ? Ne, tohle smrdí a úplně nejvíce mne zaráží postoj komunistů a starosty Jirkova. Já jen doufám, že zvítězí zdravý rozum a že trolejbusy v Jirkově zachováme. Co zachováme. Přestaneme udělovat statisícové mimořádné odměny vedoucím pracovníkům města a budeme se podílet na obnově vozového parku v DPCHJ. A nepište prosím, že Jirkov si v tom jasno udělal. Vždyť vy tlumočíte slova víceméně pana starosty a nás zastupitelů je 25.

+9/0
8.3.2016 13:56
Foto

B71r53o35n21i21s19l98a18v 67G40a83b74r73y51š 2952759671

To, jak se obě města k systému doposud chovala, tu MHD jen umrtvovala.

Má ostatních 24 zastupitelů stejný názor jako Vy?

0/0
8.3.2016 14:31

J39o83s98e36f 43Š68e16b81e61k 8681103849315

Broňo, nemá !! Ještě v září 2014 bývalý zastupitel, co seděl za Jirkov ve vedení DPCH tvrdil, že je vše v pořádku a přitom už si o špatném vedení tohoto podniku šeptali i vrabci na střeše. Největší problém vidím v tom, že NEINVESTOVALI do obnovy vozového parku. Ale v předchozím vedení byli i ti, co sedí v zastupitelstvu Jirkova i Chomutova v současnosti.

0/0
9.3.2016 8:45
Foto

B52r65o24n93i52s82l16a92v 32G13a50b97r17y98š 2952849311

Tak to je potom špatný.

Víte, jsem dopravní inženýr a není možné, aby mi do práce kecal někdo, kdo o tom vůbec nic neví. Neříkám, že mám vždycky pravdu a všechno, co vymyslím, je skvělé a super, ale rozhodně si nechám poradit. Ale ona musí být i vůle něco změnit. A pokud ta vůle není, pak dopravě nepomůže ani sebelepší projekt. Nechci, aby měli politici v optimalizaci dopravy poslední slovo. Ti se mají starat o to, jak navržený projekt prosadit do praxe. Jde mi o to víc než o peníze.

0/0
9.3.2016 8:54

P92e77t95r 19V78e54s46e19l38ý 8835285382586

Je zajímavé, že v srovnatelné Opavě tvoří trolejbusy už 60 let páteř MHD. Neměli by se soudruzi se Chomutova-Jirkova jít inspirovat do slezské metropole?

+4/0
8.3.2016 13:11

J50i97ř33í 45E86r27b60e78n 1973224696747

Stačí se mrknou přes kopec do Teplic nebo přes dva kopce do Ústí ;-)

+1/0
9.3.2016 9:34
Foto

B16r80o57n37i35s69l19a96v 40G74a32b87r21y73š 2212769841

To je tak, když se na MHD kašle, chátrá a nevyvíjí se. Poslední optimalizace nestála za nic a je to vidět. Počet cestujících má neustále klesající tendenci, protože je takový systém nepoužitelný. Za 20 Kč Vám nikdo jezdit nebude, měsíčník za 530 Kč je brutálně drahý, o pouhých 20 Kč je stejně drahý jako v Praze nebo v Brně, stejně tak čtvrtletní nebo roční, který je druhý nejdražší v republice! A za co? Jakou kvalitu mají služby MHD, které město nabízí?

Nejhorší je, že města se chovají, jako kdyby byla sama za sebe. Ale jsou holt spojena, hranice jsou jen formální a měla by spolupracovat jako jeden celek. To se z nějakého důvodu neděje, protože se někomu prostě nechce.

Takže vážení, zásadní otázka: jaké kroky chcete učinit, abyste zvýšili počet přepravených cestujících?

O optimalizaci MHD bylo napsáno tuny materiálu, ale mám pocit, že studenty dopravního inženýrství prostě totálně ignorují, že vymýšlejí ptákoviny typu plynové autobusy. Zadejte projekt nebo téma k bakalářské nebo diplomové práci přímo na míru a snad pochopíte. Ovšem ani úspěšně vyřešení projekt nemusí být nutně realizován, protože politik je bůh, on rozhoduje a po názoru ostatních určitě netouží. Pokud se mýlím, dokažte to.

+9/0
8.3.2016 12:04

M24i98r86o63s72l62a52v 74Z70i21k78m33u51n94d 6648362447718

Jenže v Praze jde na MHD daleko více peněz na jednoho předplatitele než v Chomutově / Jirkově ... Takováto "souměstí" se společnou dopravou jsou tragická, jeden si myslí, že ten druhý na něm parazituje ... co udělá Jirkovská radnice, když jejímu dopravci nedá souhlas k provozu MHD na území Chomutova ... to budou cestující přestupovat ??? Jízdenky se jistě taky nebudou uznávat ...

Rozum mají Zlín a Otrokovice ...

+7/0
8.3.2016 12:35
Foto

B73r88o80n13i24s19l41a28v 74G74a44b34r23y16š 2832929831

To ano, ale zkuste si srovnat podobné obce o stejném počtu obyvatel, hospodaří mnohem lépe a taky to tam podle toho vypadá. To už i menší 45tisícová Jihlava je na tom líp.

A Prahu jsem uvedl schválně, protože zrovna ti si pořád stěžují, jak je tamní MHD na kočku.

0/0
8.3.2016 13:04

V23á81c21l43a27v 14K61a63m57í39r 9722877791676

No nevim,ale třeba v Teplicích MHD funguje na jízdenky za 20,- Kč a jsou v zisku..Mají dokonce moderní trolejbusy Solaris.Myslím si,že v Chomutově nejde ani tak o to,kolik budou platit lidi za jednotlivé jízdenky,či měsíční,ale o korupci a že si někdo chce nahrabat z toho co DP na provoz dostává..

+2/0
8.3.2016 13:00
Foto

B61r76o11n46i86s13l20a83v 77G32a53b86r76y39š 2462969721

Jo, znám to tam. Taky mají mnohem větší provoz těch trolejbusů, tam to za to možná stojí a město s tou MHD fakt něco dělá. Ale za podmínek, které nabízí Chomutov, je ten dopravní systém prostě nepoužitelný.

0/0
8.3.2016 13:26

J49i58ř20í 51J53o33z38a 3558833280481

Tak dle sdeleni primatora Teplic s kterym jsem mel moznost na tema MHD hovorit osobne mi bylo receno, ze nove trolejbusy si mesto nakoupilo z vlastnich penez a bez jakekoliv dotaci... jenze v Teplicich je cena jednotliveho jizdneho stejna jako v Chomutove, tj. 20 ,- Kc, jenze v Teplicich je jizdenka prestupni s platnosti na 45 minut. V Chomutove je jizdenka neprestupni. Takze kdyz v Chomutove prestoupite stoji vas to dalsich 20 Kc. V Teplicich jsou intervaly pravidelne a prijatelne i pro nahodneho cestujiciho narozdil od Chomutova. Ano byvaly reditel, dle auditu, si nahrabal na odmenach 1,2 milionu korun... takze si tam opravdu nahrabali. Audit vytyka i takove skutecnosti, ze linka Praha - Chomutov byla nekolik let prodelecna a Dopravni podnik ji musel dotovat z vlastnich penez... dalsi vytkou bylo, ze se neinvestovali vydelane penize zpet do podniku, napr. nakup novych trolejbusu...

0/0
8.3.2016 20:35

P65e78t67r 40N94i17v82n57i22c68k95ý 3882724395147

Klasická otázka: Kde má trolejbus výfuk?

V komíně tepelné elektrárny.

0/−9
8.3.2016 11:55

V87í88t 40P37r32a26ž60á66k 9339390685256

Ale nevyrábí v České republice sto procent elektřiny tepelné elektrárny, že ne? A zejména je rozdíl, zdali máte ten váš výfuk rozmístěný rovnoměrně po ulicích města, nebo, když už přistoupím na tu vaší tezi, že teda trolejbus bere jen z tepelné elektrárny, což nebere, fučí za městem v elektrárně s mnohem vyšší účinností spalování a s moderním odbouráváním škodlivých produktů. To se vážně nedá srovnávat. Nemluvě o tom, že ty komíny pojedou úplně stejně s trolejbusy v Chomutově a Jirkově i bez nich, jediným rozdílem budou právě ony autobusy vylučující tuny exhalací přímo po ulicích města. Nemluvě o dalších výhodách trolejbusů.

+7/0
8.3.2016 12:04
Foto

B18r53o71n90i12s83l71a27v 97G63a23b90r68y56š 2882839141

Je lepší jeden velký než dvě stě malých. Takový komín tepelné elektrárny zrovna v severních Čechách napájí trolejbusy v Chomutově a Jirkově, v Teplicích, v Ústí nad Labem...

0/0
8.3.2016 12:05

V52í68t 47P21r49a44ž49á25k 9569950315156

A opět je to komunista, který obhajuje zrušení elektrické trakce. Jaká klasika. I když tedy víme, že stranická příslušnost na severu natolik nerozhoduje. Každopádně snaha zrušit v souměstí trolejbusy, které zde fungují teprve dvacet let (ale i kdyby déle), je naprosto skandální. V době, kdy se po celém světě města nesmírně nákladně vrací k elektrické dopravě s tím, že plynový autobus trolejbusu konkurovat prostě nemůže a elektrobusy po mnoha letech vývoje vykazují stále stejné a pro provoz fatální nedostatky, chtějí Chomutov a zejména Jirkov návrat mezi zcela provinční města bez ekologické dopravy. Chomutov s Jirkovem nepotřebují zrušit trolejbusy a nákladně je něčím nahrazovat, potřebují rozumně reorganizovat provoz tak, aby z trolejbusů dokázali profitovat co nejvíce. A tomu jirkovskému pomatenci bych na argument s dvojím placením trolejbusů a autobusů rád vzkázal, že moderní trolejbusy už umí obsluhovat i poměrně dlouhé úseky bez trolejového vedení.

+9/0
8.3.2016 11:51

P21a43v11e35l 90D73v14o50ř77á93k 8148115212151

Jak se v DPCHJ zacházelo s přidělenými finančními prostředky se v Chomutově i Jirkově vypráví legendy. Jedna z nich například mluvila o tom, že služební osobní auta měli v DP i uklízečky,...

+1/−3
8.3.2016 11:49
Foto

M33i74l48o67s74l37a75v 62Z80í70t31k14a 8680184327740

Úvahy o zrušení trolejbusového provozu, nebo rozbití společné MHD, jsou naprostou chybou. Tato města jsou tak těsně propojena, že je naopak nutný rozvoj této MHD. Samozřejmě pokud má Jirkov pocit, že je provoz drahý, měl by s druhým městem jednat. Může mít málo informací z vedení firmy apod. Samozřejmě že by se dalo spousta zlepšit aby doprava byla pro obyvatele atraktivnější ( úpravy linkového vedení, změny jízdních řádů ), aby byly vyšší tržby. Případné zrušení provozu povede k výraznému nárůstu individuální dopravy v celém regionu se všemi negativními důsledky - tlak na budování dalších parkovišť, zhoršení prašnosti na sídlištích apod.

+10/0
8.3.2016 11:38







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.