Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Chomutov se obává, že mu šetřící Jirkov zlikviduje MHD

Jirkov, který má společný dopravní podnik s Chomutovem, zvažuje konkurz na levnějšího dopravce. To proto, že se mu zdají platby za MHD vysoké. Chomutov se obává, že sám dopravní podnik neutáhne.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V12l75a43d10i85m36i39r 77B22u21l61d91r72a 4316900267171

15 let jsem věnoval dopravě a ekonomii v dopravním podniku, bohužel musím potvrdit ekonomické závěry z auditu v Chomutově, byť jsem ho neviděl, jsou totiž všude stejné a je to těžké to přiznat nahlas.

Problém je v tom, že řada podniků jede resp. dojíždí vybavení z dob let 1988 a 1989, kdy se pořizování trolejbusů ve velkém pořizovalo na základě hromadných objednávek státu a Ministerstva dopravy a spojů. Nikdo tehdy neřešil co je levnější. Přednost mělo budování kapacitních dopravních tras a prostředků, protože v roce 1989 si mysleli, že dnes by tu žilo již 25 milionů Čechoslováků...

Jenže populační skok se zastavil, průmysl a jeho rozmach přešlapuje a stagnuje. A co teď s trolejbusy. Staré už je neekonomické opravovat, nové jsou 2x dražší než autobus na plyn. A pak tu zůstává dopravní cesta, silnice nikdo neřěší, ty nejsou dopravců, ale troleje včetně měníren ano.

A co teď. Jít cestou kdy vás 1 km dopravní obslužnosti stojí 55 - 60 Kč na km a nebo cestou autobusů kde se dá podle velikosti dopravce a velikosti mrtvého majetku vyžít s 35 - 45 Kč na km. Mrtvý majetek, ano řada dopravců právě dopravních podniků má kapacity vozoven postavené na větší počet autobusů a trolejbusů než skutečně potřebuje. A někdy nejde všechno dost dobře prodat a zpeněžit. Ano počítalo se i zde s nárůstem dopravy a potřebou vyšší kapacity až pro 25 milionů obyvatel....

Jedno řešení se tu nabízí, ekologické, ekonomické, ale i dopravní. Měnírny lze využít jako rychlodobíjecí stanice elektrobusů, ale samozřejmě lze zde po úpravách dobíjet i hybridní autobusy. Plug-in hybrid nabízí výhodu elektrodynamiky jako trolejbus, ale s cenou na provoz se pohybuje na úrovni plynového autobusu. To je výhoda především pro kopcovitý terén. Spalovací motor běží v konstantních otáčkách, přes generátor pohání elektromotory. Při rozjezdu si bere proud navíc i z baterií. Dělal jsem před časem propočty a v cca 12 letém modelu to funguje. Srovnávám kloubový autobus, trolejbus, CNG a hybrid Plug-in.

+1/0
10.3.2016 0:07
Foto

B39r27o30n38i36s48l36a74v 44G60a58b25r56y83š 2272399231

Díval jsem se zrovna na statistiky. Ve Sdružení dopravních podniků je začleněno celkem 18 dopravců MHD včetně DPCHJ. Tento dopravní podnik za rok 2014 přepravil nejméně cestujících ze všech, pokud nepočítám Mariánské Lázně. Za sebou Chomutov-Jirkov nechává takové "díry" (myšleno ve vztahu k Chomutovu a Jirkovu, snad se dotyční neurazí :-)), jako je Děčín, Karlovy Vary, Opava, Teplice nebo Jihlava.

Ještě pořád někdo z představitelů bude říkat, že je MHD v Chomutově a Jirkově v pořádku?

0/0
9.3.2016 14:20

J78i31ř43í 59J88o78z40a 3628803490641

AUDIT:

Představenstvo dopravního podniku zadalo audit hospodaření Dopravního podniku měst Chomutova a Jirkova, a. s. Kontrola odhalila nestandardní odměny a špatné hospodaření. Auditoři prověřovali dopravce v období od 1. 1. 2012 do 6. 5. 2015, tedy po dobu působení předchozího představenstva

KONTROLA POUKÁZALA, ŽE VYDĚLANÉ PENÍZE SE NEINVESTOVALY ZPĚT, například do obnovy vozového parku nebo nemovitého majetku. Výsledkem je zanedbaný vozový park trolejbusů na kraji životnosti a snížená hodnota firmy.

Druhým velkým problémem, který konstatovali auditoři, byla ztrátová linka do Prahy. Prokazatelně byla ztrátová i před vstupem konkurence na trh (Student Agency), která ještě ztrátu dopravního podniku prohloubila. Linka byla v mínusu stovky tisíc korun měsíčně, za celé prověřované období podnik prodělal jen na pražské lince skoro jedenáct milionů korun. Až nové vedení prodělečnou linku do Prahy zrušilo.

Odměny pro bývalého ředitele vyhodnotili auditoři v posledním roce jako neprůhledné a neprůkazné, některé jednotlivé vyplacené odměny nebyly projednány v zápisech z představenstva nebo dozorčí rady. V té době dopravní podnik měl za sebou neúspěšná výběrová řízení na zajištění dopravy v Ústeckém kraji i jinde. DPCHJ tak přišel o linkovou dopravu, musel propouštět desítky lidí, prodávat autobusy. Přesto byla vyplacena bývalému řediteli mnohasettisícová odměna za dobré hospodaření. „Tato odměna byla schválena týden po říjnových volbách. Mimořádné odměny byly ve výši 800 tisíc korun, vyšší než v minulých letech. Navíc se díky odměnám zvýšil základ, ze kterého byla vyplacena konkurenční doložka, vázaná na první čtvrtletí 2015. Bývalý ředitel si tak přišel na 1,2 milionu korun na konkurenční doložce, plus odměny, tedy dva miliony korun. Podnik to stálo cca 2,5 milionu. Považujeme takové odměny za neetické a nemorální v době, kdy společnost ztratila velkou část vnějších příjmů. Nový ředitel žádnou konkurenční doložku nemá, má standardní pracovní smlouvu,” popsal předseda představen

+2/0
8.3.2016 21:02

J26i95ř70í 49J48o69z28a 3638663380741

A co bude s podilem, ktere ma mesto Jirkov v Dopravnim podniku mest Chomutova a Jirkova? Jako ze to proda Chomutovu? A co kdyz Chomutov odmitne koupit podil Jirkova? Jak je mozne, ze kdyz mesto z casti vlastni sveho dopravce muze vypsat vyberove rizeni na jineho provozovatele? Je to vubec legalni? Neni to nahodou porusovani povinnosti pri sprave ciziho majetku?

0/0
8.3.2016 20:46

J36i16ř35í 50J74o80z62a 3658363430611

Nejvetsi debilitou MHD Chomutov - Jirkov jsou jizdni rady. Prijedete vlakem a ujede vam MHD primo pred nosem! Dalsi spojeni je pak az za hodinu! Tudle o vikendu jsem prijel vlakem od Plzne do Jirkova zastavky a 2 minuty pred prijezdem vlaku mi odjela MHD.

+1/0
8.3.2016 20:11

J59o51s69e82f 56Š50e48b89e74k 8541973719575

PANEBOŽE. To jako že budou autobusy z Jirkova svážet lidi na Písečnou, tam je vyklopí a ti budou dále cestovat MHD města Chomutova ? Jsme zastupitel města Jirkova vůbec se mi prohlašování starosty Jirkova nejenže nepozdává, ale ani nelíbí. Vždyť on sám byl ve vedení DPCHJ mnoho let. To na to nepřišel dříve ? Vždyť musíme mít zde v Jirkově pro nový dopravní podnik, pokud ho budeme chtít zázemí. Když vypíšeme soutěž na autobusy, tak se jí DP města Chomutova nezúčastní. Vyhrají třeba Autobusy Karlovy Vary. Kde budou parkovat, kde budou mít zázemí ? Kde budou mít řidiči možnost odpočinku, kde bude servis autobusů atd ? Blbost. Totální blbost. Navíc existují trolejbusy s obojím pohonem. Takže úsek, kde troleje nebudou se dá zcela bez problémů překonat na vlastní pohon. Ať již je to formou elektromotoru, nebo diesel agregátu. Pokud se pan starosta zmiňuje o dotacích, tak jen v souvislosti s autobusy na plyn. Ale ta dotace, myslím že ve výši až 85 % se vztahuje i na trolejbusy ! Vždyť každé město, ať již Chomutov nebo Jirkov mělo ve vedení a á, své zástupce. Vždyť i starosta Jirkova zvedal ruku pro mimořádné odměny, které odhalil audit nového vedení města Chomutova. Proč raději neinvestovali do obnovy vozového parku ? Proč třeba v Pardubicích, ve Zlíně, nebo sousedních Teplicích nemají s trolejbusy problémy ? Ne, tohle smrdí a úplně nejvíce mne zaráží postoj komunistů a starosty Jirkova. Já jen doufám, že zvítězí zdravý rozum a že trolejbusy v Jirkově zachováme. Co zachováme. Přestaneme udělovat statisícové mimořádné odměny vedoucím pracovníkům města a budeme se podílet na obnově vozového parku v DPCHJ. A nepište prosím, že Jirkov si v tom jasno udělal. Vždyť vy tlumočíte slova víceméně pana starosty a nás zastupitelů je 25.

+9/0
8.3.2016 13:56
Foto

B47r89o19n75i86s65l62a72v 83G14a93b36r34y47š 2142599981

To, jak se obě města k systému doposud chovala, tu MHD jen umrtvovala.

Má ostatních 24 zastupitelů stejný názor jako Vy?

0/0
8.3.2016 14:31

J25o23s30e63f 46Š28e79b65e22k 8771253759635

Broňo, nemá !! Ještě v září 2014 bývalý zastupitel, co seděl za Jirkov ve vedení DPCH tvrdil, že je vše v pořádku a přitom už si o špatném vedení tohoto podniku šeptali i vrabci na střeše. Největší problém vidím v tom, že NEINVESTOVALI do obnovy vozového parku. Ale v předchozím vedení byli i ti, co sedí v zastupitelstvu Jirkova i Chomutova v současnosti.

0/0
9.3.2016 8:45
Foto

B29r37o43n76i12s83l71a86v 78G70a79b88r74y47š 2742559321

Tak to je potom špatný.

Víte, jsem dopravní inženýr a není možné, aby mi do práce kecal někdo, kdo o tom vůbec nic neví. Neříkám, že mám vždycky pravdu a všechno, co vymyslím, je skvělé a super, ale rozhodně si nechám poradit. Ale ona musí být i vůle něco změnit. A pokud ta vůle není, pak dopravě nepomůže ani sebelepší projekt. Nechci, aby měli politici v optimalizaci dopravy poslední slovo. Ti se mají starat o to, jak navržený projekt prosadit do praxe. Jde mi o to víc než o peníze.

0/0
9.3.2016 8:54

P12e44t39r 75V39e84s50e92l11ý 8715385192736

Je zajímavé, že v srovnatelné Opavě tvoří trolejbusy už 60 let páteř MHD. Neměli by se soudruzi se Chomutova-Jirkova jít inspirovat do slezské metropole?

+4/0
8.3.2016 13:11

J86i47ř95í 30E83r66b92e56n 1443294876227

Stačí se mrknou přes kopec do Teplic nebo přes dva kopce do Ústí ;-)

+1/0
9.3.2016 9:34
Foto

B46r51o50n74i70s79l15a20v 89G74a80b46r86y89š 2522929821

To je tak, když se na MHD kašle, chátrá a nevyvíjí se. Poslední optimalizace nestála za nic a je to vidět. Počet cestujících má neustále klesající tendenci, protože je takový systém nepoužitelný. Za 20 Kč Vám nikdo jezdit nebude, měsíčník za 530 Kč je brutálně drahý, o pouhých 20 Kč je stejně drahý jako v Praze nebo v Brně, stejně tak čtvrtletní nebo roční, který je druhý nejdražší v republice! A za co? Jakou kvalitu mají služby MHD, které město nabízí?

Nejhorší je, že města se chovají, jako kdyby byla sama za sebe. Ale jsou holt spojena, hranice jsou jen formální a měla by spolupracovat jako jeden celek. To se z nějakého důvodu neděje, protože se někomu prostě nechce.

Takže vážení, zásadní otázka: jaké kroky chcete učinit, abyste zvýšili počet přepravených cestujících?

O optimalizaci MHD bylo napsáno tuny materiálu, ale mám pocit, že studenty dopravního inženýrství prostě totálně ignorují, že vymýšlejí ptákoviny typu plynové autobusy. Zadejte projekt nebo téma k bakalářské nebo diplomové práci přímo na míru a snad pochopíte. Ovšem ani úspěšně vyřešení projekt nemusí být nutně realizován, protože politik je bůh, on rozhoduje a po názoru ostatních určitě netouží. Pokud se mýlím, dokažte to.

+9/0
8.3.2016 12:04

M11i22r42o76s14l82a42v 92Z54i63k17m62u74n67d 6248512627928

Jenže v Praze jde na MHD daleko více peněz na jednoho předplatitele než v Chomutově / Jirkově ... Takováto "souměstí" se společnou dopravou jsou tragická, jeden si myslí, že ten druhý na něm parazituje ... co udělá Jirkovská radnice, když jejímu dopravci nedá souhlas k provozu MHD na území Chomutova ... to budou cestující přestupovat ??? Jízdenky se jistě taky nebudou uznávat ...

Rozum mají Zlín a Otrokovice ...

+7/0
8.3.2016 12:35
Foto

B43r10o28n39i91s33l97a83v 22G65a59b42r92y24š 2982729431

To ano, ale zkuste si srovnat podobné obce o stejném počtu obyvatel, hospodaří mnohem lépe a taky to tam podle toho vypadá. To už i menší 45tisícová Jihlava je na tom líp.

A Prahu jsem uvedl schválně, protože zrovna ti si pořád stěžují, jak je tamní MHD na kočku.

0/0
8.3.2016 13:04

V17á55c44l41a67v 18K80a26m25í96r 9572247171656

No nevim,ale třeba v Teplicích MHD funguje na jízdenky za 20,- Kč a jsou v zisku..Mají dokonce moderní trolejbusy Solaris.Myslím si,že v Chomutově nejde ani tak o to,kolik budou platit lidi za jednotlivé jízdenky,či měsíční,ale o korupci a že si někdo chce nahrabat z toho co DP na provoz dostává..

+2/0
8.3.2016 13:00
Foto

B94r34o95n18i92s64l70a30v 18G77a29b70r75y43š 2212709921

Jo, znám to tam. Taky mají mnohem větší provoz těch trolejbusů, tam to za to možná stojí a město s tou MHD fakt něco dělá. Ale za podmínek, které nabízí Chomutov, je ten dopravní systém prostě nepoužitelný.

0/0
8.3.2016 13:26

J62i11ř33í 17J94o28z60a 3748903460221

Tak dle sdeleni primatora Teplic s kterym jsem mel moznost na tema MHD hovorit osobne mi bylo receno, ze nove trolejbusy si mesto nakoupilo z vlastnich penez a bez jakekoliv dotaci... jenze v Teplicich je cena jednotliveho jizdneho stejna jako v Chomutove, tj. 20 ,- Kc, jenze v Teplicich je jizdenka prestupni s platnosti na 45 minut. V Chomutove je jizdenka neprestupni. Takze kdyz v Chomutove prestoupite stoji vas to dalsich 20 Kc. V Teplicich jsou intervaly pravidelne a prijatelne i pro nahodneho cestujiciho narozdil od Chomutova. Ano byvaly reditel, dle auditu, si nahrabal na odmenach 1,2 milionu korun... takze si tam opravdu nahrabali. Audit vytyka i takove skutecnosti, ze linka Praha - Chomutov byla nekolik let prodelecna a Dopravni podnik ji musel dotovat z vlastnich penez... dalsi vytkou bylo, ze se neinvestovali vydelane penize zpet do podniku, napr. nakup novych trolejbusu...

0/0
8.3.2016 20:35

P75e36t50r 68N15i98v63n18i95c15k16ý 3182714865467

Klasická otázka: Kde má trolejbus výfuk?

V komíně tepelné elektrárny.

0/−9
8.3.2016 11:55

V65í21t 96P41r47a15ž54á13k 9939230825586

Ale nevyrábí v České republice sto procent elektřiny tepelné elektrárny, že ne? A zejména je rozdíl, zdali máte ten váš výfuk rozmístěný rovnoměrně po ulicích města, nebo, když už přistoupím na tu vaší tezi, že teda trolejbus bere jen z tepelné elektrárny, což nebere, fučí za městem v elektrárně s mnohem vyšší účinností spalování a s moderním odbouráváním škodlivých produktů. To se vážně nedá srovnávat. Nemluvě o tom, že ty komíny pojedou úplně stejně s trolejbusy v Chomutově a Jirkově i bez nich, jediným rozdílem budou právě ony autobusy vylučující tuny exhalací přímo po ulicích města. Nemluvě o dalších výhodách trolejbusů.

+7/0
8.3.2016 12:04
Foto

B98r15o45n43i11s27l57a53v 81G37a60b65r76y78š 2132739871

Je lepší jeden velký než dvě stě malých. Takový komín tepelné elektrárny zrovna v severních Čechách napájí trolejbusy v Chomutově a Jirkově, v Teplicích, v Ústí nad Labem...

0/0
8.3.2016 12:05

V55í92t 61P30r58a61ž48á77k 9599970175316

A opět je to komunista, který obhajuje zrušení elektrické trakce. Jaká klasika. I když tedy víme, že stranická příslušnost na severu natolik nerozhoduje. Každopádně snaha zrušit v souměstí trolejbusy, které zde fungují teprve dvacet let (ale i kdyby déle), je naprosto skandální. V době, kdy se po celém světě města nesmírně nákladně vrací k elektrické dopravě s tím, že plynový autobus trolejbusu konkurovat prostě nemůže a elektrobusy po mnoha letech vývoje vykazují stále stejné a pro provoz fatální nedostatky, chtějí Chomutov a zejména Jirkov návrat mezi zcela provinční města bez ekologické dopravy. Chomutov s Jirkovem nepotřebují zrušit trolejbusy a nákladně je něčím nahrazovat, potřebují rozumně reorganizovat provoz tak, aby z trolejbusů dokázali profitovat co nejvíce. A tomu jirkovskému pomatenci bych na argument s dvojím placením trolejbusů a autobusů rád vzkázal, že moderní trolejbusy už umí obsluhovat i poměrně dlouhé úseky bez trolejového vedení.

+9/0
8.3.2016 11:51

P32a55v55e32l 50D64v12o60ř70á15k 8898235422631

Jak se v DPCHJ zacházelo s přidělenými finančními prostředky se v Chomutově i Jirkově vypráví legendy. Jedna z nich například mluvila o tom, že služební osobní auta měli v DP i uklízečky,...

+1/−3
8.3.2016 11:49
Foto

M38i60l41o64s68l11a79v 25Z48í29t31k37a 8490524957650

Úvahy o zrušení trolejbusového provozu, nebo rozbití společné MHD, jsou naprostou chybou. Tato města jsou tak těsně propojena, že je naopak nutný rozvoj této MHD. Samozřejmě pokud má Jirkov pocit, že je provoz drahý, měl by s druhým městem jednat. Může mít málo informací z vedení firmy apod. Samozřejmě že by se dalo spousta zlepšit aby doprava byla pro obyvatele atraktivnější ( úpravy linkového vedení, změny jízdních řádů ), aby byly vyšší tržby. Případné zrušení provozu povede k výraznému nárůstu individuální dopravy v celém regionu se všemi negativními důsledky - tlak na budování dalších parkovišť, zhoršení prašnosti na sídlištích apod.

+10/0
8.3.2016 11:38







Najdete na iDNES.cz