Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Chomutov zvažuje, že se po dvaceti letech zbaví trolejbusů

Chomutovský magistrát zvažuje, že se po dvaceti letech zbaví trolejbusů a nahradí je autobusy na plyn. Město má sice společně se sousedním Jirkovem nejmladší trakční vedení v Česku, staré vozy ale dosluhují a jejich provoz je nákladnější než u autobusů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Š57t53e57f48a36n 26F80r86i65č26a 7162908363306

Výhodou trolejbusů jsou kladné externality. Především čistější ovzduší a tedy zdravější obyvatelstvo.

0/0
7.3.2016 10:54

P88e11t29r 20A64n66g67e91r 9454209682211

A celá investice do trolejbusové dopravy půjde do kytek. Kdopak z radních si na tom asi namastil kapsu?;-D Až zdraží plyn, mohou radní začít s přípravou na stavbu metra.;-D

0/0
16.1.2016 18:15

M12a82r96t57i81n 95C79h47ý66l55e 6796218695577

Jak už tu bylo zmíněno víckrát - ani při nejlepší vůli a dotacích nebude trolejbus nikdy levnější, ale svému provozovateli (a hlavně cestujícím, o těch to přece je) nabídne mnohem více - tichý a úsporný provoz, plynulé rozjezdy a brzdění (absence řazení) a často i celkově pohodlnější jízdu a uspořádání interiéru.

Problém je ale taky samozřejmě v samotné koncepci MHD ChaJ, když páteřní linky jezdí v pracovní dny po 30min a o víkendu po 60min (!!), navíc s všemožnými změnami trasování, není se čemu divit, že tím nikdo nejezdí. Pokud by se intervaly zmenšily alespoň na polovinu, nevěřím tomu že by provozní náklady na vypravení jednoho spoje byly o mnoho vyšší než u autobusu (ne-li dokonce nižší). Navíc by to určitě bylo pro cestující mnohem přívětivější a atraktivnější než nekonečné čekání na další spoje.

Jenže o tomhle samozřejmě obvykle rozhodují jiní lidé, než cestující nebo dopravní experti, proto to pak takhle dopadá. Ale ještě nezoufejme, třeba na to v Chomutově taky přijdou. Ani v takových Českých Budějovicích to trolejbusy neměly lehké a byly několikrát zrušeny, ale nakonec se vrátily, protože si na ně cestující zvykli a autobusy se neosvědčily.

+2/0
16.1.2016 17:21

E91v26ž18e17n 20P16o58l71á86k 3308898371483

Trolejbusy (provozované tak jako snad všude na světě kromě Chomutova) mají zpravidla oproti autobusům určité fixní náklady (trolejové vedení) a nižší variabilní náklady (spotřeba, odpisy vozidla), nemluvě o tichém provozu, vyšším výkonu, nižších emisích (ano, i v případě uhelných elektráren) a dalších výhodách zejména v kopcovitém terénu - v opačném případě by tento druh vozidla nikdy nevznikl. Dále v tomto řetězci následují zpravidla tramvaje a metro. Pokud toto v Chomutově neplatí, pak se tam děje cosi divného.

+1/0
16.1.2016 13:48

J44i83ř64í 18J46o78z24a 3248963890171

Měsíční kupon stojí 530,- Kč. Ani ne roční (platí 360 dní) stojí 5.565,- Kč. Pokud nemáte čipovou kartou stojí nepřestupní jízdenka 20,- Kč! Přestupní jízdenku bez čipové karty nekoupíte. Prostě není. Za ty peníze co město resp. Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova po cestujících chce je servis potažmo nabídka služeb děsná. Za páteř sítě lze považovat trolejbusovou síť, jenže na trolejbusových linkách je interval ve špičkách pracovních dní 30 minut, mimo špičku a celodenně o víkendu 60 minut! Trolejbusové linky a jejich intervaly: linka 40: ve špičce 30 minut, mimo špičku a celodenně o víkendech: 60 minut. Linka 41: ve špičce 30 minut, mimo špičku a celodenně o víkendech: 60 minut. Linka 50: jezdí jen ve špičkách prac. dní v intervalu 60 minut. Linka 51 jezdí jen ve špičkách prac. dní v intervalu 60 minut. Linka 52: jezdí v pracovní dny celodenně v intervalu 60 minut, o víkendech ráno a dopoledne v intervalu 60 minut, odpoledne o víkendech pak v intervalu 120 minut! Linka 53 jezdí v prac. dny celodenně v intervalu 60 minut, o víkendech ráno a dopoledne v intrvalu 60 minut a odpoledne o víkendech v intervalu 120 minut!

Linky č. 40 a 41 jezdí jen na území města Chomutov. Linky 50, 51, 52 a 53 jezdí mezi Chomutovem a Jirkovem.

Další absolutní hloupostí chomutovské MHD je, že k železniční stanici Chomutov vůbec MHD nejezdí. Nejbližší zastávkou MHD od žel. st. je Chomutov, aut. nádr., resp. Lipská I.vzdálená od žel. st. asi 1 km! Avšak žel. st. Chomutov město je napojeno na sit MHD (autobusová linka 6 a trolejbusová linka 41). Jenže linka 6 jezdí jen 2x denně a linka 41 ve špičce po 30 minutách a mimo ni a celodenně o víkendu po 60 minutách... děsné! Takže kdo by pak jezdil MHD po Chomutově, jen ten kdo nemá auto a tedy jinou možnost. Celkově tím chci říct, že za celou situaci je vino město (magistrát) Chomutov a Dopravní podnik Chomutova a Jirkova.. nedokáží uspořád systém MHD tak, aby byl kvalitní a přínosný pro všechny, jak pro své občany, tak případné turisty

+4/0
16.1.2016 9:41

M43a20r20t87i62n 43K30u17b49í16k 9737509836383

Patrně v Chomutově vládne pohrobek jednoho pražského ředitele dopravního podniku, který zlikvidoval v roce 1972 trolejbusy v Praze na Strahov . Je zajímavé, že v jiných městech trolejbusy prosperují a v "Komotau" nikoli. Jak je možné, že před pouhými 20 lety to se slávou otevírali jako příspěvek k čistotě hnědouhelné pánve a nyní to ruší. Asi za vším stojí nějaké lobby. ústecký kraj také zlikvidoval nejvíce železničních tratí, že si tam neobjednal vlaky. A je úplně ;-Ojedno zda tam vládlo ODS nebo KSČM či ČSSD.

+3/0
15.1.2016 14:22

V98í61t 62P39r95a75ž67á54k 9569450635126

Ono se to těžko říká přesně. U trolejbusu platí, že čím je jeho provoz na dané trati častější, tím levnější jednotlivé spoje ve výsledku jsou. Čím vytíženější trať, tím lepší ekonomičnost provozu. Nedá se však plošně operovat s nějakým číslem tak, jako to jde u autobusů. Tudíž demagog si umně dokáže vytáhnout v podstatě libovolné číslo dle toho, které se mu hodí. Každopádně problém ChaJ je v tom, že doprava nenabízí, byť je to nabíledni, páteřní trolejbusovou síť a k tomu doplňkovou autobusovou, ale jakousi podivnou změť spojů jezdících odkudkoliv a kamkoliv, ale povětšinou systémem náhodných výstřelů. Trend je však zcela jinde - pravidelná, častá páteřní doprava (pod jedním číslem) a doplňující síť - a aby bylo vše dobře zapamatovatelné. Leč to by se muselo chtít. Mimochodem, když jsme u chtění, stačí pořizovat trolejbusy s bateriemi nebo dieselagregátem a obsloužíme rázem pomocí trolejbusů i krátké závleky, kde se nevyplatí budovat trolejové vedení. Ale opět jsme u chtění a přemýšlení.

+5/0
15.1.2016 11:23

V46í42t 42P54r43a94ž36á10k 9729100945696

Toto jest reakce na Miroslava Šimka, nějak se mi to nezdařilo.

+1/0
15.1.2016 11:24

M19i52r10o81s86l42a69v 42Š80i79m46k27o 7615833112235

Z finančních důvodů byly zrušeny trolejbusy v Praze už dávno. Navíc tehdy byla nafta pro DP za korunu. Taktéž pro ty, co s ní topili. 90 hal.

+1/−2
15.1.2016 11:00

V49í88t 62P74r34a60ž95á87k 9749940715786

Je to úplně typický proces. Chomutov soustavně prasil linkové vedení, hnal lidi z MHD, do trolejbusů investoval minimálně, aby nakonec mohl řvát, že se to nevyplatí. A opět za tím (jakoby náhodou) stojí CNG. Trolejbus může být levnější, stačí jej umět dobře provozovat, trolejbus má na místě, tedy ve městě, kde na tom záleží nejvíce, skutečně nulové emise, je tišší (poslechněte si moderní CNG motory, to je děs), má větší životnost, lepší trakční charakteristiku, navíc přijedu-li do města s trolejbusovým systémem, na první pohled vidím, že zde něco bude jezdit, což je přínos sice neměřitelný, ale na příkladu třeba Mariánských Lázní a Chebu velice funkční. Leč z vyhlášení zastupitelů mám pocit, že je již rozhodnuto a jen se zdůvodňuje. Takže místo pár nových trolejbusů se bude kupovat kompletní počet nových autobusů, bude se budovat infrastruktura a hlavně se zruší něco, co už nikdy nepůjde obnovit. Skvělé. A zrovna v době, kdy se vyspělá města k trolejbusům a tramvajím draze vrací. Chomutov je na skvělé cestě stát se totální řití. Rv

+5/0
15.1.2016 10:25

M24i82r64o98s65l91a30v 52Š75i84m66k24o 7755303312665

Přesně, trolejbus má mnohem delší životnost, klidně 30 let. Akorát by chtělo dát čísla, kolik stojí údržba trakce. Vždy se tvrdilo, že trolejbus je ekonomičtější.

+2/0
15.1.2016 11:04

J95i25ř91í 59S92u22c60h82ý 5468307446577

V Hradci Králové jsme za trolejbusy určitě rádi, ticho a čistota. :-)

+1/0
15.1.2016 9:57

V56á21c16l91a70v 89S28v96o24b47o60d68a 5626588469

U nás v Teplicích,někdy v sedmdesátých letech,byly taky úvahy o zrušení trolejbusů,výměnou za autobusy.Naštěstí k tomu nedošlo a dnes už tady nejezdí ani jeden starý vůz. Všechny jsou nové typy.Radní v CV nevidí dál,než na nejbliižší roh.

+2/0
15.1.2016 9:45

J63i32ř48í 97J14o39z39a 3918593120211

Prave jsem se vratil z Teplic... je to radost cestovat mistni MHD :)

0/0
15.1.2016 20:33

M85a11r32e81k 61K45o57s71t94e63l77e74c53k84ý 6123346518

A zase DOTACE!

Takže místní politici po léta "šetřili", zanedbávali obnovu a údržbu trolejbusů, jen je používali.

A teď jim my všichni daňoví poplatníci z celé republiky, prostřednictvím našich společných, ale v socialistické Bruseli přerozdělených daní, máme koupit nové autobusy? vymysleli si CNG, po volbách to třeba zase budou elektrobusy...

+6/0
15.1.2016 9:32

P57a63v33e95l 43Ř74a96p60e97k 7312406289275

Namísto toho, aby se dala nějaká koruna do údržby, se draze prodotujeme k likvidaci všeho, co fungovalo a co naši předkové vybudovali.

+4/0
15.1.2016 9:43

P29a56v89e58l 14Ř27a73p41e84k 7242216909625

Pokud principiálně jednodušší zařízení s nižšími náklady na energii ve finále stojí víc, tak to není chyba toho zařízení, ale to je naprostá hloupost a nekompetence všech zúčastněných, od politiků a městských žvanilů až to představitele dopravního podniku.

+2/0
15.1.2016 9:22

M82a84r57t93i23n 11Č14a86p43e94k 6780241517354

Jenže ten autobus nepotřebuje takovou infrastrukturu jako trolejbus - tratě, napájecí kabely a měnírny. Jsou to fixní náklady, které ale "klesají" s každým vypraveným spojem, jelikož se mezi ně rozpustí. Náklady na trolejbusy se pod náklady na autobusy dostávají jen těžko, ale to je prostě daň za provoz "vyššího" systému.

0/0
15.1.2016 18:31

J34a31n 63J23e26m52e77l44k31a 1835930

Tak znova po smazání. Blbost regionálních politiků je bohužel nekonečná. Jedni něco draze postaví, druzí, kteří mají jen udržovat neudělají ani to. Hlavně nikdo to už nedá zpět.

V Bratislavě například s moderními stroji, trolejbusy dělají pěkný kus práce. Bez smradlavých diselů. Pružné, rychlé, tiché, pohodlné. Nemusí se kupovat nové co 9 roků, kvůli EU. Ps: v Praze je zrušili, mají smradlavé, hlučné disely.

Ostrava zrušila příměstské tramvaje. Pro náklady oprav. Byla to chyba. Atd. Atd.

+13/0
15.1.2016 9:15

P80a83v59e20l 72Ř48a21p15e80k 7912226139145

Spalovací motor je ubohost, která byla zastaralá už v době svého vzniku, neboť oproti parnímu stroji se jedná o krok zpět. Spalovací motor se ani neumí sám rozběhnout, musí se roztáčet jiným motorem, neumí vyvinout sílu už od nulových otáček, klepe se a dělá kravál, leje se do něj kýbl oleje každý rok atd. Dotovat cokoli, co používá spalovací motor, by mělo být trestným činem.

+2/0
15.1.2016 9:27

M18i38c23h39a85l 60K21r43e61j90č49í 1206310111943

Moderní trolejbusy jsou luxusní svezení oproti autobusům. Plynulá akcelerace, nulové vibrace a při zastavení na křižovatce nebo zastávce slyšíte jen naprosté TICHO. :-)

+15/0
15.1.2016 9:08

O47n83d47ř62e72j 98F41e26n54c76l 9692556663190

A hlavně si nemusíte zacpávat nos, pokud kolem Vás projede! :-)

Zrovna dnes jsem nastoupil v Praze do staršího CitiBusu od Renault/Karosa a smrad z výfuku šel i do prostoru pro cestující. To se v trolejbuse nestane R^

+4/0
15.1.2016 9:35

M70a42r22t28i58n 14V86á38v48r58a 2700723609

Tam se jen občas některý cestující ošije, když v zimě svým tělem propojí kostru vozidla s prosolenou břečkou ;-D

0/0
15.1.2016 10:05

P28e91t20r 98M51a47r25š66á95l54e59k 9395142754219

Pitomci, nic jiného se nedá napsat.Rv

+14/0
15.1.2016 8:51

J68a62n 25J14e53m34e90l58k36a 1915710

Jsou, určitě jsou lepší volba než disel, ale ne trolejbus. Elektřina je budoucnost. V těch výpočtech jsou beztak jednak nějaké účelové manipulativní věci, jak to obvykle u návrhů pro zrušení bývá. Jako dotace na autobusy z EU, Nízká cena plynu a pod. Autobusy se dle EU musí nesmyslně měnit co 9 let. Trolejbus provozně jezdí skoro zdarma jako elektromobil (které chce eu tlačit), nemá problematickou neekologickou baterii, při brždění vrací část energie zpět rekuperací. Leo zaplatí na elektřině na Praze Ostravě 356 Km asi 40 Kč, zkuste si vypočítat, kolik auto. Cena jízdenky - všichni asi ví, že u mhd je stejně jízdné nepodstatnou položkou, hlavní je stejně dotace. Otázkou je kam ty peníze jdou, že je mhd obecně tak náročná. A pomalu se vyrovnává taxi a spol. (obecně,třeba u Ostravy) Chomutov nemá problém s ozvduším ? Proč jim to tam slavnostně před 20 lety teda stavěli?:-) Po 20 letech rušit investici je prasárna.

+6/0
15.1.2016 9:07

J96a17n 19J45e88m90e98l48k23a 1345440

40 kč na jízdenku teda. Na osobu..

0/0
15.1.2016 9:30

P51e73t86r 62P87e54t37r 6743692848423

"Cena jízdy jednoho kilometru trolejbusu je 81 korun, u autobusu na plyn stojí 50 korun."

A až se na plyn zavede spotřební daň tak se autobusů zbaví a pořídí šlapací? :D to je nesmysl porovnávat cokoliv s něčím, co má momentálně (a pravděpodobně ne na moc dlouho) obrovskou daňovou úlevu. Celkem věřím tomu, že můžou být trolejbusy méně výhodné než jiný dopravní prostředek ale očekávám nějaké normální srovnání, to už tam mohli taky dát srovnání s autem na elektřinu, které bude mít střechu ze solárních panelů.

Aut na plyn jezdí čímdál víc a samozřejmě na úkor nafty/benzinu, je jen otázka času, kdy se cena plynu zatíží spotřební daní jako ostatní PM

+16/0
15.1.2016 8:35

P96e94t12r 81P27e70t73r 6143262688423

A doufám, že porovnávali cenu kilometru u nového trolejbusu a nového autobusu. Jinak je celkem logické, že stejných výsledků by se dostali i u srovnání nový X 15 let starý autobus.

+3/0
15.1.2016 8:38

K59a55t34e79ř23i86n89a 61V70ý47b67o43r93n23á 6310939579

Střecha ze solárních panelů bude k čemu? Na nabíjení řidičova mobilu?

+1/0
15.1.2016 8:54

J74a87n 45J10e45m70e26l53k19a 1715180

Když už mi to smazali. CNG jsou, určitě jsou lepší volba než disel, ale ne trolejbus. Elektřina je budoucnost. V těch výpočtech jsou beztak jednak nějaké účelové manipulativní věci, jak to obvykle u návrhů pro zrušení bývá. Jako dotace na autobusy z EU, Nízká cena plynu a pod. Autobusy se dle EU musí nesmyslně měnit co 9 let. Trolejbus provozně jezdí skoro zdarma jako elektromobil (které chce eu tlačit), nemá problematickou neekologickou baterii, při brždění vrací část energie zpět rekuperací. Leo zaplatí na elektřině na Praze Ostravě 356 Km asi 40 Kč, zkuste si vypočítat, kolik auto. Cena jízdenky - všichni asi ví, že u mhd je stejně jízdné nepodstatnou položkou, hlavní je stejně dotace. Otázkou je kam ty peníze jdou, že je mhd obecně tak náročná. A pomalu se vyrovnává taxi a spol. (obecně,třeba u Ostravy) Chomutov nemá problém s ozvduším ? Proč jim to tam slavnostně před 20 lety teda stavěli?:-) Po 20 letech rušit investici je prasárna.

+2/0
15.1.2016 9:10

J12a62r80o74m18í10r 20K42r58á51l 4740969714239

Zajímalo by mne, v čem jsou troletbusy nevýhodné. Údržba vedení není takový balík a trolejbus má menší náklady na údržbu.

+4/0
15.1.2016 9:12

M58a36r67t86i13n 49Č78a55p36e93k 6540121587194

Údržba vedení je dost podstatná položka při provozu trolejbusů, jelikož to není jen o tratích, ale i o jejich napájení (měnírny, napájecí kabely). Na druhou stranu má dobře postavené vedení při dobré údržbě bezproblémovou životnost cca 40 let. Takže mezi dvěma obnovami vedení se vymění dvě generace trolejbusů.

0/0
15.1.2016 18:12







Najdete na iDNES.cz