Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Chomutov zvažuje, že se po dvaceti letech zbaví trolejbusů

Chomutovský magistrát zvažuje, že se po dvaceti letech zbaví trolejbusů a nahradí je autobusy na plyn. Město má sice společně se sousedním Jirkovem nejmladší trakční vedení v Česku, staré vozy ale dosluhují a jejich provoz je nákladnější než u autobusů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Š76t69e14f12a56n 17F83r26i56č24a 7952218193816

Výhodou trolejbusů jsou kladné externality. Především čistější ovzduší a tedy zdravější obyvatelstvo.

0/0
7.3.2016 10:54

P85e71t31r 48A70n13g92e25r 9594709542241

A celá investice do trolejbusové dopravy půjde do kytek. Kdopak z radních si na tom asi namastil kapsu?;-D Až zdraží plyn, mohou radní začít s přípravou na stavbu metra.;-D

0/0
16.1.2016 18:15

M93a97r53t93i31n 49C40h13ý44l23e 6366958315887

Jak už tu bylo zmíněno víckrát - ani při nejlepší vůli a dotacích nebude trolejbus nikdy levnější, ale svému provozovateli (a hlavně cestujícím, o těch to přece je) nabídne mnohem více - tichý a úsporný provoz, plynulé rozjezdy a brzdění (absence řazení) a často i celkově pohodlnější jízdu a uspořádání interiéru.

Problém je ale taky samozřejmě v samotné koncepci MHD ChaJ, když páteřní linky jezdí v pracovní dny po 30min a o víkendu po 60min (!!), navíc s všemožnými změnami trasování, není se čemu divit, že tím nikdo nejezdí. Pokud by se intervaly zmenšily alespoň na polovinu, nevěřím tomu že by provozní náklady na vypravení jednoho spoje byly o mnoho vyšší než u autobusu (ne-li dokonce nižší). Navíc by to určitě bylo pro cestující mnohem přívětivější a atraktivnější než nekonečné čekání na další spoje.

Jenže o tomhle samozřejmě obvykle rozhodují jiní lidé, než cestující nebo dopravní experti, proto to pak takhle dopadá. Ale ještě nezoufejme, třeba na to v Chomutově taky přijdou. Ani v takových Českých Budějovicích to trolejbusy neměly lehké a byly několikrát zrušeny, ale nakonec se vrátily, protože si na ně cestující zvykli a autobusy se neosvědčily.

+2/0
16.1.2016 17:21

E75v58ž46e54n 86P40o69l23á69k 3868378401143

Trolejbusy (provozované tak jako snad všude na světě kromě Chomutova) mají zpravidla oproti autobusům určité fixní náklady (trolejové vedení) a nižší variabilní náklady (spotřeba, odpisy vozidla), nemluvě o tichém provozu, vyšším výkonu, nižších emisích (ano, i v případě uhelných elektráren) a dalších výhodách zejména v kopcovitém terénu - v opačném případě by tento druh vozidla nikdy nevznikl. Dále v tomto řetězci následují zpravidla tramvaje a metro. Pokud toto v Chomutově neplatí, pak se tam děje cosi divného.

+1/0
16.1.2016 13:48

J59i63ř61í 19J43o56z42a 3228843720611

Měsíční kupon stojí 530,- Kč. Ani ne roční (platí 360 dní) stojí 5.565,- Kč. Pokud nemáte čipovou kartou stojí nepřestupní jízdenka 20,- Kč! Přestupní jízdenku bez čipové karty nekoupíte. Prostě není. Za ty peníze co město resp. Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova po cestujících chce je servis potažmo nabídka služeb děsná. Za páteř sítě lze považovat trolejbusovou síť, jenže na trolejbusových linkách je interval ve špičkách pracovních dní 30 minut, mimo špičku a celodenně o víkendu 60 minut! Trolejbusové linky a jejich intervaly: linka 40: ve špičce 30 minut, mimo špičku a celodenně o víkendech: 60 minut. Linka 41: ve špičce 30 minut, mimo špičku a celodenně o víkendech: 60 minut. Linka 50: jezdí jen ve špičkách prac. dní v intervalu 60 minut. Linka 51 jezdí jen ve špičkách prac. dní v intervalu 60 minut. Linka 52: jezdí v pracovní dny celodenně v intervalu 60 minut, o víkendech ráno a dopoledne v intervalu 60 minut, odpoledne o víkendech pak v intervalu 120 minut! Linka 53 jezdí v prac. dny celodenně v intervalu 60 minut, o víkendech ráno a dopoledne v intrvalu 60 minut a odpoledne o víkendech v intervalu 120 minut!

Linky č. 40 a 41 jezdí jen na území města Chomutov. Linky 50, 51, 52 a 53 jezdí mezi Chomutovem a Jirkovem.

Další absolutní hloupostí chomutovské MHD je, že k železniční stanici Chomutov vůbec MHD nejezdí. Nejbližší zastávkou MHD od žel. st. je Chomutov, aut. nádr., resp. Lipská I.vzdálená od žel. st. asi 1 km! Avšak žel. st. Chomutov město je napojeno na sit MHD (autobusová linka 6 a trolejbusová linka 41). Jenže linka 6 jezdí jen 2x denně a linka 41 ve špičce po 30 minutách a mimo ni a celodenně o víkendu po 60 minutách... děsné! Takže kdo by pak jezdil MHD po Chomutově, jen ten kdo nemá auto a tedy jinou možnost. Celkově tím chci říct, že za celou situaci je vino město (magistrát) Chomutov a Dopravní podnik Chomutova a Jirkova.. nedokáží uspořád systém MHD tak, aby byl kvalitní a přínosný pro všechny, jak pro své občany, tak případné turisty

+4/0
16.1.2016 9:41

M56a80r16t46i72n 44K35u26b81í36k 9437779156823

Patrně v Chomutově vládne pohrobek jednoho pražského ředitele dopravního podniku, který zlikvidoval v roce 1972 trolejbusy v Praze na Strahov . Je zajímavé, že v jiných městech trolejbusy prosperují a v "Komotau" nikoli. Jak je možné, že před pouhými 20 lety to se slávou otevírali jako příspěvek k čistotě hnědouhelné pánve a nyní to ruší. Asi za vším stojí nějaké lobby. ústecký kraj také zlikvidoval nejvíce železničních tratí, že si tam neobjednal vlaky. A je úplně ;-Ojedno zda tam vládlo ODS nebo KSČM či ČSSD.

+3/0
15.1.2016 14:22

V23í54t 80P37r65a66ž89á44k 9809490825136

Ono se to těžko říká přesně. U trolejbusu platí, že čím je jeho provoz na dané trati častější, tím levnější jednotlivé spoje ve výsledku jsou. Čím vytíženější trať, tím lepší ekonomičnost provozu. Nedá se však plošně operovat s nějakým číslem tak, jako to jde u autobusů. Tudíž demagog si umně dokáže vytáhnout v podstatě libovolné číslo dle toho, které se mu hodí. Každopádně problém ChaJ je v tom, že doprava nenabízí, byť je to nabíledni, páteřní trolejbusovou síť a k tomu doplňkovou autobusovou, ale jakousi podivnou změť spojů jezdících odkudkoliv a kamkoliv, ale povětšinou systémem náhodných výstřelů. Trend je však zcela jinde - pravidelná, častá páteřní doprava (pod jedním číslem) a doplňující síť - a aby bylo vše dobře zapamatovatelné. Leč to by se muselo chtít. Mimochodem, když jsme u chtění, stačí pořizovat trolejbusy s bateriemi nebo dieselagregátem a obsloužíme rázem pomocí trolejbusů i krátké závleky, kde se nevyplatí budovat trolejové vedení. Ale opět jsme u chtění a přemýšlení.

+5/0
15.1.2016 11:23

V91í48t 88P76r89a84ž83á61k 9409590625756

Toto jest reakce na Miroslava Šimka, nějak se mi to nezdařilo.

+1/0
15.1.2016 11:24

M96i52r12o24s32l33a29v 82Š14i59m43k86o 7415573172945

Z finančních důvodů byly zrušeny trolejbusy v Praze už dávno. Navíc tehdy byla nafta pro DP za korunu. Taktéž pro ty, co s ní topili. 90 hal.

+1/−2
15.1.2016 11:00

V13í21t 10P66r63a68ž52á85k 9379150455576

Je to úplně typický proces. Chomutov soustavně prasil linkové vedení, hnal lidi z MHD, do trolejbusů investoval minimálně, aby nakonec mohl řvát, že se to nevyplatí. A opět za tím (jakoby náhodou) stojí CNG. Trolejbus může být levnější, stačí jej umět dobře provozovat, trolejbus má na místě, tedy ve městě, kde na tom záleží nejvíce, skutečně nulové emise, je tišší (poslechněte si moderní CNG motory, to je děs), má větší životnost, lepší trakční charakteristiku, navíc přijedu-li do města s trolejbusovým systémem, na první pohled vidím, že zde něco bude jezdit, což je přínos sice neměřitelný, ale na příkladu třeba Mariánských Lázní a Chebu velice funkční. Leč z vyhlášení zastupitelů mám pocit, že je již rozhodnuto a jen se zdůvodňuje. Takže místo pár nových trolejbusů se bude kupovat kompletní počet nových autobusů, bude se budovat infrastruktura a hlavně se zruší něco, co už nikdy nepůjde obnovit. Skvělé. A zrovna v době, kdy se vyspělá města k trolejbusům a tramvajím draze vrací. Chomutov je na skvělé cestě stát se totální řití. Rv

+5/0
15.1.2016 10:25

M92i52r52o62s90l14a39v 23Š64i74m21k56o 7295983972415

Přesně, trolejbus má mnohem delší životnost, klidně 30 let. Akorát by chtělo dát čísla, kolik stojí údržba trakce. Vždy se tvrdilo, že trolejbus je ekonomičtější.

+2/0
15.1.2016 11:04

J15i11ř44í 42S76u88c57h28ý 5598957226387

V Hradci Králové jsme za trolejbusy určitě rádi, ticho a čistota. :-)

+1/0
15.1.2016 9:57

V10á25c85l27a87v 70S89v60o17b79o94d37a 5276938409

U nás v Teplicích,někdy v sedmdesátých letech,byly taky úvahy o zrušení trolejbusů,výměnou za autobusy.Naštěstí k tomu nedošlo a dnes už tady nejezdí ani jeden starý vůz. Všechny jsou nové typy.Radní v CV nevidí dál,než na nejbliižší roh.

+2/0
15.1.2016 9:45

J37i98ř52í 46J63o69z20a 3808353690121

Prave jsem se vratil z Teplic... je to radost cestovat mistni MHD :)

0/0
15.1.2016 20:33

M79a14r94e33k 13K93o90s11t22e48l88e93c68k57ý 6193476348

A zase DOTACE!

Takže místní politici po léta "šetřili", zanedbávali obnovu a údržbu trolejbusů, jen je používali.

A teď jim my všichni daňoví poplatníci z celé republiky, prostřednictvím našich společných, ale v socialistické Bruseli přerozdělených daní, máme koupit nové autobusy? vymysleli si CNG, po volbách to třeba zase budou elektrobusy...

+6/0
15.1.2016 9:32

P34a15v17e25l 82Ř58a30p28e16k 7592586679885

Namísto toho, aby se dala nějaká koruna do údržby, se draze prodotujeme k likvidaci všeho, co fungovalo a co naši předkové vybudovali.

+4/0
15.1.2016 9:43

P44a59v56e84l 89Ř84a65p82e76k 7112456259805

Pokud principiálně jednodušší zařízení s nižšími náklady na energii ve finále stojí víc, tak to není chyba toho zařízení, ale to je naprostá hloupost a nekompetence všech zúčastněných, od politiků a městských žvanilů až to představitele dopravního podniku.

+2/0
15.1.2016 9:22

M90a47r15t83i87n 53Č32a84p55e29k 6620861967554

Jenže ten autobus nepotřebuje takovou infrastrukturu jako trolejbus - tratě, napájecí kabely a měnírny. Jsou to fixní náklady, které ale "klesají" s každým vypraveným spojem, jelikož se mezi ně rozpustí. Náklady na trolejbusy se pod náklady na autobusy dostávají jen těžko, ale to je prostě daň za provoz "vyššího" systému.

0/0
15.1.2016 18:31

J73a15n 95J44e42m42e33l14k38a 1465820

Tak znova po smazání. Blbost regionálních politiků je bohužel nekonečná. Jedni něco draze postaví, druzí, kteří mají jen udržovat neudělají ani to. Hlavně nikdo to už nedá zpět.

V Bratislavě například s moderními stroji, trolejbusy dělají pěkný kus práce. Bez smradlavých diselů. Pružné, rychlé, tiché, pohodlné. Nemusí se kupovat nové co 9 roků, kvůli EU. Ps: v Praze je zrušili, mají smradlavé, hlučné disely.

Ostrava zrušila příměstské tramvaje. Pro náklady oprav. Byla to chyba. Atd. Atd.

+13/0
15.1.2016 9:15

P67a34v80e50l 57Ř14a71p98e11k 7662826229325

Spalovací motor je ubohost, která byla zastaralá už v době svého vzniku, neboť oproti parnímu stroji se jedná o krok zpět. Spalovací motor se ani neumí sám rozběhnout, musí se roztáčet jiným motorem, neumí vyvinout sílu už od nulových otáček, klepe se a dělá kravál, leje se do něj kýbl oleje každý rok atd. Dotovat cokoli, co používá spalovací motor, by mělo být trestným činem.

+2/0
15.1.2016 9:27

M71i14c45h14a87l 39K93r97e92j38č91í 1776800651123

Moderní trolejbusy jsou luxusní svezení oproti autobusům. Plynulá akcelerace, nulové vibrace a při zastavení na křižovatce nebo zastávce slyšíte jen naprosté TICHO. :-)

+15/0
15.1.2016 9:08

O82n57d86ř18e68j 11F30e29n50c43l 9972256893860

A hlavně si nemusíte zacpávat nos, pokud kolem Vás projede! :-)

Zrovna dnes jsem nastoupil v Praze do staršího CitiBusu od Renault/Karosa a smrad z výfuku šel i do prostoru pro cestující. To se v trolejbuse nestane R^

+4/0
15.1.2016 9:35

M95a87r90t91i72n 72V37á96v28r25a 2980513839

Tam se jen občas některý cestující ošije, když v zimě svým tělem propojí kostru vozidla s prosolenou břečkou ;-D

0/0
15.1.2016 10:05

P74e94t88r 72M76a47r68š26á52l79e73k 9535312504849

Pitomci, nic jiného se nedá napsat.Rv

+14/0
15.1.2016 8:51

J94a69n 89J24e13m20e95l50k11a 1855170

Jsou, určitě jsou lepší volba než disel, ale ne trolejbus. Elektřina je budoucnost. V těch výpočtech jsou beztak jednak nějaké účelové manipulativní věci, jak to obvykle u návrhů pro zrušení bývá. Jako dotace na autobusy z EU, Nízká cena plynu a pod. Autobusy se dle EU musí nesmyslně měnit co 9 let. Trolejbus provozně jezdí skoro zdarma jako elektromobil (které chce eu tlačit), nemá problematickou neekologickou baterii, při brždění vrací část energie zpět rekuperací. Leo zaplatí na elektřině na Praze Ostravě 356 Km asi 40 Kč, zkuste si vypočítat, kolik auto. Cena jízdenky - všichni asi ví, že u mhd je stejně jízdné nepodstatnou položkou, hlavní je stejně dotace. Otázkou je kam ty peníze jdou, že je mhd obecně tak náročná. A pomalu se vyrovnává taxi a spol. (obecně,třeba u Ostravy) Chomutov nemá problém s ozvduším ? Proč jim to tam slavnostně před 20 lety teda stavěli?:-) Po 20 letech rušit investici je prasárna.

+6/0
15.1.2016 9:07

J92a74n 85J39e70m19e26l26k55a 1335610

40 kč na jízdenku teda. Na osobu..

0/0
15.1.2016 9:30

P70e30t76r 31P70e52t18r 6273472518313

"Cena jízdy jednoho kilometru trolejbusu je 81 korun, u autobusu na plyn stojí 50 korun."

A až se na plyn zavede spotřební daň tak se autobusů zbaví a pořídí šlapací? :D to je nesmysl porovnávat cokoliv s něčím, co má momentálně (a pravděpodobně ne na moc dlouho) obrovskou daňovou úlevu. Celkem věřím tomu, že můžou být trolejbusy méně výhodné než jiný dopravní prostředek ale očekávám nějaké normální srovnání, to už tam mohli taky dát srovnání s autem na elektřinu, které bude mít střechu ze solárních panelů.

Aut na plyn jezdí čímdál víc a samozřejmě na úkor nafty/benzinu, je jen otázka času, kdy se cena plynu zatíží spotřební daní jako ostatní PM

+16/0
15.1.2016 8:35

P51e12t58r 34P83e47t72r 6773542878853

A doufám, že porovnávali cenu kilometru u nového trolejbusu a nového autobusu. Jinak je celkem logické, že stejných výsledků by se dostali i u srovnání nový X 15 let starý autobus.

+3/0
15.1.2016 8:38

K68a54t93e40ř23i18n63a 36V14ý94b60o42r97n68á 6460819499

Střecha ze solárních panelů bude k čemu? Na nabíjení řidičova mobilu?

+1/0
15.1.2016 8:54

J52a41n 83J47e64m71e32l82k79a 1465350

Když už mi to smazali. CNG jsou, určitě jsou lepší volba než disel, ale ne trolejbus. Elektřina je budoucnost. V těch výpočtech jsou beztak jednak nějaké účelové manipulativní věci, jak to obvykle u návrhů pro zrušení bývá. Jako dotace na autobusy z EU, Nízká cena plynu a pod. Autobusy se dle EU musí nesmyslně měnit co 9 let. Trolejbus provozně jezdí skoro zdarma jako elektromobil (které chce eu tlačit), nemá problematickou neekologickou baterii, při brždění vrací část energie zpět rekuperací. Leo zaplatí na elektřině na Praze Ostravě 356 Km asi 40 Kč, zkuste si vypočítat, kolik auto. Cena jízdenky - všichni asi ví, že u mhd je stejně jízdné nepodstatnou položkou, hlavní je stejně dotace. Otázkou je kam ty peníze jdou, že je mhd obecně tak náročná. A pomalu se vyrovnává taxi a spol. (obecně,třeba u Ostravy) Chomutov nemá problém s ozvduším ? Proč jim to tam slavnostně před 20 lety teda stavěli?:-) Po 20 letech rušit investici je prasárna.

+2/0
15.1.2016 9:10

J78a52r76o78m73í83r 61K32r37á40l 4390989624219

Zajímalo by mne, v čem jsou troletbusy nevýhodné. Údržba vedení není takový balík a trolejbus má menší náklady na údržbu.

+4/0
15.1.2016 9:12

M46a35r89t68i59n 64Č46a65p33e34k 6220131487134

Údržba vedení je dost podstatná položka při provozu trolejbusů, jelikož to není jen o tratích, ale i o jejich napájení (měnírny, napájecí kabely). Na druhou stranu má dobře postavené vedení při dobré údržbě bezproblémovou životnost cca 40 let. Takže mezi dvěma obnovami vedení se vymění dvě generace trolejbusů.

0/0
15.1.2016 18:12







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.