Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Za smrt pilota stavebnicového vrtulníku mohlo špatně uchycené lanko

Nehodu vrtulníku u Bohušovic nad Ohří, při které v únoru zahynul 45letý pilot, pravděpodobně způsobila chyba při montáži stavebnicového stroje. Vyplývá to ze závěrů Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod, který v úterý zveřejnil závěrečnou zprávu z vyšetřování.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J64i62r37k78a 90H53á30č68e50k 9355864138481

Je to vážně dobře popsáno. Chápu to tak, že s trochou více štěstí a zkušeností mohl pilot nouzově přistát. V té situaci je ale asi těžké zachovat klidnou hlavu a malá chyba rozhodla. Velká škoda. :-/

0/0
1.12.2015 19:43

J36o71s25e73f 89Z14d67r27á50h79a84l 2140390761578

A ja si po precteni nadpisu myslel ze nekoho zabil vrtulnik z lega :-D

0/−1
1.12.2015 18:55

J16a29n 76T34i47c76h78y 9354299400716

Jak je to popsané, tak skutečnou příčinou katastrofy se stalo přitažení cykliky (řídící páka), které způsobilo, že listy rotoru vykmitly dolů a ten ocas usekly. Tu helikoptéru neznám detailně, ale vypadá tak, že ocas je tvořen samonosnou nýtovanou trubkou jako třeba nejrozšířenější taky americký Robinson a tak to useknutí nedalo moc práce, rozhodně méně než kdyby byl ten ocas z trubkové konstrukce - v tom případě by to zřejmě odnesl zase rotor.

Toto náhlé přitažení cykliky je ZAKÁZANÝ manévr, mohou se ho ale dopustit piloti, kteří jsou zvyklí na letadla, kde tím nic nepokazí, ovšem v případě helikoptéry se dopustí fatálu.

Podle mne měl okamžitě dát kolektiv (levá ruka) dolů a cykliku citlivě dopředu (ne dozadu) a mohl při velkém štěstí přístát autorotací i s nefunkční vyrovnávací vrtulkou. I kdyby se mu nepodařilo přistát na lyžiny a helikoptéru by "položil" určitě by následky nebyly takové jako v tomto případě, kdy padl jako kámen.

Má někdo z pilotů helikoptér jiný názor?

+7/−1
1.12.2015 18:20

V46á42c72l73a20v 55J78o98n29á77š 8282713752483

Já nesouhlasím s lyžinami, jsou to ližiny.....

0/−1
1.12.2015 19:21

V16á47c22l56a92v 85J23o52n20á43š 8152193782113

Minusari zopakuj si pravidla pravopisu

+1/−1
1.12.2015 20:10

J57a86n 50T58i61c70h37y 9724879160826

Ližiny jsou do měkkého terénu, např. na zimu na hory, lyžiny jsou dom terénu tvrdého. I když to může mást, protože lyžiny do tvrdého terénu by se mohly zdát být odvozeny od slovesa lyžovat, tedy na zimní období, ale ve skutečnosti je tomu naopak. Možná že je lepší používat anglický název "skids" - tam je vždycky "i", v létě v zimě.

0/0
1.12.2015 20:10

S78t23a32n88i61s39l14a46v 98P97i70š85t38ě27k 1276168479665

Jsem zvedavy kolik se tu objevi "expertu" na stavbu a pilotaz vrtulniku:-)

+1/−4
1.12.2015 17:09

V74á62c54l57a28v 54H81o88s46c97h 8586268642291

napis koment k veci, ne, na co jsi zase zvedavej, to nech Sybille.

0/0
1.12.2015 18:15

I43v53a30n 35M31a12r42e96k 6314928442

Trochu mi to připomíná událost firmy "Evektor".Nehodu letadla která se stala v Kunovicích před nedávnem, to bylo  řízené americkým pilotem,ten se zranil (tuším zlomená noha) při přistání a snažil se na "Evektoru" vysoudit" odškodné  rovnající se likvidaci tohoto podniku ,jak to ale nakonec skončilo nevím. 8-o

+8/0
1.12.2015 17:00

T12o91m55á13š 40H98e41t82m85e98r 9920787442414

Hradiště za pouhých 7 měsíců změnilo názor o 180:-) To co dřív schválili od teď celé neplatí. Toho, kdo ten soud zná, to nepřekvapí. Ale aspoň to zatím vypadá na dobré cestě.

http://ekonomika.idnes.cz/soud-otocil-s-exekuci-evektoru-aerotechnik-americky-rozsudek-neplati-1eb-/ekoakcie.aspx?c=A151012_190625_eko-zahranicni_rts

0/0
1.12.2015 21:58

B90ě62l11a 76H41o21r26á46k97o28v10á 1888942519500

Okamžitě uvalit exekuci na výrobce jako to dělaj amíci nám! Ulomená vrtulka nemůže naklonit stroj tak, že při vyrovnání usekne sám sebe!

+9/−8
1.12.2015 16:51

I49r10e62n40a 39P23l63a11c49h29e83t31k60o66v28á 1936664146630

Kolik máte nalitano? ;) Tohle je celkem častá příčina nehod helikopter

+5/0
1.12.2015 17:27

J93i59ř55í 97H17r26a17d35e34c 9418277900884

A hele, oponentni posudek renomovane znalkyne v oboru letecke nehody!

+9/0
1.12.2015 17:36

P71e66t23r 95H96o65m69o58l80k87a 2495133794975

Kdyby hloupost nadnášela, tak by jste vy k létání žádné vrtule nepotřebovala...

+3/0
1.12.2015 18:55

P27e21t90r 26R24u30m65p89l18i89k 4539647329233

spadl někdy nezkušený pilot?

+2/0
1.12.2015 16:26

P15e37t75r 18F11r91ý42d88e98k 7149971699483

Ano.

+2/0
1.12.2015 16:45

K93a44r77e67l 57P14e45c19k18a 7226490115764

Analýza jak sviňR^ Nechápu, jak se tohle tá zpětně všechno dovodit, tomu říkám tvrdá věda.

+32/−2
1.12.2015 15:55

M68o15n76i14k16a 52K11y46n45c75l59o72v94á 9783153844

Jde o to, zda je všechno pravda.. zpětně se to nedá ani vyvrátit...:-/

+3/−11
1.12.2015 16:14

I32v91a 21V26a59l27č95í73k21o84v16á 1289778951291

Hm, je vidět, že vy s vyšetřováním leteckých nehod zkušenosti evidentně máte.:-P

+9/0
1.12.2015 17:06

M63a67r98t25i73n 83Š32t10ě90p26á46n56e97k 3127183833191

Vrele doporucuji serial MAYDAY - Vysetrovani leteckych nehod. Na co vsechno prijdou je az neskutecne.

+8/0
1.12.2015 17:42

J65a13n 32B89u57r88i59a18n 5879797407944

Velice zajímavý dokument R^  Taky kolikrát zírám, jaké "prkotiny" mohou za velké katastrofy a hlavně jak z hromady šrotu mohou přijít na příčinu.

+1/0
1.12.2015 18:39

O67l93d28ř67i79c39h 19D36r78t89i21l 4470685215352

Analýza technické závady je pečlivá, jenže už nepíšou, zda by byla šance na nouzové přistání, kdyby okamžitě přešel na autorotaci a přitažení řízení provedl plynule a pomalu s tím rizikem, že by dýl klouzal nosem dolů. Hlavně, že se zajímají ve zprávě o štemply na papíru o výcviku a o to, že letěl mimo vyhrazenou trasu. To by snad nespadl, kdyby byl na trase a měl papír o proškolení? :-/

+1/0
1.12.2015 18:20

J43a79n 48T75i19c76h31y 9194219910966

No nejsem přítelem papírování, ale myslím že v tomto případě negativně zafungoval naučený grif pilotů letadel při problému potlačit knipl ostře dopředu a nic se tím nepokazí, ale s cyklikou helikoptér se to dělat NESMÍ, protože to vede k takovým koncům!

Na druhé straně kdyby ten papír měl, tak by to znamenalo, že musel předtím projít technickou prohlídkou, ta by asi byla důkladná a je dost pravděpodobné nebo přinejmenším možné, že by se na tu montážní závadu přišlo. Takže v tomto případě mohl ten papír něco odvrátit. 

Samozřejmě to svádění na let po nevyhrazené trase je debilní, to žádný vliv nemělo. Ale je to podobná debilita jako když vás nějaký debil nabourá a vy jste v tom  naprosto nevinně, tak dají dýchnout i vám. A i když jste 100% obětí, lítáte v tom taky...

+3/0
1.12.2015 20:21

R73i20c19h65a64r94d 51M69i94c58h52a38l39o32w77s74k81i 1851239215516

Nedělej si starosti, ty nikdy nic nepochopíš. Analýza příčin nehody je natolik sofistikovaný proces, který téměř vylučuje možnost omylu.

+1/0
1.12.2015 18:28







Najdete na iDNES.cz