Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Za smrt pilota stavebnicového vrtulníku mohlo špatně uchycené lanko

Nehodu vrtulníku u Bohušovic nad Ohří, při které v únoru zahynul 45letý pilot, pravděpodobně způsobila chyba při montáži stavebnicového stroje. Vyplývá to ze závěrů Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod, který v úterý zveřejnil závěrečnou zprávu z vyšetřování.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J69i91r73k46a 29H95á66č94e67k 9665954728611

Je to vážně dobře popsáno. Chápu to tak, že s trochou více štěstí a zkušeností mohl pilot nouzově přistát. V té situaci je ale asi těžké zachovat klidnou hlavu a malá chyba rozhodla. Velká škoda. :-/

0/0
1.12.2015 19:43

J25o13s38e76f 10Z74d42r97á49h37a37l 2360270401958

A ja si po precteni nadpisu myslel ze nekoho zabil vrtulnik z lega :-D

0/−1
1.12.2015 18:55

J79a73n 86T31i87c96h86y 9414449610526

Jak je to popsané, tak skutečnou příčinou katastrofy se stalo přitažení cykliky (řídící páka), které způsobilo, že listy rotoru vykmitly dolů a ten ocas usekly. Tu helikoptéru neznám detailně, ale vypadá tak, že ocas je tvořen samonosnou nýtovanou trubkou jako třeba nejrozšířenější taky americký Robinson a tak to useknutí nedalo moc práce, rozhodně méně než kdyby byl ten ocas z trubkové konstrukce - v tom případě by to zřejmě odnesl zase rotor.

Toto náhlé přitažení cykliky je ZAKÁZANÝ manévr, mohou se ho ale dopustit piloti, kteří jsou zvyklí na letadla, kde tím nic nepokazí, ovšem v případě helikoptéry se dopustí fatálu.

Podle mne měl okamžitě dát kolektiv (levá ruka) dolů a cykliku citlivě dopředu (ne dozadu) a mohl při velkém štěstí přístát autorotací i s nefunkční vyrovnávací vrtulkou. I kdyby se mu nepodařilo přistát na lyžiny a helikoptéru by "položil" určitě by následky nebyly takové jako v tomto případě, kdy padl jako kámen.

Má někdo z pilotů helikoptér jiný názor?

+7/−1
1.12.2015 18:20

V78á47c81l82a25v 91J92o77n72á21š 8432123352473

Já nesouhlasím s lyžinami, jsou to ližiny.....

0/−1
1.12.2015 19:21

V84á98c29l63a45v 19J12o65n69á24š 8932793742833

Minusari zopakuj si pravidla pravopisu

+1/−1
1.12.2015 20:10

J64a37n 71T92i25c57h94y 9944259660226

Ližiny jsou do měkkého terénu, např. na zimu na hory, lyžiny jsou dom terénu tvrdého. I když to může mást, protože lyžiny do tvrdého terénu by se mohly zdát být odvozeny od slovesa lyžovat, tedy na zimní období, ale ve skutečnosti je tomu naopak. Možná že je lepší používat anglický název "skids" - tam je vždycky "i", v létě v zimě.

0/0
1.12.2015 20:10

S45t43a49n66i83s46l71a61v 82P13i96š66t77ě97k 1526508239765

Jsem zvedavy kolik se tu objevi "expertu" na stavbu a pilotaz vrtulniku:-)

+1/−4
1.12.2015 17:09

V66á88c44l27a18v 23H44o49s49c85h 8766518892821

napis koment k veci, ne, na co jsi zase zvedavej, to nech Sybille.

0/0
1.12.2015 18:15

I62v50a10n 74M62a97r85e76k 6314288902

Trochu mi to připomíná událost firmy "Evektor".Nehodu letadla která se stala v Kunovicích před nedávnem, to bylo  řízené americkým pilotem,ten se zranil (tuším zlomená noha) při přistání a snažil se na "Evektoru" vysoudit" odškodné  rovnající se likvidaci tohoto podniku ,jak to ale nakonec skončilo nevím. 8-o

+8/0
1.12.2015 17:00

T80o66m70á93š 93H71e16t80m27e57r 9760767272344

Hradiště za pouhých 7 měsíců změnilo názor o 180:-) To co dřív schválili od teď celé neplatí. Toho, kdo ten soud zná, to nepřekvapí. Ale aspoň to zatím vypadá na dobré cestě.

http://ekonomika.idnes.cz/soud-otocil-s-exekuci-evektoru-aerotechnik-americky-rozsudek-neplati-1eb-/ekoakcie.aspx?c=A151012_190625_eko-zahranicni_rts

0/0
1.12.2015 21:58

B35ě32l44a 96H84o83r40á22k24o13v36á 1978762879240

Okamžitě uvalit exekuci na výrobce jako to dělaj amíci nám! Ulomená vrtulka nemůže naklonit stroj tak, že při vyrovnání usekne sám sebe!

+9/−8
1.12.2015 16:51

I90r89e66n26a 35P37l56a72c55h55e23t70k70o71v34á 1846724826500

Kolik máte nalitano? ;) Tohle je celkem častá příčina nehod helikopter

+5/0
1.12.2015 17:27

J36i74ř50í 79H46r44a59d67e52c 9668677950944

A hele, oponentni posudek renomovane znalkyne v oboru letecke nehody!

+9/0
1.12.2015 17:36

P28e66t36r 67H19o60m90o96l78k58a 2875503704235

Kdyby hloupost nadnášela, tak by jste vy k létání žádné vrtule nepotřebovala...

+3/0
1.12.2015 18:55

P69e50t88r 27R62u24m36p60l48i49k 4209307819753

spadl někdy nezkušený pilot?

+2/0
1.12.2015 16:26

P68e13t16r 87F59r28ý51d14e45k 7669751229903

Ano.

+2/0
1.12.2015 16:45

K52a57r26e62l 38P74e31c88k27a 7626480145804

Analýza jak sviňR^ Nechápu, jak se tohle tá zpětně všechno dovodit, tomu říkám tvrdá věda.

+32/−2
1.12.2015 15:55

M68o67n27i85k57a 87K78y25n37c74l52o10v90á 9523703654

Jde o to, zda je všechno pravda.. zpětně se to nedá ani vyvrátit...:-/

+3/−11
1.12.2015 16:14

I14v32a 51V49a33l82č13í32k86o81v55á 1609858511491

Hm, je vidět, že vy s vyšetřováním leteckých nehod zkušenosti evidentně máte.:-P

+9/0
1.12.2015 17:06

M66a82r77t58i83n 85Š58t19ě86p43á75n25e81k 3727613463321

Vrele doporucuji serial MAYDAY - Vysetrovani leteckych nehod. Na co vsechno prijdou je az neskutecne.

+8/0
1.12.2015 17:42

J59a33n 22B40u96r64i56a84n 5649937987754

Velice zajímavý dokument R^  Taky kolikrát zírám, jaké "prkotiny" mohou za velké katastrofy a hlavně jak z hromady šrotu mohou přijít na příčinu.

+1/0
1.12.2015 18:39

O42l28d39ř84i34c84h 27D22r92t86i78l 4550225635162

Analýza technické závady je pečlivá, jenže už nepíšou, zda by byla šance na nouzové přistání, kdyby okamžitě přešel na autorotaci a přitažení řízení provedl plynule a pomalu s tím rizikem, že by dýl klouzal nosem dolů. Hlavně, že se zajímají ve zprávě o štemply na papíru o výcviku a o to, že letěl mimo vyhrazenou trasu. To by snad nespadl, kdyby byl na trase a měl papír o proškolení? :-/

+1/0
1.12.2015 18:20

J57a67n 30T58i35c44h33y 9104629390196

No nejsem přítelem papírování, ale myslím že v tomto případě negativně zafungoval naučený grif pilotů letadel při problému potlačit knipl ostře dopředu a nic se tím nepokazí, ale s cyklikou helikoptér se to dělat NESMÍ, protože to vede k takovým koncům!

Na druhé straně kdyby ten papír měl, tak by to znamenalo, že musel předtím projít technickou prohlídkou, ta by asi byla důkladná a je dost pravděpodobné nebo přinejmenším možné, že by se na tu montážní závadu přišlo. Takže v tomto případě mohl ten papír něco odvrátit. 

Samozřejmě to svádění na let po nevyhrazené trase je debilní, to žádný vliv nemělo. Ale je to podobná debilita jako když vás nějaký debil nabourá a vy jste v tom  naprosto nevinně, tak dají dýchnout i vám. A i když jste 100% obětí, lítáte v tom taky...

+3/0
1.12.2015 20:21

R69i28c30h72a29r91d 59M42i54c25h46a39l56o86w44s33k38i 1711539665276

Nedělej si starosti, ty nikdy nic nepochopíš. Analýza příčin nehody je natolik sofistikovaný proces, který téměř vylučuje možnost omylu.

+1/0
1.12.2015 18:28







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.