Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Informační systém za desítky milionů uvrhl nemocnici v Ústí do chaosu

Vedení ústecké nemocnice nechalo zavést nový informační systém. Lékaři si nyní stěžují, že pracují v chaosu a bojí se o pacienty. Vedení nemocnice chyby odmítá a personál obviňuje, že se jen nechce učit novým věcem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J33i11ř54í 92M61i89k86u47l22e 5339730372594

Mám pocit, že ten systém propagují jen ti, co s ním vlastně ani nepracují. A ti co s ním musí pracovat jsou všichni v opozici. Závěr si udělejte sami.

+1/0
3.2.2015 17:32

R26o16b33e44r55t 72B56a20l66a39b72á71n 9812723792

Kdo někdy aplikoval nový software (ale často i hardware) u doktorů, tak bude určitě s odsouzením dodavatele opatrný. Přechod z prostředí stařičké FPD26 tam bývá opravdu sysifovskou prací.

+5/−1
3.2.2015 10:24

M39a13r53t77i73n 12H57o52u90b95a 6183961169398

je pravda, ze doktoru jsou casti na pocitace spatny, ale zase bych z nich nedelal pc negramoty. system ma byt user friendly

ve mse by spis budilo neduvery to, ze nekdo v listopadu vypise vyberove rizeni a na konci prosince se podepisuje smlouva. a kdy tedy vznikal navrh systemu? kdy se jednalo o smlouve? kdy to pripominkovali pravnici?? vsechno to naplnuje znaky pripravene zakazky na miru bez jakekoliv diskuse o funkcnich pozadavcich a kvalite systemu

+1/0
3.2.2015 18:23
Foto

R18a20d25i60m 86K65r96o33u61t75i41l 7450561656709

Návrh smlouvy může být součástí zadávací dokumentace (a její součástí může být i návrh systému). Takže není co řešit. Zadavatel má smlouvu ošéfovanou v ZD před vypsáním tendru a účastník tendru si musí smlouvu se svými právníky vyřešit do data podání nabídky.

0/0
3.2.2015 20:32

M80a31r79k27é17t17a 18J78a94n62k56ů 1682623422473

Včera jsem zrovna byla v té nemocnici na vyšetření. Vše fungovalo. Dokonce byly v pc evidovány všechny mé předchozí "návštěvy". I když byla všude vyvěšena cedulka o novém info systému a pochopení při zdržení zadávání dat. Tak nevím.

+1/0
3.2.2015 9:23

J47a75n 49Č80e58r28n56ý 3200937168

Cena není ted dulezita. Ale myslím, ze je normalni. Jasne ,ze si firma a sefove KZ neco nahrabou. to se ale deje vsude a uz je zbytecne to resit. 

Pruser ale je, ze to nefunguje. A keci, ze doktori maji 15 let stare postupy je mimo. Ano maji, a tak ma novy system, byt natolik intuitivni, ze to zvladnou. Jadro a DTB muze byt hyper nova, ale lay-out musi byt user friendly i kdyz bude umet spoustu veci navic.

Nehlede na to, ze tohle melo bezet rok paralelne v testovacim rezimu. Firma co to dodava je asi novacek a amater.

+7/−1
3.2.2015 9:09

V82i16k50t77o46r 38Š55e90d80i19v74ý 8376781970316

Rok paralelně? A kde seberete ty stovky lidí, kteří budou "stínový provoz" celý rok zajišťovat?

+1/0
3.2.2015 9:17

P98a41v29e96l 39M96o43r90a24v38e65c 3942749172528

A to jako chcete pustit takto kritický systém do provozu bez testování? Víte vy vůbec něco o vývoji IS či SW obecně?

Navíc stovky lidí nejsou třeba. Stačí v stávajícím systému ty zprávy posílat o do nového systému a kontrolovat jestli nový systém reaguje správně.

+2/0
3.2.2015 9:22

V33i20k85t20o34r 11Š67e11d58i34v11ý 8766801330726

Bez testování nebo rok paralelně je sakra rozdíl. 

O vývoji IS moc nevím, zatím se tím živím jen nějakých dvacet let.

+2/0
3.2.2015 9:28

P19a95v51e59l 58M86o37r23a63v19e48c 3252369492798

Nemyslím testování uvnitř firmy co to vyvíjí, myslím site acceptance testing kdy objednatel ověřuje funkčnost dodaného řešení. Délka takového "testování" závisí na mnoha faktorech (asi víte sám), imho rok může být zde reálný - od prvotního dodání SW, až po spuštění ostrého provozu po vypnutí starého systému. Ale bez podrobností těžko hodnotit.

0/0
3.2.2015 9:36

M43i79r82o38s84l63a51v 67K73r30u41p40a 7694721388290

To ale neni stinový paralelní provoz. To je standardní řízení kvality při implementačním projektu.

0/0
3.2.2015 11:01

E62v66ž50e28n 68Z53a25n58o65ř95i96l 2319114841852

A vy si snad myslíte, že ten nový systém neprošel testováním? Máte nějaké interní informace, o které se můžete podělit?

"Stačí v stávajícím systému ty zprávy posílat o do nového systému a kontrolovat jestli nový systém reaguje správně. "  Tak tímhle jste to totálně zazdil. 8-o

+1/0
3.2.2015 9:35

P40a61v78e89l 31M92o52r48a18v66e37c 3762389272558

Jestliže si doktoři v takovém rozsahu stěžují, tak to případné testování asi nebylo (dostatečné), nemyslíte?

Co jsem zazdil tím návrhem testování? (píšu to polopatisticky pro IT noobs)

0/0
3.2.2015 9:37

J66a49n 35S88o85u57k85u30p 2205897631349

Nemám úplně důvod obhajovat ani jednu stranu, ale viděl jsem to kdysi zevnitř a věřte nebo ne, to testování se velkou měrou opírá právě o spolupráci lékařů. V praxi - X měsíců na to hází, až na výjimky, bobek, páč maj jinou práci, pak se na to zběžně kouknou, jakž takž to odsouhlasí a najednou je tady den D a v nemocnici neslyšet nic než řev a nadávky. Že Stapro dodává produkty značně "dodo" (dodělej doma) je druhá věc. Ale taková zřejmě je, jak jsem později zjistil, realita většiny dodavatelů IS.

+3/0
3.2.2015 10:01

P72a87v66e30l 65M87o44r11a78v90e81c 3172369202288

Jo, to je možné..

0/0
3.2.2015 10:05

E42v61ž41e75n 85Z40a19n39o56ř95i22l 2989374541412

Totéž zmínil p.Soukup níže, takže jen zopakuji: V praxi je téměř vyloučeno, aby firma A a firma B, která po ní zakázku přebírá,  cíleně spolupracovaly. Naopak lze očekávat od firmy A házení klacků pod nohy a kydání hnoje na firmu B. To platí obecně.

Co se týče toho testování, doktor je jedním ze zaměstnání, kde je potřeba vysoká erudice, ale ve vztahu k IT funguje jako sekretářka, někdy ani to ne. Šikovným sekterářkám se tímto omlouvám. Jistě existuje promile uživatelů, které se k testování postaví zodpovědně, ale to je fakt minimum. Ostatní buď nemají čas nebo je to pod jejich rozlišovací úroveň. Že si pak udělají čárku na školení (což je pro vedení berná mince) a mají to za vyřešené, je jejich věc.

+1/0
3.2.2015 10:20

V67i10k66t67o79r 59Š50e46d70i88v93ý 8266761740676

Čím méně se takový uživatel věnuje odsouhlasení analytických kroků při návrhu a účasti při testování, tím víc mívá námitek po spuštění ostrého provozu. ;-€

A dokud IT firmy nebudou vybaveny křišťálovými koulemi, dotud nebudou schopny reagovat na nevyřčená přání a nevyslovené námitky.   :-P

0/0
3.2.2015 11:19

P27a61t75r38i53k 67G78r23ü77n93e62r 9585209331537

Rok paralelně je naprosto neralistický požadavek. Ale v článku je, že na tom dělalo 50 lékařů od února, tedy téměř rok, takže předpokládám, že na otestování a doladění funkcionalit by to stačit mělo. Bohatě. Z vlastní zkušenosti ovšem předpokládám, že většina ostatního personálu k tomu sedla poprvé po 17. lednu, když to dali do ostrého provozu.

+1/0
3.2.2015 9:36

P87a16v55e47l 33M80o50r67a40v68e90c 3242699852918

No pak je tedy chyba v nedostatečném proškolení personálu. Spustit něco takovéhoto naostro bez seznámení většiny uživatelů.. radši no comment.

0/0
3.2.2015 9:39

P24a41t63r87i77k 60G33r98ü11n72e87r 9865889731267

Víte, znám to v menším rozsahu, ale nějaké paralelní testovací provozy jsou jen sen, byť by to bylo na poslední měsíc před ostrým provozem. Že na tom dělalo 50 lékařů 11 měsíců, se mi zdá celkem dost, to už se dá vyzkoušet prakticky vše, kromě zatížení při plném provozu. A v tom problém asi nebude.

Školení, které jde jedním uchem tam a druhým ven a zůstane z něj jen podpis na papíru, že dotyčný školení absolvoval, to nezachrání. Ale je mi celkem jasné, jak asi dopadne někdo, kdo chce po doktorovi, který celkově nestíhá, aby třeba jen na týden k novému systému sedl a opravdu si ho osahal.

+1/0
3.2.2015 10:03

P10a40t22r27i10k 87G69r39ü51n85e76r 9925459691617

Vsadím se, že papír o absolvování školení mají ode všech, i od těch, co teď nadávají, jak to nefunguje.

0/0
3.2.2015 10:12

P52a19v36e84l 78M31o94r31a55v92e64c 3172549732448

No pak by si ti doktoři stěžovali neoprávněně :) Ale to nikdo neví, resp. jen z přečtení článku a případných zkušeností odjinud.

0/0
3.2.2015 10:14

P93a60t93r23i67k 59G12r52ü85n13e54r 9115219121107

Je to jen můj odhad, protože konkrétní situaci neznám. Ale předpokládám, že dodavatel nebo někdo z toho špitálu určitě školení prováděl, už jen proto, aby si chránil vlastní zadek:)

0/0
3.2.2015 10:21

E66v87ž38e48n 29Z78a59n13o93ř94i15l 2189664341442

A co z toho vyplývá? Každou informaci na IDnes, Novinkách atd buď ověřovat jinde nebo dělit dvěma. U Blesku aspoň padesáti ;)

0/0
3.2.2015 10:22

J80a24n 64S16o90u26k98u31p 2125127501659

"Stačí v stávajícím systému ty zprávy posílat do nového systému..." ;-D Jako projekt dobrý, už vidím v živých barvách ochotu Compugroup ke spolupráci na vývoji konektoru mezi Clinicomem a FONS Enterprise jen za účelem toho aby usnadnili Stapru přechod "k lizu", zatímco sami jdou od válu. R^

+3/0
3.2.2015 9:52

P50a80v34e29l 82M29o54r35a76v77e16c 3542659442578

Dobrý argument.R^

Njn, proprietary solutions a vendor lock in je sviňa.. Proto jsem pro FOSS a otevřené formáty kde to jde. A občas zapomínám, že je někdo (většina světa) tak blbý že se do takových problémů nechá zatáhnout.

Tak má ta nová firma (která chce zakázku) vyvinout ten konektor sama, ne? (pokud to jde, do proprietary protokolu se asi nedostane).

0/0
3.2.2015 9:58

J98a28n 61S50o44u27k50u32p 2395457141209

A tak teoreticky oba systémy umí komunikovat minimálně přes DASTA, ale v praxi bych to (zasílání kompletně všech zpráv přes DASTA) vidět raději nechtěl.

0/0
3.2.2015 10:04

E83v66ž65e36n 45Z77a22n19o31ř69i75l 2329884211972

Já taky ne. Nehledě na to, že oba systémy mohou mít speciality, které přes Dastu neprotlačíte.

0/0
3.2.2015 10:25

M67i12r18o20s50l56a67v 10K13r49u60p15a 7474981588940

Jo jo, stejne oba systemy prohlasuji ze umi HL7, to taky ale nikdo nevidel. Ale rekl bych ze trvaly interface nebude potreba, staci jednorazova migrace dle domluvy a pak nabeh nove produkce.

0/0
3.2.2015 11:04

J82a77n 18S70o68u20k51u69p 2755527351359

Tak já reagoval na ideu pana Moravce o zasílání zpráv ze starého systému do nového v rámci testování, což by volalo po nějakém řešení průběžné komunikace - když ne online, tak alespoň dávkově. Samozřejmě je to nonsens. Mimochodem - ta jednorázová migrace dat, která proběhnout snad musela, mohla být také docela chuťovka, neb původní systém je postaven nad OODBMS a nový nad RDBMS ;-D

0/0
3.2.2015 11:29
Foto

J39i51ř39í 61T33ř29e82s30o31h35l63a63v25ý 7660610850

Od února 2014 probihali testy s 50 doktorama te nemocnice, ti podle me neresili žádný jiný věci než UI, takže co dle Vas měli dělat víc?

0/0
3.2.2015 10:10

P84e71t73r 19P72r74u91s 7537805509392

Odpor vsech uzivatelu k novym vecem se blizi nekonecnu. ;-D Jeste za rok budou remcat, ze dokud to klepali na psacim stroji, tak to bylo rychlejsi a lepsi. ;-D Tohle remcani jim vydrzi, dokud jim na stul vyhruzne nevratite ten psaci stroj...

+1/−4
3.2.2015 9:08

V56i59k47t43o97r 31Š41e70d60i20v98ý 8816281260376

Snad nejhorší pro uživatele je, že korektně nastavený systém neumožňuje schválené věci dodatečně doupravovat a okecat. A je jedno, zda to je (závazná) objednávka obchodníka nebo (závazná) žádanka lékaře.  

Vždycky najdete lidi, co tvrdí, že nemůžou pracovat bez toho, aby svá rozhodnutí pomocí nějakých výjimek dodatečně měnili.

0/0
3.2.2015 9:21

P73a56v24e54l 54M11o58r64a84v13e77c 3252629642588

A článek jste jinak četl, jo?RvRvRv

0/0
3.2.2015 9:22

S84i79m81č88a 35P69o82l90o64n41y83o95v11á 5743850884544

Promiňte, ale my v MN, jsme stroje dali pryč v roce 1999. Od té doby máme třetí IS a tenhle je nejhorší. Co se týče remcalů.... byli, jsou a budou.... Celý je to o tom, že tenhle systém, místo, aby nám ušetřil práci, tak nám ji přidělává. Mnoho zbytečných funkcí, neustále přepínání z jedné sekce do druhé.... Bohužel, léta práce v Care centrech nám všem dávají možnost porovnání s tímto novým systémem a musim říci, že starý byl opravdu přehlednější, rychlejší a jednodušší.:-)

0/0
5.2.2015 5:56

P92e44t10r 45P39r35u95s 7377975939622

Ja vim. Byl jsem pri spousteni mnoha projektu a je to pokazde uplne stejne. Stary system je VZDY lepsi. Dokonce ten posledni, se kterym jste byli spokojeni, byl horsi nez ten pred tim a ten byl horsi nez ten jeste predtim. A takhle se retezove dostanem az k tem nejlepsim psacim strojum. :-)

Jestli jste pri spousteni stareho systemu na zacatku vsichni rikali "Tak tohle je vazne bomba, to funguje skvele, takhle jsme to presne chteli.", tak se samozrejme omlouvam. :-)

0/0
5.2.2015 8:43

S40i29m15č78a 16P11o35l28o10n39y89o66v89á 5653580224704

Nikdo není nadšený z nového systému. Obzvlášť v oblasti zdravotní péče, kdy se velmi často hraje o čas a všechno se děje za chodu, protože pacient prostě nepočká. Takže myslim, že každý trochu rozumný člověk pochopí, jak je pro nás těžké zvládat léčebné úkony, učit se s novým systémem, ve kterém mimo jiné nefunguje spousta funkcí nutných k běžnému provozu a přitom, operovat, podávat léky ve stanovený čas a neohrozit pacienta. A mimo jiné neustále viset na telefonu, protože to, co nefunguje, se musí vykomunikovat tímto způsobem. A bohužel, věřte tomu nebo ne...téměř po měsíci práce s novým IS nás tento nepřesvědčil, že by byl pro nás nějakým přínosem. Je to prostě překombinované, zbytečně moc fcí, které nikdy nepoužijeme a ty procesy, k cílovému úkolu jsou zdlouhavé.Toť hodnocení dlouholetého uživatele nemocn. IS.A myslím, že pod toto, by se podepsala většina mých spolupracovníků, né proto, že by byli počít.méně gramotní a nebo, že jsou to věční remcalové, jež zasněně vzpomínají na psací stroj. Ale prostě proto, že se nám s tímto systémem špatně pracuje :-) .

0/0
6.2.2015 2:24

E15v56ž89e97n 24Z32a32n27o63ř23i54l 2539854601372

Vždycky mě v diskusích pobaví jedinci zasvěceně komentující cenu zakázky, o které neví vůbec nic. Neví kolik z toho je HW, kolik SW, kolik nasmlouvaný support, atd. :-/

+2/0
3.2.2015 8:58

V75o29j60t45ě36c14h 88R98o49z66s88í25v12a77l 5190783805234

ale vzhledem k praxi si treba dokazou odvodit. navic stapro...Ja mam s touto firmou zkusenost z VFN v Praze (byl jsem tam na civilce na informatice). V zasade se tam delo totez. Stapro dodalo software, krery fungoval tak z 20%, ale zato byl drahy, stejne jako jeho podpora, bez ktere by to asi nejelo vubec, takze nemocnice na nich byla defacto zavisla (ze dobrovolne a za uplatu je nasnade). Dost me prekvapilo, ze stapro ma primo v nemocnici kancelare. (V zadne jine firme jsem kancelare dellu, oraclu, hp apod tedy nevidel.)

A ze se v nemocnicich casto nakupuji veci, ktere by stacili pro mensi krajske mesto, za cenu alespon dvou takovych veci, je verejne tajemstvi...

+2/0
3.2.2015 9:08

J35a31n 50H14o63r25a 5961822607517

Tak hlavně že všem kteří o tom rozhodovali zůstal slušný bakšiš, blijící smajlík

+2/−1
3.2.2015 8:52

Z86d80e73n24e77k 62B90e70d15n22a85r 7657256577499

Ty vole. 55 mega za databázoví systém? Že to nefunguje je už jen třešnička na dortu. Tady se fakt krade všude a vždy a navíc neuvěřitelně amatersky.

+6/−4
3.2.2015 8:32
Foto

L41u34k16á30š 49Z53á44v72o40d59s38k85ý 9701659441

ta cena mě taky sundala ze židle. 8-o A to říkám jako člověk, co několik let dělal ve významné SW firmě v obchodním oddělení.

+1/−1
3.2.2015 8:44

V48i52k53t46o21r 67Š91e73d47i49v86ý 8486731670366

To nebyla moc významná firma, když Vás pětapadesát milionů za rozsáhlý informační systém sundá ze židle. ;-D

+3/−1
3.2.2015 9:25

V68a16c92l63a32v 90M89a61t21u97s52k17a 2432637487754

Ty vole nauc se cesky ;-D

+2/−1
3.2.2015 9:17

J29a14r69o73s42l22a78v 45T80a48c59h68o80v61s14k70y 2152140894320

Podivejte se do ceniku Oracle. Na 1 procesorove jadro to je skoro mega.

0/0
3.2.2015 10:56

M92i16r42o53s58l90a41v 48K68r60u58p20a 7984721668430

Kolik byste cekal? Cena dila jako takova se navic vetsinou deli na licence, sluzby spojene s implementaci a nadstandarni support dle domluveneho SLA.

Moderni IS pro velkou nemocnici je mnoho clovekoroku vyvoje. O IT v healthcare neco vim, cena vypada radove v poradku. Spise mi to cele pripada jako nezvladnuta prace s nekterymi ucastniky projektu, se kterymi se musi behem cele implementace pracovat.

+1/0
3.2.2015 11:00

V13o92j92t56ě37c57h 81R83o40z30s80í58v92a81l 5110393725254

jj. v tom stapro vynikalo uz na prelomu tisicileti. dodalo doktorum software, ktery vyvinulo samo, skoleni si pochopitelne nauctovalo. pripominky a stiznosti doktoru nasledne bud bagatelizovalo, pripadne uplne ignorovalo.

+1/0
3.2.2015 11:09

V82i23k71t26o25r 51Š79e39d75i30v88ý 8496691170946

Oprávněné, jasně specifikované a včas podané stížnosti a připomínky? 

Nebo nejasné nadávání ve stylu "vono to nefunguje" dávno po termínu akceptace?

0/−1
3.2.2015 11:24







Najdete na iDNES.cz