Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Informační systém za desítky milionů uvrhl nemocnici v Ústí do chaosu

Vedení ústecké nemocnice nechalo zavést nový informační systém. Lékaři si nyní stěžují, že pracují v chaosu a bojí se o pacienty. Vedení nemocnice chyby odmítá a personál obviňuje, že se jen nechce učit novým věcem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J13i50ř26í 94M29i52k27u12l28e 5529970172384

Mám pocit, že ten systém propagují jen ti, co s ním vlastně ani nepracují. A ti co s ním musí pracovat jsou všichni v opozici. Závěr si udělejte sami.

+1/0
3.2.2015 17:32

R56o50b18e69r43t 60B25a75l10a59b79á46n 9182393282

Kdo někdy aplikoval nový software (ale často i hardware) u doktorů, tak bude určitě s odsouzením dodavatele opatrný. Přechod z prostředí stařičké FPD26 tam bývá opravdu sysifovskou prací.

+5/−1
3.2.2015 10:24

M71a45r57t20i19n 73H49o64u30b53a 6783231129818

je pravda, ze doktoru jsou casti na pocitace spatny, ale zase bych z nich nedelal pc negramoty. system ma byt user friendly

ve mse by spis budilo neduvery to, ze nekdo v listopadu vypise vyberove rizeni a na konci prosince se podepisuje smlouva. a kdy tedy vznikal navrh systemu? kdy se jednalo o smlouve? kdy to pripominkovali pravnici?? vsechno to naplnuje znaky pripravene zakazky na miru bez jakekoliv diskuse o funkcnich pozadavcich a kvalite systemu

+1/0
3.2.2015 18:23
Foto

R47a67d13i59m 30K27r79o48u97t88i17l 7240331136909

Návrh smlouvy může být součástí zadávací dokumentace (a její součástí může být i návrh systému). Takže není co řešit. Zadavatel má smlouvu ošéfovanou v ZD před vypsáním tendru a účastník tendru si musí smlouvu se svými právníky vyřešit do data podání nabídky.

0/0
3.2.2015 20:32

M46a57r21k23é98t39a 81J94a86n96k64ů 1172853872263

Včera jsem zrovna byla v té nemocnici na vyšetření. Vše fungovalo. Dokonce byly v pc evidovány všechny mé předchozí "návštěvy". I když byla všude vyvěšena cedulka o novém info systému a pochopení při zdržení zadávání dat. Tak nevím.

+1/0
3.2.2015 9:23

J64a46n 23Č93e61r91n75ý 3860867218

Cena není ted dulezita. Ale myslím, ze je normalni. Jasne ,ze si firma a sefove KZ neco nahrabou. to se ale deje vsude a uz je zbytecne to resit. 

Pruser ale je, ze to nefunguje. A keci, ze doktori maji 15 let stare postupy je mimo. Ano maji, a tak ma novy system, byt natolik intuitivni, ze to zvladnou. Jadro a DTB muze byt hyper nova, ale lay-out musi byt user friendly i kdyz bude umet spoustu veci navic.

Nehlede na to, ze tohle melo bezet rok paralelne v testovacim rezimu. Firma co to dodava je asi novacek a amater.

+7/−1
3.2.2015 9:09

V32i47k67t13o93r 49Š45e72d82i94v67ý 8106131510646

Rok paralelně? A kde seberete ty stovky lidí, kteří budou "stínový provoz" celý rok zajišťovat?

+1/0
3.2.2015 9:17

P71a26v61e65l 19M93o59r80a34v69e11c 3392509982708

A to jako chcete pustit takto kritický systém do provozu bez testování? Víte vy vůbec něco o vývoji IS či SW obecně?

Navíc stovky lidí nejsou třeba. Stačí v stávajícím systému ty zprávy posílat o do nového systému a kontrolovat jestli nový systém reaguje správně.

+2/0
3.2.2015 9:22

V69i34k11t60o17r 44Š36e82d13i24v71ý 8226151300956

Bez testování nebo rok paralelně je sakra rozdíl. 

O vývoji IS moc nevím, zatím se tím živím jen nějakých dvacet let.

+2/0
3.2.2015 9:28

P46a20v51e96l 29M59o34r30a12v53e71c 3652439432928

Nemyslím testování uvnitř firmy co to vyvíjí, myslím site acceptance testing kdy objednatel ověřuje funkčnost dodaného řešení. Délka takového "testování" závisí na mnoha faktorech (asi víte sám), imho rok může být zde reálný - od prvotního dodání SW, až po spuštění ostrého provozu po vypnutí starého systému. Ale bez podrobností těžko hodnotit.

0/0
3.2.2015 9:36

M20i94r73o22s34l43a97v 51K44r30u44p42a 7584511478800

To ale neni stinový paralelní provoz. To je standardní řízení kvality při implementačním projektu.

0/0
3.2.2015 11:01

E54v60ž37e32n 89Z86a53n78o20ř45i13l 2979164441772

A vy si snad myslíte, že ten nový systém neprošel testováním? Máte nějaké interní informace, o které se můžete podělit?

"Stačí v stávajícím systému ty zprávy posílat o do nového systému a kontrolovat jestli nový systém reaguje správně. "  Tak tímhle jste to totálně zazdil. 8-o

+1/0
3.2.2015 9:35

P92a49v19e13l 75M48o92r95a62v48e67c 3172759832278

Jestliže si doktoři v takovém rozsahu stěžují, tak to případné testování asi nebylo (dostatečné), nemyslíte?

Co jsem zazdil tím návrhem testování? (píšu to polopatisticky pro IT noobs)

0/0
3.2.2015 9:37

J74a78n 64S72o27u15k15u20p 2125337511939

Nemám úplně důvod obhajovat ani jednu stranu, ale viděl jsem to kdysi zevnitř a věřte nebo ne, to testování se velkou měrou opírá právě o spolupráci lékařů. V praxi - X měsíců na to hází, až na výjimky, bobek, páč maj jinou práci, pak se na to zběžně kouknou, jakž takž to odsouhlasí a najednou je tady den D a v nemocnici neslyšet nic než řev a nadávky. Že Stapro dodává produkty značně "dodo" (dodělej doma) je druhá věc. Ale taková zřejmě je, jak jsem později zjistil, realita většiny dodavatelů IS.

+3/0
3.2.2015 10:01

P11a88v40e98l 45M98o51r51a92v48e47c 3702429612648

Jo, to je možné..

0/0
3.2.2015 10:05

E74v83ž32e78n 76Z93a92n69o33ř43i43l 2279724871382

Totéž zmínil p.Soukup níže, takže jen zopakuji: V praxi je téměř vyloučeno, aby firma A a firma B, která po ní zakázku přebírá,  cíleně spolupracovaly. Naopak lze očekávat od firmy A házení klacků pod nohy a kydání hnoje na firmu B. To platí obecně.

Co se týče toho testování, doktor je jedním ze zaměstnání, kde je potřeba vysoká erudice, ale ve vztahu k IT funguje jako sekretářka, někdy ani to ne. Šikovným sekterářkám se tímto omlouvám. Jistě existuje promile uživatelů, které se k testování postaví zodpovědně, ale to je fakt minimum. Ostatní buď nemají čas nebo je to pod jejich rozlišovací úroveň. Že si pak udělají čárku na školení (což je pro vedení berná mince) a mají to za vyřešené, je jejich věc.

+1/0
3.2.2015 10:20

V17i79k34t53o90r 16Š32e48d32i18v34ý 8426331360406

Čím méně se takový uživatel věnuje odsouhlasení analytických kroků při návrhu a účasti při testování, tím víc mívá námitek po spuštění ostrého provozu. ;-€

A dokud IT firmy nebudou vybaveny křišťálovými koulemi, dotud nebudou schopny reagovat na nevyřčená přání a nevyslovené námitky.   :-P

0/0
3.2.2015 11:19

P93a40t65r50i39k 36G79r53ü74n10e17r 9295169651117

Rok paralelně je naprosto neralistický požadavek. Ale v článku je, že na tom dělalo 50 lékařů od února, tedy téměř rok, takže předpokládám, že na otestování a doladění funkcionalit by to stačit mělo. Bohatě. Z vlastní zkušenosti ovšem předpokládám, že většina ostatního personálu k tomu sedla poprvé po 17. lednu, když to dali do ostrého provozu.

+1/0
3.2.2015 9:36

P80a78v63e63l 41M67o45r87a69v57e52c 3452989702518

No pak je tedy chyba v nedostatečném proškolení personálu. Spustit něco takovéhoto naostro bez seznámení většiny uživatelů.. radši no comment.

0/0
3.2.2015 9:39

P61a68t43r92i48k 12G61r32ü57n11e37r 9355599531837

Víte, znám to v menším rozsahu, ale nějaké paralelní testovací provozy jsou jen sen, byť by to bylo na poslední měsíc před ostrým provozem. Že na tom dělalo 50 lékařů 11 měsíců, se mi zdá celkem dost, to už se dá vyzkoušet prakticky vše, kromě zatížení při plném provozu. A v tom problém asi nebude.

Školení, které jde jedním uchem tam a druhým ven a zůstane z něj jen podpis na papíru, že dotyčný školení absolvoval, to nezachrání. Ale je mi celkem jasné, jak asi dopadne někdo, kdo chce po doktorovi, který celkově nestíhá, aby třeba jen na týden k novému systému sedl a opravdu si ho osahal.

+1/0
3.2.2015 10:03

P86a25t81r30i36k 55G78r69ü94n71e57r 9515949911867

Vsadím se, že papír o absolvování školení mají ode všech, i od těch, co teď nadávají, jak to nefunguje.

0/0
3.2.2015 10:12

P90a79v82e32l 47M47o84r23a26v98e28c 3552169612138

No pak by si ti doktoři stěžovali neoprávněně :) Ale to nikdo neví, resp. jen z přečtení článku a případných zkušeností odjinud.

0/0
3.2.2015 10:14

P42a84t44r84i69k 36G62r77ü43n95e81r 9985489301907

Je to jen můj odhad, protože konkrétní situaci neznám. Ale předpokládám, že dodavatel nebo někdo z toho špitálu určitě školení prováděl, už jen proto, aby si chránil vlastní zadek:)

0/0
3.2.2015 10:21

E60v65ž39e69n 20Z56a51n37o15ř45i11l 2129644311172

A co z toho vyplývá? Každou informaci na IDnes, Novinkách atd buď ověřovat jinde nebo dělit dvěma. U Blesku aspoň padesáti ;)

0/0
3.2.2015 10:22

J98a72n 17S90o39u72k16u20p 2325597371129

"Stačí v stávajícím systému ty zprávy posílat do nového systému..." ;-D Jako projekt dobrý, už vidím v živých barvách ochotu Compugroup ke spolupráci na vývoji konektoru mezi Clinicomem a FONS Enterprise jen za účelem toho aby usnadnili Stapru přechod "k lizu", zatímco sami jdou od válu. R^

+3/0
3.2.2015 9:52

P49a35v65e48l 46M91o35r48a62v26e45c 3502559902578

Dobrý argument.R^

Njn, proprietary solutions a vendor lock in je sviňa.. Proto jsem pro FOSS a otevřené formáty kde to jde. A občas zapomínám, že je někdo (většina světa) tak blbý že se do takových problémů nechá zatáhnout.

Tak má ta nová firma (která chce zakázku) vyvinout ten konektor sama, ne? (pokud to jde, do proprietary protokolu se asi nedostane).

0/0
3.2.2015 9:58

J39a49n 67S34o97u56k35u96p 2195917561909

A tak teoreticky oba systémy umí komunikovat minimálně přes DASTA, ale v praxi bych to (zasílání kompletně všech zpráv přes DASTA) vidět raději nechtěl.

0/0
3.2.2015 10:04

E27v53ž55e17n 19Z82a54n11o12ř49i96l 2639194391822

Já taky ne. Nehledě na to, že oba systémy mohou mít speciality, které přes Dastu neprotlačíte.

0/0
3.2.2015 10:25

M54i82r37o65s44l47a25v 76K69r63u35p38a 7544241388560

Jo jo, stejne oba systemy prohlasuji ze umi HL7, to taky ale nikdo nevidel. Ale rekl bych ze trvaly interface nebude potreba, staci jednorazova migrace dle domluvy a pak nabeh nove produkce.

0/0
3.2.2015 11:04

J55a89n 11S17o93u16k18u35p 2675107881549

Tak já reagoval na ideu pana Moravce o zasílání zpráv ze starého systému do nového v rámci testování, což by volalo po nějakém řešení průběžné komunikace - když ne online, tak alespoň dávkově. Samozřejmě je to nonsens. Mimochodem - ta jednorázová migrace dat, která proběhnout snad musela, mohla být také docela chuťovka, neb původní systém je postaven nad OODBMS a nový nad RDBMS ;-D

0/0
3.2.2015 11:29
Foto

J89i52ř14í 24T68ř72e79s24o81h35l21a52v12ý 7750850530

Od února 2014 probihali testy s 50 doktorama te nemocnice, ti podle me neresili žádný jiný věci než UI, takže co dle Vas měli dělat víc?

0/0
3.2.2015 10:10

P83e53t98r 86P73r92u50s 7737185319872

Odpor vsech uzivatelu k novym vecem se blizi nekonecnu. ;-D Jeste za rok budou remcat, ze dokud to klepali na psacim stroji, tak to bylo rychlejsi a lepsi. ;-D Tohle remcani jim vydrzi, dokud jim na stul vyhruzne nevratite ten psaci stroj...

+1/−4
3.2.2015 9:08

V48i73k11t97o43r 58Š69e86d27i59v21ý 8696811440236

Snad nejhorší pro uživatele je, že korektně nastavený systém neumožňuje schválené věci dodatečně doupravovat a okecat. A je jedno, zda to je (závazná) objednávka obchodníka nebo (závazná) žádanka lékaře.  

Vždycky najdete lidi, co tvrdí, že nemůžou pracovat bez toho, aby svá rozhodnutí pomocí nějakých výjimek dodatečně měnili.

0/0
3.2.2015 9:21

P73a30v77e58l 15M28o30r64a51v23e11c 3122809962128

A článek jste jinak četl, jo?RvRvRv

0/0
3.2.2015 9:22

S39i15m47č84a 40P49o79l37o76n92y41o87v67á 5933710834274

Promiňte, ale my v MN, jsme stroje dali pryč v roce 1999. Od té doby máme třetí IS a tenhle je nejhorší. Co se týče remcalů.... byli, jsou a budou.... Celý je to o tom, že tenhle systém, místo, aby nám ušetřil práci, tak nám ji přidělává. Mnoho zbytečných funkcí, neustále přepínání z jedné sekce do druhé.... Bohužel, léta práce v Care centrech nám všem dávají možnost porovnání s tímto novým systémem a musim říci, že starý byl opravdu přehlednější, rychlejší a jednodušší.:-)

0/0
5.2.2015 5:56

P52e59t28r 29P94r59u25s 7697285199592

Ja vim. Byl jsem pri spousteni mnoha projektu a je to pokazde uplne stejne. Stary system je VZDY lepsi. Dokonce ten posledni, se kterym jste byli spokojeni, byl horsi nez ten pred tim a ten byl horsi nez ten jeste predtim. A takhle se retezove dostanem az k tem nejlepsim psacim strojum. :-)

Jestli jste pri spousteni stareho systemu na zacatku vsichni rikali "Tak tohle je vazne bomba, to funguje skvele, takhle jsme to presne chteli.", tak se samozrejme omlouvam. :-)

0/0
5.2.2015 8:43

S84i42m56č87a 89P25o29l15o32n96y13o73v93á 5913100644724

Nikdo není nadšený z nového systému. Obzvlášť v oblasti zdravotní péče, kdy se velmi často hraje o čas a všechno se děje za chodu, protože pacient prostě nepočká. Takže myslim, že každý trochu rozumný člověk pochopí, jak je pro nás těžké zvládat léčebné úkony, učit se s novým systémem, ve kterém mimo jiné nefunguje spousta funkcí nutných k běžnému provozu a přitom, operovat, podávat léky ve stanovený čas a neohrozit pacienta. A mimo jiné neustále viset na telefonu, protože to, co nefunguje, se musí vykomunikovat tímto způsobem. A bohužel, věřte tomu nebo ne...téměř po měsíci práce s novým IS nás tento nepřesvědčil, že by byl pro nás nějakým přínosem. Je to prostě překombinované, zbytečně moc fcí, které nikdy nepoužijeme a ty procesy, k cílovému úkolu jsou zdlouhavé.Toť hodnocení dlouholetého uživatele nemocn. IS.A myslím, že pod toto, by se podepsala většina mých spolupracovníků, né proto, že by byli počít.méně gramotní a nebo, že jsou to věční remcalové, jež zasněně vzpomínají na psací stroj. Ale prostě proto, že se nám s tímto systémem špatně pracuje :-) .

0/0
6.2.2015 2:24

E39v61ž70e78n 38Z82a59n31o78ř81i43l 2549314251222

Vždycky mě v diskusích pobaví jedinci zasvěceně komentující cenu zakázky, o které neví vůbec nic. Neví kolik z toho je HW, kolik SW, kolik nasmlouvaný support, atd. :-/

+2/0
3.2.2015 8:58

V40o30j51t44ě46c53h 97R52o73z66s60í30v48a85l 5330363935944

ale vzhledem k praxi si treba dokazou odvodit. navic stapro...Ja mam s touto firmou zkusenost z VFN v Praze (byl jsem tam na civilce na informatice). V zasade se tam delo totez. Stapro dodalo software, krery fungoval tak z 20%, ale zato byl drahy, stejne jako jeho podpora, bez ktere by to asi nejelo vubec, takze nemocnice na nich byla defacto zavisla (ze dobrovolne a za uplatu je nasnade). Dost me prekvapilo, ze stapro ma primo v nemocnici kancelare. (V zadne jine firme jsem kancelare dellu, oraclu, hp apod tedy nevidel.)

A ze se v nemocnicich casto nakupuji veci, ktere by stacili pro mensi krajske mesto, za cenu alespon dvou takovych veci, je verejne tajemstvi...

+2/0
3.2.2015 9:08

J51a39n 65H47o79r55a 5591952667217

Tak hlavně že všem kteří o tom rozhodovali zůstal slušný bakšiš, blijící smajlík

+2/−1
3.2.2015 8:52

Z43d84e59n10e80k 89B42e72d50n65a27r 7297406197959

Ty vole. 55 mega za databázoví systém? Že to nefunguje je už jen třešnička na dortu. Tady se fakt krade všude a vždy a navíc neuvěřitelně amatersky.

+6/−4
3.2.2015 8:32
Foto

L22u77k61á20š 45Z54á54v48o59d78s84k56ý 9911499951

ta cena mě taky sundala ze židle. 8-o A to říkám jako člověk, co několik let dělal ve významné SW firmě v obchodním oddělení.

+1/−1
3.2.2015 8:44

V83i50k85t86o19r 87Š16e59d48i57v52ý 8606851380776

To nebyla moc významná firma, když Vás pětapadesát milionů za rozsáhlý informační systém sundá ze židle. ;-D

+3/−1
3.2.2015 9:25

V56a50c67l77a96v 85M31a66t87u46s10k31a 2952437497324

Ty vole nauc se cesky ;-D

+2/−1
3.2.2015 9:17

J81a27r86o64s64l30a30v 51T15a38c52h24o12v37s42k55y 2112880544560

Podivejte se do ceniku Oracle. Na 1 procesorove jadro to je skoro mega.

0/0
3.2.2015 10:56

M61i60r83o33s38l72a30v 35K28r73u19p43a 7974501358930

Kolik byste cekal? Cena dila jako takova se navic vetsinou deli na licence, sluzby spojene s implementaci a nadstandarni support dle domluveneho SLA.

Moderni IS pro velkou nemocnici je mnoho clovekoroku vyvoje. O IT v healthcare neco vim, cena vypada radove v poradku. Spise mi to cele pripada jako nezvladnuta prace s nekterymi ucastniky projektu, se kterymi se musi behem cele implementace pracovat.

+1/0
3.2.2015 11:00

V21o77j33t78ě66c98h 87R69o47z88s65í34v63a80l 5670413525184

jj. v tom stapro vynikalo uz na prelomu tisicileti. dodalo doktorum software, ktery vyvinulo samo, skoleni si pochopitelne nauctovalo. pripominky a stiznosti doktoru nasledne bud bagatelizovalo, pripadne uplne ignorovalo.

+1/0
3.2.2015 11:09

V29i66k13t40o36r 56Š98e25d86i64v42ý 8796141850166

Oprávněné, jasně specifikované a včas podané stížnosti a připomínky? 

Nebo nejasné nadávání ve stylu "vono to nefunguje" dávno po termínu akceptace?

0/−1
3.2.2015 11:24







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.