Diskuze

Jsou důležitější věci než předepsané učivo, říká úspěšný dějepisář

Studenti litoměřického Gymnázia Josefa Jungmanna si posledních sedm let odvážejí medailová umístění z Dějepisné soutěže gymnázií ČR a Slovenska. Velkou zásluhu na tom má učitel dějepisu Petr Bašus, který se studenty raději debatuje o jednom problému, než by je zahltil mnoha „povinnými“ daty.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Tak ráda tohle čtu, já občas říkám žákům, když prodiskutujeme hodinu, že škola není jen o tom, zda se naučí present simple continuous, ale že se musí naučit taky diskutovat a obhajovat své názory a přemýšlet nad názory jiných.a považuji za hodně důležité, aby si uvědomovali, jaké hrůzy ve 20 století - nacismus a komunismus -  byl. Musím říci, že diskutovat s žáky mě baví a myslím, podle reakcí, že je taky... a ten present simple se naučíme příště :-)

1 0
možnosti

M77i62c16h34a57l 87Ř61a79d90a

26. 12. 2014 20:29

Víc takových frajerů! Vzbudit u studentů zájem, to je oč tu běží a zájemci si s dychtivostí zjistí fakta sami  - s motivací a chutí. A ty, které to vůbec nezajímá, to za pár dní stejně zapomenou.

1 0
možnosti

Promiňte, ale právě dějepis považuj za nejméně věrohodnou výuku. Víme již staletí, že dějiny píší hrdinové a zkuste si projít výklady z první republiky, za Hitlery, těsně po válce, po roce 1948, kolem 1968, , normalizace, po revoluci a nyní

To si připadáte jako na srazu spisovatelů sci-fi a relativistických fyziků na konferenci alternativních světů.

Ono stačí jen sledovat, jak tendenčně a poplatně době lze napsat reportáž o události ve světě. Třeba vítězné reportážní foto Palestinské matky plačící nad mrtvým synem. Ale kdo vám řekne, že syna zastřelila hlídka než nastoupil do autobusu plného Židovských dětí s posledním střihem sebevražedné výbušné vesty?

Skutečnost dnes píší média a občas ani nemáte šanci dopátrat se pravdy, nebo to chce až extrémní bádání (o neomezené znalosti jazyků do všech nuancí ani nemluvě, proto tak snadno média manipulují, píší ve vašem jazyce).

0 1
možnosti

Myslím, že jeden ze základních problémů dějepisu je, že se alespoň za mne neučil v souvislostech. Možná je to tak i dnes ....

1 0
možnosti

Uz na ss me iritovalo, ze se musime ucit o tom, jak se zilo v neolitu a nezbyva cas na "moderni" dejiny... Musime se ucit to, co nikdo nevi, jen se odhaduje, a to co si spousta lidi jeste pamatuje, se neucime...

Mozna to je ale ten problem, ze kantori nevi jak to maji ucit.. Co rikat, kdyz nektere veci teprve ted vyplouvaji na povrch a meni tim pohled na napr. valku ve Vietnamu..

2 1
možnosti

J80i90r90k72a 70N47o41v14á28k

26. 12. 2014 12:34

to je přesně ten důvod, proč o tom neučit. od historické události by mělo uplynout minimálně 100 let, aby bylo možno jí objektivně zhodnotit poté, co už nikomu nestojí za to něco tajit.  třeba v současnosti je celkem dobře zpracovaná první světová válka a tím bych zatím končil.

0 2
možnosti

J89i35r33k85a 76N79o91v47á33k

26. 12. 2014 12:18

ten člověk je mi sympatický, já mám stejný názor na dodržování předpisů, ale je to nekončící boj dohadovat se s těmi, co ty předpisy tvoří nebo vymáhají.

5 0
možnosti

J57a32n 61M93a38l92e19n66k65a

26. 12. 2014 11:43

Myslím, že ZŠ , dokonce ani SŠ (gymnázium) by neměly být diskusní kroužky. Samozřejmě snažit se o nějaký kontext to ano - vzbudit zájem, naznačit souvislosti. Ale na debaty je ještě brzo. Spíš bych se držel těch osnov "letem světem" a skutečně i tomu kritzovanému biflování. Jo, samosřejmě problém nastává s konkrétními osnovami, a s tím, co se vlastně biflovat. Stále slyším, že se nic nezměnilo a že žáci stále tráví třetinu dějepisu v paleolitu nebo kde s člověkem neandrtálským... tak to je špatné - tam opravdu moc souvislotí nepochopí. A kvůli tomu jsem já na gymnáziu měl druhou světovu v jedné hodině před maturitou - a tím pro mě dějepis končil.

2 11
možnosti

P92e18t21r 27H52á41l95a

26. 12. 2014 14:03

Když celou ZŠ a SŠ upřete dětem "odbornou" diskusi, proč by podle vás na VŠ měli být najednou k diskusi přístupní, když se s ní nikdy předtím nesetkali? Váš postup by pouze odsunul problémy, se kterými se dnes potýká SŠ (neschopnost diskutovat), o stupeň dál, takže na skutečnou diskusi by zbyl čas až na postgraduálním studiu. 

Pravda, je to trend doby, ale původní myšlenka byla aby se lidi víc naučili, když se učí déle, ne aby jim to samé déle trvalo.

5 1
možnosti
Foto

Politická angažovanost k úspěchu nepochybně patří. Úspěšní historikové, to jsou takoví politruci naší doby. Bez toho by je žádný ústav CATO neangažoval a nemohli by si vzít hypotéku.

0 1
možnosti

Pravděpodobně ne učitel, ale vychovatel ve jménu své svaté pravdy... jeho žáci jitě zaujmou přední místa v montovnách globálních vlastníků a o přestávkách ve 12-ti hodinových směnách se budou bavit o tom, jaký byl K. Marx génuis.

1 16
možnosti

Je vam uplne dobre?

5 0
možnosti

Ono je to složitější. Dějiny píší vítězové.

Jinak více takových lidí a hlavně mužů!

2 2
možnosti