Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jsou důležitější věci než předepsané učivo, říká úspěšný dějepisář

Studenti litoměřického Gymnázia Josefa Jungmanna si posledních sedm let odvážejí medailová umístění z Dějepisné soutěže gymnázií ČR a Slovenska. Velkou zásluhu na tom má učitel dějepisu Petr Bašus, který se studenty raději debatuje o jednom problému, než by je zahltil mnoha „povinnými“ daty.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V19ě40r73a 64D85v28o68ř21á73k52o88v66á 6843343518974

Tak ráda tohle čtu, já občas říkám žákům, když prodiskutujeme hodinu, že škola není jen o tom, zda se naučí present simple continuous, ale že se musí naučit taky diskutovat a obhajovat své názory a přemýšlet nad názory jiných.a považuji za hodně důležité, aby si uvědomovali, jaké hrůzy ve 20 století - nacismus a komunismus -  byl. Musím říci, že diskutovat s žáky mě baví a myslím, podle reakcí, že je taky... a ten present simple se naučíme příště :-)

+1/0
27.12.2014 0:05

M97i40c11h95a87l 20Ř59a43d87a 1711977191387

Víc takových frajerů! Vzbudit u studentů zájem, to je oč tu běží a zájemci si s dychtivostí zjistí fakta sami  - s motivací a chutí. A ty, které to vůbec nezajímá, to za pár dní stejně zapomenou.

+1/0
26.12.2014 20:29

O26l19d57ř39i51c31h 41H47o53r52á70k 2944269151365

Promiňte, ale právě dějepis považuj za nejméně věrohodnou výuku. Víme již staletí, že dějiny píší hrdinové a zkuste si projít výklady z první republiky, za Hitlery, těsně po válce, po roce 1948, kolem 1968, , normalizace, po revoluci a nyní

To si připadáte jako na srazu spisovatelů sci-fi a relativistických fyziků na konferenci alternativních světů.

Ono stačí jen sledovat, jak tendenčně a poplatně době lze napsat reportáž o události ve světě. Třeba vítězné reportážní foto Palestinské matky plačící nad mrtvým synem. Ale kdo vám řekne, že syna zastřelila hlídka než nastoupil do autobusu plného Židovských dětí s posledním střihem sebevražedné výbušné vesty?

Skutečnost dnes píší média a občas ani nemáte šanci dopátrat se pravdy, nebo to chce až extrémní bádání (o neomezené znalosti jazyků do všech nuancí ani nemluvě, proto tak snadno média manipulují, píší ve vašem jazyce).

0/−1
26.12.2014 20:09

M21i78c71h91a24l 66H62i29r78k14a 4877976800393

Myslím, že jeden ze základních problémů dějepisu je, že se alespoň za mne neučil v souvislostech. Možná je to tak i dnes ....

+1/0
26.12.2014 18:30

Z75u23z30a58n81a 56V42o40l37n43a 1129194592546

Uz na ss me iritovalo, ze se musime ucit o tom, jak se zilo v neolitu a nezbyva cas na "moderni" dejiny... Musime se ucit to, co nikdo nevi, jen se odhaduje, a to co si spousta lidi jeste pamatuje, se neucime...

Mozna to je ale ten problem, ze kantori nevi jak to maji ucit.. Co rikat, kdyz nektere veci teprve ted vyplouvaji na povrch a meni tim pohled na napr. valku ve Vietnamu..

+2/−1
26.12.2014 12:27

J87i40r10k71a 14N32o31v19á10k 6162945715639

to je přesně ten důvod, proč o tom neučit. od historické události by mělo uplynout minimálně 100 let, aby bylo možno jí objektivně zhodnotit poté, co už nikomu nestojí za to něco tajit.  třeba v současnosti je celkem dobře zpracovaná první světová válka a tím bych zatím končil.

0/−2
26.12.2014 12:34

P89e78t34r 62H33á60l17a 6764386505466

Tím ale na druhou stranu zcela upadá význam dějepisu jako možnosti poučit se z historických chyb. Pravda, hospodářská politika EU dnes opisuje pád Říma, ale obecně je spousta problémů z posledních řekněme 50 let, kde by poučení se z minulých chyb věru neškodilo.

+3/0
26.12.2014 14:00

M43a57r93i79e 50K38o89v15á16ř17o40v48á 9130269924572

Jenže pak nebudou děcka vůbec vědět, proč máme státní svátky 28. října, 17. listopadu a 8. května. Jen málo rodičů nebo prarodičů si s nimi o tom popovídá a pro orientaci v současné době jsou tyto události důležitější než zničení Kartága.

+5/−1
26.12.2014 14:55

S18y65l23v24a 63Š20p92o52r60k12o79v77á 9586519760584

takže nám všem měl být zatajen Hitler a jeho zločiny, Stalin a jeho zločiny...a neonacisty i současné komouše by mládež mohla klidně milovat, protože by o nich nic nevěděla Rv

+2/0
26.12.2014 19:42

J88i63r38k56a 38N50o67v71á26k 6882645555589

Zrejme preferujete rychlost pred kvalitou. Proc ne, beru, taky pristup.

Ale to ze mladez bude milovat nebo nemilovat podle toho co se jim rekne v dejepise, to je už slepa vira, jinak se to snad ani nazvat neda.

0/−1
26.12.2014 21:13

J40i31r46k39a 12N98o20v24á35k 6812335645509

Zrejme preferujete rychlost pred kvalitou. Proc ne, beru, taky pristup.

Ale to ze mladez bude milovat nebo nemilovat podle toho co se jim rekne v dejepise, to je uĹľ slepa vira, jinak se to snad ani nazvat neda.

0/0
26.12.2014 21:13

J28i48r57k21a 56N63o40v81á58k 6482875465299

ten člověk je mi sympatický, já mám stejný názor na dodržování předpisů, ale je to nekončící boj dohadovat se s těmi, co ty předpisy tvoří nebo vymáhají.

+5/0
26.12.2014 12:18

J66a97n 51M97a73l54e46n92k30a 6803425483

Myslím, že ZŠ , dokonce ani SŠ (gymnázium) by neměly být diskusní kroužky. Samozřejmě snažit se o nějaký kontext to ano - vzbudit zájem, naznačit souvislosti. Ale na debaty je ještě brzo. Spíš bych se držel těch osnov "letem světem" a skutečně i tomu kritzovanému biflování. Jo, samosřejmě problém nastává s konkrétními osnovami, a s tím, co se vlastně biflovat. Stále slyším, že se nic nezměnilo a že žáci stále tráví třetinu dějepisu v paleolitu nebo kde s člověkem neandrtálským... tak to je špatné - tam opravdu moc souvislotí nepochopí. A kvůli tomu jsem já na gymnáziu měl druhou světovu v jedné hodině před maturitou - a tím pro mě dějepis končil.

+2/−11
26.12.2014 11:43

P52e65t44r 62H81á15l90a 6864316295236

Když celou ZŠ a SŠ upřete dětem "odbornou" diskusi, proč by podle vás na VŠ měli být najednou k diskusi přístupní, když se s ní nikdy předtím nesetkali? Váš postup by pouze odsunul problémy, se kterými se dnes potýká SŠ (neschopnost diskutovat), o stupeň dál, takže na skutečnou diskusi by zbyl čas až na postgraduálním studiu. 

Pravda, je to trend doby, ale původní myšlenka byla aby se lidi víc naučili, když se učí déle, ne aby jim to samé déle trvalo.

+5/−1
26.12.2014 14:03

J14a42n 11M25a76l81e81n58k91a 6823425223

výchova a vzdělávání je širší proces, který se neodehrává jenom ve škole. Diksusi by se měli "děti" naučit doma. Do školy by měli chodit je pro témata k diskusi. Ale debatování ve třídě skutečně není přínosem. Kdybych byl drzý žák, přerušil bych kantora, který by vyvolával diksusi, a řekl bych mu, že se chci ten den ještě něco dozvědět a že mě nezajímají názory ostatních, protože vím, že mě nijak neobohatí.

0/−2
26.12.2014 19:16
Foto

M72i37r17o77s27l56a97v 67M25a71c10e21k 5741475940662

Politická angažovanost k úspěchu nepochybně patří. Úspěšní historikové, to jsou takoví politruci naší doby. Bez toho by je žádný ústav CATO neangažoval a nemohli by si vzít hypotéku.

0/−1
26.12.2014 11:19

V82l54a41d44i77m38i92r 40Š53v31a26r47c 7972834557723

Pravděpodobně ne učitel, ale vychovatel ve jménu své svaté pravdy... jeho žáci jitě zaujmou přední místa v montovnách globálních vlastníků a o přestávkách ve 12-ti hodinových směnách se budou bavit o tom, jaký byl K. Marx génuis.

+1/−16
26.12.2014 11:07

P52e70t35r 73H36o73l39e33c61e96k 7420423883492

Je vam uplne dobre?

+5/0
26.12.2014 11:55

J38a86n 25S75a47l50a97k 1446434449759

je to zrejme komunista :)

+1/0
26.12.2014 12:19

L33a95d40i60s68l40a25v 37P11o31l75á69k 7914555805114

Ono je to složitější. Dějiny píší vítězové.

Jinak více takových lidí a hlavně mužů!

+2/−2
26.12.2014 11:06

J21á25n 40B59a97d63i80o86v60s81k18ý 2189314216186

Presne o tomhle to je. Lide radi onanuji nad tím kolik vědomosti vedi naši studenti oproti například těm v USA, ale ze je to jen hromada dat se kterými nevědí co delat a nemají k těm věcem názor a postoj tak to nikomu nevadí. A to jeste v dnešní době kdy informace se daji najít na netu doslova "online"....

+15/−2
26.12.2014 10:47

J37i89r97k12a 77N98o71v91á66k 6262155865289

to že neví co s tou hromadou dat dělat je špatně, ale to se dá naučit, jsou na to postupy jak hromady dat analyzovat.

ale to že k analyzovaným datům nemám osobní vztah, názor či postoj nemusí být chyba. umožnuje to objektivnější analýzu těch informací.

0/0
26.12.2014 12:28

P62e26t33r 29H66á48l86a 6284126835776

"ale to se dá naučit" - a přesně od toho má být škola.

+4/0
26.12.2014 14:08

M69i24r52o98s85l32a17v 15K89a22š47p78a93r 3522137121481

Souhlas, je tu ještě druhý extrém a to představa že se děti nemusí dvakrát učit neboť vše najdou na netu. Ano najdou ale dítě musí něco vědět či znát souvislosti, samotná informace je jinak  k ničemu.

+2/0
26.12.2014 12:31

M33a73r43i91e 75K61o34v43á58ř87o51v81á 9340899344152

Jenže abyste mohl mít na něco vlastní názor a debatovat o něm, musíte taky o předmětu diskuse něco vědět. Netvrdím, že je nutné znát přesné datum bitvy u Sudoměře, ale je třeba umět zařadit husitské hnutí alespoň do správného století a historického kontextu, abyste si mohl utvořit názor a diskutovat.

+5/0
26.12.2014 15:01
Foto

M29a42r62i56e 72J15a44c19k10o96v16o24v47á 9390760624464

Jeden z mála učitelů s lidskou tváří a ochotou dělat něco pro studenty nad rámec svých povinností.

+6/−2
26.12.2014 10:47

J48á94n 38B50a84d92i61o28v65s37k43ý 2659324656326

Kdyz budou vydělávat 40000, co by meli, tak je bude vic. Víte kolik lidi by to chtělo delat, ale musi živit rodiny.

+6/0
26.12.2014 10:49

B23á72r73a 19T49e55s74n27e39r33o91v78á 5555190954299

Asi mám štěstí, ale já znám takových učitelů poměrně dost.

+2/0
26.12.2014 11:40

J20á87n 45B84a93d95i64o44v49s11k37ý 2179774106536

http://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Wave_%282008_film%29

0/0
26.12.2014 10:42

J76á40n 82B11a73d64i66o23v90s72k77ý 2989264916236

Hurá!!! Existuji!!!

+4/0
26.12.2014 10:41

J15a19k68u18b 32D76o86l79e37j26š18í 7396693483275

Frajer R^

+17/−1
26.12.2014 9:04







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.