- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Historii této dálnice D8 - možno označit jako dálnici generací a to nejen pro její dobu stále nedodělanosti, ale i pro její neustále problémy při její realizaci, které začaly mj. ataky ochránců přírody, špatné geologické přehmaty a další souvislosti. Bude jisté zajimavé jaké celkové náklady si v konečné kalkulaci vyžádá a v kterém roce
se veřejnost v budoucnu vlastně dočká dokončení?
Celá historie této "dál-nice" sice stále nedostavěné, ale již se světovým primátem
realizace je skutečně unikátní.Ani zatím jediný celovečerní film nedokázal objasnit
její osud, temné zázemí a hlavně všechny autory, kteří se podepsaly na jejím vývoji.
Z příspěvků bych jmenoval V.Peroutka ze dne 23.5.2014, který níže podle mne vše
trefně popsal a vyjmenoval, což také spolupodepisuji - bohužel jako pravdivé!
ta čtyřtísícovka se přeci musí dát nějak zajistit
Jediné rozumné je to, co bylo už na začátku: Obejít sesuvné území delším tunelem Kubačka. Kdo se podívá na podrobnou geologickou mapu a území si alespoň prošel, ví proč. Jinak budeme čítat co pár let zprávy o tom, že dálnici D8 máme zase pod zemí nebo dole v Labi.
Mně to celé nápadně připomíná jednu Sci-Fi povídku od Stanisława Lema z roku 1968. Povídka se jmenuje Podmíněný reflex a je o tom jak si Američani s Angličany postavili na odvrácené straně Měsíce observatoř a nebrali v potaz dobře míněné rady svých sovětských přátel (voni by mu to bez této tendenční propagandy jinak asi nevydali), že zaříznout cestu do masívu je blbina. Škoda, že se toho Standa nedožil, měl by radost, stejně jako jeho hrdina Pirx, i když možná by byl smutný z toho, jak jsme nepoučitelní.
Já se nebojím. On někdo ze zodpovědných navrhne geniální řešení. Třeba dálnici plovoucí na sesuvech, nebo v místech sesuvů transport vrtulníkem, případně v místě sesuvu se dlouhým obloukem místu vyhnout,......
Vás uklidním. Žádné rozumné řešení v této fázi realizace neexistuje.
Tunel. Pod Kletečnou měl být tunel. Bylo by to kratší, levnější a nakonec i rychlejší.
A bez ekoteroristů.
Koukám, víte o tom hodně málo, tunel neměl vést pod horou Kletečná, ale pod Kubačkou.
Po volbách zazněl slib (bohužel už nevím kdo konkrétně to slíbil), že se razantně omezí vliv ekoteroristů na probíhající stavby. To jest že nebudou moci úspěšně torpédovat stavby či stavební řízení. Jak je možné že zpochybní stavební povolení, schválenou EIA, a tak. Jejich úloha je stínová ochrana krajiny, přírody, ne absolutní právo veta nad probíhající stavbou. Už ty obstrukce kolem D8 stály miliardy, zmařené životy, škody na životním prostředí na objízdných trasách (kamiony se vesele valí téměř přes centrum Ústí nad Labem). Tak jak je to, omezí se vliv ekoteroristů nebo to byl jen laciný povolební výkřik?
Já bych se předně vyhradil proti termínu "ekoteroristé". Už nežijeme v komunismu, kde rozhodovala jen hrstka mocných, ale rozhodování je demokratické. V tomto případě liniová stavba je v podstatě sérií správních rozhodnutí - EIA, územní plán, územní rozhodnutí, stavební povolení. Každé z těchto rozhodnutí má zákonem popsaný postup, má vymezeno, jak se k němu vyjadřovat a jak se odvolat. Rozpory (ne neobvyklé) řeší správní soudy. Mechanismus revize je nutný, protože úředníci jsou také jen lidé a dělají chyby. Počínaje formálními (pozdní vyvěšení, neobeslání účastníků) přes zásadnější (neúplná dokumentace) přes zásadní (rozpory s EIA, rozpory se stavební dokumentací apod.).
Zásadní problém není v možnosti vyjadřovat se v řízení ani napadat žalobami už vydaná rozhodnutí, problémy jsou úplně jinde. Předně je to "rychlost" práce soudů. Zatímco odvolání má definovanou lhůtu, soudní rozhodnutí ne. Tady je prostor definovat klíčová rozhodnutí jako přednostní. Dále je to projekční práce, často se nehledají alternativy (v trase, ale i její podobě) a prosazuje se jedna varianta místo jejich srovnání. Dále samozřejmě práce úředníků, chyb dělají mnoho a tím nahrávají zdržování staveb. Dále koordinace práce úřadů, nejde mi např. na rozum, jak v blízkosti plánované dálnice (=zakreslené v ÚP) může stavební úřad povolit např. bytovou výstavbu (jejichž obyvatelé si pak ztěžují).
Práce ŘSD je vůbec celkově podivná. Dokument definující rozvoj dálniční sítě v ČR byl schválen už asi před 20 lety a přitom řada z plánovaných tras nemá jasnou trasu, není zanesena v ÚP, nemá hodnocení EIA atd. Výsledně není limitujícím faktorem výstavby nedostatek peněz (ty z EU se asi nepovede vůbec vyčerpat), ale právě neudělaná popř. zpackaná příprava.
Tady je všude prostor k urychlení.
Ti co tady nadávají na geology, o naprosto nevhodných podmínkách pro stavbu dálnice se vědělo ještě než se koplo do země, a to na základě posudku který vypracovala Česká geologická služba, státní to úřad. Navíc i samotná stavba (zde zářez ve svahu) byla provedena velmi "zvláštně". Proč se na tento posudek nebral ohled si asi dokážete představit...
Bohužel ano.Odborník je až ten poslední,kdo o něčem rozhoduje.
Ekologové navrhovali stavbu tunelem.. Ekofašos hlavně řvali, že žádnou stavbu..
Smutné je, ze dálnice za tech 20 let zatím stála tolik, ze by za to bylo možné postavit ty drahé tunely dva. A na ŘSD vládne bohorovny klid, nikdo nesedí, nikdo nevisí.