Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Drážďany nasadily československé tramvaje, nové jim kvůli opravám došly

Do ulic Drážďan se vrátily československé tramvajové soupravy Tatra. Tamnímu Dopravnímu podniku totiž v předvánočním čase, kdy do města přijíždějí desetitisíce turistů, došly vozy na posílení spojů. Dávno vyřazené, ale stále plně funkční tatry zatím v Drážďanech jezdí dvě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T38o83m30á69š 72O94č92e97n76á54š93e63k 2293331657540

Při návštěvě Drážďan potěší zahlídnout naše "stařenky".

0/0
6.11.2013 13:51

P46e34t10r 35K92o34v14a46r 6676316928196

Co by mne zajímalo, zda je drážďanský dopravní podnik stejně zadlužený jako pražský?

0/0
6.11.2013 11:13

J62i13ř31í 21K97r30e22j27č43í69k 2407818394346

V Drážďanech pravděpodobně neměli Pavla Béma... :-/:-/

0/0
6.11.2013 19:34

T68o23m56á12š 17Ž89i97t82n86ý 6351300571781

no jo, poctivý kus železa. Elektronika je cesta do pekel... ;-D I u auta...

0/0
6.11.2013 8:51

S13t78e83p11a51n 11T83o45t72h 8328829645978

Umeni nebo reportazni fotka??? Pise se o tramvaji, ale fotograf foti rameno nejakeho "mladika" pred sebou...

A tak by to bylo zajimave, kdyby ostra tramvaj byla "oramovana" rukou toho fotografa vpredu... ;-)

0/0
6.11.2013 8:19

M20i47c21h75a93l 28M95a67l65a90t 7898657231126

Jo tyto tramvaje jsou ještě z let, kdy se vyrábělo kvalitně a myslelo se víc na lidi, než na peníze. Dnešní stroje co jezdí po velkých českých městech co vyrábí škodovka jsou poruchové a pro cestující absolutně nepohodlné. Priorita byla ušetřit peníze a podle toho to vypadá. Jednodužší obyvatele ale stejně opijí rohlíkem, protože něterým ke spokojenosti stačí jen dobrý design.

+5/−1
5.11.2013 20:23

M20a78r26t95i89n 50K51u19ř48í59t68k87a 6797546878945

Jen bych dodal, že design měl přednost před praktišností a použitelností.

+2/0
5.11.2013 20:55

J89i73ř47í 18E79r59b71e20n 1403124616207

No, já bych spíš řekl, že prioritou byla nízkopodlažnost a obsaditelnost (a na pozadí děje taky nějaká ta vstřícnost v poskytování malé domů), ale s dogmatikem se těžko přít.

Ony totiž ty T3 byly v prvních letech výroby taky zatraceně poruchové. Řidič půl hodiny mačkal tlačítko, pak vstal a otevřel dveře ručně :-) poruchy izolačních stavů, odcházející kontroléry, padající zrcátka...

+2/0
5.11.2013 21:31

J47i86ř93í 45K37o97c72u66r56e36k 6915244565108

Zkuste si někdy představit, že žena sama nakládá kočárek do T3 (bo všeci radši čučí do podlahy) nebo naopak do něčeho nízkopodlažního. stop-rewind-stop. ...kočárek pro dvojčata... Fajn, máte? Taky budete raději čučet do podlahy, když uvidíte tohle? U nízkopodlaždy není problém. Paní si s kočárkem zajede sama. Naložení a vyložení tří kočárů jde rychle... O hodně rychleji než u T3. Od doby, co není potřeba zrychlovač neexistuje důvod nemít aspoň jedny dveře ve vozidle bez schodů.

(Druhá věc je rozteč sedaček. Občas mám pocit, že návrhář přemýšlel o průměrně dlouhé stehení kosti a nenapadlo ho, že 1/2 lidí ji má delší)

0/0
5.11.2013 23:29

M98a61r17t15i47n 50N79e69r11m25u28t 9157327608179

dosti velký hospodský blábol:

Tramvaje jsou dnes tak složitě konstruované právě kvůli lidem, aby nemuseli šplhat do strmých schodů T3. Vždycky to nevyjde, je to kompromis mezi penězi a pohodlím při nastupování

Design - jak nejhezčí tramvaj všech dob pravidelně vyhrává právě T3, takže?

Pohodlí - klimatizace nebyla ani v T3 a že nejdou otevřít okénka, za to nemůžou konstruktéři ale politici

Spolehlivost - stávkující T3 (musíte si vystoupit, dál to nejede) byla běžnou součástí našich školních let. A elektrické přehazování vyhýbek - škoda mluvit, tágo bylo symbolem tramvajáka. Dnes se kvůli přehození ani nemusí zpomalit.

Elektronika - úspora 30% proudu a dodržování jízdního řádu - to byla dřív utopie.

+3/0
5.11.2013 23:40

P16e65t87r 88V40e70s60e64l32ý 2609818813316

Ještě větší hospodský blábol.

Tramvaje rozhodně nejsou složité kvůli lidem, ale protože se snažíme nahradit jednoduché řídící prvky složitými a sofistikovanými. Klasický příklad jsou střídavé motory na stejnosměrné síti. Stejně tak náhrada klasického zrychlovače polovodičovým není zrovna jednoduchá.

T3 je designově jedinečná, o tom žádná, dnešní "skvosty" z produkce Škody Plzeň nejsou nic moc.

V přeplněné tramvaji vám ani klimatizace nepomůže. Jinak souhlas.

Nevím, kdy jste vy chodil do školy, ale pokud nějaká lokálka klekla, tak to byla T2, u T3 byl chronický problém s dveřmi, ale aspoň odjela a neblokovala. Mnohem větší problém byly poddomenzované měnírny a rozvody, protože v plánovaném hospodářství nikdo nepřišel na to, že vozy řady T mají dvoj až 4 násobnou spotřebu oproti do té doby jezdícím dvounápravovým. A to nemluvím o spřažených soupravach. Takže se stálo většinou proto, že nešel štrum :-)

Elektrické výhybky - nechápu souvislost s dnešníma tramvajema. Výhybka se přehazovala tím, že byl odebírán vozem definovaný proud, jistě si pamatujete, že v některých vozech při přehazování výhybky se vyply větráky, osvětlení. U nás to měly i dvounápravové staré bedny. To, že v tom byla Praha pozadu a ještě na vysoké pamatuju vekslbudky, to je jiná. Ale nemá to nic společného s typem vozu. A dneska se to řeší bezdrátovým dálkovým, takže to klidně můžete přehazovat i z auta. Úspora? Vůči čemu. Dnešní vozy jsou díky elektronice strašidelně drahé, nemluvě o tom, že za dobu životnosti vagonu se musí několikrát renovovat. A dodržování jízdního řádu? To je fakt blábol. Většinu vozového parku tvoří T3, jakto, že se jízdní řád dodržuje? Nebude to spíš organizací dopravy?

0/0
6.11.2013 8:16

M48a63r81t32i61n 78N59e20r12m34u63t 9207407768859

Haha, klasický zrychlovač je dosti monstrózní zařízení, proti polovodičovému IGBT nebo co se tam dnes dává. Střídavý motor napájený měničem ze stejnosměrného napětí máte i v novějších pračkách nebo třeba v harddisku (jak by jinak vydržel tak dlouho, kdyby měl kartáče). Spolehlivost volby výhybky prostřednictvím odběru byla dost nízká. Dnešní spolehlivost přehazování a kontrola jízdního řádu je umožněna právě tou zlou elektronikou.

0/0
6.11.2013 10:51

M77a27r32t75i22n 59K50u69ř13í35t25k39a 6487956838545

Tady si spousta lidí plete T3 a T4.

Někdy počátkem 60. let si Drážďany půjčili na vyzkoušení z Prahy tři tramvaje T3. Byli s nimi velmi spokojeni, ale vadila šířka vozidla 2,5m. Proto ČKD vyvinulo typ T4, široký 2,2m, takže na první pohled zaměnitelný s T3.

+2/0
5.11.2013 18:11

O65n68d57r31a 47K43u94d52r52n10a 6957138401344

Vysvětlení je jednoduché:  Tramvaj T3 je prostě nejlepší !

+10/−1
5.11.2013 17:53

T77o10m93á73š 86Z14e37m15a68n 3715978924785

Z wikipedie:

"T3 je jednosměrný čtyřnápravový motorový tramvajový vůz odvozený z americké koncepce PCC." (z roku 1936)

"V Československu získala licenci firma ČKD Tatra, která je dodávala do všech států východního bloku."

Docela paradoxní, nemyslíte?:-)

+1/−3
5.11.2013 16:19

M95i46r49o21s24l27a78v 97Č50a81p54e48k 2443315788325

No a co jako?

+3/−2
5.11.2013 16:33

Z22d62e47n39ě78k 56Z24a44b73a18v79a 1272594106854

pán patrně není z oboru - pak by věděl, že naše 1. el mašiny (nepočítám-li 1. ČSR a pražský uzel) E499.0, neboli bobiny (pls. nezaměňovat s podobně vážící, ale mnohem hladovější političkou ;-D) byly v Plzni vyráběny dokonce na základě švýcarské licence...

0/−1
5.11.2013 17:49

O33n54d64r97a 16K12u87d81r84n61a 6367378271484

No a co jako?

+1/−1
5.11.2013 17:52

M35a52r81e58k 81V56y18m59a62z98a49l 5318146462150

[>-] To by si pak mohli od Škody objednat nové...na Východ se vyváží, tak ještě obsadit Západ...[>-]

+2/0
5.11.2013 16:38

R47o61m47a50n 95P31o93l79á33č71e29k 1330806620775

To sice ano, ale T3 je více než hodně počeštěná.

0/0
5.11.2013 18:52

J52i29ř95í 95E48r65b96e67n 1763534776727

Víš, co znamená slovo koncepce? To znamená princip, základní technické rozvržení, nikoliv konkrétní provedení!

PCC je zkratka "president's committee car" neboli typ doporučený prezidenty dopravních společností a znamená to, že tramvaj má dva otočné dvounápravové podvozky s pryžovým vytlumením, každá náprava má vlastní motor kolmo na nápravu s hypoidním převodem a kloubovou hřídel, rychlost se reguluje jemnými odporovými stupni. A to je vše. Koncepce PCC tak jen určuje obecné vlastnosti pro co nejpohodlnější cestování, nic víc. Neurčuje podobu karosérie, typ motoru, provozní napětí, rozmístění sedadel, ventilaci...

+2/0
5.11.2013 21:44

M90a64r58t84i97n 51N75e46r98m87u85t 9317267418719

tak do té doby byly tramvajebzučícím nábytkem s jednonápravovým podvozky, rychlost volitelná klikou řidičem vestoje, lidi klátící se na podélných lavicích. PCC je zásadní přelom,

0/0
6.11.2013 19:34

J58i85ř62í 32K37o96c84u56r29e34k 6185974495508

Drobná nepřestnost: Licenční byly pouze vozy T1

0/0
5.11.2013 23:17

M92a69r96t27i57n 12N24e73r86m31u80t 9147257778639

paradoxní by bylo, kdyby je dodávala na západ

0/0
5.11.2013 23:29







Najdete na iDNES.cz