Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Drážďany nasadily československé tramvaje, nové jim kvůli opravám došly

Do ulic Drážďan se vrátily československé tramvajové soupravy Tatra. Tamnímu Dopravnímu podniku totiž v předvánočním čase, kdy do města přijíždějí desetitisíce turistů, došly vozy na posílení spojů. Dávno vyřazené, ale stále plně funkční tatry zatím v Drážďanech jezdí dvě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T66o92m32á45š 88O88č41e86n73á60š27e57k 2483871517620

Při návštěvě Drážďan potěší zahlídnout naše "stařenky".

0/0
6.11.2013 13:51

P19e49t96r 82K33o26v16a71r 6436306818726

Co by mne zajímalo, zda je drážďanský dopravní podnik stejně zadlužený jako pražský?

0/0
6.11.2013 11:13

J42i92ř21í 55K20r78e87j45č95í19k 2977248554286

V Drážďanech pravděpodobně neměli Pavla Béma... :-/:-/

0/0
6.11.2013 19:34

T70o93m73á52š 71Ž24i40t36n75ý 6931280481891

no jo, poctivý kus železa. Elektronika je cesta do pekel... ;-D I u auta...

0/0
6.11.2013 8:51

S50t85e60p12a67n 17T67o53t79h 8498719475688

Umeni nebo reportazni fotka??? Pise se o tramvaji, ale fotograf foti rameno nejakeho "mladika" pred sebou...

A tak by to bylo zajimave, kdyby ostra tramvaj byla "oramovana" rukou toho fotografa vpredu... ;-)

0/0
6.11.2013 8:19

M98i16c66h98a51l 82M36a15l55a21t 7968907581666

Jo tyto tramvaje jsou ještě z let, kdy se vyrábělo kvalitně a myslelo se víc na lidi, než na peníze. Dnešní stroje co jezdí po velkých českých městech co vyrábí škodovka jsou poruchové a pro cestující absolutně nepohodlné. Priorita byla ušetřit peníze a podle toho to vypadá. Jednodužší obyvatele ale stejně opijí rohlíkem, protože něterým ke spokojenosti stačí jen dobrý design.

+5/−1
5.11.2013 20:23

M41a16r27t27i37n 70K87u47ř58í44t17k39a 6177866738895

Jen bych dodal, že design měl přednost před praktišností a použitelností.

+2/0
5.11.2013 20:55

J54i12ř14í 12E25r33b69e75n 1513444216847

No, já bych spíš řekl, že prioritou byla nízkopodlažnost a obsaditelnost (a na pozadí děje taky nějaká ta vstřícnost v poskytování malé domů), ale s dogmatikem se těžko přít.

Ony totiž ty T3 byly v prvních letech výroby taky zatraceně poruchové. Řidič půl hodiny mačkal tlačítko, pak vstal a otevřel dveře ručně :-) poruchy izolačních stavů, odcházející kontroléry, padající zrcátka...

+2/0
5.11.2013 21:31

J93i74ř63í 20K19o49c36u47r62e32k 6445754805608

Zkuste si někdy představit, že žena sama nakládá kočárek do T3 (bo všeci radši čučí do podlahy) nebo naopak do něčeho nízkopodlažního. stop-rewind-stop. ...kočárek pro dvojčata... Fajn, máte? Taky budete raději čučet do podlahy, když uvidíte tohle? U nízkopodlaždy není problém. Paní si s kočárkem zajede sama. Naložení a vyložení tří kočárů jde rychle... O hodně rychleji než u T3. Od doby, co není potřeba zrychlovač neexistuje důvod nemít aspoň jedny dveře ve vozidle bez schodů.

(Druhá věc je rozteč sedaček. Občas mám pocit, že návrhář přemýšlel o průměrně dlouhé stehení kosti a nenapadlo ho, že 1/2 lidí ji má delší)

0/0
5.11.2013 23:29

M57a32r91t21i75n 48N40e64r66m94u85t 9557517178459

dosti velký hospodský blábol:

Tramvaje jsou dnes tak složitě konstruované právě kvůli lidem, aby nemuseli šplhat do strmých schodů T3. Vždycky to nevyjde, je to kompromis mezi penězi a pohodlím při nastupování

Design - jak nejhezčí tramvaj všech dob pravidelně vyhrává právě T3, takže?

Pohodlí - klimatizace nebyla ani v T3 a že nejdou otevřít okénka, za to nemůžou konstruktéři ale politici

Spolehlivost - stávkující T3 (musíte si vystoupit, dál to nejede) byla běžnou součástí našich školních let. A elektrické přehazování vyhýbek - škoda mluvit, tágo bylo symbolem tramvajáka. Dnes se kvůli přehození ani nemusí zpomalit.

Elektronika - úspora 30% proudu a dodržování jízdního řádu - to byla dřív utopie.

+3/0
5.11.2013 23:40

P50e74t91r 58V12e52s83e80l95ý 2309678603356

Ještě větší hospodský blábol.

Tramvaje rozhodně nejsou složité kvůli lidem, ale protože se snažíme nahradit jednoduché řídící prvky složitými a sofistikovanými. Klasický příklad jsou střídavé motory na stejnosměrné síti. Stejně tak náhrada klasického zrychlovače polovodičovým není zrovna jednoduchá.

T3 je designově jedinečná, o tom žádná, dnešní "skvosty" z produkce Škody Plzeň nejsou nic moc.

V přeplněné tramvaji vám ani klimatizace nepomůže. Jinak souhlas.

Nevím, kdy jste vy chodil do školy, ale pokud nějaká lokálka klekla, tak to byla T2, u T3 byl chronický problém s dveřmi, ale aspoň odjela a neblokovala. Mnohem větší problém byly poddomenzované měnírny a rozvody, protože v plánovaném hospodářství nikdo nepřišel na to, že vozy řady T mají dvoj až 4 násobnou spotřebu oproti do té doby jezdícím dvounápravovým. A to nemluvím o spřažených soupravach. Takže se stálo většinou proto, že nešel štrum :-)

Elektrické výhybky - nechápu souvislost s dnešníma tramvajema. Výhybka se přehazovala tím, že byl odebírán vozem definovaný proud, jistě si pamatujete, že v některých vozech při přehazování výhybky se vyply větráky, osvětlení. U nás to měly i dvounápravové staré bedny. To, že v tom byla Praha pozadu a ještě na vysoké pamatuju vekslbudky, to je jiná. Ale nemá to nic společného s typem vozu. A dneska se to řeší bezdrátovým dálkovým, takže to klidně můžete přehazovat i z auta. Úspora? Vůči čemu. Dnešní vozy jsou díky elektronice strašidelně drahé, nemluvě o tom, že za dobu životnosti vagonu se musí několikrát renovovat. A dodržování jízdního řádu? To je fakt blábol. Většinu vozového parku tvoří T3, jakto, že se jízdní řád dodržuje? Nebude to spíš organizací dopravy?

0/0
6.11.2013 8:16

M37a31r67t37i31n 63N75e47r83m40u68t 9717547398179

Haha, klasický zrychlovač je dosti monstrózní zařízení, proti polovodičovému IGBT nebo co se tam dnes dává. Střídavý motor napájený měničem ze stejnosměrného napětí máte i v novějších pračkách nebo třeba v harddisku (jak by jinak vydržel tak dlouho, kdyby měl kartáče). Spolehlivost volby výhybky prostřednictvím odběru byla dost nízká. Dnešní spolehlivost přehazování a kontrola jízdního řádu je umožněna právě tou zlou elektronikou.

0/0
6.11.2013 10:51

M67a34r63t96i28n 11K22u57ř51í27t77k17a 6737506948905

Tady si spousta lidí plete T3 a T4.

Někdy počátkem 60. let si Drážďany půjčili na vyzkoušení z Prahy tři tramvaje T3. Byli s nimi velmi spokojeni, ale vadila šířka vozidla 2,5m. Proto ČKD vyvinulo typ T4, široký 2,2m, takže na první pohled zaměnitelný s T3.

+2/0
5.11.2013 18:11

O18n87d14r37a 44K36u57d33r86n40a 6977668441324

Vysvětlení je jednoduché:  Tramvaj T3 je prostě nejlepší !

+10/−1
5.11.2013 17:53

T85o56m23á75š 22Z71e66m69a41n 3335258734255

Z wikipedie:

"T3 je jednosměrný čtyřnápravový motorový tramvajový vůz odvozený z americké koncepce PCC." (z roku 1936)

"V Československu získala licenci firma ČKD Tatra, která je dodávala do všech států východního bloku."

Docela paradoxní, nemyslíte?:-)

+1/−3
5.11.2013 16:19

M20i52r56o12s95l88a48v 60Č83a50p11e71k 2413755398205

No a co jako?

+3/−2
5.11.2013 16:33

Z87d13e55n23ě29k 40Z31a93b96a37v33a 1342484556794

pán patrně není z oboru - pak by věděl, že naše 1. el mašiny (nepočítám-li 1. ČSR a pražský uzel) E499.0, neboli bobiny (pls. nezaměňovat s podobně vážící, ale mnohem hladovější političkou ;-D) byly v Plzni vyráběny dokonce na základě švýcarské licence...

0/−1
5.11.2013 17:49

O22n70d20r46a 80K40u38d12r76n94a 6717128161214

No a co jako?

+1/−1
5.11.2013 17:52

M13a80r94e36k 58V53y30m69a60z95a78l 5318626142670

[>-] To by si pak mohli od Škody objednat nové...na Východ se vyváží, tak ještě obsadit Západ...[>-]

+2/0
5.11.2013 16:38

R24o22m37a69n 88P11o30l39á58č79e58k 1100776270565

To sice ano, ale T3 je více než hodně počeštěná.

0/0
5.11.2013 18:52

J38i24ř81í 93E56r37b96e88n 1123584526207

Víš, co znamená slovo koncepce? To znamená princip, základní technické rozvržení, nikoliv konkrétní provedení!

PCC je zkratka "president's committee car" neboli typ doporučený prezidenty dopravních společností a znamená to, že tramvaj má dva otočné dvounápravové podvozky s pryžovým vytlumením, každá náprava má vlastní motor kolmo na nápravu s hypoidním převodem a kloubovou hřídel, rychlost se reguluje jemnými odporovými stupni. A to je vše. Koncepce PCC tak jen určuje obecné vlastnosti pro co nejpohodlnější cestování, nic víc. Neurčuje podobu karosérie, typ motoru, provozní napětí, rozmístění sedadel, ventilaci...

+2/0
5.11.2013 21:44

M24a67r58t77i33n 43N21e79r58m73u45t 9327117598659

tak do té doby byly tramvajebzučícím nábytkem s jednonápravovým podvozky, rychlost volitelná klikou řidičem vestoje, lidi klátící se na podélných lavicích. PCC je zásadní přelom,

0/0
6.11.2013 19:34

J77i77ř94í 30K90o42c48u50r16e79k 6205214375278

Drobná nepřestnost: Licenční byly pouze vozy T1

0/0
5.11.2013 23:17

M32a35r20t46i90n 16N71e98r12m34u66t 9657477978649

paradoxní by bylo, kdyby je dodávala na západ

0/0
5.11.2013 23:29







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.