Nový soudní spor dokončení dálnice neohrozí.

Nový soudní spor dokončení dálnice neohrozí. | foto: Vladimír Škaloud

Sedmadvacátá žaloba kvůli D8. Děti Země opět posílají dálnici k soudu

  • 46
Dálnice D8 by se mohla stát samostatným kurzem na právech. K soudu míří už sedmadvacátá žaloba týkající se zakleté autostrády přes České středohoří. Podalo ji opět hnutí Děti Země, tentokrát žaluje ministerstvo pro místní rozvoj kvůli rozhodnutí ve věci stavby úseku u Řehlovic.

Trnem v oku Dětí Země je březnové rozhodnutí ministerstva, které zamítlo žádost o odvolání v případě 4,7 kilometru dlouhého úseku dálnice u Řehlovic. Aktivisté se totiž předtím neúspěšně snažili obnovit stavební řízení u Krajského úřadu Ústeckého kraje.

"Pokud by byla správní žaloba úspěšná a obnovilo by se stavební řízení, znovu by se muselo diskutovat o vlivech na životní prostředí, o nichž krajský soud už v roce 2012 prohlásil, že jejich posouzení neproběhlo v souladu se zákonem," řekl k žalobě předseda Dětí Země Miroslav Patrik.

Nulový efekt pro dálnici

Znovuotevřením diskuse by mohlo podle Patrika dojít i na posouzení dalších variant dálnice. Sám však připustil, že efekt pro D8 by to mělo nulový. "Nová žaloba nebude mít vliv na výstavbu. Než soud rozhodne, potrvá to rok a půl. Další rok bude trvat, než se obnoví stavební řízení, a mezitím bude dálnice hotová. Význam to má právní a morální," předeslal Patrik.

Výsledek soudního řízení bude podle něj důležitý pro podobné kauzy. "Chceme získat rozsudek, který se zabývá stavem, kdy se různé stavby staví, ačkoli nemají platné územní rozhodnutí," dodal s tím, že v těchto případech státní správě citelně chybí služební zákon, který by donutil úředníky jednat v souladu se zákonem. "Pokud ho poruší nyní, tak jim nehrozí žádná sankce. Tento stav je výhodný i pro politiky, kteří jsou ve vedení úřadů," podotkl Patrik.

Zdržení kvůli závalu

Dostavbu dálnice nakonec nemusí zdržet žaloby, ale rozsáhlý sesuv půdy, který loni v červnu zavalil rozestavěný úsek u Litochovic nad Labem. Odborníci nyní řeší, jak nestabilní a rizikové místo překonat.

Ačkoli žaloba cílí na ministerstvo pro místní rozvoj, hlavní díl viny na chaosu kolem dálnice nese podle Dětí Země krajský úřad.

"Rozhodoval při vydávání územních rozhodnutí i dílčích stavebních povolení a většinou selhal, protože soud zrušil jak územní rozhodnutí pro celou trasu v roce 2010, tak i další dvě pro 100 metrů a pro 4,7 km u Řehlovic. Takže dálnice se staví bez územního rozhodnutí," upozornil Patrik s tím, že soukromý subjekt by za takový postup postihly sankce.

Krajský úřad nařčení odmítá a poukazuje na stavební zákon, podle nějž se nové územní rozhodnutí nevydává, pokud bylo zrušeno až po vydání stavebního povolení. "Stavební zákon tedy předvídá existenci stavebně povolených staveb, které pozbyly územního rozhodnutí, a takovou stavbu lze řádně realizovat," sdělila mluvčí krajského úřadu Magdalena Hanáčková.

Úředníci se ohrazují také proti tvrzení Dětí Země, že jejich vinou stát přišel o osm miliard korun z evropských peněz. "Co se týká miliard z Evropské unie, to je věcí ministerstva dopravy. Ve chvíli, kdy bylo zřejmé, že čerpání na dálnici D8 je v ohrožení, tak se ministerstvo rozhodlo uplatnit jiné projekty, na které finance vyčerpá," upřesnila Hanáčková.

Na žalobu zatím čekají

Krajský úřad zatím odeslal na ministerstvo pro místní rozvoj dokumenty potřebné pro soudní řízení. Na ministerstvu však na informace o žalobě teprve čekají. "Ministerstvu pro místní rozvoj zatím není známo, že by zmíněná správní žaloba byla podána. K dané věci se v tuto chvíli proto nemůžeme nijak vyjádřit," informovala z ministerstva Veronika Vároši.

Ústecký krajský soud žalobu přijal 7. května a podle své mluvčí Ireny Jeřábkové zatím ve věci žádné jednání nenařídil.

Stát se příliš sešněroval, říká starosta Velemína

Smutně a unaveně působí starosta Velemína Jiří Skalický, když komentuje další žalobu týkající se D8. Právě jeho obec denně zaplavují stovky kamionů. "Kdyby šlo Dětem Země o přírodu, tak by podle mě postupovaly úplně jinak," říká Skalický.

Proč podle vás podaly Děti Země další žalobu, když už dostavbu dálnice zastavit nemohou?
Pořádně se v nich nevyznám, proč takto postupují. Ale po svém zásadním neúspěchu v případě tunelu Kubačka se vyslovily, že budou bojovat proti dálnici všemi prostředky. A to dělají.

Zatím jim to poměrně vycházelo.
Mají totiž perfektní právní servis, dělají to velmi umně a všechny jejich postupy jsou účinné. Vždy říkají: Dodržujte zákon a my budeme bezbranní. Svým způsobem mají pravdu. Ředitelství silnic a dálnic ale upozorňuje na současnou legislativní situaci, kdy některé soudy v totožných případech rozhodnou v jejich prospěch a jiné v neprospěch. Nemohou mít proto akci připravenou precizně vzhledem k její složitosti. Jestliže si Děti Země chtějí najít bič, tak si ho prostě najdou.

Máte s tím zkušenosti i přímo ve Velemíně?
Ano, a proto se snažíme, aby ta naše poslední rozhodnutí byla precizní. Nyní jednáme s právníky o rozhodnutí náhradní výsadby. Ale Děti Země se stejně odvolají, nenechají si ujít jedinou příležitost. Dělají to navíc tak, že dodržují správní lhůty na vyjádření úplně nadoraz, tedy když na to mají třicet dní, tak to dodají v poslední den a jeho poslední hodiny. Už je to za hranou toho, zda dálnice bude, či nebude v těchto místech, protože víme, že bude. Oni vědí, jak a komu škodí a že mrtví přibývají. Přesto to dělají.

Jsou tedy Děti Země podle vás hlavním viníkem zdržení dálnice?
Pomalost výstavby není jen vinou Dětí Země. Je to totální zkostnatělost státního aparátu. Vezměme jako příklad loňský sesuv svahu na dálnici. Když se podobný sesuv stal v Rakousku v Národním parku Vysoké Taury, tak za dva a půl měsíce byla hotová kilometrová objízdná silnice ve strmých svazích. U nás teprve po roce skončí průzkum, pak se bude dlouze hledat řešení a vybírat zhotovitel. Stát se v rámci protikorupčních opatření tak sešněroval, že nejde dělat nic nějakou normální rychlou metodou.