Stavební povolení na poslední úsek dálnice D8 zůstává v platnosti (stavebná práce na D8 u Řehlovic).

Stavební povolení na poslední úsek dálnice D8 zůstává v platnosti (stavebná práce na D8 u Řehlovic). | foto: Karel Pešek, MAFRA

Děti Země s žádostí neuspěly, povolení na poslední úsek D8 je platné

  • 10
Krajský úřad zamítl žádost sdružení Děti Země, aby se obnovilo stavební řízení na poslední úsek dálnice D8. Sdružení argumentovalo, že soud zrušil pro stavební povolení na tento úsek podkladové rozhodnutí. Úřad sdružení nevyhověl, stavba úseku pokračuje.

Ústecký krajský soud loni v prosinci na základě žaloby ekologického aktivisty Lubomíra Studničky z důvodu nepřezkoumatelnosti podkladových studií SEA a EIA zrušil územní rozhodnutí (o umístění stavby) posledního úseku D8, který se táhne 4,7 kilometry od Radejčína k Řehlovicím. Současně ale soud rozhodl, že verdiktem není dotčena platnost stavebního povolení.

Právě kvůli tomu podalo sdružení Dětí Země žádost, aby krajský úřad nařídil nové stavební řízení. "Moje hlavní motivace je, že se v tomto státě porušují beztrestně zákony. Zruší se územní řízení, staví se dál a úředníci dál úřadují. Tak jakou to má logiku?" vysvětlil  Miroslav Patrik, který sdružení Děti Země založil. 

Svou žádost sdružení opíralo o názor, že podle judikatury v případě zrušení podkladového rozhodnutí musí proběhnout obnova celého následného řízení.

Zrušené územní rozhodnutí se znovu nevydává

Krajský úřad ale argumentům sdružení nevyhověl, jeho žádost zamítl a stavba dálnice pokračuje. "Jako podstatné pro projednávanou věc je třeba zdůraznit, že ani stanovisko MŽP, ani stanovisko EIA nebyly nikdy zrušeny a nikdy ani nebyly prohlášeny za nezákonné," uvedl dílčí argument při zamítnutí žádosti krajský úřad.

Úřad současně poukázal na příslušnou část stavebního zákona, podle které se zrušené územní rozhodnutí už nevydává. V takovém případě pak nemá smysl zahajovat stavební řízení znovu, když není nové podkladové rozhodnutí. Krajský úřad se pak navíc odvolal na judikaturu Ústavního soudu z listopadu 2012, která se přímo týká územního rozhodování a je v rozporu s tvrzením Dětí Země.

Sesuv na D8

Sesuv zavalil stavbu posledního úseku dálnice D8.

Svah se na rozestavěnou dálnici utrhl letos 7. června. Sesuv poškodil zařízení kamenolomu Dobkovičky, přerušil zhruba 200 metrů kolejí mezi Úpořinami a Chotiměří a zavalil rozestavěnou dálnici.

Škody jsou zatím odhadovány na několik stovek milionů korun až jednu miliardu s tím, že na jejich pokrytí budou využity prostředky z rozpočtů ministerstev dopravy a životního prostředí.

"Ani zrušení předchozího územního rozhodnutí o umístění stavby, které bylo jedním z podkladů pro vydání stavebního povolení, nemůže v okamžiku, kdy je již stavba umístěna a stojí, odůvodnit jiné rozhodnutí řešení stavebního řízení, jehož obnova je žádána," stojí v citované části rozsudku Ústavního soudu.

Dostavbu může zbrzdit sanace utrženého svahu, nebo nová trasa

Kdyby sdružení se svou žádostí uspělo, stavba posledního úseku by se musela přerušit do doby, než by bylo vydáno nové pravomocné stavební povolení. Sdružení má nyní šanci se proti současnému rozhodnutí krajského úřadu odvolat k ministerstvu životního prostředí.

Bez ohledu na další konfrontace úřadů a Dětí Země je termín dostavby (aktuálně rok 2015) stejně ohrožený. Po červencovém sesuvu obrovského masivu půdy na rozestavěnou část dálnice u Dobkoviček a Litochovic probíhá sanace utrženého svahu, která může trvat až rok.

Navíc na místě proběhne geologický průzkum, který má potvrdit stabilitu podloží a bezpečnost naplánované trasy dálnice. Pokud průzkum dopadne špatně, v krajním případě by se musela trasa D8 měnit, což by vedlo ke zpoždění její dostavby až o několik let.