Jak se z Děčína dostat k dálnici D8, nebude jasné ani v příštím roce

  8:02aktualizováno  8:02
Rozhodnutí, zda se Děčín připojí na dálnici D8 takzvanou Chrochvickou variantou, Zelenou variantou u Malšovic nebo Nulovou podél Labe, příští rok nepadne. Varianta přivaděče, na kterou město čeká roky, nebude známa dřív než v roce 2019.

Snímky z roku 1914 přibližují obří sesuv, který tehdy ujel z vrchu Chmelík do údolí Chrochvického potoka u Děčína. Právě tudy se přitom zvažuje vedení jedné z tras děčínského přivaděče k dálnici D8. | foto: archiv geologa Vladimíra Cajze

„Rozhodnutí o variantě se dá očekávat po dokončení procesu posouzení dopadu na životní prostředí EIA v průběhu roku 2019,“ řekla Nina Ledvinová, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které bude investorem stavby.

Fotogalerie

Předpokládaný termín dokončení dokumentace EIA je v listopadu příštího roku, následovat ale musí její odborné i veřejné projednání, vypořádání připomínek a vydání stanoviska. 

Podle ŘSD za průtahy může to, že Ústecký kraj zpozdil proces EIA o posuzování vlivů na životní prostředí s požadavkem na zhodnocení Malšovické trasy. 

„V současné době probíhá zpracování studie, která technicky prověří a uvede všechny varianty na srovnatelnou úroveň. Zároveň má být zpracováno geologické a hydrogeologické posouzení, které může významně ovlivnit výběr varianty,“ vysvětlila Ledvinová.

Podle vedení kraje tento požadavek na zhodnocení trasy se všemi připomínkami odborníků byl ale ŘSD odeslán již v říjnu roku 2015.

„Přepracovanou dokumentaci krajský úřad doposud neobdržel. Ale jakmile se tak stane, bude opět zveřejněna a bude se k ní moci vyjádřit veřejnost, dotčené orgány a územní samosprávné celky,“ sdělila mluvčí Ústeckého kraje Lucie Dosedělová.

Tři možné trasy

Ve hře jsou stále tři varianty přivaděče. Takzvaná Nulová varianta vede po trase stávající silnice I/62 z Děčína na Ústí nad Labem, která by se jen rozšířila na čtyři pruhy a na dálnici D8 se napojila u Ústí. Stála by zhruba miliardu a je nejlevnější na stavbu i údržbu.

Varianty přivaděče

  • V roce 2008 ministerstvo životního prostředí odmítlo trasu přivaděče místo tehdy nevyužívané železniční trati Kozí dráha. Trasa městem by měla negativní vliv na obyvatele i životní prostředí
  • V roce 2014 děčínští zastupitelé odmítli trasu centrem Děčína s tunelem pod Pastýřskou stěnou
  • Nyní jsou ve hře tři varianty: Nulová podél silnice I/62 z Děčína na Ústí, Zelená vedoucí přes Malšovice na Knínice a třetí podél Chrochvického potoka. Obě však vedou geologicky velmi nestabilním územím 

Magistrát Děčína a kraj až dodatečně přidali Zelenou variantu u Malšovic vedoucí od Děčína na Knínice. Tu původně ŘSD vyřadilo a nyní ji posuzuje znovu. 

Vede nedaleko silnice I/13 velmi složitým geologickým územím u vrchu Chmelík. Zelená varianta je jednoznačně nejdražší, protože počítá s tři kilometry dlouhým tunelem. Stát má šest až sedm miliard korun.

Poslední je trasa podél Chrochvického potoka, která má i s 800 metrů dlouhým tunelem stát vyjít na 3,6 miliardy korun. Ovšem také ta vede nestabilním územím. Například v roce 1914 byl na vrchu Chmelík obří sesuv.

„Je to největší sesuvné území v zemi. Aktivní sesuvy byly v okolí plánované stavby zaznamenány také například v roce 1898 nebo v 80. letech 20. století,“ řekl Petr Kycl z České geologické služby.

Podle Děčína takzvaná nulová varianta neuleví dopravě a Chrochvická varianta neuleví obyvatelům, a proto magistrát preferuje „zelenou trasu“. „Až důkladná analýza ukáže, co je možné postavit. 

Na tuto přeložku se čeká 40 let, rok navíc nehraje žádnou roli, pokud nás konečně posune ke konečnému rozhodnutí,“ míní děčínská primátorka Marie Blažková.



Nejčtenější

Ona je muž! Ženský hokej vyřešil skandál tvrdými tresty

Hokej - ilustrační foto

Skandál s nádechem komedie. Hokejové Berounské Lvice v první lize postavily proti Roudnici nad Labem i jednoho „lva“....

Na Švestkové dráze řádí téměř 200metrový obr, obnovuje kilometry trati

Stroj RU 800 k opravě železnic.

Sedm set tun těžké zařízení opravuje severočeskou Švestkovou dráhu, železniční trať mezi Litoměřicemi a Mostem. Během...



Mladíka bili baseballkou a sekali mačetou, líčí žalobce vraždu u Bitozevsi

Pieta za mrtvého mladíka

Státní zástupce podal k ústeckému krajskému soudu obžalobu na dva mladíky za lednovou vraždu jejich vrstevníka u...

Na led, nebo do slévárny. Mladí mají spoustu věcí zadarmo, říká Duda

Radek Duda (vlevo) slaví svůj první gól po návratu do Chomutova, gratuluje...

Ačkoli napáchal na ledě i mimo něj víc průšvihů než několik hokejových smrtelníků dohromady, něco by mu přesto mohli...

Novým primátorem Teplic bude Hanza, Kubera odchází po 24 letech

Nový primátor Teplic Hynek Hanza (vlevo) na snímku z června 2017 s Jaroslavem...

Po čtyřiadvaceti letech bude mít lázeňské město Teplice jiného primátora než Jaroslava Kuberu z ODS. Poté, co v sobotu...

Další z rubriky

Muž zapálil auto náměstkovi primátora Chomutova, skončil ve vazbě

Ilustrační snímek

Za požár soukromého auta náměstka chomutovského primátora Davida Dindy stíhá policie dvaačtyřicetiletého muže. Po...

Soud nepustil z vězení exsoudce odsouzeného za korupci

Pražský exsoudce Ondřej Havlín u teplického soudu.

Teplický soud zamítl podmíněné propuštění bývalého pražského soudce Ondřeje Havlína, který byl odsouzen za korupci k...

Zapomenuté dílo Alfonse Muchy nově zdobí chodbu mosteckého muzea

V mosteckém oblastním muzeu byl odhalen obraz Alfonse Muchy s názvem Alegorie...

Poprvé v historii může široká veřejnost spatřit jedno z posledních děl Alfonse Muchy. Velkoformátový obraz o rozměrech...

Najdete na iDNES.cz