Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Jak se z Děčína dostat k dálnici D8, nebude jasné ani v příštím roce

  8:02aktualizováno  8:02
Rozhodnutí, zda se Děčín připojí na dálnici D8 takzvanou Chrochvickou variantou, Zelenou variantou u Malšovic nebo Nulovou podél Labe, příští rok nepadne. Varianta přivaděče, na kterou město čeká roky, nebude známa dřív než v roce 2019.

Snímky z roku 1914 přibližují obří sesuv, který tehdy ujel z vrchu Chmelík do údolí Chrochvického potoka u Děčína. Právě tudy se přitom zvažuje vedení jedné z tras děčínského přivaděče k dálnici D8. | foto: archiv geologa Vladimíra Cajze

„Rozhodnutí o variantě se dá očekávat po dokončení procesu posouzení dopadu na životní prostředí EIA v průběhu roku 2019,“ řekla Nina Ledvinová, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které bude investorem stavby.

Fotogalerie

Předpokládaný termín dokončení dokumentace EIA je v listopadu příštího roku, následovat ale musí její odborné i veřejné projednání, vypořádání připomínek a vydání stanoviska. 

Podle ŘSD za průtahy může to, že Ústecký kraj zpozdil proces EIA o posuzování vlivů na životní prostředí s požadavkem na zhodnocení Malšovické trasy. 

„V současné době probíhá zpracování studie, která technicky prověří a uvede všechny varianty na srovnatelnou úroveň. Zároveň má být zpracováno geologické a hydrogeologické posouzení, které může významně ovlivnit výběr varianty,“ vysvětlila Ledvinová.

Podle vedení kraje tento požadavek na zhodnocení trasy se všemi připomínkami odborníků byl ale ŘSD odeslán již v říjnu roku 2015.

„Přepracovanou dokumentaci krajský úřad doposud neobdržel. Ale jakmile se tak stane, bude opět zveřejněna a bude se k ní moci vyjádřit veřejnost, dotčené orgány a územní samosprávné celky,“ sdělila mluvčí Ústeckého kraje Lucie Dosedělová.

Tři možné trasy

Ve hře jsou stále tři varianty přivaděče. Takzvaná Nulová varianta vede po trase stávající silnice I/62 z Děčína na Ústí nad Labem, která by se jen rozšířila na čtyři pruhy a na dálnici D8 se napojila u Ústí. Stála by zhruba miliardu a je nejlevnější na stavbu i údržbu.

Varianty přivaděče

  • V roce 2008 ministerstvo životního prostředí odmítlo trasu přivaděče místo tehdy nevyužívané železniční trati Kozí dráha. Trasa městem by měla negativní vliv na obyvatele i životní prostředí
  • V roce 2014 děčínští zastupitelé odmítli trasu centrem Děčína s tunelem pod Pastýřskou stěnou
  • Nyní jsou ve hře tři varianty: Nulová podél silnice I/62 z Děčína na Ústí, Zelená vedoucí přes Malšovice na Knínice a třetí podél Chrochvického potoka. Obě však vedou geologicky velmi nestabilním územím 

Magistrát Děčína a kraj až dodatečně přidali Zelenou variantu u Malšovic vedoucí od Děčína na Knínice. Tu původně ŘSD vyřadilo a nyní ji posuzuje znovu. 

Vede nedaleko silnice I/13 velmi složitým geologickým územím u vrchu Chmelík. Zelená varianta je jednoznačně nejdražší, protože počítá s tři kilometry dlouhým tunelem. Stát má šest až sedm miliard korun.

Poslední je trasa podél Chrochvického potoka, která má i s 800 metrů dlouhým tunelem stát vyjít na 3,6 miliardy korun. Ovšem také ta vede nestabilním územím. Například v roce 1914 byl na vrchu Chmelík obří sesuv.

„Je to největší sesuvné území v zemi. Aktivní sesuvy byly v okolí plánované stavby zaznamenány také například v roce 1898 nebo v 80. letech 20. století,“ řekl Petr Kycl z České geologické služby.

Podle Děčína takzvaná nulová varianta neuleví dopravě a Chrochvická varianta neuleví obyvatelům, a proto magistrát preferuje „zelenou trasu“. „Až důkladná analýza ukáže, co je možné postavit. 

Na tuto přeložku se čeká 40 let, rok navíc nehraje žádnou roli, pokud nás konečně posune ke konečnému rozhodnutí,“ míní děčínská primátorka Marie Blažková.



Nejčtenější

Nebyl to úmysl, rozbrečel se u soudu muž obžalovaný z vraždy školačky

Obžalovaný Martin Chlouba před ústeckým krajským soudem (18. června 2018)

Ústecký krajský soud začal řešit případ loňské surové vraždy čtrnáctileté dívky a pokusu o vraždu její o dva roky...

Lidé v ubytovnách by měli zdvihnout zadek a jít pracovat, řekl Zeman v Ústí

Prezident Miloš Zeman na návštěvě v Ústí nad Labem. (19. června 2018)

Prezident Miloš Zeman podpořil nedávné rozhodnutí ústeckého magistrátu, aby se celé město stalo zónou bez doplatků na...



KVÍZ: Poznáte české a moravské hrady? Vyzkoušejte se, ať v létě nebloudíte

012

Regiony iDNES.cz přinášejí další z kvízů, v nichž si ověříte, jak znáte naši zemi. Tentokrát můžete poznávat české a...

Plechovka vyhozená z auta může jeho majitele připravit o sociální dávky

Ilustrační snímek

Žena v Litvínově vyhodila z jedoucího auta plechovku a pořádně tak zavařila muži, který ho řídil. Když totiž strážníci...

Je tu diskriminace, nemáme kam jít, protestují lidé z končících ubytoven

Z demonstrace u ústeckého obchodního centra Forum proti vystěhování obyvatel ze...

S hesly „Domov pro všechny“ nebo „Ulice není řešení“ přišlo ve čtvrtek navečer demonstrovat na ústecké Kostelní náměstí...

Další z rubriky

Lidé v ubytovnách by měli zdvihnout zadek a jít pracovat, řekl Zeman v Ústí

Prezident Miloš Zeman na návštěvě v Ústí nad Labem. (19. června 2018)

Prezident Miloš Zeman podpořil nedávné rozhodnutí ústeckého magistrátu, aby se celé město stalo zónou bez doplatků na...

V Děčíně zrušili výstavu lidských těl, protestovali proti ní duchovní

Plakát Kulturního domu Střelnice upozorňující na zrušení výstavy.

V Děčíně se nebude konat putovní výstava dvou stovek vypreparovaných lidských těl, která tu měla dnes začít a trvat...

Louny chtějí koupit rodný dům kapitána Jaroše a zřídit v něm památník

Rodný dům kpt. Otakara Jaroše v Lounech.

Louny usilují o koupi rodného domu válečného hrdiny kapitána Otakara Jaroše. Záměr nyní schválili zastupitelé města....

Ověřeno maminkami: Co s nákupem z farmářských trhů
Ověřeno maminkami: Co s nákupem z farmářských trhů

Připravte si večeři z dobrot, které si přinesete z trhu. Stačí pár ingrediencí a za pár minut hotovo. Tyto recepty vaří ženy pro celou rodinu.

Najdete na iDNES.cz