„Úsek od Ústí přes Krušné hory k hranicím byl otevřen před deseti lety, 21. prosince 2006. Ověřili jsme si, že za těch deset let na přeplněných objízdných trasách kolem nedokončeného úseku docházelo při nehodách ročně k sedmi úmrtím,“ uvádí Úšák
„Jsou to zcela zbytečně vyhaslé životy, ti lidé mohli žít, kdyby dálnice stála,“ dodává. Podle něj je dálnice jednoznačně bezpečnější druh komunikace a dodává i zkušenost s dálnicí u Lovosic a Terezína z počátku tisíciletí.
„Když kvůli chybějícímu úseku dálnice vedl hlavní tah krajem na Prahu Terezínem a Doksany, stávala se u Vodochod či Straškova spousta děsivých nehod. Když se dálnice postavila, najednou je to bezpečná a prázdná silnice druhé třídy, která vede paralelně vedle dálnice,“ přiblížil Ušák.
Stejná situace podle něj čeká silnici I/30 podél Labe z Ústí Labem do Lovosic a silnici I/8 od Velemína přes kopce do Teplic.To ovšem neznamená, že s D8 zmizí ze silnic v kraji potíže. Naopak přibudou starosti, které znají všechny kraje, jimiž prochází dálnice, třeba D1.
„Očekáváme, že na dálnici se nyní provoz trojnásobně zvýší, může docházet k nehodám kamionů, neočekávaným událostem, vysypání nákladu. Přes to všechno je dálnice jednoznačným přínosem,“ říká šéf dopravní police, která na ochranu autostrády vyčlení více lidí.
Projeli jsme nově otevřený úsek s kamerou:
17. prosince 2016 |
Bude se měnit číslo silnice
K dispozici má nové motorky BMW, do konce roku dostane nový a velmi rychlý VW Passat i VW Transporter s technikou na řešení dopravních nehod a přestupků. Díky otevření posledního úseku autostrády se cesta z Prahy do Německa zkrátí o půl hodiny až hodinu (o otevření dálnice jsme psali zde).
„Často se na objízdných ramenech stávalo, že se silnice opravovaly, stala se zde nehoda a pak se tvořily kolony. Letos se brousila na trase u ústeckého Vaňova silnice a v kolonách nebyl problém stát třicet minut. To vše zmizí, doprava se zklidní a bude se zde jezdit povolenou rychlostí,“ sdělil Ušák.
Ta možná v budoucnosti může být o málo vyšší, než je nyní povolená padesátka na výpadovce přes ústecký Vaňov na Lovosice. Možná zmizí i les kamer, který už na klidnějším úseku nebude tolik potřebný, a také některé značky.
„Vždy to zůstanou silnice první třídy, ovšem vzniknou zde úplně nové podmínky a možná se bude po čase znovu posuzovat rychlost. Je zřejmé, že dojde k úpravě značení, v jakém rozsahu, to nyní nelze říci,“ uvedl Úšák
„Bude se ovšem muset změnit číslo silnice přes Velemín. Dnes je to silnice I/8, ale označení 8 bude příslušet jen D8. Tah přes Velemín a Bořislav tak zřejmě bude pokračováním silnice II/608 a její číslo se bude přeznačovat,“ dodává.
Situaci na dálnici monitorují kamery i policie
Situaci na dálnici policie sleduje ze svého sídla v Řehlovicích, které je plné obrazovek napojených na dálniční kamery. S otevřením posledního úseku přibyly další a celý systém kamer na hlídání situace na autostrádě je mnohem modernější.
„Protože je nová a modernější technologie na novém úseku dálnice, byly tou nejnovější vybaveny i tunely před hranicemi,“ podotkl Ušák.
Policie také více spolupracuje s velínem Ředitelství silnic a dálnic, který stojí vedle policejní budovy. Zde technici sledují provozní věci a údržbu a informace z míst, kam nedohlédnou policejní kamery, ihned policistům předávají.