Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Voda z dálnice D8 zaplavuje Prackovice. Obec hrozí žalobou na stát

  11:11aktualizováno  11:11
Dostavba dálnice D8 přes České středohoří může způsobit státu další potíže. Vedle toho, že svah v okolí Prackovic, na němž se D8 buduje, je nestabilní, zastupitelstvo obce Prackovice zvažuje žalobu za poškozování infrastruktury.

V obci od května nefunguje čistírna odpadních vod, už před třemi lety radnice musela řešit škody na šesti přečerpávacích stanicích splaškových vod za 8 milionů korun, lidem praskají rodinné domy a vyvalují se zdi okolo nich.

Podle starostky Prackovic Andrey Svobodové Křešové je to důsledek výstavby dálnice D8. Pět let kvůli tomu radnice píše na Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), na ministerstva dopravy, životního prostředí, zemědělství i pro místní rozvoj (psali jsme o tom zde).

„Nikdo nám nechce pomoci. Podle nich D8 za nic nemůže. Jelikož i my se musíme chovat s péčí řádného hospodáře, stejně jako ministr dopravy, zvažujeme žalobu vůči státu,“ dodává Svobodová Křešová.

„Podle našich posudků za škody může nedokončení dálnice a šest let neřešené odvodnění,“ je přesvědčena starostka Prackovic.

Dostavbu nechceme blokovat, říká starostka

„Stavbu nehodláme blokovat, dálnice se musí dokončit, ale nechceme, aby ohrožovala zdraví, životy a majetek lidí pod dálnicí. Na to, co se děje pod autostrádou, nikdo nehledí, jako by to neexistovalo,“ upozorňuje.

Fotogalerie

Investor, tedy ŘSD, vinu na škodách v obci popírá. Mimořádné události i změnu vodního režimu ve vsi a v okolí nelze podle firmy spojovat s dálnicí.

„Stavba se v tomto úseku dělá dle schválené projektové dokumentace, která zahrnuje i bezpečné odvodnění. Veškerá voda z rozestavěné dálnice se odvádí regulovaným odtokem přes retenční nádrže,“ uvedl ve středu mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Prameny zvláštně vyvěrají

Podle místních lidí ale některé prameny ve svahu nad obcí, do kterého se dálnice zaryla, mizí, další vyvěrají na povrch na neobvyklých místech - v cestách, ve zdech domů a v polích.

„Na polích se objevují laguny, kde zapadne i traktor, při dešti se voda valí na obec, už i nová přečerpávací stanice se opět mění na ‚Křižíkovu fontánu‘. Přitom neexistuje žádné povolení vydané obcí, že dálnice může vodu svádět do naší kanalizace, která na takové množství není připravená,“ stěžuje si starostka.

Když prší, kanalizace nestíhá, vybuchují betonové poklopy, ze silnic je řeka. Protože potrubí splaškové kanalizace jsou uložená ve štěrkovém loži, aktivizovaná spodní voda jej vymílá a kanalizace praská.

Křišťálová Lupa 2016

Geologové před nestabilním územím varovali dávno a v úterý vážné potíže, kvůli kterým hrozí, že dálnice nebude otevřená v prosinci 2016, připustilo i ŘSD (psali jsme o tom zde).

„Ano, hýbe se celý tři kilometry dlouhý svah nad obcí. Dokazují to i naše posudky, podle nichž se stavbou dálnice změnily hydrogeologické poměry území. Pojišťovna nám poškození čističky neuznala, protože k havárii došlo v důsledku lidské činnosti,“ popisuje starostka.

Splašková voda končí v Labi

Kvůli nefunkční čističce může od letošního června obec s povolením úřadů pouštět splaškovou vodu přímo do Labe. Potíže jsou ale podle starostky i ve vedlejších Litochovicích.

„Nad obcí jsou retenční nádrže dešťových vod z dálnice, voda z nich se valí korytem k nám, usazovací nádrž v obci se pak po jediném větším dešti naplní bahnem a kamením, které stále musíme vybírat, což stojí tisíce,“ vysvětluje.

„Vody ze sesuvu nad Litochovicemi se po našich urgencích měly vést přes vesnici zvlášť mimo obecní kanalizaci. Projekt je zřejmě hotový, ale nic se neděje,“ podotýká Svobodová Křešová.

„Nad Prackovicemi se staví odvodňovací štěrkové stěny, ale vše v režimu havarijních úprav, takže když se na to zeptáte stavebního úřadu, nemá informace,“ přiblížila starostka obce nad dálnicí.

Chybějící úsek přes České středohoří, který měří 16,4 km, se v okolí Prackovic rychle dokončuje. Zda bude podle plánů ministerstva dopravy otevřen v prosinci, je ale nejisté.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Opravna železničních vagonů Ryko.
V nové děčínské hale dokážou opravit dvanáct nákladních vagonů naráz

Novou halu otevřela děčínská firma Ryko, která je jednou z největších evropských opraven nákladních železničních vozů. Hala stála přes šedesát milionů korun a...  celý článek

Jihočeské máslo od Madety bylo téměř vždy dražší než Alpenbutter od bavorské...
Policie dopadla zloděje, kteří ukradli a nejspíš prodali přes sto másel

Policie stíhá za krádež sto dvaceti kostek másla dvaatřicetiletou ženu z Litvínova a jejího o dvanáct let staršího komplice z Moravy. V říjnu společně ukradli...  celý článek

Ředitel gymnázia měl údajně obtěžovat studentky. Soud mu vyměřil tříletou...
Ústí chce udržet učitele v problémových čtvrtích, dostanou peníze navíc

Vulgárním nadávkám i vyhrožování násilím neustále čelí učitelé základních škol v ústeckých čtvrtích Předlice a Mojžíř, které patří k vyloučeným lokalitám....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.