„Současné kolony na D8 souvisí s upraveným režimem na hraničních přechodech, který začal platit 14. dubna,“ potvrdila iDNES.cz Jana Slámová, vedoucí oddělení tisku a prevence ústecké krajské policie.
Fronta hlavně nákladních aut, v níž uvázlo i několik osobních vozidel, dosáhla na D8 v úterý odpoledne až za krajské město, které je zhruba 30 kilometrů od hranic. Stojící kamiony komplikovaly projíždějícím řidičů sjezd z dálnice do města. Ve středu dopoledne pak dosahovala kolona podle informace policie 17 kilometrů.
„Začali jsme na hranicích kontrolovat všechny osoby a všechna vozidla. Také jsme začali vést evidenci vstupu a výstupu osob do České republiky kvůli karanténě,“ upřesnila Slámová.
Podobně před přechodem Rozvadov na D5 dosahují kolony nákladních vozidel na výjezdu do Německa až 15 kilometrů.
Kontroly souvisejí s rozšířením možností vycestovat. „Naši občané mohou v nezbytných a odůvodněných případech vycestovat do zahraničí. Tím se také zvýšil nárůst osob, které překračují hranice,“ dodala Slámová.
Navíc podle ní po Velikonocích nastupovali také pendleři na své dvoutýdenní turnusy do zaměstnání, čím se zvýšil počet cestujících přecházejících přes hraniční přechody.
„Od dnešního dne bychom měli na hranicích posílit výkon. Proto doufáme, že se nám do večera povede minimalizovat kolonu na co nejkratší délku,“ vyjádřila Slámová naději pro rychlejší odbavení řidičů.
Kamionoví dopravci vládu žádají o úpravu kontrol
Nový režim hraničních kontrol má zajistit evidenci pohybu lidí a kontrolovat, zda nepřekračují 14 dní pobytu v zahraničí. V případě že ano, musí tito řidiči následně do karantény. Podle sdružení dopravců Česmad Bohemia však tyto plošné kontroly ohrožují bezpečnost provozu a zvyšují zdravotní rizika řidičů.
„Řidiči kamionů jsou ve svých vozidlech uvězněni zbytečně. Přínos je sporný, drtivá většina z nich se vrací domů v řádu několika dnů a 14denní pobyt nepřekračuje. Žádáme proto ministerstvo vnitra o změnu zavedených postupů, která navrátí průjezdnost na naše hraniční přechody,“ uvedl generální tajemník sdružení Vojtěch Hromíř.
Podle něj dopravci chápou nutná nestandardní opatření na hraničních přechodech, ty jsou však podle nich v některých případech nepřiměřená a zablokují mnohdy celý region.
Sdružení zároveň ocenilo, že v předchozích týdnech byla v Evropě zavedena opatření, které urychlila přechod hranic. Ten by podle doporučení Evropské komise neměl trvat déle než 15 minut. Současná opatření u českých hranic však trvají mnohem déle.
Kamionoví dopravci v minulých týdnech zaznamenali až poloviční úbytek zakázek, problémy způsobuje především zastavení výroby v tuzemských automobilkách. Některé firmy podle sdružení proto řeší existenční potíže. Vláda zatím rozhodla o odkladu úhrad silniční daně a také mýtného.