Dodavatel systému by měl být znám v průběhu roku 2015, aby ho mohl podle plánu města zavést do konce příštího roku. (Ilustrační snímek)

Dodavatel systému by měl být znám v průběhu roku 2015, aby ho mohl podle plánu města zavést do konce příštího roku. (Ilustrační snímek) | foto: MF DNES

Ústí nad Labem vymění papírové jízdenky a kupóny v MHD za čipové karty

  • 30
Dopravní podnik v Ústí nad Labem připravuje radikální změnu ve způsobu placení jízdného. Společně s radnicí hodlá pro cestující zřídit elektronický odbavovací systém, který postupně nahradí klasické papírové jízdenky a časové kupony.

„Hlavními výhodami jsou další možnosti odbavení pro cestující, zlepšení informačních systémů ve vozidle, lepší kontrola tarifní kázně nebo získání komplexních dat o využití jednotlivých tarifů,“ vypočítává ředitel dopravního podniku Radek Chobot.

Systém umožní nejen efektivnější distribuci jízdného, ale podnik díky němu získá přehled mimo jiné o tom, jaké linky MHD cestující nejvíc využívají, jaké časové kupony jsou nejvíce žádané, a podle toho bude moci přizpůsobit své služby.

„V současné době nemáme o využití našich jízdních dokladů přesné informace,“ podotýká Chobot.

Ústí se tak připojí k dalším městům v kraji, která už na elektronický systém odbavení najela. Využívají ho například Most, Chomutov či Teplice.

„Spokojenost s tímto systémem bude, umožňuje získat přesné informace o využívání jednotlivých linek autobusů a tramvají,“ uvádí mluvčí mosteckého magistrátu Alena Sedláčková.

Změna bude stát desítky milionů, Ústí spoléhá na dotace

Cesta k zavedení elektronického systému v Ústí je však na samém počátku. Zatím ještě není známé ani datum, kdy město jako investor projektu a vlastník dopravního podniku vyhlásí výběrové řízení na dodavatele technologie.

„Nacházíme se v době zpracování projektu,“ sdělil ředitel Chobot.

Dodavatel systému by měl být znám v průběhu roku 2015, aby ho mohl podle plánu města zavést do konce příštího roku. „Systém bude pak postupně nabíhat tři roky,“ odhaduje Chobot.

Město je připravené zaplatit za novou technologii až 48 milionů korun, hodlá k tomu využít také dotace z evropských fondů.

„Naším cílem je kromě zavedení bezkontaktní čipové karty i využití bankovních karet,“ podotkl ředitel Chobot.

Kvůli technologii projdou navazující obměnou i vozy MHD. „Dojde ke změně kabeláže, výměně palubního počítače, nainstalování odbavovacích terminálů a výměně či přidání informačních obrazovek,“ vyjmenoval ředitel.

V budoucnu by mohla jedna karta platit ve více městech

Technologie má postupně vést k tomu, aby lidé přestali používat papírové jízdenky a časové kupony a nechali se odbavit pouze přiložením karty ke snímači.

„Vytvoříme podmínky, aby lidé sami přestali mít zájem o využívání papírových jízdenek,“ říká ředitel Chobot, podle něhož jsou pro podnik náklady na papírové jízdenky příliš velké.

Podmínky mají být motivační, mohou fungovat třeba jako v Chomutově. „Cestující na elektronickou peněženku mohou dostat slevu na jízdném podle počtu ujetých zastávek,“ zmínila mluvčí chomutovského magistrátu Šárka Schönová. Mostu se pak podařilo dopracovat se k tomu, že papírové jízdenky už vůbec nemá.

Zda bude elektronický odbavovací systém znamenat v MHD plošný nástup předními dveřmi, zatím není jasné. Ředitel Chobot nicméně říká, že zpomalení čekací doby při nástupu cestujících by v takovém případě nehrozila. „Současné technologie umožňují velmi rychlé odbavení,“ podotkl ředitel.

Zavedení elektronického odbavovacího systému se v Ústí nad Labem připravuje také proto, že se v kraji chystá vznik integrovaného dopravního systému, který má platit od 1. ledna 2015. V budoucnu má umožnit i to, aby se cestující napříč krajem mohli odbavit jednotným způsobem. Zatím ale není jasné, zda se do něj zapojí všechna velká města.