V Chomutově nyní jezdí 16 trolejbusů, deset z nich je starých dvacet a více let.

V Chomutově nyní jezdí 16 trolejbusů, deset z nich je starých dvacet a více let. | foto: DPCHJ, a.s.

Chomutov zvažuje, že se po dvaceti letech zbaví trolejbusů

  • 32
Chomutovský magistrát zvažuje, že se po dvaceti letech zbaví trolejbusů a nahradí je autobusy na plyn. Město má sice společně se sousedním Jirkovem nejmladší trakční vedení v Česku, staré vozy ale dosluhují a jejich provoz je nákladnější než u autobusů.

„Zvažujeme ekonomické i ekologické hledisko, je tam spousta proměnných,“ uvedl primátor Daniel Černý z hnutí PRO Chomutov.

Čísla, která politikům předložil dopravní podnik, vyznívají jasně proti trolejbusům. „Cena jízdy jednoho kilometru trolejbusu je 81 korun, u autobusu na plyn stojí 50 korun,“ uvedl ředitel společnosti Petr Maxa.

V neprospěch trolejbusů hovoří i pořizovací cena. Jeden vyjde až na 13,5 milionu korun, autobus je o polovinu levnější.

Nyní jezdí ve městě 16 trolejbusů, deset z nich je starých dvacet a více let. Společnost chce pro obnovu vozového parku využít dotaci z Integrované územní investice, která by mohla být až do výše 92 milionů korun.

Chomutov si nechá vypracovat studii nákladů v jiných městech

Nad osudem trolejbusů v Chomutově nepanuje shoda ani ve vládnoucí koalici. Radní David Palán ze Strany zelených kritizuje vedení dopravního podniku, že prosazuje jen pořízení autobusů na plyn.

„Vykazuje to znaky scénáře, kdy se připraví jedno řešení a na poslední chvíli se předloží s tím, že toto je jediné možné,“ uvedl Palán.

Než se magistrát rozhodne, jakým směrem se bude MHD ubírat, chce znát náklady na provoz trolejbusů z měst podobné velikosti. Nechá si proto vypracovat studii.

Jirkov trolejbusy nechce

Prvním trolejbusem se lidé v Chomutově a Jirkově svezli 1. července 1995. Od té doby mají mnoho fanoušků.

„Zastávám názor zachovat trolejbusový provoz. Je ale nutné podotknout, že náklady na opravu zestárlého trakčního vedení a pořízení nových trolejbusů by byly velice vysoké. Výhodou autobusů je také jejich větší efektivnost reagovat na aktuální dopravní situaci,“ říká jeden z nich, dvacetiletý Daniel Bejvl.

Sousední Jirkov už se rozhodl, že trolejbusy nechce. Od příštího roku tento druh dopravy dotovat nebude.