Děčínské doky společnosti České loděnice

Děčínské doky společnosti České loděnice | foto: www.ceskelodenice.cz

České loděnice po krizi rozjíždějí výrobu, postaví i první výletní loď

  • 4
Děčínské doky České loděnice, kterým loni hrozil zánik, se na jaře spojí s mělnickými Nova Shipbuilding a vytvoří jednu společnost. Mělnické doky patří nizozemskému koncernu VeKa, který vytvořil společný podnik právě s Českými loděnicemi. Sídlo nové společnosti bude v Děčíně.

I díky tomuto kroku se zde budou poprvé v historii vyrábět kompletní lodě.

Z Čech už tak k zákazníkům nepopluje jen kasko, tedy holý trup, ale hotová loď, jejíž cena je mnohem vyšší. Pro představu – plně vybavený tanker dlouhý 110 metrů se dnes prodává za šest až sedm milionů eur, cena kaska je o 70 procent nižší.

"Chceme sem přinést něco nového. Zákazníkům chceme dodávat hotovou loď, třeba i za cenu toho, že by se dostrojila v nizozemských docích," popisuje novou strategii Petr Duda, předseda představenstva společnosti Děčínské doky České loděnice.

Firma z Děčína se tak pomalu nadechuje k dalšímu rozvoji. Loni se totiž vlivem hospodářské recese dostala do velkých existenčních problémů, musela dokonce propustit všech 180 zaměstnanců. V současné době zde pracuje 15 až 20 lidí a začalo se s opravami lodí.

"I s Mělníkem máme zhruba 35 lidí a bude to růst," uvádí Duda. Společnost má po fúzi s Mělníkem čtyři doky, z nichž jeden v Ústí má pronajatý česko-ruská společnost Barkmet.

Kromě tankerů vyrobí v Děčíně i výletní loď

Letos chtějí loděnice postavit čtyři lodě. Jednu má firma rozestavěnou v Mělníku a během roku hodlá začít budovat dva stodesetimetrové tankery. Kompletní lodě jsou šancí pro řadu dalších českých firem. Tankery budou potřebovat podlahy, motory či kompletně vybavené kajuty pro posádku.

"Ve chvíli, kdy se projekt rozběhne, otevíráme tím dveře dalším firmám," říká Duda. Jen pohon lodí určitě český nebude, protože motory Caterpillar zde nikdo nevyrábí.

Kromě tankerů bude v děčínských loděnicích na vodu spuštěna i historicky první osobní loď. "Vypadá to, že podepíšeme smlouvu na stavbu první osobní lodi. Bude to výletní loď," přiblížil Duda.

Tím ale plány firmy nekončí. Děčínské přístavy se mají stát i velkým opravárenským dokem. Podle nařízení EU na vodu smí jen nové dvouplášťové tankery a výjimka pro jednoplášťové brzy skončí. Těm by v Děčíně druhý dodali. "Je to další velká šance. Pokud se totiž něco stane jednoplášťovému tankeru, je to katastrofa," dodal Duda.

,