Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


České dráhy zavírají nádraží, chtějí přispět na jejich provoz

  9:24aktualizováno  9:24
České dráhy na severu Čech kvůli šetření zavírají nádražní budovy. Na vlak tak musí lidé čekat venku. Ať je vedro, déšť či mráz, kromě nemožnosti schovat se do tepla či stínu si nekoupí ani jízdenku, nezjistí zpoždění či nedojdou na toaletu. České dráhy chtějí donutit kraj a jiné dopravce, aby přispívali na provoz.

Ilustrační foto. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Na seznam zavřených nádraží nyní přibyla nádražní budova ve Varnsdorfu, před níž přitom od konce roku staví moderní vlaky německého dopravce Vogtlandbahn.

"Tak to tu ještě nebylo! Sedmnáctitisícové město, a nemá nádraží. To se nestalo za Rakouska-Uherska, fašistického Reichu ani komunismu," píše na městském webu plném rozzlobených reakcí například Pavlík Staněk.

ZAVÍRÁNÍ NÁDRAŽÍ

Během posledních dvou let ČD zavřely nádražní budovy v Jirkově, Libochovicích, Hrobu, Řetenicích, Mikulášovicích, Dolní Poustevně, Ústí n. L. - sever a nově ve Varnsdorfu. Veřejnou dopravu na severu Čech objednává u ČD Ústecký kraj, letos za ni zaplatí více než 482 milionů korun. Podle smlouvy s krajem však dopravce nemusí uzavírání nádraží s vedením kraje konzultovat.

Vedení města nad tím bezmocně krčí rameny. "Já se lidem nedivím, že se zlobí, ani nám se zavření nádraží nelíbí. Je to ale těžké, dnes tu jezdí jen pár vlaků a nevíme, jak přinutit dráhy, aby nádraží opravily a něco s ním udělaly," říká místostarosta Josef Poláček.

Důvodem uzavření nádražní budovy je podle ČD to, že se nový dopravce Vogtlandbahn ani objednatel veřejné dopravy, tedy Ústecký kraj, nechtějí podílet na placení elektřiny, vody a dalších nákladů spojených s provozem budovy.

Podle zákona musí dráhy jako vlastník nemovitostí nádraží zpřístupnit všem dopravcům. "Ale zákon nestanovuje povinnost ČD poskytovat tyto prostory zdarma, respektive na vlastní náklady," upozorňuje mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.

Zájemci o nádražní budovy nejsou

ČD se proto snaží, aby se změnil zákon a zajistil, že se o správu, údržbu, úklid stanic a další služby pro cestující podělí i dopravci.

"Rozhodnuto musí být do očekávaného masivního nástupu konkurence v osobní železniční dopravě. Do té doby musí být nalezen způsob, jak spravedlivě rozúčtovat náklady na správu železničních stanic a zastávek mezi dopravce. Zatím vše hradí České dráhy. V rámci soutěže na trhu však nemůžeme být diskriminováni," říká Pistoriusová.

Přestože prý ČD nepřipravují harmonogram zavírání dalších nádražních stanic, pokud se situace nezmění, další stanice zcela jistě přibudou. Dráhy mezitím uzavřená nádraží nabízejí k pronájmu, zájemci si je mohou i koupit. Jenže ti se nehrnou. Chátrající budovy totiž vyžadují většinou velké investice.

"My o té nabídce ani neuvažovali. To nádraží je staré a obrovské. Dráhy tam měly třicet bytů, byla zde celnice. Co s tím vším?" ptá se Poláček.

TRAŤ DO SASKA

Ještě na podzim to vypadalo, že z Poustevny konečně vyjedou vlajky do Sebnitz a oba regiony se propojí. To se však zatím nestalo. Česko a Sasko se k železničnímu spojení zavázaly dohodou a SŽDC kvůli tomu už před dvěma lety investovala do obnovy tratě od Šluknova po státní hranici plných 80 milionů korun.

Město se tak nyní snaží s dráhami vyjednat, aby se cestující dostali aspoň na peron. Po zavření budovy zde totiž zůstala jediná branka v temném koutě u kontejnerů s odpadky. "Jednáme, tu cestu na peron buď uděláme my, anebo dráhy," ujišťuje Poláček.

V Poustevně chtějí nádraží koupit

V nedaleké Dolní Poustevně naopak radnice o pronájem nádraží, které patří Správě dopravních a železničních cest (SŽDC), musela bojovat. Jak totiž vedení města zjistilo, pronajmout si ho chtěli podnikatelé, kteří sem hodlali nastěhovat nepřizpůsobivé lidi.

"Nemáme zájem, aby tu někdo dělal tábor, kam bude odkládat lidi a dál se o ně nebude starat," řekl starosta Miroslav Jemelka. Nádraží nakonec město získalo.

V obrovském objektu sice funguje jen restaurace, protože ale v Dolní Poustevně vlaky končí a začínají, poskytla radnice v budově drahám i byt pro strojvedoucí. Díky tomu je výše pronájmu jen symbolická a městskou pokladnu příliš nezatěžuje.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jiří Piramovský u řopíku poblíž výstaviště v Lounech.
Bunkr v Lounech před válkou postavili za den, jeho oprava potrvá déle

Pouhý den trvala před 80 lety výstavba řopíku na výstavišti v Lounech. Uvedení bunkru do původního stavu však potrvá mnohem déle – několik týdnů. Opravy...  celý článek

Opravna železničních vagonů Ryko.
V nové děčínské hale dokážou opravit dvanáct nákladních vagonů naráz

Novou halu otevřela děčínská firma Ryko, která je jednou z největších evropských opraven nákladních železničních vozů. Hala stála přes šedesát milionů korun a...  celý článek

Pohled z věže kostela sv. Štěpána na centrum Litoměřic.
Litoměřice se v dosud největším dopravním průzkumu ptají, jak lidé cestují

Radnice v Litoměřicích se pustila do zatím největšího průzkumu zaměřeného na dopravu a její budoucnost. Během podzimu navštíví tazatelé stovky domácností ve...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.