Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: AP

Celníci řidiče překvapili žádostí, ať otevře nádrž. Měl v ní topný olej

  • 521
Překvapivé setkání s celníky zažil muž v Jílovém u Děčína. Celníci totiž při náhodné kontrole prověřovali, na co jezdí jeho Volkswagen Transporter. Zalovili v nádrži a zjistili, že uvnitř je minerální olej, který se na rozdíl od motorové nafty nedaní. Muži teď hrozí citelná pokuta.

„V dodávce jeli dělníci z Německa. Uvnitř měli čtyři 20litrové kanystry, tři prázdné, v jednom byl olej,“ říká mluvčí severočeských celníků Jiří Nejedlý. Olej je poznat na první pohled, přidává se do něj červená barva, aby byl rozpoznatelný od nafty. Proto se mu říká červená nafta.

Celníci otevřeli nádrž a odebrali vzorek, který prověřili v mobilní testovací soupravě. Rozbor potvrdil, že jde o minerální olej.

Třicetiletý řidič nejprve tvrdil, že o ničem neví a že si auto jen půjčil. Pak se ale přiznal, že sám olej do nádrže nalil. Teď mu ve správním řízení hrozí pokuta až milion korun. To je však jen teoretická nejvyšší sankce, obvykle se pokuty se pohybují kolem deseti tisíc korun.

„Třeba jedna řidička z Varnsdorfu dostala v září pokutu 10 tisíc,“ přiblížil další případ Nejedlý.

Zdejší řidiči mohou být podle Nejedlého ještě rádi. „Kdyby byli chyceni v Německu, měli by to horší, tam je to trestný čin. Navíc by přišli o auto,“ upozorňuje Nejedlý.

Celníci se přímo na nádrže aut zaměřili od srpna

Celníci se začali na palivo v autech více zaměřovat v srpnu. První měsíc odhalili dva řidiče, za poslední měsíc jich už bylo šest. Minulý týden informovali, že našli topný olej v nádrži VW Sharan i avie, které zastavili u Košťan na Teplicku.

Ke kontrolám nádrží celníci přistoupili poté, kdy prudce vzrostl počet odhalených litrů červené nafty, které se lidé snaží dostat z Německa na sever Čech a dále do vnitrozemí.

„O červenou naftu se zajímáme už od roku 2012. Nejprve šlo o lidi, kteří si vozili pár kanystrů pro vlastní potřebu. Teď se ale vozí ve velkém,“ podotkl Nejedlý.

Pašeráci podle něj dokonce využívají dodávky s tisícilitrovými přepravními nádržemi propojené hadicemi a upravenými tak, aby se daly snadno naplnit i vyčerpat.

V Česku červenou naftu tak snadno koupit nejde

Z Německa vozí podvodníci červenou naftu proto, že v Česku je složitější se k ní dostat. Navíc je tu dražší, a tudíž ne tak atraktivní jako ta německá.

„V Česku vám ji doveze distributor a stočí do kotle k topení. Zaplatíte plnou cenu i s daní, a až když po skončení topné sezony prokážete, kolik oleje jste protopili, tak se vám daň vrátí. V Německu ale můžete minerální topný olej Heizöl koupit u čerpacích stanic a rovnou bez daně. Stojí 70 až 80 centů,“ přiblížil Nejedlý.

Barvivo v topném oleji je však velmi silné a řidiče před odhalením nezachrání ani to, když ho smíchají s běžnou motorovou naftou. Barvivo je prozradí dokonce i poté, kdy už červenou naftu vyjedou.

„I když řidič natankuje po červené naftě čtyřikrát nebo pětkrát běžnou naftu, barvivo v nádrži zůstává a celníci ho odhalí,“ potvrzuje Nejedlý.

O tom, že poptávka po červené naftě roste, svědčí počet odhalených nelegálních přeprav na severu Čech. Zatímco loni hlídky celníků odhalily 15 případů, letos už 58. „Od začátku roku celníci zajistili téměř 46 tisíc litrů v hodnotě bezmála milion korun a zabránili daňovým únikům ve výši téměř 506 tisíc,“ sdělil Nejedlý.