Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Pro strojvůdce je trať Teplice - Bohosudov noční můrou. Láká sebevrahy

  9:17aktualizováno  9:17
Už šest lidí letos zemřelo na trati z Teplic do Bohosudova. Sebevrazi ji volí záměrně. Může za to její dostupnost a nápodoba – ti, kteří skutečně chtějí zemřít, vědí z předchozích případů, že tu je „úspěch“ zaručen. Poznamenají tím ale život i mnoha jiným lidem.

Ilustrační snímek. | foto: HZS Libereckého kraje

Dlouhé hodiny zmatků, stovky naštvaných cestujících a dva zmařené lidské životy. Taková byla bilance jediného říjnového týdne na železničním úseku mezi Teplicemi a Ústím.

Smrt na kolejích

  • 215 střetů s lidmi se zatím letos stalo v České republice
  • 158 lidí přišlo o život; loni za celý rok bylo střetů 260
  • 7 srážek se v letošním roce odehrálo na úseku Teplice – Bohosudov, 6 osob při nich zemřelo

Nejprve šestnáctiletá dívka, dva dny poté žena kolem čtyřicítky. Obě čekaly v kolejišti mezi Teplicemi a Bohosudovem, obě spojoval úmysl zemřít.

A šlo letos už o pátou a šestou dokonanou sebevraždu v tomto úseku.

Tato trať se pomalu stává noční můrou strojvůdců. K šesti letošním úmrtím je totiž nutné připočíst ještě jeden pokus o sebevraždu.

„V kraji evidujeme nejvíc střetů vlaků s osobami právě v úseku Teplice – Bohosudov. Podobně je na tom už jen úsek Střekov – Velké Březno,“ potvrzuje mluvčí Drážní inspekce Karel Zídka.

Smrt často bez vysvětlení

Policie a inspekce v těchto případech zkoumají možné cizí zavinění či přítomnost alkoholu v krvi strojvůdce a oběti střetu.

Ovšem to, proč se člověk rozhodl pro takto drastický způsob odchodu ze světa, zůstává často bez vysvětlení. Většina lidí totiž srážku s vlakem nepřežije.

„Neznám nikoho, kdo přežil střet s vlakem. Je to téměř stoprocentní jistota zániku. Skok z výšky na beton či pod vlak je veden impulzem skutečně zemřít. Často jej páchají i lidé těžce nemocní nebo ve stavu těžké melancholie,“ říká pro MF DNES psychiatr Jan Cimický.

Mnohem méně tragičtěji prý končí úmyslné střety s automobilem či tramvají. „Takové případy znám. Pokusy končí například trvalou invaliditou a závislostí na cizí pomoci. Právě nejistota výsledku vede k tomu, že by skutečně odhodlaní lidé volili jiný, jistější způsob sebevraždy,“ připomíná psychiatr.

Nejde o demonstrativní sebevraždy

Podle něj proto také u lidí, kteří skočí pod vlak, nelze hovořit o demonstrativních sebevraždách, jež jsou vlastně voláním o pomoc.

„Ti, co jen demonstrují, si většinou ponechávají zadní vrátka a podvědomě spoléhají, že přijde pomoc a od toho se odvine řešení jejich situace,“ vysvětluje Cimický.

Odborníky nepřekvapuje ani skutečnost, že si sebevrazi pro odchod ze světa vyhlédli jednu konkrétní trať. Úsek mezi Teplicemi a Bohosudovem je dobře přístupný, vlaky tu jezdí rychle a šance, že strojvedoucí vlak ubrzdí, nulová.

Každá dokonaná sebevražda pak může inspirovat ty, kteří vidí v ukončení života východisko ze svého trápení.

„Nápodoba skutečně funguje, zejména u nevyzrálých osobností. Znám už i několik osob, které k úvahám o sebevraždu vedl případ zpěvačky Ivety Bartošové, plánovaly ji dokonce na stejném místě jako ona,“ zmínil Cimický.

Někteří strojvůdci radši skončí

Zoufalý čin jednotlivců ale významně ovlivní i životy dalších lidí – cestujících, kteří musí řešit mnohahodinové zpoždění, ale hlavně strojvedoucích, kteří byli posledními, kdo sebevraha viděl živého.

„Strojvedoucí je obvykle po takové události vystřídán a dále v práci nepokračuje. Může požádat až o několik dní volna,“ uvedla mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.

Někdy však ani dny strávené mimo železnici nepomohou a strojvedoucím se nedaří tragickou událost z mysli vytěsnit.

V závislosti na případu a zdravotním stavu strojvedoucích je jim poskytnuta i psychologická pomoc. České dráhy disponují specialisty v tomto směru.

„Stávají se ale i případy, kdy taková událost ovlivní život strojvedoucího natolik, že musí ukončit svou profesi a přejít na jiné pracoviště,“ doplňuje Pistoriusová.




Nejčtenější

Auto prorazilo svodidla a zmizelo v Labi, potápěči uvnitř našli mrtvého

Vytažení auta jeřábem z vody.

Osobní auto ráno v Děčíně-Rozbělesech prorazilo svodidla a zmizelo v řece. Na místo byli povoláni policejní potápěči,...

Krajský radní pro dopravu nazval Egypťany opicemi. Kvůli placení 160 eur

Jaroslav Komínek

Náměstek hejtmana a radní pro dopravu Ústeckého kraje Jaroslav Komínek označil na sociální síti Egypťany za opice a...



Lidé na webu útočí ze strachu i frustrace, říká expert k případu z Teplic

Tablo prvňáků, které zveřejnil Teplický Deník, vyvolalo na Facebooku vlnu...

Nenávistné příspěvky na internetu pramení z frustrace, strachu i neznalosti. V rozhovoru pro iDNES.cz to v reakci na...

Škola v Proseticích vzdělává děti cizinců, těm už patří i kus sídliště

Před prosetickou základní školou.

Je to deset dnů, co na sociální síti rasisté útočili na prvňáky ze Základní školy Plynárenská v Teplicích. Rodiče se...

U maturit dopadli nejhůř studenti z Ústeckého kraje. Učit je tu náročné

Na internetu lze najít zadání státních maturit.

Letošní maturity pro středoškoláky v Ústeckém kraji nedopadly vůbec dobře. Jejich výsledky jsou nejhorší v Česku....

Další z rubriky

U maturit dopadli nejhůř studenti z Ústeckého kraje. Učit je tu náročné

Na internetu lze najít zadání státních maturit.

Letošní maturity pro středoškoláky v Ústeckém kraji nedopadly vůbec dobře. Jejich výsledky jsou nejhorší v Česku....

Hithit je e-shop se zajímavými nápady, vysvětluje jeho spoluzakladatel

Aleš Burger, jeden ze zakladatelů portálu Hit hit.

Teplický rodák Aleš Burger je spoluzakladatelem webu Hithit, jenž propojuje autory zajímavých nápadů se zákazníky....

Škola v Proseticích vzdělává děti cizinců, těm už patří i kus sídliště

Před prosetickou základní školou.

Je to deset dnů, co na sociální síti rasisté útočili na prvňáky ze Základní školy Plynárenská v Teplicích. Rodiče se...

Grafton Recruitment Praha
PROCESNÍ INŽENÝR, až 35 000 Kč

Grafton Recruitment Praha
Ústecký kraj
nabízený plat: 30 000 - 35 000 Kč



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.