Pavla Táboříková působí již devět let v kapele 5P Luboše Pospíšila. | foto: Veronika Králíková

Za bubny jdu, až když navařím a uklidím, říká „antifeministka“ Pája

  • 3
Pavla Táboříková z Loun, které nikdo neřekne jinak než Pája, je jednou z nejvýraznějších bubenic v Česku. Paliček se přitom chopila náhodou, když na střední škole toužila po vlastní kapele, ale chyběl jí bubeník. Dnes hraje v kapele ostřílených muzikantů Luboše Pospíšila a Petra Váši z Jasné Páky.

V začátcích si dnes 31letá bubenice zahrála s legendou undergroundu, kapelou The Plastic People of the Universe. Zatímco její spolužačky chodily na brigády například do supermarketu, ona objížděla koncerty.

„Když jsem k nim Páju poprvé přivedl, protože jim na festivalu vypadl bubeník, zalekli se, co jsem jim sehnal za dítě. Jakmile si ale sedla za bubny, všechny si svou energií získala. S Plastikama pak objela několik koncertů a festivalů během letních prázdnin,“ vzpomíná hudební vydavatel Guerilla Records Vladimír „Lábus“ Drápal.

Setkání a hraní s Plastikama Táboříkové otevřelo dveře k dalším muzikantským legendám. Zásadní bylo setkání s Lubošem Pospíšilem, v jehož kapele působí již devět let.

„Lubošova kapela 5P je pro mě srdcová záležitost, které si obrovsky vážím. Loni na podzim vyšla poslední řadová deska Luboše Pospíšila Soukromá elegie, kterou považuji za naprosto bravurně zvládnutou jak po textové stránce, tak po zvukové. Lubošovi se povedlo dát dohromady partu lidí, kteří si rozumějí v hudbě i lidsky a z desky je to cítit. Je mi ctí, že toho mohu být součástí,“ vyznává se Táboříková.

Vedle bubnování hraje i na klávesy a zpívá

Loni objela velké turné s Jasnou Pákou v čele s Petrem Vášou. Více než za bubny ji však mohli fanoušci vidět, když zpívala vokály. Na pódiu totiž Pavla Táboříková často paličky odloží a vezme do ruky mikrofon nebo hraje na klávesy.

„Baví mě všechno, co dělám. Je jedno, na co hraješ, když máš ráda hudbu jako takovou a dáváš jí to, co si žádá, co potřebuje, aby byla tak krásná. Pak nezáleží na tom, prostřednictvím kterého nástroje,“ říká.

Vedle toho dávala dohromady v pořadí druhou desku vlastního projektu PayaNoia. Před několika dny kapela vyslala do světa album s názvem TestoStereo. Tak jako u názvu kapely si i při pojmenování desky pohrála se slovy.

„Vysvětlit si ho každý může různými způsoby. Za sebe to vnímám jako působení mužských vlivů na mou ženskou duši. Zároveň odráží můj antifeminismus. Baví mě, když ženské dělají ženské věci a chlapi zase ty své. Ode mě to zní sice jako paradox, když hraji na bubny, což je spíše mužská záležitost. Nicméně za bubny si jdu sednout, až když mám doma navařeno a uklizeno,“ dodává.