Varianta X - průtah Bílinou by vedl za nádražím, vnořil se do tunelu a vynořil...

Varianta X - průtah Bílinou by vedl za nádražím, vnořil se do tunelu a vynořil za městem. | foto: vizualizace A. Majer

Bílina má šanci zbavit se kolon díky tunelu, ve hře je opět varianta X

  • 5
Kdo chce jet z Mostu do Teplic či Ústí nad Labem, musí dnes projet středem Bíliny. Jedná se ale o takzvané variantě X, průtahu, který by veškerou tranzitní dopravu odklonil mimo centrum a cestu mezi Mostem a Teplicemi výrazně urychlil. Mimo jiné díky tomu, že by ji svedl do tunelu pod městem.

„Po nějakém řešení dopravy v Bílině se volá už od konce 60. let a od té doby se tranzit zmnohonásobil,“ upozorňuje Antonín Majer, autor varianty X (psali jsme o ní zde).

Jeho více než 10 let starý návrh by svedl tranzitní dopravu ve směru od Mostu při vjezdu do Bíliny u Kyselky pod zem, 700 metrů dlouhý tunel má vyústit za bílinským nádražím a na silnici I/13 by se napojit až na druhém konci města.

Výhody takového řešení jsou nesporné. „Za jak dlouho projedete tři kilometry v osmdesátikilometrové rychlosti? Do pěti minut máte Bílinu za sebou. I dopad na životní prostředí bude minimální. Průtah by vedl z velké části tunelem a průmyslovou zónou,“ upřesňuje Majer.

Jsou tu však i nevýhody, především vysoká cena. „Dosavadní ekonomická studie určila náklady na 7,5 miliardy, což je na tři kilometry hodně peněz,“ uznává Majer.

O variantě X ale nyní rozhoduje Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a její dopady na dopravu ve městě zkoumá i radnice. Až donedávna totiž Bílina počítala s variantou A, tedy osmikilometrovým východním obchvatem města, který však ŘSD vyřadilo ze hry.

„Původně uvažovaná a v územním plánu města stabilizovaná trasa A se neukazuje dostatečně efektivní, a to hlavně kvůli podstatnému prodloužení proti dnešní trase průtahu,“ uvedla mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

Jednání se vedou i o dalších variantách

Efektivita varianty X vychází v propočtech podle Ledvinové příznivěji, avšak stále nedosahuje ideálního výsledku. ŘSD proto bude prověřovat další možnosti vedení trasy městem vycházející z jejího principu.

Výsledná trasa by tak neměla být o mnoho delší než dnešní průtah s tím, že náklady mohou být vyšší než v případě varianty A (4 miliardy korun), avšak nižší než varianta X.

„V tuto chvíli se dá říct asi jen to, že pokud se taková trasa najde a bude technicky realizovatelná, územně průchodná a bude s ní souhlasit město, tak to bude ona, ke které se ŘSD přikloní,“ doplnila Ledvinová.

Zástupci ŘSD a radnice budou možné varianty probírat příští úterý na společné schůzce. Místostarostka Bíliny Zuzana Bařtipánová si od setkání slibuje, že už zazní jednoznačný závěr.

„Měli bychom si říci, ke které variantě se přikloníme, abychom ji mohli společně prosazovat u ministerstva dopravy. Dosud byly totiž akce na všech variantách pozastavené a doprava v centru Bíliny zůstává neúnosná,“ poznamenala Bařtipánová.