Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek. | foto: Petr Kreutzer, MF DNES

Autodrom omezí hluk, ale některé stěžovatele vyzval, ať mu vrátí peníze

  • 8
Vedení autodromu v Mostě se snaží o dohodu se stěžovateli na hluk ze závodiště. Po některých ale budou chtít právníci peníze, které dříve lidé z okolí dostali za to, že nebudou protestovat.

Hluk z automobilového závodiště by se měl snížit díky protihlukové stěně, pro kterou už vedení autodromu vybírá místo. Kritici to vítají, zároveň ale zůstávají opatrní – čekají, zda zeď bude mít efekt.

„Zatím autodrom pořád jen sliboval, ale pro snížení hluku nic neudělal,“ míní Martin Martinovský, člen výboru spolku Zdraví pro Most (o případné omezující vyhlášce jsme psali zde).

Vedení autodromu si nechalo vypracovat studii, která měla naznačit, jaká opatření proti hluku jsou potřebná. Tu už má k dispozici a na jejím základě se připravuje stavební řízení.

„S pracovníky krajské hygienické stanice intenzivně jednáme, už koncem října bychom měli znát první konkrétní místo, kde vznikne protihluková zeď,“ uvedl mluvčí autodromu Jan Foukal.

Kritici se sdružili

Spolek Zdraví pro Most, který sdružuje hlavní kritiky hlučného závodiště, o výběru místa nic neví, i když právě to může být důležitá změna ve vztahu k autodromu.

„Vítáme jakoukoliv aktivitu, která bude znamenat snížení hluku. Ale musí plnit svůj účel. Ne jako měření hluku vozidel, které se dělá, ale pro nás se tím nic nezměnilo,“ upozornil Martinovský za spolek.

Zároveň dodal, že protihlukovými opatřeními mělo nové vedení autodromu začít ještě před tím, než rozšířilo komerční provoz.

A členové spolku se také ohrazují proti občasným výtkám, že by si neměli stěžovat, protože přece věděli, že bydlí v blízkosti závodiště.

Okruh je stále hlučnější, tvrdí spolek

Vysvětlují, že hluk neúměrně vzrostl až v posledních dvou letech. To ostatně potvrzuje i Martinovský, který v blízkosti autodromu bydlí devět let.

„Hodně dobře jsem si tehdy situaci mapoval. Trvalo několik měsíců, než jsem se rozhodl, že je tady hluk, který dokážu snášet,“ vyprávěl Martinovský. Současná situace je prý ale jiná, mnohem horší.

„Obytná zástavba tady přitom byla dřív než autodrom. A on sám se původně stavěl, jak si dobře pamatuji, kvůli tomu, aby se na něj přesunuly automobilové závody, které se jezdily v ulicích města tak čtyřikrát za rok,“ připomněl.

Martinovský také dodal, že dřív sloužil autodrom opravdu ke sportovním účelům. Nyní převažují ty komerční.

Průměrný hluk, zjištěný při opakovaných měřeních, dosáhl 73 decibelů. Nárazově je mnohem větší. Hranice povolená zákonem je přitom 50 decibelů.

Dohoda o neprotestování

V souvislosti se spory s okolními obyvateli kvůli hluku upozornil v minulých dnech autodrom na skutečnost, že mezi kritiky jsou i lidé, kteří před lety uzavřeli s autodromem dohodu.

Zavázali se, že nebudou protestovat proti výstavbě a provozu polygonu, který je součástí autodromu. Za to dostali částky přesahující 100 tisíc korun.

„Je jich víc, minimálně dva z nich jsme už ale právní cestou vyzvali, aby vzhledem k porušení dohody inkasované peníze vrátili,“ sdělil Foukal.

Právě to ale může být zdrojem dalších dohadů. Jak zjistila MF DNES, smlouva opravdu počítá s vrácením peněz.

Kritika se ale musí týkat výhradně polygonu, tedy cvičné plochy, na niž míří jen část výhrad.

A jde o dohodu z roku 2005, kdy byl na závodišti jiný režim a závodiště mělo jiného provozovatele. Tehdejší vlastník se přitom také zavázal, že vybuduje protihluková opatření.