Leták, kterým Arriva Teplice zve na sobotní „akci pro maminky“.

Leták, kterým Arriva Teplice zve na sobotní „akci pro maminky“. | foto: Arriva Teplice

Teplická MHD marně shání řidiče. Přihlaste mámy, obrací se na děti

  • 40
Neobvyklou náborovou kampaň rozjela firma Arriva, která provozuje MHD v Teplicích. Vyzývá děti, aby přihlásily svou mámu. Proč? „No přece, aby se před vámi vytáhla, co všechno umí, a abyste měli její fotku za volantem, ne?“ stojí na letáku, kterým firma láká děti s matkami na sobotu do svých garáží.

Za úsměvnými slogany se ukrývá vážná věc - zoufalá snaha dopravního podniku vypořádat se s nedostatkem řidičů. V Teplicích jich desítky daly výpověď kvůli razantním změnám v městské dopravě (o problémech zde).

Kampaň zaměřená na ženy běží už měsíc. „Holky, kluci, myslíte, že by vaše mamka zvládla řídit autobus nebo trolejbus? Tak neváhejte a přiveďte ji, ať si to vyzkouší!“ píše se na plakátech, které visí v autobusech a trolejbusech (celý leták zde).

Vedení Arrivy doufá, že nezůstane jen u zábavné vyjížďky. „Věřím, že se to některé z nich zalíbí a začne o dráze profesionální řidičky uvažovat. Jsme připraveni maminkám s malými dětmi nabídnout i půlúvazky. Jedna by jezdila ráno, druhá odpoledne a další týden by se prohodily,“ říká šéf teplické Arrivy Petr Havlík.

Momentálně jezdí po Teplicích sedm žen, další tři se připravují v autoškole v Teplicích. Arriva chce další. „Máme s ženami za volantem velmi dobré zkušenosti, jsou pečlivé a opatrné,“ podotkl Havlík.

Připomíná, že ještě před několika desítkami let řídily ženy v Teplicích každý třetí trolejbus.

Arriva v Teplicích nutně potřebuje třicet řidičů

„Souviselo to tehdy s rušením průvodčích, které prodávaly v autobusech a trolejbusech jízdenky. Dámy si udělaly, dnes bychom řekli rekvalifikaci, a naučily se jezdit s trolejbusem. Začátkem 90. let ale odcházely do důchodu a nové nepřicházely, takže je za volantem opět vystřídali chlapi,“ přiblížil Havlík.

Zdůrazňuje přitom, že řídit dnes trolejbus a autobus s posilovači řízení a moderní technikou už není zdaleka taková dřina jako dříve. Na letáky už podle něj zareagovalo šest žen, které si řízení chtějí přijít vyzkoušet.

Teplická Arriva má 153 řidičů, dalších 30 nutně potřebuje. Dosud je nahrazují řidiči z jiných měst, kde Arriva jezdí.

Tepličtí dali výpovědi, protože jim od 1. ledna klesl plat a přibyla práce. Musí vybírat od cestujících drobné, vydávat jim čipové karty a dobíjet je. Stěžovali si také, že nový elektronický systém fungoval špatně nebo vůbec a že přišli o pauzy.

Problémy v teplické MHD souvisí se změnami, které zavedl od 1. ledna především na meziměstských linkách Ústecký kraj. Změnily se tarify, ceny, jízdní řády. Vypukl chaos, vozy jezdily zpožděné, některé nepřijely vůbec. Až po pár týdnech se situace zklidnila.