„Evidujeme celkem 596 podnětů. S každým se nyní musíme vypořádat, přičemž jako první budou na řadě stanoviska takzvaných dotčených orgánů, kdy nás čekají jednání například s ministerstvy,“ uvedla mluvčí krajského úřadu Magdalena Fraňková s tím, že i s ohledem na zmíněné číslo nelze odhadnout, jak dlouho bude vše trvat.
Všechny námitky jsou proti třem variantám, jež v plánech začínají sjezdem trati nedaleko D8 ve směru na Židovice a dále na Ploskovice a Středohorským tunelem do Ústí. Podle posudku je nejvýhodnější trasa, která míří od Hrobců přes Žitenice do Středohorského tunelu.
Projektanti vybrali nejlepší trasu rychlodráhy, blízko leží armádní objekty |
„Město už v prosinci nesouhlasilo s trasováním rychlotrati, a proto jsme podali zásadní námitku, tedy aby Správa železnic vzala v úvahu případně další variantu. O to ovšem musí požádat kraj,“ řekla náměstkyně primátora Eva Fialová (ANO).
Rychlotrať po svém zprovoznění někdy kolem roku 2050 zkrátí cestu z Ústí do Prahy na půl hodiny. Její přínosy jsou podle Fialové nesporné, ovšem při veřejném projednávání variant vyšlo najevo, že hodnotitelský Ateliér Cihlář-Svoboda v úseku od sjezdu rychlotrati od D8 až za Ústí počítal pouze s osobní dopravou, ne s nákladní.
„A to je zásadní požadavek na přepracování vlivů na životní prostředí, protože se zásadně změní posuzované hodnoty,“ přiblížila Fialová.
S trasou nesouhlasí i řada měst a obcí na Litoměřicku. Například v Chodounech občané podali 14 připomínek, místní spolky další tři. Námitku podaly třeba i Hrobce a Židovice.
„Všechny tři varianty byly chaoticky navrženy s odfláknutým odůvodněním investorem Správou železnic, bez projednání s občany zasažených obcí, za minulé Babišovi vlády. Pokud bude jedna varianta vybrána, drasticky negativním způsobem ovlivní životy,“ řekl židovický starosta Miloslav Krejný.
K variantám naopak nemají připomínky Litoměřice. „Město souhlasí s navrhovaným vedením východně od města, umožňuje převedení nemalého objemu nákladní železniční dopravy mimo Litoměřice,“ píše se v prohlášení rady města.