Na svahu zůstaly zbytky po stavbě, jde převážně o hlínu. „Sami experti říkají, že je to prakticky nemožné, ale v případě naprosto extrémních srážek by mohlo pod zatížením tohoto materiálu někde dojít k tvorbě kluzných ploch,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl.
V rámci geologické prevence silničáři přistoupili k odtěžení zeminy. Na místě budou pracovat zhruba do konce září.
Místem denně podle mluvčího projede okolo 30 tisíc vozidel, také z toho důvodu komunikaci hlídá 500 čidel, z nich je 120 v hloubkových vrtech. Podle Rýdla dokážou zaregistrovat pohyb masy v řádech zlomku milimetru.
Svah se sesunul na rozestavěnou dálnici po deštích v roce 2013, přičemž poškodil i železniční trať mezi Úpořinami s Chotiměří. První zemina byla z místa odvezena v listopadu 2014 a sanace dálnice stála téměř půl miliardy korun. Poslední 12 kilometrů dlouhý úsek přes České středohoří začali motoristé využívat až v polovině prosince 2016. Kvůli nestabilnímu podloží byl ale u Prackovické estakády provoz sveden do jednoho pruhu.
Sesuv je předmětem letitého soudního sporu. Stát žádá miliardové odškodnění od provozovatele přilehlého kamenolomu za spoluvinu při utržení svahu nad rozestavěnou dálnicí. Pře se změnila v bitvu posudků.
15. července 2019 |