Město vypsalo zakázku za půl milionu korun na vypracování dopravního modelu, který má určit, jaká je nejvhodnější varianta, aby se Pařížská ulice stala jednosměrkou.
V současnosti jsou navržené dvě varianty – jedna počítá s uzavřením ulice Brněnská před muzeem v úseku Masarykova a Vaníčkova ulice a jednosměrnou Pařížskou ve směru na ulici Masarykova.
Druhá varianta počítá s opačným provozem, tedy Pařížskou jednosměrnou ve směru k Velké Hradební a uzavřením Brněnské ulice v úseku Masarykovy a Vaníčkovy.
„Primární zájem je vytvořit v centru města bulvár, prostor pro pěší a cyklisty a zklidnit zde dopravu. Druhá věc je, abychom nezpůsobili nějakou dopravní situaci, kterou nechceme. Proto je třeba celou situaci vymodelovat a zjistit, jaké budou toky aut při zjednosměrnění jedním nebo druhým směrem. A také, jaká opatření je třeba přijmout v okolních ulicích,“ uvádí náměstek primátora Martin Hausenblas (PRO! Ústí).
Pokud model dopadne dobře, stane se jedním z podkladových materiálů pro skupinu, která bude zpracovávat oblast Smetanových sadů a prostor před muzeem.
„Chtěli bychom celý prostor uchopit jako celek od návrhů úpravy povrchů, osvětlení až po mobiliář a vytvořit z toho kvalitní městský prostor, kde očekáváme rozvoj zájmů. Prostě kvalitní městské centrum. Pařížská si o to říká,“ poznamenává Hausenblas.
Druhá fáze: architektonická soutěž
Pokud dopravní model plán umožní, nastane druhá fáze, tedy zpracování architektonické soutěže na celou oblast.
„Architektonický návrh by měl vytvořit bulvár, kde například často dochází ke snížení rychlosti na 30 kilometrů za hodinu, navrhnout infrastrukturu pro cyklisty, dláždění chodníků a mobiliář. Toto ovšem nelze navrhovat, aniž bychom nevytvořili veřejnou diskusi. Je to velmi cenný prostor v centru města a vyžaduje patřičnou pozornost,“ zmiňuje Hausenblas.
S krajskou dopravní policií se ještě nikdo o tomto plánu nebavil. „Z logiky věci tím, že je ulice Winstona Churchilla jednosměrná, to nějaký smysl má. Ale je otázka, zda jsou ostatní ulice schopny dopravu pobrat,“ upozorňuje šéf krajské dopravy Jiří Ušák.
Podle něj je nutné také počítat s tím, že v této oblasti parkují desítky aut. „Tato změna se musí dělat způsobem, který bude odpovídat potřebám dopravy ve městě. Nyní bych to nehodnotil, dokud to neuvidíme. Ale nějaká změna je potřeba,“ dodává Ušák.
Ústecký centrální obvod projekt podporuje. „Bavili jsme se o tom a vítáme to. V centru města by byla alespoň jedna hezká ulice,“ říká starostka obvodu Hana Štrymplová (ANO).
Změna se v současném volebním období nestihne, do jeho konce by ale město mohlo udělat architektonickou soutěž a debatu s občany.