Českou verzi metody začne ve čtyřiadvaceti školách po celé republice testovat organizace Schola Empirica. Poté vyhodnotí její úspěšnost.
„Program se od ostatních liší i tím, že je dlouhodobý. Nekončí to pouze jednorázovou besedou. S dětmi ve třídě se pracuje dlouhodobě a je zajištěný i zásah, jakmile je v kolektivu zjištěný nějaký problém,“ říká Lucie Husáková, školní metodička rizikového chování hamerské školy. Pracuje se podle ní nejen s třídou, ale i celým pedagogickým sborem.
Přestože se škola nepotýká s výrazným stupněm šikany, musí občas do chování žáků zasáhnout. „Často je složité rozlišit, co ještě není šikana, a co už ano,“ zmiňuje Husáková.
Metoda KiVa by měla škole uceleně pomoci šikanu odhalit, najít správné řešení a následně zlepšit klima ve třídě i celé škole.
Podle zahraničních studií dokáže finský přístup snížit množství takového agresivního chování až o šedesát procent. I to prý stálo za myšlenkou, proč se do projektu aktivně zapojit.
„Dnes je navíc složité zajistit do škol ucelený program. A pokud ano, tak se za něj často platí desítky tisíc korun. Tento projekt je zdarma, což je pro nás také velký benefit,“ přibližuje Husáková další z faktorů, který pomohl škole k rozhodnutí novou metodiku vyzkoušet.